Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bättre ljud i Bmw e36 touring

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bättre ljud i Bmw e36 touring

Det övre är en Peerless XLS. Den är ganska grund för att vara en hifibas med skaplig slaglängd. Just den där är handbyggd åt mig av Peerless i två ex. Den andra sitter i min cabbe. I Limpan sitter det en Ncore Anthem 12R, byggd på Peerless XXLS som är något djupare.

Den tillverkas inte längre, närmaste du kan hitta är ScanSpeak Discovery 26W/4558T00 som har ett inbyggnadsdjup på 135 mm. Numera finns det ju dessutom en del skapliga basar med litet inbyggnadsdjup.
    /tycker Erik.

Comment

Ett annat alternativ är ju att du höjer golvet 10cm som du säger och gjuter en låda i baljan till bas

Sedan kan du gömma stegen under golvet, och gömma ett batteri på vänstra sidan bakom hjulhuset!
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

När man ser utrymmet för batteriet så är det "självklart" att det bör bytas ut mot ett större. Jag brukar tjata om "så stort som får plats" eftersom åtminstone vissa bilar har plats för större batteri än originalbatteriet (bensin vs dieselmotor) och i detta fall stämde det ju absolut.

Comment

Mitt tips är att plasta lådan i reshjulsbaljan, och montera stegen åvanpå lådan och eventuellt höjja golvet, höjdskillnaden är ca 80mm mellan frankant av balken och resten av golvet, 50-60 liter är inget problem i baljan om du plastar lådan! (ps. Puckeln med skruven åt hjulet har samma mått som de urskruvbara täckplattorna till dräneringsjålen i framgolvet, så det är bara att skrapa bort karosskittet och vrida ur den)

Jag har ett 95Ah energizer på orginalplats bak i min, (och ett fram på orginalplats, men så är ju min med 4'a) det rymms i på bredden och längden bak, men blir lite tajt på höjden... Jag skulle ha satsat på ett stort batteri på orginalplats iställe för 2...

Om du skruvar bort den svarta plåten bakom V-facket så får du några cm till godo, jag hade ett hcca 225 där, det rymmdes men inte mycket mera..

Den svarta "plastlådan" brevid batteriet gömmer rambalken, så där rymms knappast något steg

Har spånat genom många ideer på gömda anläggningar i min, det blev tillslut en 100 liter låda med en 15" och steg i baljan...

Mvh
          Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
            Det övre är en Peerless XLS. Den är ganska grund för att vara en hifibas med skaplig slaglängd. Just den där är handbyggd åt mig av Peerless i två ex. Den andra sitter i min cabbe. I Limpan sitter det en Ncore Anthem 12R, byggd på Peerless XXLS som är något djupare.

Den tillverkas inte längre, närmaste du kan hitta är ScanSpeak Discovery 26W/4558T00 som har ett inbyggnadsdjup på 135 mm. Numera finns det ju dessutom en del skapliga basar med litet inbyggnadsdjup.
            Hitta lite priser på Scan-speak'n, den verkar grymt intressant

Originally posted by ppk View Post
            Ett annat alternativ är ju att du höjer golvet 10cm som du säger och gjuter en låda i baljan till bas

Sedan kan du gömma stegen under golvet, och gömma ett batteri på vänstra sidan bakom hjulhuset!
            Det verkar få plats att plasta in en bas på Högersida ovanför battriet, har inte rivit något på v-sida än men tror faktiskt att det är lika mycket plats där om man tar bort en täckplatta i metal.

Originally posted by Optima View Post
            När man ser utrymmet för batteriet så är det "självklart" att det bör bytas ut mot ett större. Jag brukar tjata om "så stort som får plats" eftersom åtminstone vissa bilar har plats för större batteri än originalbatteriet (bensin vs dieselmotor) och i detta fall stämde det ju absolut.
            Kinitec har några intressanta och framför allt prisvärda batterier. alt snik och köpa 2 biltema silver 100ah?

Originally posted by sidny View Post
            Mitt tips är att plasta lådan i reshjulsbaljan, och montera stegen åvanpå lådan och eventuellt höjja golvet, höjdskillnaden är ca 80mm mellan frankant av balken och resten av golvet, 50-60 liter är inget problem i baljan om du plastar lådan! (ps. Puckeln med skruven åt hjulet har samma mått som de urskruvbara täckplattorna till dräneringsjålen i framgolvet, så det är bara att skrapa bort karosskittet och vrida ur den)

Jag har ett 95Ah energizer på orginalplats bak i min, (och ett fram på orginalplats, men så är ju min med 4'a) det rymms i på bredden och längden bak, men blir lite tajt på höjden... Jag skulle ha satsat på ett stort batteri på orginalplats iställe för 2...

Om du skruvar bort den svarta plåten bakom V-facket så får du några cm till godo, jag hade ett hcca 225 där, det rymmdes men inte mycket mera..

Den svarta "plastlådan" brevid batteriet gömmer rambalken, så där rymms knappast något steg
            Har spånat genom många ideer på gömda anläggningar i min, det blev tillslut en 100 liter låda med en 15" och steg i baljan...

Mvh
            Tänkte på "agm" å lägga ner ena batteriet på högkant där under balken.

Sitter faktiskt en tillvals sub i våran v70N. Den är placerad i reservhjulsbaljan med reservhjulet kvar. Dunkar på ganska bra med tanke på hur den är byggd.

Dock får det bli en sista utväg. Plan A: är sub bakom ena panelen, steg i baljan och ett extra batteri.

Plan B : får vara att höja golvet ! Och då får helt plötsligt en massa andra fördelar då också..

Comment

Originally posted by krillian View Post
              Kinitec har några intressanta och framför allt prisvärda batterier. alt snik och köpa 2 biltema silver 100ah?
              Kinetic gör ju kraftiga batterier, helt klart. Jag tror nog att det skulle fungera med Biltemas också, det får väl bli plånboken som bestämmer här i så fall.

Comment

Får ta en funderare på hur man ska göra med batterierna. Enklast vore ett kraftigt.

Fick äntligen mina DLS ur35i idag, trodde inte jag skulle få några först då jag köpte den beg för 2-3 veckor sedan... Packade upp dom och lät dem få spela av sig. Midbassarna lät jag spela i orginal kartongen.

Dom har fått spela en 5-6timmar nu och märker nu att basen är lite djupare, Mellan registret säger många att de är väldigt plastigt ljud tills dom spelat in sig. Och där måste jag hålla med. Även om jag tyckte de blev lite bättre så är det fortfarande en bit kvar.

Musiken är blandad. Allt från Hårdrock-typisk 80's till trance/R&B.

Imorgon ska jag försöka få en tillfällig låda gjort. Antar de skall vara runt en 7-12liter? (läst mig till lite olika volymer)

Comment

Byggde ihopa ett rör på drygt 8liter till basarna då jag inte hade något matrial hemma.

Baksidan består av ett plastlock och framsidan mdf. Trodde inte de skulle vara så bra skjut i dem.

Grymt nöjd med mitt val, och jag tror allt man får ta ett snack å be far gräva fram lite mdf och göra några riktiga lådor till dom.

Comment

Har fortfarande inte hänt så mycket här. Lite pga vädret och att jag inte är klar med mitt garage än. Håller på att måla golvet och rivit några väggar där.

Går dock lite i bil bytar tanke och mitt tilltänkta framsystem låter så bra i mina lådor jag har till hemma stereon så jag funderar på att skaffa annat till billjudet.

EDIT: Högt står på några CW Ct-40 som jag annars kör på.

Last edited by krillian; January 30, 2012, 12:12.

Comment

Originally posted by krillian View Post
                      Får ta en funderare på hur man ska göra med batterierna. Enklast vore ett kraftigt.
                      Skitsimpelt att montera dubbla batterier i e36!

Du har en batterihylla där startkablingspolen sitter i motorrummet, färdigt med gängat hål för låsklack å allt
                      Batteriet på 318 och 316 sitter där orginal nämligen!

Eftersom du har startkablingspolen där är det bara att flytta på den lite å ansluta pluskabeln från batteriet på färdiga skruvhålen på sidan av startkablingspolen.
                      Jord finner du i valfri skruv till fjäderbenet!

Det du behöver är
                      * 2st batteripolskor och 2st 30cm stumpar batterikabel med kabelsko i ena änden (biltema har färdiga polskor med kabelstump å sladd i 35mm2 för typ 80 spänn styck)
                      * Säkring (om du känner för det, jag sket i det)
                      * En klack att skruva fast batteriet med (har för mig det var M8 i skruvhålet, klacken jag använde tog ja från en gammal omega som stod på gården)

Ska bli samma operation på e46an ja numer har, men på dom så sitter ingen hylla där, men finns skruvhål för att dra dit en hylla iaf, får se vad som smids ihop..

Comment

Working...
                      X