Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

    Jaha då var Emmaboda över och jag är hemma igen.

    Även denna gång blev det pisk utav Paka men det var helt korrekta bedömningar där det bara skiljde 1p ljudet men jag tappade på installationen pga dokumentationen som inte är klar.
    Var iallefall betydligt närmare poängmässigt nu mot på Elmia så det artar sig sakta men säkert , kan nog bli riktigt jämnt oss imellan emot slutet av säsongen

    Vill tacka dommarna för bra feedback och speciellt Kryddan och Paka för tips och konstruktiv kritik på min halvfärdiga dokumentation, guld värt!!

    Som vanligt rusade bara timmarna fram och utöver att vänta under tiden bilen blev bedömd hann jag bara gå och äta, dema bilen för två personer(tre med Skogholm men hann fick sköta grejorna själv) och en kort lyssning
    i Hahnes bil , skulle ha lyssnat i en C70 också(Magnus?) men jag hann inte med då jag precis då vart ombedd att dema min bil , vi får ta det nästa gång, sorry!
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

      Originally posted by Hewi View Post
      Jaha då var Emmaboda över och jag är hemma igen.

      Även denna gång blev det pisk utav Paka men det var helt korrekta bedömningar där det bara skiljde 1p ljudet men jag tappade på installationen pga dokumentationen som inte är klar.
      Var iallefall betydligt närmare poängmässigt nu mot på Elmia så det artar sig sakta men säkert , kan nog bli riktigt jämnt oss imellan emot slutet av säsongen

      Vill tacka dommarna för bra feedback och speciellt Kryddan och Paka för tips och konstruktiv kritik på min halvfärdiga dokumentation, guld värt!!

      Som vanligt rusade bara timmarna fram och utöver att vänta under tiden bilen blev bedömd hann jag bara gå och äta, dema bilen för två personer(tre med Skogholm men hann fick sköta grejorna själv) och en kort lyssning
      i Hahnes bil , skulle ha lyssnat i en C70 också(Magnus?) men jag hann inte med då jag precis då vart ombedd att dema min bil , vi får ta det nästa gång, sorry!
      Man hinner med ungefär 20% av det man tänkt på en tävling, jag hade tänkt lyssna på många sq bilar idag inkl din men inte blev det något .

      Riktigt imponerad av din bil och installation, och kul ni har det så jämnt, hjälper nog till med motivationen att förbättra ännu mer
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

      sigpic

      Ljudbyggaren.se

      Comment


      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

        Det är alltid kul att lyssna i andras bilar.Då får man sig en bredare uppfattning av hur det kan låta.

        Vem är Paka?-vad har han för bil?

        Comment


        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

          Paka = Patrik Johannesson Installationsdomare. Golf med rejält moddad bräda.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

            Originally posted by Techno_Bass View Post
            Man hinner med ungefär 20% av det man tänkt på en tävling, jag hade tänkt lyssna på många sq bilar idag inkl din men inte blev det något .

            Riktigt imponerad av din bil och installation, och kul ni har det så jämnt, hjälper nog till med motivationen att förbättra ännu mer
            Jo det är ju så tyvärr , jag hade tänkt att kika närmare på ditt monster också men det hanns ju inte med , lyssna på den tror jag att jag fick göra ett par gånger ofrivilligt på avstånd
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

              Riktigt snyggt!
              Hoppas ja får möjligheten att lyssna nån gång under sommaren!
              Satsar på en tävling eller två i grannlandet i år...
              Joakim Skovlund
              Autodesign AS
              Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
              Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

              BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

              Comment


              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                Originally posted by Joakim Skovlund View Post
                Riktigt snyggt!
                Hoppas ja får möjligheten att lyssna nån gång under sommaren!
                Satsar på en tävling eller två i grannlandet i år...
                Tack! Då har vi två samma önskan, nämligen att lyssna på varandras bilar.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                  Nästa event SKA jag ha en demo Hewan!

                  Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                  VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                  Comment


                  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                    Originally posted by Stickan View Post
                    Nästa event SKA jag ha en demo Hewan!
                    Såklart , bara att hojta till!
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                      Grattis till segern!!
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                        Originally posted by octan View Post
                        Grattis till segern!!
                        Tack och grattis själv till 2:a platsen

                        Som vanligt trevligt folk ute på tävlingarna och vädret var perfekt om man
                        tar bort all pollen som flög omkring och la sig både utanpå och inuti bilen.

                        Tackar domarna för ett bra jobb , Patrik som gav mkt feedback och kommentarer på ljudbedömmningen och Per som snällt svarade på frågor.

                        Vilken som blir nästa tävling beror på om Map bilvård eller Ljudbutiken kommer att köra Sq eller inte , annars är det Mantorp i Augusti som först.
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Tack och grattis själv till 2:a platsen

                          Som vanligt trevligt folk ute på tävlingarna och vädret var perfekt om man
                          tar bort all pollen som flög omkring och la sig både utanpå och inuti bilen.

                          Tackar domarna för ett bra jobb , Patrik som gav mkt feedback och kommentarer på ljudbedömmningen och Per som snällt svarade på frågor.

                          Vilken som blir nästa tävling beror på om Map bilvård eller Ljudbutiken kommer att köra Sq eller inte , annars är det Mantorp i Augusti som först.
                          Grattis!

                          Ljudbutiken (Gävle) kör sq på lördagen,om jag förstår rätt,av vad som står på svenska bilstereoförbundets hemsida.Hmmm,man kanske ska dit.

                          Comment


                          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                            Originally posted by Välljudsfantast View Post
                            Grattis!

                            Ljudbutiken (Gävle) kör sq på lördagen,om jag förstår rätt,av vad som står på svenska bilstereoförbundets hemsida.Hmmm,man kanske ska dit.
                            Ja fast den tävlingen kan jag inte åka på då annat måste göras då
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                              Map kör ej SQ tyvärr
                              Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                              sigpic
                              Tack till Ljudia AB

                              Comment


                              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                                Dags att köra en till "från start till slut" uppdatering

                                Denna gången tänkte jag visa hur jag gjorde alla covers i bagaget som faktiskt påbörjades redan 2010 men som sedan blev liggandes fram tills i år.

                                Först gjorde jag bitar i mdf som skulle bli själva "fönstren" framför stegen:



                                Sedan gjorde jag ramar i rundjärn som böjdes till efter formerna som jag ville ha på dem och som följde konturerna i bagaget.
                                På ramarna till sidocovers fäste jag handtagen med clips som sitter på original sidoluckorna och som låser dem på plats upptill när de stängs:



                                Sedan så skruvades mdf:en fast på ramarna mot på svetsade fästen:



                                Mitten covern gjordes på samma sätt:



                                För att hålla mitt covern på plats så monterades magneter på denna:



                                Sedan spände jag fleece över dem:





                                För att få rätt form på sido covers så spände jag ut fleecen med lite hönsnät på insidan , utanpå hönsnätet tejpades ett lager silvertejp för att förhindra att nätet skulle fastna i fleecen sedan vid plastning:



                                Sedan mättades fleecen med polyester:



                                Och på baksidorna på alla covers lades glasfiber där det behövdes styvas upp:



                                Provmontering i bagaget:



                                För att styra upp dem i botten så består golvet av 2 lager mdf där covers står på det undre och det övre är utsågat efter deras form:



                                Ungefär hit kom jag 2010.

                                När jag tog tag i dessa igen och började med inpassning så upptäckte jag att de kunde röra sig för mkt vilket gjorde de svåra att montera dit på exakt samma position varje gång.
                                För att förhindra detta svetsade jag på styrpinnar på ramarna som styr i motsvarande hål i golvet:



                                Gjorde grovspacklingen med glasfiber spackel:



                                Av teaklist till båtar gjorde jag sedan listerna som skall sitta på alla covers:



                                Listerna skruvas fast på baksidan i gängade fästen:





                                Skruvarna till listerna försänktes och listen till mitt covern frästes ur för en skylt:





                                Mitt skruven döljs under skylten:





                                Sedan plastades listerna med polyester och sprutspacklades innan lackeringen i silver:



                                Last edited by Hewi; June 5, 2012, 08:32. Reason: Fortsättning......
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X