Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: SQ bygge i Audi 100 c4 sedan

Det var bara min uppfattning att de gjorde det, jag har ju precis börjat med projektet så jag hoppas att det blir bra resultat när jag är färdig med a stolparna ska jag montera dit grejerna, läste lite i din tråd och jag ska, försöka ta och plasta en låda till mina 5,25 men vet inte hur stor plats jag har till dem, ska i alla fall dämpat dörrarna , sen ska jag skaffa ett 4ch steg och använda 2ch till 5,25 och de andra två till mid + diskant så man kan justera lite mer med tidskomp och sånt sen blir det något monoblock till suben, just nu är jag iväg o jobbar med ljud i Örebro så blir inte så mycket gjort på bilen så kommer väll igång nästa vecka igen, så då kommer det upp lite bilder på a stolparna o så ska jag försöka få färdigt dörrsidorna i fram så det blir bra för 5,25

Comment

Jag har plastat och börjat spackla A stolparna, så ska ut o slipa dem i eftermiddag. Hoppas att de blir hyfsade i alla fall. Är ju mina första stolpar jag plastar så får se hur det blir i slutendan, har även byggt ett par lådor så nu håller jag på att spela in framsystemet hoppas verkligen att 5,25 får en annan karaktär när den blir lite mjukare

Comment

Snyggt!
        På vilket sätt låter det dåligt nu?

Comment

Känns som de är lite tröga, det är en svacka i hela basregistret, har ju inte gjort något i delningsfiltret alls nu, man kan ju dämpa mid+ diskant, men de blir bättre för varje dag som går tycker jag, sen när de kommer i bilen så ska jag dela upp det på olika stegkanaler så då kan man ju justera nivåer o eq separat på det mesta så det kommer bli grymt tror jag. man lurar sej nog lite själv oxå när man inte har någon sub inkopplad när man sitter o lyssnar.

Har även funderat på att skaffa mej en Bit One o sätta in en dator o ha min musik på, så funderar på om man ska ta och ha kvar huvudenheten lr inte. Det man kommer göra med den är ju att lyssna på radio (som jag nästan aldrig gör) och kanske lyssna på skivor med men det kan man ju lika gärna göra via datorn så känns lite onödigt att ha en alphine cda 9887r sittande i bilen om man inte använder den, någon som har några synpunkter på det? tänker jag helt fel?

Comment

Med en låda behöver du inte oroa dig för 5"-basen, riktigt fint kläm i den. Enda som riktigt imponerat i mina öron från det systemet hittills.

Har gått i samma tankar med dator. Absolut en god idé då man kan få fina ljudkort osv. Men jag vill ha radio, så för mig faller det där.

Comment

ok, har byggt ihop ett par lådor som hela kittet sitter i så har det när jag ser på tv o allt möjligt, tycker att det låter rätt naturligt i mellanregister o diskant, har ju inte piskat systemet utan kör på en bekväm lysnings nivå, driver det med ett Nad slutsteg när jag har det inne i huset, självklart finns det några frekvenser man behöver justera lite

jag har tänkt att köra med optisk kabel från datorn till bit one (om jag skaffar en) så då blir det bara korta rca kablar till slutstegen i så fall, så då hoppas jag inte får några störningar är rätt mycket kraftiga kablar som går genom bilen på båda sidorna då batterit sitter under baksätet så går kablar till motor utrymmet och säkrings boxar m.m.

Comment

Bit one verkar inte dumt alls, och optisk kabel borde ju vara standard bland alla huvudenheter och slutsteg nu tycker man med tanke på hur utsatt miljö det är. Så det blir riktigt fint.
                När jag lägger ny lågnivå får den nog hamna i mitten.

Comment

Angående riktning på mellanregister/diskanterna så behöver inte högtalare av dome-typ vara riktade speciellt mycket on-axis. De har långt större spridning åt alla håll. Du hade nog kunnat sätta mid-domen i brädan uppåt mot rutan och diskanten on-axis med bra resultat. Hade lite problem med mina Ir3 domes att få någon vettig scenbredd, lite svårt att placera dom bra.

Ser fint ut annars, mycket förarbete för att de ska bli bra

Edit; DLS systemen behöver 200 timmar+ för att låta som de ska, vissa högtalare låter rent skräp innan de är inspelade!
                  Last edited by Hanatsu; March 25, 2011, 00:24.

Comment

Jag fick någon konstig reflex av ljudet när jag hade det så lät lite mysko, men det är möjligt att det kan gå jag testade ju inte jätte mycket placeringar och vinklar på brädan.

Just nu så lägger jag ner mest tid på a stolparna så de ska bli färdiga någon gång, det är det första jag plastar o spacklar så får exprementera mej fram, de blir nog ok så småningom, har inte bestämt mej för om jag ska klä dom lr om jag ska lacka dom än.

Grymt lång inspelningstid, ska bli roligt att höra när man har passerat 200

Comment

Antar du kör med passiva filter. Blir svårt att integrera det snyggt utan aktiv delning om man placerar det som jag sa, bör tidskompa varje element för sig. Då kan de låta bra

Men om du kör med de passiva filtrerna så är det nog bäst som du gör det!

DLS är sega att spela in men när de väl är inspelade då låter det fiiint :P

Comment

Jag skriver även här att jag har samma system som du.. Med de mer riktade gallrena till midden. Midd i instrumentpanelen upp i rutan på 940 och diskanterna på stolparna. Mitt har ju låtit skit tycker jag, vissa toner som peakat fruktansvärt och man har alltid förhöjd tinnitus efter lite lyssning, nytt ljud kommer fram som jag inte är van att höra. Det går bort efter några timmar. Man behöver inte spela högt alls.

Jag har inte mycket tinnitus, men en ganska behaglig ton som tur är.

Hur som helst, igår skar jag ut en skiva på plywood med måtten 10 x 17 cm. Då får man plats med mid och diskant tajt, typ en halv centimeter tillgodo. Diskant och mid sitter nära varandra det går. Tejpade fast denna riktad mot mig, detta var på förarsidan.

Provlyssning, ja HELVETE vilken skillnad, inte ens jämförbart. Man väntar sig att det ska skära i öronen i vissa frekvenser och förbereder sig för det...men det hörs inte, helt soft. Får inte onormal tinnitus längre.
                        Ska bygga upp midd och diskant i stolparna nu, får la silvertejpa först i olika riktningar för att se vad som blir bäst.

Driver det på PDR-A900 numera, framsystemet var det ingen större skillnad på med steget, förutom volymen som kunde dras upp duktigt nu.
                        Last edited by HHR; March 25, 2011, 23:12.

Comment

Kan vara fasfel och/eller diffraktion (vanligt med domes), som ger otrevligt frekvenssvar som följd. Som sagt man "måste" ha aktiv delning för att det ska låta bra. Men annars är placering så nära varandra att föredra

Edit: Om högtalare sitter för nära rutan, så låter de skit... Eller ofta låter de skit då. En bit ut från rutan, 15cm minst mellan högtalare och ruta nånstans brukar funka bra.
                          Last edited by Hanatsu; March 25, 2011, 23:49.

Comment

ok jag körde ju med passiv delning när jag testade så kan ju var det, nu kommer de ju sitta tät intill varandra, kommer dela passivt mellan 1" och 2,5" och aktivt till 5,25 som kommer hamna en bit ifrån sen i framtiden så kanske det blir aktivt rakt igenom, har ingen erfarenhet från domes då jag mest skruvar PA ljud till vardags, så i helgen blir det inget gjort med bilen då jag ska iväg o skruva ljud i Örebro på någon gala på lördag och så blir det någon modevisning på söndag så får fortsätta med bygget på måndag

Tack för info om monteringen i brädan o hur en domes beter sej

Comment

Så nu har jag kommit hem från ljud jobbet, idag har jag suttit ute i solen och slipat stolparna, grymt skönt att känna att våren är på väg, funderar på om det är en bra ide att använda sprutspackel för att få ett jämt lager, får se hur de ser ut efter jag har slipat dem i morgon. Har bestämt mej för att skaffa en bit one och spela all musik från en dator jag ska bygga in i bilen via en optisk kabel, så jag ska ta o sälja min Alphine CDA 9887R känns lite överflödigt att ha den för att lyssna på radio

Comment

Något nytt som hänt?

Comment

Working...
                                X