Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroën C5 -01 "Börja om från början"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

    En tråd jag aldrig tröttnar på att kolla in från början till slut, alltid har man missat någon liten detalj man kan ta inspiration eller dra lärdom av

    Ta det sakta men säkert, hälsan går först!
    www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

    Comment


    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

      Originally posted by Expoze View Post
      Ja, det finns en detalj som inte funkar alls för mig iår, bilder kommer!



      Tackar!



      Idag påbörjade jag mitt nya bagagerumsgolv, 22mm mdf så det känns rätt stadigt. Givetvis tungt som snor oxå, för tungt för min klena lekamen så just nu sitter jag i fåtöljen med elektroder i nacken, värmedyna över nacken, dubbel panodil forte dos och diclofenac, och gnäller som en gammal vindsdörr över värken i nacken ändå. Troligen sträckte jag nåt

      Kör 22mm jag med plus en tung glasskiva i och de väger inte mkt..du har för stor skuff helt enkelt

      Hoppas det fixar sig med nacken..vet hur det är.
      Har provat allt som finns och lite till och inget hjälper förutom väldigt starka smärtstillande
      Audi A4 B5 -98
      Pioneer P90 + DEQP90
      Sinfoni amplitude 50.4x
      Sinfoni shadow 100.2
      Sinfoni S165W x4
      Sinfoni S100M
      Sinfoni S25T

      Vw up -12
      På gång..
      New car, hi end old school..

      Comment


      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

        Originally posted by zrken View Post
        Huvaliga. Låter inte alls lockande på något sätt. Men ack så målande beskrivning

        Bagagegolv i rejäl MDF stöttar jag för. Mitt gamla var i ESB - det var en grov överskattning av materialets kapacitet...
        Originally posted by Hassman View Post
        En tråd jag aldrig tröttnar på att kolla in från början till slut, alltid har man missat någon liten detalj man kan ta inspiration eller dra lärdom av

        Ta det sakta men säkert, hälsan går först!
        Originally posted by JohanH View Post
        Kör 22mm jag med plus en tung glasskiva i och de väger inte mkt..du har för stor skuff helt enkelt

        Hoppas det fixar sig med nacken..vet hur det är.
        Har provat allt som finns och lite till och inget hjälper förutom väldigt starka smärtstillande
        Tack ska ni ha. Kan meddela att den skivan har bantats ett antal kilo i vikt nu och är numera riktigt hanterbar.
        Jag har dock ett stort bekymmer.....förra året tyckte jag att bilen var hyffsat väldämpad. Det tycker jag inte längre.....
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

          Originally posted by Expoze View Post
          Tack ska ni ha. Kan meddela att den skivan har bantats ett antal kilo i vikt nu och är numera riktigt hanterbar.
          Jag har dock ett stort bekymmer.....förra året tyckte jag att bilen var hyffsat väldämpad. Det tycker jag inte längre.....
          Hehe, bilstereo..man blir bara mer och mer petig..
          Blir spännande att kika på bilen irl sen
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment


          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

            Originally posted by JohanH View Post
            Hehe, bilstereo..man blir bara mer och mer petig..
            Blir spännande att kika på bilen irl sen
            Mjo, fast det var garanterat inte samma rasslande i karossen förra året.
            Ska du kika så görs det nog bäst en bit in på säsongen....den blir inte helt klar på ett litet tag till.
            Fd tävlande med min Citroën C5.

            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

            sigpic

            Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

              Originally posted by Expoze View Post
              Mjo, fast det var garanterat inte samma rasslande i karossen förra året.
              Ska du kika så görs det nog bäst en bit in på säsongen....den blir inte helt klar på ett litet tag till.
              Du har poppat för hårt

              Blir de inte hetsskruva till Kungsängen?
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

              Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

              Comment


              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                Kan med 99% säkerhet säga att det inte blir Kungsängen iår tyvärr.....
                Haft åt helsike med för mycket utgifter ett tag så jag måste komma ikapp lite nu, ska ner till Hyllinge på lördag med en spelande men inte färdigbyggd bil och sen blir det nog inget innan Klåps tävling i Linköping som det ser ut.
                Fd tävlande med min Citroën C5.

                Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                sigpic

                Samarbetspartners:
                Ljudbyggaren

                Comment


                • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                  Då får jag väl bli tvungen att åka till Linköping oxå då
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                    Jahapps....
                    Blev ingen Citroën till Hyllinge.
                    Det var inte stereomässiga problem dock, även att det inte var färdigbyggt så spelar bilen på rätt så sjysst.
                    Tyvärr så hann dock besiktningstiden med att gå ut, så bilfan har körförbud.
                    Inga roliga grejor heller som radas upp när man startar bilen.







                    Som tur var så är Citroën nörderiet stort så givetvis finns en Lexia utrustning så jag kan göra precis vad verkstan kan oxå. Tyvärr visar dock felen jag få upp att till bägge bakre abs-givarna har jag både avbrott, och kortslutning till plus och jord.

                    Schemat visar dessutom att det inte är några gemensamma kablar bak och att två kablar pajjat fullständigt samtidigt känns inte så jättetroligt.



                    Ska ta en djupdykning under huven i morgon innan jobbet men det lutar nog åt att abs-datorn har havererat på nåt sätt.
                    Nåja, det är bara ett fel och det går att laga.

                    Jag tog mig hur eller hur ner till Hyllinge i ett annat fordon och det var en riktigt trevlig tillställning. Massa trevligt folk, gott om bilar, trevligt väder och allmän kanonfin stämning! Passade på att gå runt som publik och kikade lite mer vad andra har hittat på och jag får nog säga att det fylldes på ordentligt med bygglust!!!
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                      Dags att ta sig i kragen och skriva lite här tror jag. Bilen har ju ändå spelat ett tag, är mest lite finish och finlir kvar.
                      Bromsarna är fixade, totalt sönderärgade kabelskarvar vid bägge bakre givarna var det som ställde till det, lätt fixat som tur var.


                      Sen får jag väl ta och skriva om lite bygge oxå kanske.
                      Funderade länge på hur jag skulle göra i bagaget iår.
                      Kom fram till att den lösningen jag trivdes bäst med var att höja bagagegolvet lite och lägga stegen i det utrymmet som blir där, så det var ju bara att fundera ut hur det skulle lösas rent praktiskt, kändes inte som att träreglar var min grej och som kanske någon kommer ihåg så visade jag för ett tag sen lite bilder på att jag stog och fixade med lite aluminiumprofiler.


                      Längst inne i hörnen på skuffen så fanns dessa fästen där baksätet är fäst, där fanns faktiskt ett par lediga gängstycken där och varför inte utnyttja dem tänkte jag?


                      Var ju bara att anpassa profilerna lite så fick man perfekta fästen för dem. M8 och M10.


                      Lite mer borrning och gängning.




                      Sen kunde man plocka ihop allt plockepinn till en synnerligen stabil och rak konstruktion som bjuder på lite fördelar som jag kommer visa i kommande inlägg. Det roliga är att allt detta är gammalt skrot som jag tagit tillvara på och samlat på mig genom ett par år.


                      MDF som bottenskiva till slutstegsracket. Fäst underifrån i profilerna med försänkta M8 i spårmutter i profilen.


                      Till bakre delen tillverkade jag ett par fästen i 10mm grov alu.


                      Dessa fästen utnyttjar orginalgolvets snabbfästen baktill och med hela konstruktionen ihopsatt så är racket snuskigt stabilt. Känns som man kan lyfta hela bakändan av bilen det så det blir nog bra.


                      Överskiva i 22mm MDF som ligger ovanpå profilerna, ska givetvis sågas hål ner till racket där.


                      Nåja, det får räcka för nu, ska försöka uppdatera lite oftare så det blir lite mer "up-to-date" igen.
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                        Ser stabilt ut!
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment


                        • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                          Ser så trevligt ut när man bygger med aluprofiler, stabilt och snyggt! Men kommer det gå att lyfta upp golvet sen?
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                            Du nämnde ngt i tidigare inlägg om att "träna på att borsta aluminium" ...ngra tips och tricks på temat?
                            (jag har mina strömskenor i alu - som kunde må gott av lite uppfärskning

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                              Originally posted by zrken View Post
                              Du nämnde ngt i tidigare inlägg om att "träna på att borsta aluminium" ...ngra tips och tricks på temat?
                              (jag har mina strömskenor i alu - som kunde må gott av lite uppfärskning
                              De där profilerna har den finishen från fabriken.

                              //Jonas...som gör av med en 100 meter ITEM profiler i allt från 20x20 till 80x80i veckan känns det som...
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • Re: Citroën C5 -01 "Börja om från början"

                                Originally posted by octan View Post
                                Ser stabilt ut!
                                Tack!

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Ser så trevligt ut när man bygger med aluprofiler, stabilt och snyggt! Men kommer det gå att lyfta upp golvet sen?
                                Det får du nog se om ett par dagar hur vi tacklar det.



                                Originally posted by zrken View Post
                                Du nämnde ngt i tidigare inlägg om att "träna på att borsta aluminium" ...ngra tips och tricks på temat?
                                (jag har mina strömskenor i alu - som kunde må gott av lite uppfärskning
                                Originally posted by jonash View Post
                                De där profilerna har den finishen från fabriken.

                                //Jonas...som gör av med en 100 meter ITEM profiler i allt från 20x20 till 80x80i veckan känns det som...
                                Tror att zurken fiskar efter något jag skrev om när jag bjöd på lite sneakpeaks från bla säkringshållarbygget, där borstade jag en del aluminium.
                                Det sättet som jag anser vara snabb, billigt och lätt och ändå ger sjysst resultat med lite träning är ScotchBrite på rulle till skruvdragaren. Fila bort de vassaste kanterna först och prova sen fram till rätt hårdhet på rullen, biltema har nog en liknande produkt tror jag. Försök hålla rörelsen stabil åt ett håll bara så borstränderna blir parallella.
                                Fd tävlande med min Citroën C5.

                                Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                                sigpic

                                Samarbetspartners:
                                Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X