Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lowprice Skoda pickup!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ: Lowprice Skoda pickup!

Då har det blivit dags att lägga upp en projekt tråd om min arbets och bruksbil, en vit 99:as skoda pickup, som inhandlades för några månader den.

Tanken var, och är fortfarande, att det ska vara ett budget bygge lämpligt för en arbetsbil. Så det mesta har inhandlats beg, mycket här på forumet.
    Bygger detta mer som än sq bil, så beronde på hur resultatet blir kanske man söker sig till en tävling i sommar.

Här är en systemskiss på hur systemet ser ut just nu:

Till 5.25" ska det byggas lådor i dörrarna med ett original utseende, subben ska försökas att knöcka in under intrumentbrädan, dock sitter det en säkringscentral ivägen, så får se vad som går att göra.

Vart tvungen att köpa en uppsättning nya fälgar till den kommande sommaren med
    Last edited by luunggan; December 10, 2010, 20:55.

Re: Lowprice Skoda pickup!

Har börjat att bygga om dörrsidorna. Ska bygga om original kartfack till slutna lådor istället. Skulpterade lite frigolit som grund att bygga på.

Här upptäckte jag att farsans påstående om att det räckte med vanligt bilvax som släppmedel inte stämde. Tur att man primat med biltema grundfärg, för den satt inge vidare heller Så man fick en ganska jämn yta ändå.

Provfyllde med vatten med, fick iaf i 8l, och en liter till hade inte varit omöjligt om det inte börjat rinna ut i ena hörnet.

Började med förarsidan med, fick värme spacklet lite då det stårr utomhus och frysit, men det blev lättarbetat.

Smutsig dörrsida, bilen har använts av en svetsare som arbetsbil och det syns. Blir nog tvungen att klä om dörrsidan sen
    Last edited by luunggan; December 10, 2010, 21:24.

Comment

Ser bra ut! Klart att du skall testa att tävla med den!
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Lite till då! Fräste till en baffel, vart lite stor försänkning, men tror inte att det är något man tänker på. Sen provade jag lite hur det kan komma att se ut.

Har plockat ur "lådan" ur gjutformen, och monterat den på dörrsidan. Tog upp ett hål i dörrsidan med. Dock hade formen slagit sig lite i hörnet så fick kapa upp den lite där.

Last edited by luunggan; December 11, 2010, 00:02.

Comment

Surt att formen slagit sig men är bara att kämpa vidare
          Saab 9-3 SQ style

Comment

Originally posted by BaDiS View Post
            Surt att formen slagit sig men är bara att kämpa vidare
            Som tur var är det lättfixat, lägger några lager på insidan och spacklar igen sen.
            Men nästa plugg kommer jag göra tjockare.

Comment

Kan passa på att fråga direkt om någon vet, det sägs ju ofta att diskanten ska sitta nära midbasen. Men då jag kommer tidskompa dessa var för sig, då borde det ju inte vara några problem att flytta upp diskanterna till brädan för att lyfta ljudbilden, eller hur?

Comment

Originally posted by luunggan View Post
                Kan passa på att fråga direkt om någon vet, det sägs ju ofta att diskanten ska sitta nära midbasen. Men då jag kommer tidskompa dessa var för sig, då borde det ju inte vara några problem att flytta upp diskanterna till brädan för att lyfta ljudbilden, eller hur?
                Det enda du gör med tidskompet är att rätta till tidsfelen , positionen/lokaliseringen av elementen påverkas ej så det kan ändå bli svårt att "få ihop" elementen så det låter homogent. Testa litet innan du bestämmer dig för placeringen , kanske ngn stanns mitt emellan typ sidospegel infästningarna funkar samtidigt som det ger en högre ljudbild.
                Last edited by Hewi; December 11, 2010, 20:44. Reason: Tillägg
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Det kommer funka att ha diskant på brädan eller i a stolpen. Men varför inte komplitera med något mellanregister på brädan ? Blire mycket enklare att få ''upp'' ljudet.

Bygget ser riktigt Najs ut!
                  Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Originally posted by Kofoten View Post
                    Det kommer funka att ha diskant på brädan eller i a stolpen. Men varför inte komplitera med något mellanregister på brädan ? Blire mycket enklare att få ''upp'' ljudet.

Bygget ser riktigt Najs ut!

Satt och funderade på det idag, men det är en hel del som behövs byggas om då Man måste bla ta bort handsfacket då det ligger ca 8 cm från stolpen och slutar en dm innan rutan. Sen är det en sån böj direkt med.
                    Men det vore ju en ide att flytta up up-kitet på brädan och köra 6.5" i dörrlådorna.

Men gör man det måste man vara ut och tävla
                    Nu får jag massa dumma ideer.

Comment

Hehe, idéer spårar lätt iväg när man väl börjar!

Och de där up5erna bygger ju inte så mycket på djupet, något enklare att få dit dem på brädan.

Men bygg in diskanterna i stolparna, middarna i dörrarna. lyssna å se vad du tycker, blir du inte nöjd får du bygga vidare
                      Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Bra kämpat än så länge
                        155++db@25hz
                        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Var ett tag sen jag updaterade senast, men allt eftersom värmen kommer går det allt snabbare.

Fortsätter där jag slutade senast med höger dörrsida. Här är avgjutningen av innerplåten i dörren som jag ska fästa ihop med framstycket. Därav glasfiberbitarna som sitter fast plastade

Fäste upp allt på dörren och plastade ihop det jag kom åt via hålet åt midden.

Bortplockad och ihop plastad.

Fasade av baffeln lite....

och slog i m6 islagsmutter. För man vill ju att det ska sitta fast

Fick kapa bort en arm på den dock för att få plats.

Sen plastade jag fast den.

Renkapad.

Bara spackel och vinyl kvar nu.

Allt för nu.

BTW. Alla ni som brukar klä i vinyl. Tror ni att det krävs superstrech vinyl för att klä dessa eller kan man klara sig med vanlig?

//Alexander

Comment

synd att jag inte visste att du skulle klä in dörrsidorna, har en burk fastbond 30 och svart ss vinyl som jag tror hade räckt till dina dörrsidor.

Testat jl 6,5 ännu?

Comment

Originally posted by twostroke View Post
                              synd att jag inte visste att du skulle klä in dörrsidorna, har en burk fastbond 30 och svart ss vinyl som jag tror hade räckt till dina dörrsidor.

Testat jl 6,5 ännu?
                              Haha, ja där ser man fastbondet hade inte varit fel. Tänkte dock se om jag kunde hitta någon vinyl som ser ut som original inredningen (grå).

Har inte hunnit testa ännu, ska dra kablarna och bygga rack i helgen tänkte jag. Sen provbygga en varsin låda åt både dls tian och jl basarna och provspela dem båda.

Comment

Working...
                              X