Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Morsans" TrailBlazer, Version 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

    Rikigt snyggt jobbat Viktor, blir som köpes!
    Saab 9-3 SQ style

    Comment


    • #62
      Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

      Sådär, dags för uppdatering.

      Dagen har ägnats åt diverse saker.

      Bland annat så har brädan monterats tillbaka, fortfarande sitter inte allt på plats, men airbagen är tillbakamonterad samt mätarhuset.
      Har även dragit fram lite högtalarkabel till alla högtalare fram:




      Har även jobbat med bakhögtalarna. Plockade lös dessa ifrån bilen och smältlimmade fast några trälister för att bygga formen runt:


      Spände sedan fleecetyg över det hela, (USA-flaggan igen ):


      Efter detta så dränktes tyget in i polyester och sammanlagt 3 varv med glasfiber:


      Det var allt för denna gång.
      Nu får ni hålla er till tåls till den 27:e då jag tar ett litet uppehåll för julfirande med släkten.
      God jul på er !
      Viktor Forsell
      Tävlar just nu inte med sin egna bil.
      Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

      Comment


      • #63
        Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

        Originally posted by henke95 View Post
        jag skulle gärna vilja veta vad det är

        riktigt härligt projekt
        Tackar Verkar som det tilltalar många


        Originally posted by BaDiS View Post
        Rikigt snyggt jobbat Viktor, blir som köpes!
        Tack tack
        Viktor Forsell
        Tävlar just nu inte med sin egna bil.
        Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

        Comment


        • #64
          Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

          Härligt att se Viktor! Som vanligt så blir det skitbra, mer kommentarer får du när jag kikar förbi Härligt att någon dammat av USA pläden igen Den kommer jag ihåg och sist jag jobbade med den så gick det INTE sådär fort

          Comment


          • #65
            Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

            Dags för en uppdatering. Blev att jag gick ut i garaget redan ikväll, kunde inte hålla mig

            Började med att grovslipa till lådorna till bakhögtalarna.
            Lyckades även kapa lite i mig själv.
            Kan lova jag var orolig när jag skulle ta av mig denna handske:



            Tur i oturen så verkade hastigheten på rondellskivan även försluta såret, så det blödde mindre än förväntat.
            Nåväl, efter lite sedvanlig rengörning av "snittet" så fortsatte arbetet och jag provmonterade lådorna för bakhögtalarna:





            La även på ett varv spackel som får härda under natten:




            På vägen hem från släkten tog vi en liten avstickare via

            Ljudshopen Nord i Skellefteå
            Även dom väljer att fortsätta stötta oss så Mamma slog till på lite ny signalkabel samt kontakter till dessa.
            Blir GamuT till alla kanaler med Bullet-Plug kontakter förutom till Bakhögtalarna som får GamuT med Ixos-kontakter istället.
            Last edited by ToriBass; December 26, 2011, 22:02.
            Viktor Forsell
            Tävlar just nu inte med sin egna bil.
            Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

            Comment


            • #66
              Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

              Originally posted by kejzorizer View Post
              Härligt att se Viktor! Som vanligt så blir det skitbra, mer kommentarer får du när jag kikar förbi Härligt att någon dammat av USA pläden igen Den kommer jag ihåg och sist jag jobbade med den så gick det INTE sådär fort
              Bara att komma förbi och kolla
              Hehe, näe vill minnas att du tog lite längre tid på dig
              Viktor Forsell
              Tävlar just nu inte med sin egna bil.
              Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

              Comment


              • #67
                Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                Då var även denna dag till ända,

                Arbetet idag har främst bestått i småjobb lite överallt i bilen.
                Har även satt dom nya högtalarna på inspelning inomhus, så förhoppningsvis kan dessa monteras snart

                Har även jobbat med lådorna till bakhögtalarna, dessa är förhoppningsvis snart klara:



                Har även gjort klart fästet till det nya Kinetic batteriet fram:
                Viktor Forsell
                Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                Comment


                • #68
                  Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                  Originally posted by henke95 View Post
                  jag skulle gärna vilja veta vad det är

                  riktigt härligt projekt
                  Uttrycket myntades på Hollänska finalen för ruskigt många år sedan. En Tysk domare sa "You gor realy good Front-fill" till en deltagare. Renier Wolf och jag dömde tillsammans och fick oss ett riktigt gott skratt när vi hörde detta.

                  För övrigt på samma tävling när jag fick nöjet att dömma en bil där Jennifer Warnes satt på höger solskydd och sjöng samtidigt som hennes elaka tvillingsyster satt under förarsätet. Detta var inta bara fasfel utan även andra felaktigheter som felkopplade lågnivåkablar mm mm

                  Toribass! Snyggt jobbat Nu är väl morsan nöjd med dig hoppas jag.
                  Jag ÄR Gandalf!!!

                  Comment


                  • #69
                    Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                    Hur går det för herrn? Går det bra att dyka förbi imorgon efter middag ?

                    Comment


                    • #70
                      Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                      Nu kanske ni tror att bygget stått stilla senaste dagarna, men så är inte fallet. Sanningen är den att passen i garaget varit så långa så jag inte orkat uppdatera föränn nu.

                      Signalkablarna är färdigställda, är ett riktigt pillergöra att löda dessa kan jag lova.


                      När vanan var inne så gjorde jag även klart strömkablarna till slutstegen:



                      Efter detta fortsatte jag arbetet med instrumentbrädan,
                      Under varje högtalare så använder jag fårull som dämpmaterial


                      Självklart är skruvarna färgmatchade


                      Samtliga högtalare plus huvudenheten har sedan monterats på plats och därmed är instrumentbrädan färdigställd, även A-stolparna har klätts om:






                      Jobbet har inte tagit slut där, utan även i bagaget har det hänt saker:

                      En kondensator monterades i ett utrymme bredvid baksätet.


                      Framför denna skall de tre passiva filtren sitta. En ställning i plattjärn och plåt svetsades ihop och lackades


                      I dessa skruvades sedan gängstång fast och sedan fästes filtren i dessa


                      Färdigställde även ställningen för slutstegen, även denna lackades


                      Slutstegen skruvades sedan fast i ställningen


                      I facket mitt på bagagegolvet så skruvades sedan den nya processorn och ytterligare ett steg fast.
                      Notera dock att kablarna inte är dragna ordentligt ännu och kablaget till processorn är inte klart


                      I facket till höger skruvades sedan filterfästet och fästet för dom två övriga stegen fast. Även här är det flera kablar som ännu inte är klara pga tidsbrist.


                      Fästena för bakhögtalarna har färdigställts och klätts. Tyvvär fanns inte rätt skruvar hemma, så just nu sitter dom med tillfälliga skruvar.




                      Helt plötsligt var det nyårsaftonens kväll och sista dagen att arbeta med bygget för denna gång.
                      Avslutade kvällen med att titta på Phil Collins - Finally, The first farewell tour
                      Med detta förstår ni även att systemet är igång och spelar


                      Detta är sista uppdateringen på ett tag då jag på Nyårsdagen åkte tillbaka till Gimo och därmed inte kan fortsätta med bygget föränn om någon månad. Men med tanke på den tid jag haft till förfogande så är jag själv riktigt nöjd med vad jag hunnit med. Trots allt är mer eller mindre hela bygget bytt sen 2011-års säsong.
                      Viktor Forsell
                      Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                      Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                      Comment


                      • #71
                        Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                        Originally posted by kejzorizer View Post
                        Hur går det för herrn? Går det bra att dyka förbi imorgon efter middag ?
                        Det har gått fint som du ser på nyaste uppdateringen.
                        Ja nog kan du dyka förbi, dock är jag tillbaka i Gimo igen sedan igår men Morsan kan nog visa
                        Viktor Forsell
                        Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                        Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                        Comment


                        • #72
                          Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                          hur funkar det att köra 6.5orna open air i brädan? hur e midbasen?

                          Comment


                          • #73
                            Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                            Mycket snabbt och fint bygge.

                            Comment


                            • #74
                              Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                              Är grymt imponerad över hur du på så pass kort tid hunnit bygga så mkt och ändå hållit hög kvalitet på bygget!
                              Har du testat sexorna i brädan både med och utan fårull?
                              I min lät det sämre med fårull tyckte jag , mellanregistret blev lite burkigt och instängt.
                              Last edited by Hewi; January 3, 2012, 12:12.
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • #75
                                Re: "Morsans" TrailBlazer, Version 2

                                Fint Viktor!
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X