Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

Hej sorry att jag inte uppdaterat på ett tag, jag är borta och jobbar så har inte gjort något med bilen, det sista jag gjorde innan jag åkte va att spackla och slipade A stolparna en gång till, uppdaterar så fort jag gör något vettigt med bilen

Comment

Hej va nere o kola på massa bilar på Elmia i helgen, va där i fredags så fanns inte så mycket SQ bilar men jag fick lyssna på ljudet i en Mini Cooper DLS Revolution, det var riktigt trevligt att få komma undan o lyssna på lite finljud bland allt annat oljud som man fick höra på när man gick omkring,

blev riktigt taggad på att få färdigt ljudet i Audin, nu i helgen så har jag fortsatt med att dämpa bilen i dörrarna och bagaget, sen så har jag börjat bygga om dörrsidorna lite lätt så ska börja plasta dom i morgon.

Ena A stolpen baffel vred sej lite utan att jag märkte det när jag började plasta så jag har tänkt att göra om dem lite längre fram, nu har jag satt dit en ny baffel utanpå den första baffen och spacklat ett lager till tänkte köra med dem ett tag o se om jag behöver göra några andra förändringar med placeringen av elementen osv innan jag bygger nya.

Fick hem ett litet otrevligt brev från skatteverket som vill ha masa pengar innan månaden är slut så får ta allt jag har o lite till för att betala dem känns sådär finns så mycket roligare saker att bränna pengar på, så får bygga med sådant jag har liggande hemma, så får vänta en månad innan jag kan skaffa något att bygga med, tur att man har sin "bra att ha" hög så man kan göra något i alla fall.

Uppdaterar med lite bilder i morgon när jag varit nere i garaget o grejat lite

Comment

Idag så har jag börjat göra bafflar till 5,25 blir lösa enheter som jag tänkte skruva fast på dörrsidan, jag fick även ett ryck och tog o slipade ner mina A-stolpar helt o tänkte bygga om dem på en gång, är inte roligt att sätta in något i bilen man inte är nöjd med, så det blir mycket kraftigare baffel till dem och förstärka själva stolpen innan jag sätter dit baffen

Comment

Var där också, men tänkte inte på att jag borde ha provlyssnat fina bilar.
          Jag har satt upp en uppsättning på min vänstra A-stolpe lite, eller ja mycket provisoriskt. Det ända som är rätt är väl baffeln. Jag har riktat den mot passagerarsätet. Får lite vibbar av att den träffar höger öra lite väl mycket. Får se sen när jag gjort samma på andra sidan.

Comment

Hej igen forumet nu är jag tillbacks har legat ute o jobbat sen maj så har inte gjort något på bilen men nu ska jag ha det hyfsat lugnt i juli ska gå ner o jobba 16 timmar i veckan istället för 80 som jag har gjort sista månaderna, så nu ska jag böra bygga igen, sen jag skrev här sist så har jag införskaffat mej en Bit One så nu har jag fått helt nya möjligheter o kunna placera elementen hur jag vill, ska dela allt aktivt,

Så tänkte kolla på om det är någon som har förslag på placeringar av diskanter och middar, jag vill att det ska låta så bra som möjligt och va så diskret som möjligt. Är det någon som har några bilder på SQ bygge i en audi 100 C4?

Comment

Kul att du återkom. Jag har själv inte gjort klar min installation heller. En sluten dörrlåda utan finish är klar. Jag håller fast vid att du ska sätta diskanten och mellanregistret riktade i samma vinkel, alltså sitta på samma baffel precis så nära som möjligt. Jag har max en millimeter från varandra och tycker ändå att ljudet behöver blandas bättre. Det blir för nära väldigt lätt. Om du ska spela upp i rutan så rikta baffeln med omsorg. Då låter det bra, har min lös nu och man kan se i spegelbilden så diskanten och verkligheten går i samma linje, då låter det ok om båda speglas i rutan.

Innan du sätter ihop mellanregister och diskant så rekommenderar jag utan att testat att du sätter ljuddämpmaterial på tryckkammaren för mellanregistret. Typ dynamat eller asfaltsklet kanske. För plasten vibrerar väldigt mycket och hela baffeln skakar i handen. Lätt antydan till plastigt mellanregister är det om det står för högt och midden är "svårhörd".

Men jag kommer köra respektive i A-stolpe mot sätet på andra sidan.

Hur kommer du justera? Ego eller rättvist för samtliga lyssnare i bilen?
              Last edited by HHR; July 7, 2011, 00:29.

Comment

Tack för tipset om mellanregistret, jag har inte bestämt hur jag ska sätta det än ifall jag ska va ego lr inte, men jag har tänkt att börja med att göra färdigt allt annat med sub kabeldragning märkning m.m. och exprementera mej fram, fräsa ett par baffelar och skruva i elementen och testa massa olika positioner o vinklar, o se vad jag tycker fungerar bäst, o bygga något snyggt lite senare när jag hittat en bra position

Comment

Så nu har jag hunnit göra endel i alla fall så tänkte slänga upp lite bilder bara för att visa något

Jag har dragit två st 8*2,5mm fram till framsystemet, behövde egentligen inte mer än 2st 6*2,5mm men hade den andra kabeln ligga så fick bli det, den är svart kabelstrumpa och märkt med ca 50cm mellanrum, har även dragit en Aux kabel från bitone till mitt konsolen och en remote kabel för bitone.

Byggde ihop en sub i sluten låda på ca 30liter och drog in en kabel 4*2,5mm i strumpa till suben, dämpade den med lite silent coat och sen hadde jag någon anan matta liggande och slutligen lite vanlig dämpvadd

så byggde jag en vägg på ena sidan i baggaget där procesorn och tre slutsteg sitter ett monoblock och två 4ch steg, är ett lågbudget bygge så blev billiga steg så blev ett zachry k1200 och två st k475, sen sitter det med gånggärn i golvet och ska komma på någon bra lås anordning, sen när jag gjort färdigt allt i baggaget så ska allt kläs i en grå matta som liknar orginal mattan

Har även slängt upp framsystemet lite provesoriskt bara för att ha något och kunna testa hur jag tycker att det låter, ska plasta riktiga lådor till 5,25 så småningom men blir nog att köpa ett par dörrsidor på skroten och börja bygga till hösten på dem har rätt mycket jobb framöver så hinner inte bygga så mycket så får sitta o exprementera med framsystemet tills jag hittar vinklar jag är nöjd med och programerat upp det till jag blir nöjd

Comment

ser ut å kunna bli trevligt
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

Comment

Livar upp en ruggigt gammal tråd, men har du några bilder från bygget ?
                      BilstereoPiraten
                      CDT Fantast

Comment

Jag känner Johan som har skapat tråden han är inte direkt aktiv här men jag ska meddela honom att det efterfrågas bilder, han har säkert bilderna kvar någonstans
                        BMW E38 740
                        BMW M5 -01
                        bilradiohuset.se
                        SM-guld 2012

Comment

bor ca 3 mil söder av söderköping. kul med folk runt östergötland =)

Comment

Hej jag ska kolla lite om jag hittar några bilder någonstans

MVH
                            Johan

Comment

Working...
                            X