Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

    Ja precis, reflexmässigt är det en bra placering. Får se hur det blir med ljudet i sig, blir det för vasst flyttar jag diskanten närmre mellanregistret

    Håller på & lägger bas på trälisterna, ser lovande ut Denna gång ska klarlacken läggas ännu bättre!

    Comment


    • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

      najs, Supernajs som kusiner från stockholm skulle sagt "Gammal Norrlands Guld reklam".

      Går inte kabelstumpen som syns gömmas i själva pinnen till diskanten för ännu mer Cleant intryck

      Comment


      • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

        Ser bra ut det där
        Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

        Comment


        • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

          Originally posted by The one n only View Post
          najs, Supernajs som kusiner från stockholm skulle sagt "Gammal Norrlands Guld reklam".

          Går inte kabelstumpen som syns gömmas i själva pinnen till diskanten för ännu mer Cleant intryck
          Tack hehe

          Kabelstrumpan går inte gömma i själva pinnen pga att hålet för högtalarkabeln på diskantkoppen är strax utanför pinnen (röret).

          Comment


          • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

            Lite problem har uppstått för tillfället...

            Var tänkt att jag skulle haft både trälisterna & dörrformarna klara nu fram till kvällen men fick ordentliga problem med trälisterna.
            Allt gick bra till en början, lade på baslacken och allt ser ut som det ska. Kommer tillbaka 20min senare och ser att lacken har "krackelerat" av någon mysko anledning.
            Så lacken blev ju totalförstörd och fick tas bort med cellulosa och under tiden jag gör detta löses även själva trälisten upp och "trästrukturslacken" på trälisterna börjar flagna...
            Usch ja, hur som helst så ska de slipas ner imorgon ända in till plasten för att vara 100% att det går lacka på.
            Det tråkiga är att jag kommer få vänta ännu en extra dag på montering pga att färgen måste torka vilket är riktigt surt.

            De goda nyheterna är att klarlacken på dörrformarna blev riktigt, riktigt bra. Så det känns trots allt att jag har gjort några framsteg under dagens lopp

            /Andreas

            Comment


            • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

              Snyggt bygge!!
              Jag har själv nästan likadan montering av mina skrikare

              Är helnöjd med mina, då jag kan ändra vinkel hursom om jag skulle vilja..
              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

              Comment


              • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                Saker och ting har gått fortare än väntat!

                Installationen är numera färdig och testspelning av systemet är utförd

                Sanslöst bra punch från middarna. Storheten i ljudet är utan dess like i jämförelse med tidigare setup. Diskant placeringen blev suverän trots en del negativ kritik angående placeringen. Inte alls skrikigt, perfekt i mina öron.

                Det här är vad jag väntat på alltså. Går inte beskriva min glädje just nu, men en sak vet jag och det är att jag kommer få många roliga timmar i den bilen.

                /Andreas

                Comment


                • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                  Originally posted by Andreasxps View Post
                  Saker och ting har gått fortare än väntat!

                  Installationen är numera färdig och testspelning av systemet är utförd

                  Sanslöst bra punch från middarna. Storheten i ljudet är utan dess like i jämförelse med tidigare setup. Diskant placeringen blev suverän trots en del negativ kritik angående placeringen. Inte alls skrikigt, perfekt i mina öron.

                  Det här är vad jag väntat på alltså. Går inte beskriva min glädje just nu, men en sak vet jag och det är att jag kommer få många roliga timmar i den bilen.

                  /Andreas
                  Hej hej hej.....vi sade att den KAN bli skrikig pga avståndet och fasfelen som då kan uppstå. Inte att den blir. Det är en stor skillnad där
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                    Blev ju kalas det där. Snyggt jobbat.

                    Mvh Andreas

                    Comment


                    • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Hej hej hej.....vi sade att den KAN bli skrikig pga avståndet och fasfelen som då kan uppstå. Inte att den blir. Det är en stor skillnad där
                      Okej! Missförstod där lite grann skulle jag tro Tycker ljudet bara blir bättre & bättre ju fler skivor jag testar i bilen.
                      Det är en fröjd att spela just nu, behöver knappt ha basen igång. Inställning runt 3-4 av max 15 är precis lagom. Riktigt skönt, då slipper basen få lida så mycket

                      Förresten är det någon som vet vad skillnaden på Q1,Q2,Q3,Q4 är på min Alpine? Det är inställning av hur brett frekvensområde X-antal Hz ska ha, men jag hör tusan ingen skillnad på Q1-Q4.

                      /Andreas

                      Comment


                      • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                        Originally posted by andreas_gbg_ View Post
                        Blev ju kalas det där. Snyggt jobbat.

                        Mvh Andreas
                        Tack Andreas

                        Comment


                        • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                          Har inte blivit några bilder eller filmer idag, har varit iväg på diverse festligheter så tiden har inte funnits där helt enkelt.
                          Ska försöka hinna med imorgon, hoppas på bra väder bara för idag var det inget vidare fotograferings väder precis...

                          Comment


                          • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                            Satt just och tänkte på en sak:

                            Hade det gått att tävla med det ljud jag har idag, eller är det bara att glömma?
                            Och ni som svarar, var ärliga och säg precis hur det är. Om det är löjligt att jag ens frågade med nuvarande setup, så säg det! Jag vill veta så jag är förberedd för framtiden så att säga

                            Passande klass att tävla i?

                            Setup:

                            HU: Alpine CDA-9886R
                            Framsystem: Amega Q-Comp 60
                            Slutsteg: JL Audio 300/4
                            Bas: JL Audio 10W1v2 10"

                            Som sagt, jag är bara nyfiken

                            /Andreas

                            Comment


                            • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                              Originally posted by Andreasxps View Post
                              Satt just och tänkte på en sak:

                              Hade det gått att tävla med det ljud jag har idag, eller är det bara att glömma?
                              Och ni som svarar, var ärliga och säg precis hur det är. Om det är löjligt att jag ens frågade med nuvarande setup, så säg det! Jag vill veta så jag är förberedd för framtiden så att säga

                              Passande klass att tävla i?

                              Setup:

                              HU: Alpine CDA-9886R
                              Framsystem: Amega Q-Comp 60
                              Slutsteg: JL Audio 300/4
                              Bas: JL Audio 10W1v2 10"

                              Som sagt, jag är bara nyfiken

                              /Andreas
                              Hej Andreas!

                              Klart som tusan det går att tävla med den konfigurationen du har!

                              Sagt av en som aldrig tävlat men tänker göra det under 2010!

                              Jag kommer att ha en väldigt liknande konfiguration som dig med skillnaden att jag kommer ha frontsub.

                              Efter Bålsta blev jag mycket sugen på Dynaudio men jag har släppt det nu och sparar det till ett senare projekt och en annan bil.

                              Man måste börja någonstans och det är inte hela världen om man kommer sist. Bättre att börja hyfsat simpelt och ta ett läroår eller två för att senare kanske eventuellt uppgradera, lite grann, lite mer, mycket, dyrt som fan, bra som fan och bäst!

                              Om vi hamnar i samma klass Andreas kan du inte komma sist heller!

                              Så vi ses på tävlingarna 2010! Deal?
                              sigpic

                              What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                              Comment


                              • Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                                Originally posted by Andreasxps View Post
                                Förresten är det någon som vet vad skillnaden på Q1,Q2,Q3,Q4 är på min Alpine? Det är inställning av hur brett frekvensområde X-antal Hz ska ha, men jag hör tusan ingen skillnad på Q1-Q4.

                                /Andreas
                                Det är väl den parametriska eq:n du är inne på då skulle jag tro , så länge du inte har höjt eller sänkt ngn frekvens i eq:n så blir det ingen skillnad imellan Q1-Q4 utan det är en inställning för hur stor bandbredd runt den inställda frekvensen skall vara , tex om du sällt in 500Hz och kör på Q1 så höjs även närliggande frekvenser som 400 och 600Hz med en del och kör du på Q4 så följer ett ännu bredare register med uppåt.
                                Kul att ljudet funkar så bra! Tror dina högtalare dessutom behöver en del insplning vilket kommer göra att ljudet bara kommer bli bättre och bättre ju mer du spelar . Klart du kan tävla med din anläggning!! Vet inte vilken klass exakt men det finns rena nybörjar klasser man kan testa att tävla i.
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X