Announcement

Collapse
No announcement yet.

Project: 9000SQ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Project: 9000SQ

Originally posted by Nordenmark View Post
    Eftersom du har satt diskanterna där du har misstänker jag att du har labbat med placeringen, är det någon hörbar skillnad mot att sätta dom i A-stolparna, och på vilket sett?
    Inget labb här inte. Peter Jansson tipsa om placeringen och Ljudstudion har ju kört detta concept ett tag ju, så jag pröva.
    Med mitt amatör öra så tycker jag det lirar mer tillsammans och har samma vinklar osv.
    MVH F.Trybom

Comment

Originally posted by F.Trybom View Post
      Inget labb här inte. Peter Jansson tipsa om placeringen och Ljudstudion har ju kört detta concept ett tag ju, så jag pröva.
      Med mitt amatör öra så tycker jag det lirar mer tillsammans och har samma vinklar osv.
      Liknande placering räckte för Roger att ta hem EM-bucklan..var det 2006?

Synd att det inte funkar spec bra i min bil....jo jag ahr testat
      On-off-axis eller ren on-axis har funkat bäst i min bil hittils oavsett vad jag haft för diskanter.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Har hänt lite med mitt project, och samtidigt har jag bestämt att det ska tävlas nästa år. Klassen blir Adv 30L. Uppdateringen finns i första inlägget.
        MVH F.Trybom

Comment

En fråga, kör du lådor till ditt Amega Q-Comp 60 system fram? I så fall hur har du löst det?

MVH Simon jonsson

Comment

Får du dina 6.5" att spela på bra med midbas? Har satt mina i brädan med och 4mm aluringar, men tycker inte det kommer ut någon midbas. Tänkte ta bort och plasta hela brädan på undersidan, kanske 3-4mm så den blir lite stabilare. Den vibrerar ju ganska mycket när jag lägger handen på den.

Comment

Originally posted by Snoddas View Post
              En fråga, kör du lådor till ditt Amega Q-Comp 60 system fram? I så fall hur har du löst det?

MVH Simon jonsson
              Använder inte lådor. Men har stoppat in dämpull under högtalarna.
              MVH F.Trybom

Comment

Originally posted by pr0bz View Post
                Får du dina 6.5" att spela på bra med midbas? Har satt mina i brädan med och 4mm aluringar, men tycker inte det kommer ut någon midbas. Tänkte ta bort och plasta hela brädan på undersidan, kanske 3-4mm så den blir lite stabilare. Den vibrerar ju ganska mycket när jag lägger handen på den.
                Är det monterat i en saab 9000? Mitt problem är just nu högtalarna inte får något att arbeta emot, typ ingen låda. Så de orkar inte riktigt att spela den djupa midbasen som jag vill. Så jag delar av dom neråt vid ca 63hz och subben går upp till ca 63hz.

Jag har dämpat med asfaltsmatta på undersidan, men jag skulle idag dämpa med kanske 2 lager Dynamat eller liknande dämpmatta. Men kanske funkar att plasta oxå.
                Last edited by F.Trybom; November 13, 2009, 16:06.
                MVH F.Trybom

Comment

Snyggt bygge. Amegorna vill ha ganska mycket volym för att arbeta optimalt. Gärna upp emot 30-40 liter.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

Comment

vart kan man se alla bilder hittar ej dem förutom de i toppen av bloggen finns det mer ?

Comment

Har du funderat på lådor? Jag har byggt i ett par 9000 med högtalarna på panelen men inte riktigt fått till det. Har du kollat något på PM shoppens gamla 9000 CD, dom hade väl membran lådor på något sett? Det har jag tänkt på om det skulle funka.

MVH Simon Jonsson

Comment

Originally posted by Snoddas View Post
                        Har du funderat på lådor? Jag har byggt i ett par 9000 med högtalarna på panelen men inte riktigt fått till det. Har du kollat något på PM shoppens gamla 9000 CD, dom hade väl membran lådor på något sett? Det har jag tänkt på om det skulle funka.

MVH Simon Jonsson
                        Jag har ej kollat på lådbyggen. Men funderat på att bygga igen utrymmet lämgst i brädan, så volymen blir mindre, för nu spelar dom ju rakt ut i hela cupén. Men när jag tävla med bilen så hade jag en midbas under handsfacket som tog midbasen och mellaregistret fick ta sitt register.

Jag fick tips ifrån Peter Jansson och Jelly som tävlat med Saab 9000 framgångsrikt. Och jag fick skapliga poäng av Jansson, men då använde jag mig av Genesis rakt igenom.
                        MVH F.Trybom

Comment

Originally posted by Peter View Post
                          vart kan man se alla bilder hittar ej dem förutom de i toppen av bloggen finns det mer ?
                          Första posten finns bilderna, det är dom som jag lagt in.
                          MVH F.Trybom

Comment

Originally posted by octan View Post
                            Snyggt bygge. Amegorna vill ha ganska mycket volym för att arbeta optimalt. Gärna upp emot 30-40 liter.
                            Tackar, man gör så gott man kan!
                            Jo helst vill de ha 30-40L, men fungerar i 10L också. Jag har lösp problemet med sub fram oxå.
                            MVH F.Trybom

Comment

Nya bilder finns nu!
                              MVH F.Trybom

Comment

Ser bra ut Trybom! Lite svarta kabelstrumpor på inkommande kablar så skulle det se bättre ut. Tänkte på det, jag håller på att göra låda för min 8" under handsfacket. Plastade du en låda eller byggde du den helt av trä? Jag tycker det är lite svårt med utrymmet.
                                Tänkte ha träfront och plasta resten, för det är så jobbiga former, annars får man ju inte upp någon volym på lådan. Har du några byggbilder på det, skulle tycka det var guld värt!! Eller några bilder hur de såg ut när det var färdigt.

Edit: Har du tätat instrumentbrädan mot kanten under vindrutan? Jag tycker min släpper igenom lite luft där från framsystemet, även genom hålen för värmen till rutan. Har du limmat ihop det där eller kör du bara som det är?
                                Last edited by pr0bz; January 29, 2010, 21:57.

Comment

Working...
                                X