Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oloof's Golf MK6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Oloof's Golf MK6

    Yes, nu när jag sitter på jobbet så har jag äntligen tid att visa lite bilder.
    Har varit fullt upp senaste veckan för att få klart dörrarna i tid, jag monterade dom tidigt i morse för att sedan åka iväg och polera samt vaxa bilen för att sedan skynda mig till Pm-shopen för att tweaka in ljudet innan jobbet. Men då strular ju såklart datorn och Bitones väldigt buggiga programvara så jag hann inte med något innan jag fick skynda mig till jobbet, slutar klockan 23 och måste försöka få igång programvaran så det fungerar till imorgon.

    Jag kommer att stå i Bilstereoförbundets monter på Elmia så kolla gärna förbi där!

    Men här kommer lite fortsättning på bygget av dörrsidorna. Jag såg även att massor av dom andra bilderna inte längre fungerar så jag ska se till att försöka ordna det sen

    Började med att rita ut var linjerna skulle gå på baffeln



    Fräste ut spåret på undersidan för stålringen med gängor i.




    Och sen lite lim på det!


    Fäste den sedan på MDF-ramen runt lådan


    Spänt på fleece och penslat på polyester


    Slipade av lite snabbt innan ett par lager med glasfiber








    Sen var det bara dags att börja spackla




    Fräste ut en mall för att kunna spackla till kanten runt högtalaren






    Penslad baffel med polyester


    Sen skulle handtaget passas in lite enkelt


    Last edited by Oloof; April 16, 2014, 22:01.

    Comment


    • Re: Oloof's Golf MK6

      Ser ut att kunna bli snuskigt
      Förhoppningsvis så hinner jag åka till Jönköping så då ska ja stjäla mig en provlyssning
      Audi A4 B5 -98
      Pioneer P90 + DEQP90
      Sinfoni amplitude 50.4x
      Sinfoni shadow 100.2
      Sinfoni S165W x4
      Sinfoni S100M
      Sinfoni S25T

      Vw up -12
      På gång..
      New car, hi end old school..

      Comment


      • Re: Oloof's Golf MK6

        Dörrsidan såg redigt nice ut på plats!

        Tyvärr fanns du inte i sikte de gånger jag försökte få till stånd en demo :/

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Oloof's Golf MK6

          Fasen det ser bra ut! Är metallringarna något du köpt färdigt/fått med?
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • Re: Oloof's Golf MK6

            Och då var en hel långhelg på Elmia klart med.
            Det var riktigt kul att få möjligheten att ställa ut på Sveriges största bilmässa och jag träffade många nya människor och hade en riktigt bra helg.

            Det blev en fjärdeplats i Master Unlimited, men med ganska låga poäng som jag inte alls är speciellt nöjd med.
            Det är däremot ganska lättförtjänta poäng som inte borde vara några problem att ta igen inför nästa tävling.

            Vi hade dessutom endel problem med att tweaka ljudet och fick endast gå igenom det en snabbis på torsdagen och ljudet blev därför inte riktigt så bra som det borde gå att få till.

            Jag hade det ganska stressigt veckan innan Elmia då jag på söndagen innan Elmia kapade upp dörrarna igen efter ett beslut då jag endast fick ut 5.7 liter ur lådorna och mins 6.5-7 liter var ett måste.
            Efter att ha byggt om lite grann så blev det riktigt bra och slutade på 7.4 liter i båda dörrarna.





















            Två kablar löddes sedan till och terminalen skruvades fast på baksidan av lådan med lite silikon.




            Sedan var det dags att klä in dörrarna i vinyl, jag har aldrig gjort detta förut och första dörren var lite krånglig och blev därför inte helt hundra, men det andra dörren blev bättre!







            Lite butyl samt foam klistrades även dit på baksidan.


            Comment


            • Re: Oloof's Golf MK6

              Originally posted by zrken View Post
              Dörrsidan såg redigt nice ut på plats!

              Tyvärr fanns du inte i sikte de gånger jag försökte få till stånd en demo :/
              Tack så mycket!
              Vad tråkigt, hade varit kul att snacka lite, jag var väl ute på andra hyss antar jag..

              Originally posted by Lillalilja View Post
              Fasen det ser bra ut! Är metallringarna något du köpt färdigt/fått med?
              Tack!
              Metallringarna har Kuhlin här på forumet gjort åt mig. Jag har endel andra saker som jag har låtit han fixa som kommer att presenteras senare!

              Comment


              • Re: Oloof's Golf MK6

                Glömde helt att kolla in dina dörrsidor, kikade bara till i skuffen men det såg ut som jag mindes från i höstas. Men det man kan se av dörrsidorna ovan är ju kanonsnyggt! Ser fram mot en provlyssning sen nån gång.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Oloof's Golf MK6

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Glömde helt att kolla in dina dörrsidor, kikade bara till i skuffen men det såg ut som jag mindes från i höstas. Men det man kan se av dörrsidorna ovan är ju kanonsnyggt! Ser fram mot en provlyssning sen nån gång.

                  Tack så mycket!

                  I skuffen ser allt som vanligt ut ja, jag kommer att bygga om baslådan men det är inget som kommer att se så mycket annorlunda ut annars. Lite bättre puts på slutstegen möjligtvis

                  Jag har lite annat att koncentrera mig på innan.

                  Hoppas vi ses lite mer längre fram på säsongen!

                  Comment


                  • Re: Oloof's Golf MK6

                    sådär, äntligen fick man ännu lite tid till att lägga upp lite mer bilder här.
                    har haft väldigt fullt upp sedan Elmia, dels massor av jobb och sedan för att försöka hinna fortsätta på bilen då jag har mycket kvar att göra.

                    Kom på en fjärde plats på Elmia i Master Unlimited, helt okej placering men jag var inte alls nöjd med poängen jag fick. Nästan så fort jag kom hem från Elmia så satte jag igång med att bygga om baslådan, den kommer se ut i princip likadan utifrån, men bättre baffel samt att få lådan helt tät var vad jag ville åtgärda.

                    Detta skulle göras klart innan tävlingen på Seastream tillsammans med endel mindre åtgärder i installationen för att bättra på dokumentationen.
                    Jag hann däremot med nöd och näppe klart inför tävlingen och slutade på en tredjeplats med avsevärt mycket bättre poäng vilket verkligen kändes bra!

                    Jag hade inte byggt den befintliga lådan själv utan den beställdes för länge sedan från Usa i början av projektet.
                    Den var lite underligt uppbyggd med ca 5 runda bafflar på varandra för att bygga upp höjden.


                    Här är bottendelen rensad samt penslad med polysester på den MDF-bit som blev kvar. Och även den nya baffeln som frästes ut från två stycken ihoplimmade 16mm skivor.


                    Stålring limmades dit på undersidan.


                    Baffel fixerad på lådan.


                    Spände på lite fleece, sen plastades lådan med glasfiber inifrån för att få mer material som håller i baffeln.






                    Fick sedan totalt ut 21 liter.




                    Bild på lådan och basen monterad kommer senare då jag nu har rivit ner det igen för att åtgärda terminalen som inte riktigt höll måttet.

                    Gjorde även klart dörrsidorna helt förutom att det nu även ska dit galler på dom, med det blir nästa sak att ordna!



                    Comment


                    • Re: Oloof's Golf MK6

                      Sjukt snygga dörrsidor, och övrig installation också för den delen. modigt att sätta sågen i dörrsidor på en såpass ny bil!

                      Comment


                      • Re: Oloof's Golf MK6

                        Oh yes!
                        Någon demo har jag fortfarande inte lyckats med, det föll bort ur minnet på Seastreams.
                        Trevlig pratstund det blev, och hoppas du tar tag i att börja ratta lite själv oxå

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Oloof's Golf MK6

                          Originally posted by Porscheper View Post
                          Sjukt snygga dörrsidor, och övrig installation också för den delen. modigt att sätta sågen i dörrsidor på en såpass ny bil!
                          Tack så mycket!

                          Originally posted by zrken View Post
                          Oh yes!
                          Någon demo har jag fortfarande inte lyckats med, det föll bort ur minnet på Seastreams.
                          Trevlig pratstund det blev, och hoppas du tar tag i att börja ratta lite själv oxå
                          Nej det glömde vi ju faktiskt bort, det får vi ordna nästa gång!

                          Comment


                          • Re: Oloof's Golf MK6

                            Wow, snyggt bygge och fräsch Golf. Bra jobbat, inte blir man mindre impad när du är rullstolsburen, jag är mållös!

                            Svårt att lägga in dämpmatta? Ska byta bil i höst eller till våren och är sugen på en golf 5;a . Men den har rykte att vara en bullerlåda, räcker det med att dämpa hjulhusen?
                            Verkar vara där det mesta oljudet kommer ifrån?

                            Eller dämpa golvet kanske man måste, var det svårt att riva ur inredn. för att dämpa golvet?

                            Ingen rostrisk med dämpmattor i hjulhusen och hur gör man?

                            Gör rent med nåt medel och sen klistrar man på dämpmattan bara?

                            Funkar sådan här till hjulhusen, eller drar den åt sig fukt och sen kommer rosten att käka upp skärmen?

                            http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...platta-369214/

                            ( Märks det att jag är novis på billjud?... )

                            Jag mekar bil själv och fixar småjobb på min Passat 1,8T -02;a så att ljuddämpa kanske jag fixar,är ingen bilmek men har ej tummarna mitt i handen.

                            Tacksam för svar. Mvh Jens.

                            Comment


                            • Re: Oloof's Golf MK6

                              Originally posted by js1972@live.se View Post
                              Wow, snyggt bygge och fräsch Golf. Bra jobbat, inte blir man mindre impad när du är rullstolsburen, jag är mållös!

                              Svårt att lägga in dämpmatta? Ska byta bil i höst eller till våren och är sugen på en golf 5;a . Men den har rykte att vara en bullerlåda, räcker det med att dämpa hjulhusen?
                              Verkar vara där det mesta oljudet kommer ifrån?

                              Eller dämpa golvet kanske man måste, var det svårt att riva ur inredn. för att dämpa golvet?

                              Ingen rostrisk med dämpmattor i hjulhusen och hur gör man?

                              Gör rent med nåt medel och sen klistrar man på dämpmattan bara?

                              Funkar sådan här till hjulhusen, eller drar den åt sig fukt och sen kommer rosten att käka upp skärmen?

                              http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...platta-369214/

                              ( Märks det att jag är novis på billjud?... )

                              Jag mekar bil själv och fixar småjobb på min Passat 1,8T -02;a så att ljuddämpa kanske jag fixar,är ingen bilmek men har ej tummarna mitt i handen.

                              Tacksam för svar. Mvh Jens.
                              Tack så mycket!
                              Jag är som tur är gående nu för tiden, men var rullstolsbunden under en längre tid då jag höll på med bilen.

                              Att lägga dämpmatta är inte speciellt svårt, men det kräver väldigt mycket tålamod.
                              Jag vet inte om den bilen bullrar speciellt mycket mer än någon annan bil i den prisklassen, mest ljud kommer helt klart bakifrån, så att dämpa golv och hjulhus inifrån i bakluckan hjälper mycket.

                              Att dämpa hjulhusen utifrån kan nog absolut hjälpa om man gör ett ordentligt jobb, det lilla jag lade i bak spelade inte någon speciell roll.
                              Det är svårt däremot att få till bra då man måste hitta material som inte drar åt sig fukt, den du länkade kan jag tänka mig gör det. Och då finns risk för rost.

                              Comment


                              • Re: Oloof's Golf MK6

                                Tjena, just nu händer de inte jättemycket med bilen, mest detaljer etc. för att få till installationen till 100%
                                En sak var till exempel att få till en ram till min huvudenhet. Jag ville som vanligt bara få till något enkelt och stilrent. Så tog tag i detta en kväll och fick till det ganska bra.

                                Började med att klippa ut en mall:


                                Sågade sedan ut den i MDF och ett hål för att få in spelaren:




                                Spackel:


                                Försänkte sedan ner två stycken M5or i ramen för att kunna få fast spelaren på något sätt som limmades fast med epoxi:


                                Sen var det dags för vinyl:




                                Sen sattes den fast bakifrån med ett stålband med lite skumgummi runt:




                                Även pillat på lite annat, som att få till anslutningarna till Bitone som inte är helt smidiga att få bra.






                                Jag tror nog inte heller att jag är helt ensam med att sitta och lyssna efter olika resonanser och ljud från panelerna i bilen.
                                Så i jakten efter missljud så plockades halva inredningen ner för att försöka dämpa små saker.


                                Jag hittade blandannat resonanser från den här lilla plåten i tröskeln, dom kom fram om man körde ganska sakta på grova vägar. Har hela tiden trott att det kommit från dörren men jag tror att detta hjälpte!

                                Comment

                                Working...
                                X