Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

    Nyckeln till framgång är 40% förare, 40% chassi, 20% motor brukar man väl kunna generalisera. En duktig förare kan anpassa sitt körsätt från bil till bil, och mellan olika chassi inställningar. Detta har bevisats ett ex antal gånger i olika fall.
    Men då jag tävlat karting själv och har hoppat mellan olika inställningar, så kan jag ju hålla med om att man alltid har en inställning som känns bra för en själv.

    Anton, det behöver inte vara nå större inställningar som skiljer mellan olika banor som kan göra stor skillnad. Toe in/ut justering, däckstryck t.ex. Sen är det ju inte bara mellan olika banor man ändrar inställningar, väder och vind spelar stor roll. Ligger solen på och steker, eller är det kyligt ute? Detta har stor betydelse beroende på vad du går ut med för däckstryck, speciellt när du endast har ett fåtal varv på dig att sätta en tid.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

      Originally posted by jonash View Post
      Meh! Det hade du ju kunnat låta sitta Det ger max 0.1sek per varv.

      Be Ekblom dra en vända, han kör 3-5 sekunder snabbare

      //Jonas

      Gör det 0.1sek per varv är ju det massor!!
      Dock är detta en liten del av en större bild.

      Första målet är att minska 80kg på bilen och det gör mycket!

      Alx Danielsson kommer till Mantorp på Lördag tror jag annars
      sigpic

      Ägare av DekorTeknik
      Gå in och gilla!

      Comment


      • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

        Originally posted by ppk View Post
        Nyckeln till framgång är 40% förare, 40% chassi, 20% motor brukar man väl kunna generalisera. En duktig förare kan anpassa sitt körsätt från bil till bil, och mellan olika chassi inställningar. Detta har bevisats ett ex antal gånger i olika fall.
        Men då jag tävlat karting själv och har hoppat mellan olika inställningar, så kan jag ju hålla med om att man alltid har en inställning som känns bra för en själv.

        Anton, det behöver inte vara nå större inställningar som skiljer mellan olika banor som kan göra stor skillnad. Toe in/ut justering, däckstryck t.ex. Sen är det ju inte bara mellan olika banor man ändrar inställningar, väder och vind spelar stor roll. Ligger solen på och steker, eller är det kyligt ute? Detta har stor betydelse beroende på vad du går ut med för däckstryck, speciellt när du endast har ett fåtal varv på dig att sätta en tid.
        Du har så rätt men som det gäller i alla saker så kan man inte börja med att ändra allt.

        Först gäller det att lära sig köra, lära sig banorna, få en bra grundsetup och hålla koll på däcken.

        När man kommit så långt så kan man börja ta det andra hehe
        sigpic

        Ägare av DekorTeknik
        Gå in och gilla!

        Comment


        • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

          Originally posted by Antonic View Post
          Gör det 0.1sek per varv är ju det massor!!
          Dock är detta en liten del av en större bild.

          Första målet är att minska 80kg på bilen och det gör mycket!

          Alx Danielsson kommer till Mantorp på Lördag tror jag annars
          När ska föraren lättas då? :-)
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

            Ska du aldrig mer ha nått i bagaget i denna bil med just dom grejjorna.?
            Vad säger din sponsor isf..?
            Jaha.??

            Comment


            • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

              Originally posted by Frippe_L View Post
              När ska föraren lättas då? :-)
              wtf

              haha

              Den börjar imorgon
              40kg ska bort!
              sigpic

              Ägare av DekorTeknik
              Gå in och gilla!

              Comment


              • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

                Originally posted by Drajje View Post
                Ska du aldrig mer ha nått i bagaget i denna bil med just dom grejjorna.?
                Vad säger din sponsor isf..?
                Det skulle stå inga basar i bagaget.
                Steg och batterier kommer vara bak, dock avtagbara snabbt!
                sigpic

                Ägare av DekorTeknik
                Gå in och gilla!

                Comment


                • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

                  Originally posted by Antonic View Post
                  wtf

                  haha

                  Den börjar imorgon
                  40kg ska bort!
                  Lycka till.
                  Droppade själv nästan 20kg på 4mån.
                  Fd tävlande med min Citroën C5.

                  Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                  sigpic

                  Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

                  Comment


                  • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

                    Originally posted by Frippe_L View Post
                    När ska föraren lättas då? :-)
                    Kompenseras med hårdare dämpare, större motor ;-)
                    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                    Comment


                    • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

                      På tal om lättning. Jag rensade ur allt ljud ur aeron igår/idag, rivit lite paneler här och var också. Fyfan vad bilen går bra nu i jämförelse. Varit ute och kört på lite småvägar och väghållning och accelerationen blev så grymt mycket bättre. Väghållning finns då jag hade tänkt att köra bana från början, men den har ju inte gått att utnyttja på hela sommaren med massa onödig vikt...

                      Så det jag ville säga egentligen var att det är bara att lätta på allt du kan, det gör större skillnad än man tror!
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

                        Originally posted by Expoze View Post
                        Lycka till.
                        Droppade själv nästan 20kg på 4mån.
                        Tackar

                        Då borde inte 40kg på 8månader vara helt ute.
                        Dock är det 1kg i veckan och det är inte lätt!!
                        sigpic

                        Ägare av DekorTeknik
                        Gå in och gilla!

                        Comment


                        • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

                          Originally posted by jensclaudius View Post
                          Kompenseras med hårdare dämpare, större motor ;-)
                          Haha lite fel väg att gå men det är ändå en väg
                          sigpic

                          Ägare av DekorTeknik
                          Gå in och gilla!

                          Comment


                          • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio

                            Originally posted by ppk View Post
                            På tal om lättning. Jag rensade ur allt ljud ur aeron igår/idag, rivit lite paneler här och var också. Fyfan vad bilen går bra nu i jämförelse. Varit ute och kört på lite småvägar och väghållning och accelerationen blev så grymt mycket bättre. Väghållning finns då jag hade tänkt att köra bana från början, men den har ju inte gått att utnyttja på hela sommaren med massa onödig vikt...

                            Så det jag ville säga egentligen var att det är bara att lätta på allt du kan, det gör större skillnad än man tror!
                            Det går inte jämnföra, Rx8an går så sjukt bra nu hehe

                            Men har flera lösningar som vi ska köra på tills nästa år som inte väger så mycket
                            sigpic

                            Ägare av DekorTeknik
                            Gå in och gilla!

                            Comment


                            • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio




                              Tagit bort ytterligare lite "bilstereodämpning"



                              3621gram
                              Sedan det vi hade förut blir det
                              5405gram!!

                              Målet är nått


                              Nu ska jag sätta allt på laddning och packa så bilen är i stort sett klar redan ikväll
                              sigpic

                              Ägare av DekorTeknik
                              Gå in och gilla!

                              Comment


                              • Re: Rotary Reloaded, Mazda Rx8 Massive Audio



                                Fredag:

                                Allt var packat och klart, ingen stress och inga fälgar som skulle torka denna gång hehe.
                                Måste säga att på kvällen pirrade det allt lite i magen och man var väldigt spänd inför
                                dagen som skulle komma.

                                Det hoppade på många förare i sista stunden och bara i Club var vi 6st!!


                                Innan Race:

                                När man kom till Mantorp runt kvart över 7 så var väldigt många bilar redan där och det dröjde inte länge innan flera kom och måste säga att detta är på väg att bli något riktigt stort.

                                Det är inte bara antal bilar utan stämningen är kanon, alla är glada och hjälpsamma!
                                Ingen behöver känna sig utanför och behöver någon något så löser man det ihop.

                                Bilen var betydligt mera förbered och så även jag denna gång.
                                Mera verktyg och bättre koll på t.ex däcktryck m.m.

                                Trackdaypass:


                                Dax att åka ut för första rundan idag och även denna dag på en ny bana för mig.
                                Många av konkurrenterna har kört innan så dom har visst övertag, därför var det viktigt att komma ut direkt och öva öva öva.

                                Därför började vi köra några varv innan Warmup.

                                Allt känns faktiskt helt kanon och lär mig banan för varje varv.
                                Åker sedan in till depån för 15min nedkylning före” Club Warm Up”

                                Warm Up:

                                Dax för att sätta lite bättre tider och jakten var igång.
                                Väldig trafik på banan och fick aldrig till flytet eller hastigheten.

                                Tyvärr ligger jag långt ifrån och sätter en tid på:
                                1:53.627.
                                Närmaste är Henrik på 1:53:081 och Helene som tog tiden 1:48.937

                                Inget mera att tillägga utan grymt taggad för träningen!


                                Training:

                                Började med att kolla luften och den håller sig bra nu och gjorde bara mindre justeringar.
                                Känner mig grymt taggad och ut på banan igen, denna gång går det mycket bättre och
                                får en känsla av att detta är betydligt snabbare.

                                Och sätter tiden 1:51.878 som jag är mycket nöjd med.
                                Är på 8e plats av alla 14 i Club och Clubchallange.
                                Så helt okej dock är det över 5.5sek ner till Helene, dock så kör hon med R-däck, 4wd och säkert 100-150hk mera.
                                Men väldigt roligt att jaga tiderna


                                Lunch:
                                Vi tar det lite lungt efter träningen och jag och Henrik går och käkar, men precis innan vi går så öppnar himlen sig och det bara vräker ner regn.

                                Lunchen var en god potatisgratäng med kotlett, helt underbart att TimeAttack teamet fixar mat åt oss.

                                Lunchen går fort och jag går igenom lite hur det gått på filmerna på ”training och trackday”
                                Bestämmer oss för att göra oss klara till Trackdayen då vi vill ha erfarenhet då det regnar.

                                Trackday:

                                Ut i blötan och satan vad hal bilen känns, har känt att det överstyr lite väl mycket på asfalten MEN nu är det som att åka på is.
                                Däcken biter inte alls och baken går ut i tid och otid.
                                Hinner inte ett varv förens jag spinner ut i gräset och är inte många cm eller kanske mm från att köra in i räcket.

                                Gillar inte att köra så hårt i blött väglag och denna händelse hjälpte inte direkt hehe
                                In en snabbis i depån och kollar läget och allt ser bra ut så bara köra ut igen och träna.

                                Kör några varv till men bilen är nästan okörbar för finns absolut inget fäste alls bak.

                                Kollar på tiderna sjunkit till näst sista plats på 2:22.773 och får lite panik då det inte är långt till kvalet.

                                Kval:


                                Dax för kval och har hunnit torka upp lite men fortfarande blött i stort sett överallt.

                                Kan dra på mera på rakorna och lustigt nog konerna funkar rätt bra men kurvorna helst dom som är lite längre släpper bara hela tiden.
                                Inte alls nöjd med hur tiden 2:12.398 och trodde att detta var över.

                                Är så nyfiken så springer nästan till Ralph för att kolla hur det gick och tro det eller ej så
                                är jag med i finalen!
                                Skitskoj och hoppet känns dock litet för pallplats men det klarnar upp och börjar torka.

                                Trackday
                                Åker ut direkt på trackdaypasset och känner att fästet börjar hitta tillbaka men ut på strippenrakan så åker det brett väldigt brett hehe

                                Kör bara några varv så allt ska funka till finalen.
                                Men landar på 1:55.967 i alla fall.



                                Final


                                Fan nu börjar det pirra lite när man står där på Lineupen och ska ut.

                                Kör ut och då det är så många som ska ut på banan så hinner dom snabbare bilarna redan komma ifatt och tyvärr sabbar det mitt varv, gör ytterligare 3st varv och landar på 1.55 tider på alla och har svårt att hitta fäste och lite trångt gör att jag inte får till det bra.

                                Dock har jag testat lite andra spår i kurvorna och det känns väldigt mycket bättre men ändå verkar tiderna inte riktigt stämma överens av känslan man får.
                                Dock gör ju problemen på banan att tiden inte är så bra som jag vill.

                                Helt plötsligt är det gulflagg av någon anledning och 3 varv senare så är det på G igen.

                                Då jag har känslan att jag inte fått något riktigt bra varv så går jag nu all in och måste sätta ett bra varv, då solen legat på under dom 7min som gulflagget var och jag tog lite extra chansningar så känns det bra, fortfarande brett ut på långa rakan och drar på så gott det går i kurvorna även att det går lite på ställ i vissa svängar.

                                Kommer ut tight på målrakan och ser målflaggan hissas och går verkligen All in och rundar första konan för att sedan ta målgången så snabbt som möjligt med ställ genom resterande koner hehe.
                                Detta har man lärt sig av rejsas grundare Magnus Thomee att så kan man göra om det är sista varvet hehe

                                Trodde dock inte att det skulle räcka men när Micke kom och gratulera till 3e platsen och tiden 1:52.758 så blev man riktigt glad.



                                Så slutade på tredjeplats och såhär i efterhand så borde jag tagit andraplatsen.
                                Men fästet fanns inte riktigt som det gjorde på förmiddagen och utvecklades inte i den takten som jag borde.

                                Men slutade i alla fall 3a och kom på 2a plats i hela serien vilken var riktigt skoj.
                                Så enormt sjukt taggad för nästa år!

                                Måste tacka Micke, Ralph och Robin med flera för dom lagt ner så enormt mycket
                                pengar, tid och engagemang på detta och startat denna Time Attackserie.

                                Känns faktiskt som nästa år kommer det slå igenom och man får vara på hugget
                                om man ska ha någon plats för tror nog att alla kommer komma tillbaka som tävlar iår
                                och ser man på hur många byggen som byggs just nu för Time Attack så tvivlar jag inte en sekund på att denna sport kommer bli något alldeles speciellt.

                                sigpic

                                Ägare av DekorTeknik
                                Gå in och gilla!

                                Comment

                                Working...
                                X