Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bättre ljud i Bmw e36 touring

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bättre ljud i Bmw e36 touring

Hejsan.
    Är mer eller mindre en ny medlem här inne. Sök funktionen har man använt flitligt dock är de vissa små frågor som jag inte fått svar på än. ( kommer frågor så småning om).

Införskaffa mig ett nytt åk för någon vecka sedan och ljudet är inte dåligt men långt ifrån bra. Iaf inget som matchar dagens orginal monterat billjud i nyare bilar!

Hur som. Bilen i fråga är en 328 touring med stora Hifi-ljudet dvs 3vägs fram å 2 vägs bak "10högt".

Planen är följande.

HU= Eclipse 8445se
    Framsystem= DLS ur35i
    Baksystem= något simplare kit av något slag antar jag, tror det är 3.5"/4" + diskant.
    Steg fram= DLS A4
    Steg sub= DLS A6
    Sub= Ptja, här står det stilla. förslag ??

Detta är mitt första bygge, tanken är att de ska bli någorlunda oem/dolt. Enda som avsticker får bli monteringen av subben som jag vill försöka placera i ett av de "dolda" facken i skuffen.

Alla tips & råd är välkomna, jag tar emot allt bra som dåligt.
    Last edited by krillian; January 4, 2012, 20:05.

Re: Bättre ljud i Bmw e36 touring

Kommer köpa begagnat för att få så mkt av pengarna som möjligt. Har ingen stor budget drf prioteras vissa saker före andra. Skall försöka inte bygga in mig i ett hörn.

Comment

Hur stor budget har du? Hur stor låda får du plats med?
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

Comment

Budget beror helt å hållet på vad jag får ihop. Är arbetslös, gick ut gymnaiset för 2-3år sedan och inte fått något jobb än.

Ang lådan så kanske en 25 högst 30 liter. Skall plasta in den bakom ett förvaringsfack i skuffen.

Comment

hur stor e reservhjulsbaljan? göra en låda där? https://www.blekingebilradio.se/prod...category_id=16 2 st en vid varje hjulhus bak?=)
          Last edited by ville91; January 9, 2012, 17:24. Reason: fel länk

Comment

Tänkte ha slutstegen i reservhjuls baljan och 2st batterier i högra förvaringsfacket ( sitter 1st orginal där ), vänstra facket tänkte jag försöka plasta in subben.

Tanken är att använda så mycket av de dolda utrymmet som möjligt för att få en diskret installation.

Comment

B2 basen är faktiskt ett alternativ. Min far tyckte de vart kul om man köpte en sån då vi hade en 8"bas i en bil vi byggde för skojjskull nu snart 10år sedan.

Kan tänka mig 8" lär gilla effekten av DLS A6 steget??

Comment

2 st skulle spela fint med det steget=) 1 oxå för den delen =)

Comment

Originally posted by ville91 View Post
                  2 st skulle spela fint med det steget=) 1 oxå för den delen =)
                  Mjo. Kan tänka mig det. Får se vad jag kommer över när det är dags. Behöver få ihopa lite mer saker till steg etc, innnan jag köper bas eller att börja bygga.

EDIT: Skall jag köra dls a4 på 2kanaler till framsystemet och 2 kanaler till bak? Eller ska jag köra 2kanaler till "passivt" filter -> mellan-diskant samt resterande 2 kanaler till midbas (enbart fram då).
                  Last edited by krillian; January 9, 2012, 18:19.

Comment

japp skit i baksystem

Comment

Jag tog ur lite paneler i skuffen idag.

Kan ju uppdatera med följande =

2st batterier gick inte ha på varandra.
                      Reservhjulsbaljan var betydligt mindre än vad jag hoppats på.
                      Inget utrymme att plasta bakom V-panel i skuffen om det inte är en liten 2liters låda till en 4" bas......

Jag är optmist. Så på något sätt skall 2st batterier, en 8-10" bas, samt 2 slutsteg få plats i skuffen. Kanske ett bra batteri?

Nästa alternativ är ju att höja hela golvet om man tittar noga på 1 bilden ser man att biten längst in lutar uppåt, kan tänka mig det är en 10cm höjdskillnad.
                      Och med de bör man få hyffsat med plats, fast då kan man lika gärna skaffa ny inredning baktill i skuffen och verkligen gå all the way out på sidorna.

Bilder. ( står lite skrivet mellan bilderna )

Bild nedan= Här ser det ut som de finns en 5cm tillgodo, frågan är om man kan använda det till något?? Verkar även finns lite plats in bakom sidoklädslen å fram.

Bild nedan= Öppet under den svarta plastlådan. Finns kanske batteriet som går under, orginal battriet står på en försäkning/fästplatta så det lurar lite om höjden.

Bild nedan= Inringat plastlådan på bilden här. Slutstegen lär få plats i här. men velat få lite plats för att göra en snygg och ventilerad installation.

Comment

En baslåda som är "lös" kommer inte på tal how so ever. Då jag vill kunna fälla sätena på 5sek å få det helt rensat där bak.

Comment

Du skall ju inte ha någon jättebas direkt... En tia i sidan över batteriet förslagsvis.

Den här gjorde jag till min e39a

Jag har en tolva där i "lmpan" nu...

Byt batteriet mot ett bra (helst AGM) större (~100Ah) sä räcker det gott till på den anläggningen.

Sätt båda stegen på högkant vid andra sidans stuvfack.
                          /tycker Erik.

Comment

Vart exakt så jag tänkt mig. Hade faktiskt din installation från 406an i huvet.

Men de var betydligt mindre djup än vad jag gått och inbillat mig.

E39an har mer plats på djupet det vet jag. Då vi ägde en sån för drygt 2månader sedan.

Comment

Hmm.

Är basarna från hifikit? ser att lådan inte är så djup trots allt en sån borde nog kunna få plats. speciellt på högersidan över batteriet.

Comment

Working...
                              X