Besiktigade min bil i förra veckan. Han kollade att SRS-lampan släcktes INNAN han startade igen. "På gamla bilar kan vissa ha kopplat denna till laddning eller oljetryck" Så i Stenungsund har de koll på att man inte fuskar...
I Techno_Bass fall spelar det nog mindre roll med tanke på hur hans ratt ser ut..
Om han/hon gör rätt skall dom kolla att den lyser när man slår på tändningen och att den slocknar vid start så plocka bort den räcker inte om prövaren är observant tyvärr...
Man kan ju alltid göra en fuling som t.ex koppla in lampan oljetrycks lampan (om det finns en sån) = lyser när man vrider på tändning och slocknar när man startar.
Tveksamt då Astron fick nedslag på det och det är en 97:a..
Felkoder ska de bara kolla på bensinare från 02 eller nyare och på dieslar från 04 eller nyare , har de kollat och slagit ned på felkoder på din 97:a har de gjort fel. Det är också bara felkoder som rör avgasreningen som de kollar enl den info jag fick av besiktningsmannen.
Airbaglampan får inte lysa oavsett årsmodell tror jag.
jo, jag fick ombesiktning på detta jag med idag.
När jag lite försynt påpekade att jag har min dotter i barnstol på passagerarplatsen och inte vill leka rysk roulette med hennes liv så förstod han mitt dilemma men hänvisade till att regler är regler...
Han gav mig dock tips på en bilverkstad som hade hjälp honom med samma sak.
Vet inte om man ska vara glad att det inte är som i England iaf...om än Vägverket verkar följa deras regler med något års dröjsmål..
Jag kan dessvärre intyga att detta stämmer av egen erfarenhet. Åkte på ombesiktning idag för att min airbag lampa lyser
Om man vetat det innan skulle man fixat det och sluppit ombesiktning.
De kollar även av bilens felmedelanden genom obd-II interfacet. Så på en nyare bil kommer det inte räcka med att ta bort lampan.
Fast det gäller bara -02 eller -03 och framåt, har klarat mig igenom med volvon då den är "för gammal"
Jag kan dessvärre intyga att detta stämmer av egen erfarenhet. Åkte på ombesiktning idag för att min airbag lampa lyser
De kollar även av bilens felmedelanden genom obd-II interfacet. Så på en nyare bil kommer det inte räcka med att ta bort lampan.
Om han/hon gör rätt skall dom kolla att den lyser när man slår på tändningen och att den slocknar vid start så plocka bort den räcker inte om prövaren är observant tyvärr...
Tyvärr nya regler från i vintras, nu måste den fungera som den skall annars ombesiktning...
Sjuk bil BTW!
Leave a comment: