Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9000 Aero:ish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Nattlorden View Post

    Är väl kanske lite det att jag inte har ett så enormt tålamod, utan det får vara bra nog innan jag nått den nivå... sen har jag ingen konstnärlig ådra eller någon bra öga/hand-koordination heller, så även när jag vill så vill inte händerna utföra det.

    Att klä en sådan panel skulle jag inte ens fundera på att våga... det hade blivit veck, luftbubblor, det hade säkert limmat fast någostans felaktigt och i slutändan hade jag riskerat att behöva få tag på en nybegagnad panel. Haha

    Så när man ser något sådant här som ser ut som det kommer rakt ut fabriken så är det bara 'Hatten av' !
    Tackar och bockar!!

    En annan sak, jag känner igen ditt "nick" Nattlorden, är det från Faktiskt.io eller något annat hifi forum?

    Comment


    • #17
      Originally posted by Nattlorden View Post

      Och det går ju enkelt att vända i andra änden om man skulle uppleva att det blev fel
      Usch och fy, det ska vara rätt i hela kedjan... =) Inte plus på minus.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Snoddas View Post

        Tackar och bockar!!

        En annan sak, jag känner igen ditt "nick" Nattlorden, är det från Faktiskt.io eller något annat hifi forum?
        Det är definitivt från Faktiskt där jag är moderator sedan några år och medlem sedan 2003, men det kan vara från andra ställen också.
        Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
        Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
        Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
        Kablar: Supra, Gladen
        Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
        Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

        Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

        Comment


        • #19
          God kväll!

          Idag har jag lagt lite tid på bilen, i helgen blev det inget då jag helt enkelt inte orkade och valde att ta det lugnt och spelade mini golf istället.. vilket också var trevligt.


          Idag har kablarna till diskanterna lötts ihop.. kanske inte den bästa lödningen världen har skådat men håller ihop..
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_173632109.jpg
Views:	238
Size:	47.1 KB
ID:	687789
          Samt lite krympslang på det..
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_175353636_HDR.jpg
Views:	223
Size:	59.5 KB
ID:	687790

          Midbasarna fick inte samma behandling men kommer att lödas när jag har plockat ur och färgat panelen.
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_172621224.jpg
Views:	226
Size:	30.3 KB
ID:	687791
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_180725206_HDR.jpg
Views:	225
Size:	34.4 KB
ID:	687792

          A-stolparna och 6,5" skruvades på plats...
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_182455375_HDR.jpg
Views:	227
Size:	39.3 KB
ID:	687793
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_182445411_HDR.jpg
Views:	226
Size:	38.7 KB
ID:	687794

          Gallerna för 6,5" monterades, där sattes verkligen mitt tålamod på prövning.... I den konstruktionen finns det plats för förbättring!
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_185123588.jpg
Views:	225
Size:	56.6 KB
ID:	687795
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_185128630.jpg
Views:	224
Size:	60.3 KB
ID:	687796

          Efter det så kopplade jag in delningsfilterna samt monterade tillbaka handsfacket, nu anser jag jobbet klart fram för tillfället... Kommer börja med en låda samt slutstegsrack i morgon, dock väldigt oklart än hur det kommer se ut.
          Någon som har lådförslag till en Gladen SQX-08 för en 9000? I annat fall så kommer jag köra på tillverkarens rekommendationer som jag tror kan blir bra..
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_195436302.jpg
Views:	224
Size:	61.2 KB
ID:	687797
          Click image for larger version

Name:	IMG_20220704_195430526.jpg
Views:	227
Size:	53.0 KB
ID:	687798


          Det va allt för ikväll...

          Comment


          • #20
            God kväll!!

            Idag har sista slipningen gjorts på min provisoriska låda för min Gladen bas och slutsteg, tanken var att försöka gömma allt i reservhjulsbaljan men det hinner jag inte med just nu så denna får ställa upp så länge.

            Skruvade dit element, terminal och slutsteg för att se att allt fick plats som tänkt. På grund av regn så fick man vara inomhus idag och bygga.

            Click image for larger version

Name:	IMG_20220707_174245473.jpg
Views:	220
Size:	57.3 KB
ID:	687812
            Click image for larger version

Name:	IMG_20220707_174311028.jpg
Views:	198
Size:	51.9 KB
ID:	687813

            Testade även hur de skulle se ut och passa i bilen,
            Click image for larger version

Name:	IMG_20220707_174625282.jpg
Views:	211
Size:	84.3 KB
ID:	687814

            Click image for larger version

Name:	IMG_20220707_174629038.jpg
Views:	209
Size:	70.7 KB
ID:	687815

            I skrivande stund så håller limmet på att torka till högtalarmattan, vissa delar kommer även lackas med Biltemas effektspray granit.. kommer bli mycket intressant att så hur det blir men får väl hoppas på att det blir bra, bilder kommer i morgon och provspelning på lördag om allt går som tänkt.

            Tack för idag och ha det bra alla!!

            Comment


            • #21
              Dagens nöje efter kneget, maskera och lacka låda... Kan bara säga att Biltemas effektspray granit var inte det enklaste att jobba med. Man ska antagligen lägga många tunna lager och vänta ca 30 minuter mellan varven, jag gjorde precis tvärtom men får hoppas på ett någorlunda resultat när det väl har torkat klart efter 48h.

              Click image for larger version

Name:	IMG_20220708_174320631.jpg
Views:	211
Size:	86.8 KB
ID:	687818
              Click image for larger version

Name:	IMG_20220708_174327356.jpg
Views:	202
Size:	111.9 KB
ID:	687819

              Fortsättning följer i morgon! Trevlig fredag på er alla!!

              Comment


              • #22
                Då var allt inkopplat och provspelat..

                Såhär blev resultatet..
                Click image for larger version

Name:	IMG_20220709_153011625.jpg
Views:	208
Size:	73.6 KB
ID:	687826
                Click image for larger version

Name:	IMG_20220709_153014587.jpg
Views:	202
Size:	93.2 KB
ID:	687827

                Kabeldragningen kommer att snyggas till under veckan...


                Första intrycket, bra fart i framsystemet och mycket kräm i slutsteget. Dock så vet jag inte vad som hänt med effekten till basen då jag tycker att den för väldigt lite väsen av sig...

                Måste säga att Alpine:s app är väldig smidig att använda då man slipper sitta och pilla runt i menyer i spelaren.


                Nu är det bara att spela in allt..


                MVH Simon Jonsson.

                Comment


                • #23
                  Kan vara appen som gör att du inte fått rätt på alla parametrarna, det steget lämnar tillräckligt med pulver till en SQX 10 bryggat.
                  ser att du aktiverat filterna i steget, har du gjort det även i spelaren?
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Nonne View Post
                    Kan vara appen som gör att du inte fått rätt på alla parametrarna, det steget lämnar tillräckligt med pulver till en SQX 10 bryggat.
                    ser att du aktiverat filterna i steget, har du gjort det även i spelaren?
                    Tror steget är fullt kapabelt till att driva 8" det är nog något annat som strular för tillfället... har inte lagt någon energi på det än men tror det kommer att lösa sig.
                    Tanken är att all delning kommer ske i huvudenheten och filterna i steget kommer vara urkopplade, hur dom stod när bilden togs vet jag inte.
                    Det är endast gainen som kommer skötas från stegen, all delning i huvudenheten. Just nu är framsystemet delat vid 63Hz med 12db. Gladen är också 63Hz 12 db och baksystemet är 80hz eller 100hz med 12db.

                    Jag kommer att sänka gainen på framsystemet då det spelar bra starkt redan vid volym 20/35 och det tror jag kommer hjälpa basen.

                    Inte mixtrat något med någon EQ ännu då jag vill spela in det först och se hur det låter innan jag är och ändrar något.

                    Har även kommit på att jag vill ha en fjärrkontroll till min Alpine men det verkar svårt att hitta nu för tiden.

                    MVH Simon Jonsson.

                    Comment


                    • #25
                      Smidig lösning med baslåda och stegrack i samma konstruktion!
                      Vis vobiscum sit!

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Snoddas View Post


                        Har även kommit på att jag vill ha en fjärrkontroll till min Alpine men det verkar svårt att hitta nu för tiden.
                        https://www.aliexpress.com/item/33001540574.html

                        Kanske bättre än ingen fjärr?
                        Jag köpte en fjärr till min Pioneer HU från AliExpress med identiskt utseende som originalet (fast utan Pioneer logga).
                        Funkar så bra som en IR fjärr kan funka
                        Last edited by pike2k; July 21, 2022, 15:08.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Nordenmark View Post
                          Smidig lösning med baslåda och stegrack i samma konstruktion!
                          Tackar, det är en liten kompromiss och tillfällig lösning men det fungerar som det ska så får sitta denna säsong.


                          MVH Simon Jonsson

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by pike2k View Post

                            https://www.aliexpress.com/item/33001540574.html

                            Kanske bättre än ingen fjärr?
                            Jag köpte en fjärr till min Pioneer HU från AliExpress med identiskt utseende som originalet (fast utan Pioneer logga).
                            Funkar så bra som en IR fjärr kan funka
                            Tackar för förslag, någon dag efter jag skrev inlägget så var jag ute och letade lite på nätet och hittade både på BRL samt Amazon så nu verkar det finnas igen.... dom hade nog slut på halvledare där ett tag.


                            MVH Simon Jonsson
                            Last edited by Snoddas; July 29, 2022, 21:15.

                            Comment

                            Working...
                            X