Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga/köpa RTA Mätare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hanatsu
    replied
    Re: Bygga/köpa RTA Mätare?

RoomEQ är långt mer avancerat kan jag tala om, det mäter även tidsdomän vilket TrueRTA inte gör. Användbart om du ska ställa in tidskomp m.m

Annars är TrueRTA enkelt och bra. Som ren RTA slår det RoomEQ.

Leave a comment:

• heddan99
    replied

Hur står sig freewaren Room EQ mjukvaran jämfört med trueRTA?

Leave a comment:

• octan
    replied

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/x...-Room-Analyzer
    Borde fungera bra.
    (Kan hända att någon redan nämnt det i tråden men orkar inte bläddra igenom)

Leave a comment:

• Hedde
    replied

Originally posted by Robsarve View Post
    RTA fungerar utmärkt även på Android.

Det man bör tänka på är dock att de flesta tillverkare har mjukvara som påverkar microfonkurvan, så resultaten kan bli lite missvisande.
    På Androidtelefoner ja.

Mvh Mattias Hedin

Leave a comment:

• Robsarve
    replied

RTA fungerar utmärkt även på Android.

Det man bör tänka på är dock att de flesta tillverkare har mjukvara som påverkar microfonkurvan, så resultaten kan bli lite missvisande.

Leave a comment:

• Hedde
    replied

Ännu en anledning till att köra iPhone bortsett från att den såklart är den bästa luren på marknaden. Har kört JL´s program ett tag nu och det är verkligen ett superbra instrument! Anledningen till att Android är mer buggigt operativ är just för att de som gör appar till dem måste anpassa sig efter dussintals olika märken och modeller medans de som gör till appstore gör till iphone. Less trouble.

Mvh Mattias Hedin
    Last edited by Hedde; February 16, 2011, 01:25.

Leave a comment:

• rutger j
    replied

då måste ju detta vara det perfekta tillfället o uppgradera sig till en iPhone..

JL´s RTA funkar bra som hjälpmedel till det som ens öron hör. Den är kanske inte ett under av precision dock..

Men det finns det ju andra appar som är så...

Mvh
    Rutger

Leave a comment:

• dreamcore
    replied

du får gärna titta efter om du har den kvar..är intresserad av den så

problemet är att jag inte har någon iphone. kör android och hittade lite olika rta program igår men det verkar mest buggit och svårläst

Leave a comment:

• rutger j
    replied

http://blogg.carsnaudio.com/archives/87

Mitt tips.

Mvh
    Rutger

Leave a comment:

• AndrAAx
    replied

Tror jag ska ha en påbörjad liggandes 1/3 okav, gjord för 19" men, går säkert att ändra! Den kan säljas BILLIGT om den finns kvar!

Leave a comment:

• dreamcore
    replied

sorry om jag väcker en gammal tråd nu men snubblade över denna när jag letade runt efter en rta och såg att man kunde bygga en själv. sen när jag undersökte saken mer så finns det tydligen färdiga mikrofonförstärkarbyggsatser att köpa på ett ställe. så min fråga är om det är nått man måste titta efter som gör den lämpad för en bil? volt osv.

http://www.electrokit.se/index.php

där har ni sidan jag hittade och det finns två olika under byggsatser>audio

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by Hewi View Post
    Alla dem frekvenserna är sänkta mellan ca 1-4db i eq:n , av ngn irriterande anledning så är det en fördröjning i eq:n så efter man justerat ngn frekvens så tar det en 5-8sec innan ngt händer men som du säger: de där frekvenserna vill man nog ha koll på för de påverkar väldigt mkt!
    Yep! Vet exempel på bilar där man delat midbasen 120Hz, 12dB/oktav sen kört mellanregistret från 200Hz, 12dB/oktav.

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Originally posted by jonash View Post
    Sedär.

Testa dra lite upp och ned i EQn mellan 160 och 400 skall då få se att det händer grejer
    Alla dem frekvenserna är sänkta mellan ca 1-4db i eq:n , av ngn irriterande anledning så är det en fördröjning i eq:n så efter man justerat ngn frekvens så tar det en 5-8sec innan ngt händer men som du säger: de där frekvenserna vill man nog ha koll på för de påverkar väldigt mkt!

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by Hewi View Post
    Btw: framförallt blev mellanregistret faktiskt bättre i datorhögtalarna , slår jag av eq:n låter det lite som om sångaren sjunger i en burk , ngt jag tidigare faktiskt inte tänkt på
    Sedär.

Testa dra lite upp och ned i EQn mellan 160 och 400 skall då få se att det händer grejer

Leave a comment:

• Hewi
    replied

Btw: framförallt blev mellanregistret faktiskt bättre i datorhögtalarna , slår jag av eq:n låter det lite som om sångaren sjunger i en burk , ngt jag tidigare faktiskt inte tänkt på

Leave a comment:

Working...
X