Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S40, SQ-edition

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ: Volvo S40, SQ-edition

Hallå på er. Nu tänkte jag lägga upp lite bilder på mitt så kallade SQ-bygge.

Min plan är;

Dls UP36i 3-vägs kitsystem drivet av ett Dls A4
    Dls Nobelium 10i drivet av ett Dls A6
    Huvudenhet hoppas bli en Pioneer DEX-P99RS
    Extra batteri i skuffen

Är ny inom detta med billjud (har tidigare monterat en baslåda o framsystem i min gamla ford) men nu så sätter jag händerna på min S40 och vill få en välljudande bil =)

Re: Volvo S40, SQ-edition

Ser bara fint ut detta
    Det hade blivit riktigt stilrent om du lyckats hitta tyg till baslådan i samma kulör som inredningen i bakluckan!
    Hur kan Björn Borg vara så känd…. Han säljer ju bara kalsonger!

Comment

Originally posted by nixlaz View Post
      Ser bara fint ut detta
      Det hade blivit riktigt stilrent om du lyckats hitta tyg till baslådan i samma kulör som inredningen i bakluckan!
      Tackar

Jo min plan är att klä in allt i vinyl. =) förmodligen svart vinyl. Den gråa mattan är så sliten och ful så den måste bort.

Comment

Har en fråga angående vinyl/konstskinn. Har ju funderingar på att klä in hela bagaget med det och undrar nu hur svårt det är? Själva golvplattan som är hård och plan ser jag inga problem med men det är sidostyckena som kanske ställer till med problem? Någon som har tips hur man ska gå till väga? Vilket märke på material o diverse tillbehör?

Comment

Nu snart ska man åka till Södertälje för att hämta hem ett Dls A6 steg. Så snart kan man få höra hur Nobelium 10an låter =)

Comment

Det ser bra ut och basen kommer nog låta bra om den fått rätt förutsättningar
            Reagerade dock på att du hade anslutit extra jorden till batteriet i frontplåten , normalt sett är dessa ganska klena och gjorda för att lätt kunna bytas ut efter en krock så jag tror du hittar betydligt bättre jord i fjädertornet eller brevid där original jorden är ansluten , tycker även att jordpunkten i bagaget ser lite klen ut men så kanske inte är fallet då reservhjulsfästet borde vara starkt och med bra kontakt emot chassiet annars är fjädertornet eller bältesinfästning bak ganska säkra kort .
            Hur skall du koppla framsystemet? Aktiv delning på midbasarna och passivt mellan dome och diskant? Hursom får du bäst kanalseperation om du kopplar vänster kanal på front och höger kanal på rear , blir lite mer avancerat att koppla in och ställa nivå men kan vara värt det.
            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Nu så är jag precis hemkommen efter en roadtrip till Södertälje. Och med mig hem fick jag ett Dls A6.

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                Det ser bra ut och basen kommer nog låta bra om den fått rätt förutsättningar
                Reagerade dock på att du hade anslutit extra jorden till batteriet i frontplåten , normalt sett är dessa ganska klena och gjorda för att lätt kunna bytas ut efter en krock så jag tror du hittar betydligt bättre jord i fjädertornet eller brevid där original jorden är ansluten , tycker även att jordpunkten i bagaget ser lite klen ut men så kanske inte är fallet då reservhjulsfästet borde vara starkt och med bra kontakt emot chassiet annars är fjädertornet eller bältesinfästning bak ganska säkra kort .
                Hur skall du koppla framsystemet? Aktiv delning på midbasarna och passivt mellan dome och diskant? Hursom får du bäst kanalseperation om du kopplar vänster kanal på front och höger kanal på rear , blir lite mer avancerat att koppla in och ställa nivå men kan vara värt det.
                Hallå du. Jo jag hoppas på att de kommer att lira fint ihop. Och som jag har tänkt är att göra precis som du säger. Köra middarna aktivt, mellan och diskant på filter. Men de där sista hängde jag inte riktigt med på? "bäst kanalseperation om du kopplar vänster kanal på front och höger kanan på rear" ??
                Ska se över mina jordpunkter då jag märkte att jorden i front va lite halvtaskig men den som är i reservhjulsbaljan kändes gedigen men ska se om jag kan jorda i fjädertornen.

Comment

Kan någon som kan förklara lite för mig vad alla dessa olika saker heter och har för funktion?

Comment

De gör ljudet högre
                    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Salkin87 View Post
                      Hallå du. Jo jag hoppas på att de kommer att lira fint ihop. Och som jag har tänkt är att göra precis som du säger. Köra middarna aktivt, mellan och diskant på filter. Men de där sista hängde jag inte riktigt med på? "bäst kanalseperation om du kopplar vänster kanal på front och höger kanan på rear" ??
                      Ska se över mina jordpunkter då jag märkte att jorden i front va lite halvtaskig men den som är i reservhjulsbaljan kändes gedigen men ska se om jag kan jorda i fjädertornen.
                      Se steget som fyra separata kanaler A,B,C och D där A och B(front) är de vänstra kanalerna och C och D(rear) de högra och koppla in efter det , A4 rymmer 2st 2-kanalssteg inuti med egna nätdelar så därför blir kanalseperationen bättre om du gör så att ett steg(A+B) driver vänster och ett steg(C+D) driver höger.
                      Du kommer väl dela allt i HU så då spelar det ingen roll att front och rear har olika filter i steget , nivåerna imellan midbas och dome+diskant kommer du kunna ställa i HU medans balansen mellan dome och diskant måste göras i de passiva filtrena till dem.
                      Känns det för avancerat så koppla som du hade tänkt och låt inte mig krångla till det för dig , skillnaden är inte himmelsvid men märktes i min bil
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                        De gör ljudet högre
                        Förlåt mig men där fick jag mig en dos av dagen garv

Comment

Hur går det med slutstegsracket? Får vi inga bilder?
                          TEAM STALLBASVERKSTAN
                          Tack till min sponsor:
                          AI-GROUP.se
                          Samt stort tack till:
                          Elektronikservice i hemse
                          Seastreamsgarage.se

Comment

Originally posted by kaslinkov View Post
                            Hur går det med slutstegsracket? Får vi inga bilder?
                            Hej du. Blev inget snickeri idag Får se när de blir av, sitter o funderar på hur det ska se ut också!

Comment

Originally posted by Salkin87 View Post
                              Hej du. Blev inget snickeri idag Får se när de blir av, sitter o funderar på hur det ska se ut också!
                              Aldrig dumt att tänka över saker...
                              Bra början annars, vi har ju lite liknande bil med.
                              Har du dämpat taket föresten? Om inte, gör det! Man hör skillnaden när man knackar!
                              Last edited by kaslinkov; January 30, 2011, 23:29.
                              TEAM STALLBASVERKSTAN
                              Tack till min sponsor:
                              AI-GROUP.se
                              Samt stort tack till:
                              Elektronikservice i hemse
                              Seastreamsgarage.se

Comment

Working...
                              X