Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

    Originally posted by Andreasxps View Post
    Satt just och tänkte på en sak:

    Hade det gått att tävla med det ljud jag har idag, eller är det bara att glömma?
    Och ni som svarar, var ärliga och säg precis hur det är. Om det är löjligt att jag ens frågade med nuvarande setup, så säg det! Jag vill veta så jag är förberedd för framtiden så att säga

    Passande klass att tävla i?

    Setup:

    HU: Alpine CDA-9886R
    Framsystem: Amega Q-Comp 60
    Slutsteg: JL Audio 300/4
    Bas: JL Audio 10W1v2 10"

    Som sagt, jag är bara nyfiken

    /Andreas
    Advance 30 Light kanske kan passa dig, prylarna får inte kosta mer än 30kkr konsumentpris, enligt ordinare pris. Funderar själv på om man skulle ta och köra den klassen nästa år...
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

      Originally posted by PhoenixG View Post
      Hej Andreas!

      Klart som tusan det går att tävla med den konfigurationen du har!

      Sagt av en som aldrig tävlat men tänker göra det under 2010!

      Jag kommer att ha en väldigt liknande konfiguration som dig med skillnaden att jag kommer ha frontsub.

      Efter Bålsta blev jag mycket sugen på Dynaudio men jag har släppt det nu och sparar det till ett senare projekt och en annan bil.

      Man måste börja någonstans och det är inte hela världen om man kommer sist. Bättre att börja hyfsat simpelt och ta ett läroår eller två för att senare kanske eventuellt uppgradera, lite grann, lite mer, mycket, dyrt som fan, bra som fan och bäst!

      Om vi hamnar i samma klass Andreas kan du inte komma sist heller!

      Så vi ses på tävlingarna 2010! Deal?
      Ahh okej. Nej jag hade inte en aning, har aldrig varit på någon renodlad bilstereotävling så svårt att veta hur konkurrensen är

      Det är sant det du säger men man vill inte komma till tävling där man är pinsamt långt ifrån andras anläggningar i bygge & komponenter, inte jag i alla fall
      Haha det vet man aldrig, men först är inte heller en möjlighet

      Vi ses på tävlingarna så fort jag införskaffat egen bil, där jag bokstavligt talat kan göra vad jag vill med den och kommer att göra, var så säkra på det! Mitt nuvarande bygge är gjort i farsans bil så jag har helst velat göra så lite inverkan som möjligt på bilen, dock tycker jag han tillåtit mig göra en hel del med Volverine.

      Men PoenixG, jag vågar nästan lova att det kommer bli tävlande för mig de närmsta åren, i alla fall så att jag testar på det och se hur det är. Men en riktig bil att bygga i är första prioritet!

      Ses på pallen!

      Comment


      • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

        Originally posted by Hewi View Post
        Det är väl den parametriska eq:n du är inne på då skulle jag tro , så länge du inte har höjt eller sänkt ngn frekvens i eq:n så blir det ingen skillnad imellan Q1-Q4 utan det är en inställning för hur stor bandbredd runt den inställda frekvensen skall vara , tex om du sällt in 500Hz och kör på Q1 så höjs även närliggande frekvenser som 400 och 600Hz med en del och kör du på Q4 så följer ett ännu bredare register med uppåt.
        Kul att ljudet funkar så bra! Tror dina högtalare dessutom behöver en del insplning vilket kommer göra att ljudet bara kommer bli bättre och bättre ju mer du spelar . Klart du kan tävla med din anläggning!! Vet inte vilken klass exakt men det finns rena nybörjar klasser man kan testa att tävla i.
        Då blev jag lite klokare angående den inställningen, finns 60-80-120 & 200 Hz att ställa in på. Q1 ger mindre brett register & Q4 ger alltså ett bredare register? Man kan enkelt säga att Q1 är mer centrerat runt en viss frekvens till skillnad från Q4 som ger en bredare bandbredd?

        Tack för svaret Hewi! /Andreas

        Comment


        • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

          Originally posted by Nordenmark View Post
          Advance 30 Light kanske kan passa dig, prylarna får inte kosta mer än 30kkr konsumentpris, enligt ordinare pris. Funderar själv på om man skulle ta och köra den klassen nästa år...
          Okej (:

          Vart finns det information om alla tävlingsklasser?

          /Andreas

          Comment


          • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

            Originally posted by Andreasxps View Post
            Okej (:

            Vart finns det information om alla tävlingsklasser?

            /Andreas
            här finns det lite info om 2010 års tävlande.

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=1079

            Mvh
            Rutger
            Du lär så länge du lever, heter det.
            Jag tror att motsatsen är lika sann.
            Bengt Feldreich
            _______________________________________
            _______________________________________

            Comment


            • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

              Originally posted by Andreasxps View Post
              Ses på pallen!
              Om vi sedan vänder resultatlistan upp och ner, ja då kommer det att se riktigt bra ut för oss!

              Och vad tusan, muta farsgubben med en whiskey så får du tävla med bilen!

              Funkar inte det så får du väl bjuda honom på Thaimassage!

              Och nej! Det är inte du som ska utföra massagen!

              Det finns nummer lite här och där uppsatta på lyktstolpar och liknande!

              Just pick a number!
              Last edited by PhoenixG; September 14, 2009, 20:44.
              sigpic

              What does not kill you, simply makes you.........stranger.

              Comment


              • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                Man kan tävla oavsett anläggning. såklart. Men dina prylar klingar gott i mina öron, det handlar mer om placering och inställningar än val av produkter när man skall tävla. Åk på en tävling och prova på, där kommer du träffa hur mycket trevliga personer som helst, och alla är villiga att hjälpa till. Själv kom jag sist på min första tävling, man får reda på vad som är fel, man åtgärdar det och kommer tillbaka

                Mvh Andreas

                Comment


                • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                  Originally posted by PhoenixG View Post
                  Om vi sedan vänder resultatlistan upp och ner, ja då kommer det att se riktigt bra ut för oss!

                  Och vad tusan, muta farsgubben med en whiskey så får du tävla med bilen!

                  Funkar inte det så får du väl bjuda honom på Thaimassage!

                  Och nej! Det är inte du som ska utföra massagen!

                  Det finns nummer lite här och där uppsatt på lyktstolpar och liknande!

                  Just pick a number!

                  Herregud! Du borde ha varit kvar på jobbet istället!!
                  sigpic


                  EN SIGNATUR GARANTERAT FRI FRÅN GIFTER OCH AVGIFTER.

                  Comment


                  • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                    Originally posted by The Stiggisch View Post
                    Herregud! Du borde ha varit kvar på jobbet istället!!
                    Kan inte du dra och tugga på dioder eller jonglera med transistorer?

                    AvanceradAlzheimers Light vid 30! Fy tusan vilken bra klass!

                    Kanon!

                    PhoenixG, AmegaAndreas och Stenmark ska slåss mot varandra!

                    Det ser jag som klappat och klart!

                    Sen tillkommer det en massa andra galningar, as well!

                    Stiggen kanske vill vara med på ett hörn också? Sätt fart på fläsket nu!
                    Du har ju hela vintern på dig!

                    Andreas! Förlåt å mina och Stiggens vägnar att vi smutsar ner din fina tråd!

                    Allvarligt! Jag är jätteimponerad av ditt jobb!
                    Last edited by PhoenixG; September 14, 2009, 20:38.
                    sigpic

                    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                    Comment


                    • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                      Originally posted by rutger j View Post
                      här finns det lite info om 2010 års tävlande.

                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=1079

                      Mvh
                      Rutger
                      Tack för länken!

                      Comment


                      • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                        PhoenixG: Det får bli en flaska till far min, han är förtjust i just whiskey så det är nog inga problem

                        andreas_gbg_: Okej, jo men precis. Jag känner att jag måste iväg på en tävling för att ens veta hur det går till, få tips på vad man kan göra bättre osv osv...
                        Det är nog därav jag känner en orolighet med det där att tävla, känns inte som man är där riktigt ännu, men den sortens kunskap kommer med tiden när man tävlar förhoppningsvis.

                        Tänkte lite framtid när jag ändå hade tävlandet i tankar. Hur är det med bilmodell, finns det någon speciellt bil som är erkänt bra att spela högt & bra i?
                        Liten eller stor bil? Coupe, sedan eller kombi?

                        Jag har planer på en Peugeot 206, de har ganska bra plats på instrumentbrädan för Amegorna eller ja alla 6,5" kit egentligen.
                        Min mor har en sådan racer, så jag vet hur det ser ut där fram

                        Tacksam för svar!

                        Edit: Jag är ute efter att spela riktigt bra, men också högt. Fast nu när jag ger det en liten eftertanke, vem vill inte det? Just det, bilder på bygget kommer under kvällen!

                        /Andreas
                        Last edited by Andreasxps; September 14, 2009, 20:48.

                        Comment


                        • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                          Originally posted by PhoenixG View Post
                          Kan inte du dra och tugga på dioder eller jonglera med transistorer?

                          AvanceradAlzheimers Light vid 30! Fy tusan vilken bra klass!

                          Kanon!

                          PhoenixG, AmegaAndreas och Stenmark ska slåss mot varandra!

                          Det ser jag som klappat och klart!

                          Sen tillkommer det en massa andra galningar, as well!

                          Stiggen kanske vill vara med på ett hörn också? Sätt fart på fläsket nu!
                          Du har ju hela vintern på dig!

                          Andreas! Förlåt å mina och Stiggens vägnar att vi smutsar ner din fina tråd!

                          Allvarligt! Jag är jätteimponerad av ditt jobb!
                          Ingen fara för min del, lämnar det åt admins här Men jag har absolut inget emot det, tvärt om

                          Tack Phoenix! Det värmer

                          Comment


                          • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                            Originally posted by Andreasxps View Post
                            Då blev jag lite klokare angående den inställningen, finns 60-80-120 & 200 Hz att ställa in på. Q1 ger mindre brett register & Q4 ger alltså ett bredare register? Man kan enkelt säga att Q1 är mer centrerat runt en viss frekvens till skillnad från Q4 som ger en bredare bandbredd?

                            Tack för svaret Hewi! /Andreas
                            Exakt! Och detta runt den frekvensen du höjer eller sänker i eq:n.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                              Kanon! Tack för hjälpen

                              Comment


                              • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)






                                Tänk inte på sladdarna under ratten, har inte satt dit plastkåpan där ännu!







                                /Andreas

                                Comment

                                Working...
                                X