Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

    Väldigt cleant, det är detaljerna som gör helheten!
    \m/

    Comment


    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

      Nu är det ljud i bilen igen , hann dock bara labba med volymen på baslådan
      idag och det slutade med att jag nu minskat lådan från 35.2L till 31L , minskade med ca 1L i taget så det tog lite tid.......
      I morgon blir det att fortsätta med midbasarna.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

        Så då är även midbaslådorna minskade i volym , hände knappt ngt med hur djupt de spelar utan det hände mest i midbasen som nu känns ett par snäpp rappare och
        mer dynamisk.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

          Okey då kör vi en uppdate på hur "covern" runt Hu:n blev till , som tidigare gamla bilder varvat med "nya":

          Började med att plocka isär färddatorn tog ur knappar mm ur den:





          Bockade och fräste sedan till en plåt som bas till covern:







          Sen för att kunna få en jämnstor glipa runt HU som är konstant och inte kan rucka på sig monterade jag sådana här på den:







          Nästa steg var att limma ihop panelen med färddatorn och till det köpte jag ett lim som är som flytande plast:



          En speciell spruta krävs till detta lim eftersom blandningen sker i pipen(mkt kraft krävs)en sådan kostar 700:-+moms viket inte jag tyckte var rimligt så fick jag tillv lite grejor så det gick att köra i siliconsprutan istället:



          Cover ihop limmad med MID(färddator på bmw språk):



          Sedan var det dags för spacklingen vilket är en historia för sig som jag lagt massor med timmar på innan jag blev nöjd:





          Här var jag nästan nöjd:



          Och här var jag nöjd:



          Fronten helt borttagen på färddatorn och grundlackad:



          Tanken var att panelen runt Hu skulle bli i silver och jakten på rätt nyans resulteraterade i några burkar:



          Resultatet blev bra:



          MEN när jag sedan hade satte ihop och provmonterade i bilen så funkade det inte , det blev bara som en stor silverblaffa mitt i bilen tyckte jag :



          Så jag plockade isär igen och lackade den i mattsvart istället:



          Plockade ihop och monterade:





          Nu funkade den ihop med ac panel osv och smälte in betydligt bättre MEN konsollen runt växelspaken med sin silver dekor gjorde mig inte riktigt nöjd.

          Men nu i dagarna blev även det fixat :



          Nu flyter hela mittkonsollen bakifrån fjärren och ända upp till Hu:n ihop som en enhet tycker jag.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

            Nice jobb
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

              Makalöst... förstår att du siktar på toppen

              Comment


              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                Originally posted by octan View Post
                Nice jobb
                Tack!

                Originally posted by K_arlstrom View Post
                Makalöst... förstår att du siktar på toppen
                Tack! Jag gör mkt grejorna av egen intresse för att se om saker är genomförbara och gärna på sätt och med material som jag sedan tidigare inte provat på.
                Om det sedan i slutändan även blir bra är det såklart kul
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                  Ser bra ut Hewan. Det man kan fundera på är huruvida de silvriga "horisontella" trimningarna som sitter till höger och vänster om mittpanelen och sträcker sig ut i dörrarna ska vara silver, eller om det skulle gå att få ihop de silvriga delarna, genom att delvis lacka ramen runt CDn i silver på nåt sätt.

                  Jag har, i alla bilar som har den typen av lösning, alltid stört mig på att det inte sitter ihop, utan att det blir avbrott just i mitten, har exakt samma grej i Mazdorna jag har.

                  Har ingen bra lösning, men att ta en bild bakifrån, så man får med helheten, och sen leka lite i Photoshop kanske
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                    Originally posted by jonash View Post
                    Ser bra ut Hewan. Det man kan fundera på är huruvida de silvriga "horisontella" trimningarna som sitter till höger och vänster om mittpanelen och sträcker sig ut i dörrarna ska vara silver, eller om det skulle gå att få ihop de silvriga delarna, genom att delvis lacka ramen runt CDn i silver på nåt sätt.

                    Jag har, i alla bilar som har den typen av lösning, alltid stört mig på att det inte sitter ihop, utan att det blir avbrott just i mitten, har exakt samma grej i Mazdorna jag har.

                    Har ingen bra lösning, men att ta en bild bakifrån, så man får med helheten, och sen leka lite i Photoshop kanske
                    Jag håller med dig till viss del där och jag har en grej kvar att göra/testa som nog kommer "hjälpa" till att även få ett flyt i de horisontella silvriga listerna
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                      Originally posted by jonash View Post
                      Ser bra ut Hewan. Det man kan fundera på är huruvida de silvriga "horisontella" trimningarna som sitter till höger och vänster om mittpanelen och sträcker sig ut i dörrarna ska vara silver, eller om det skulle gå att få ihop de silvriga delarna, genom att delvis lacka ramen runt CDn i silver på nåt sätt.

                      Jag har, i alla bilar som har den typen av lösning, alltid stört mig på att det inte sitter ihop, utan att det blir avbrott just i mitten, har exakt samma grej i Mazdorna jag har.

                      Har ingen bra lösning, men att ta en bild bakifrån, så man får med helheten, och sen leka lite i Photoshop kanske
                      Originally posted by Hewi View Post
                      Jag håller med dig till viss del där och jag har en grej kvar att göra/testa som nog kommer "hjälpa" till att även få ett flyt i de horisontella silvriga listerna
                      Håller med er.......en tanke som slog mig är att man kanske kan låta linjen löpa rakt av men det kanske blir lite fel det med...
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Håller med er.......en tanke som slog mig är att man kanske kan låta linjen löpa rakt av men det kanske blir lite fel det med...
                        Ja det blir inte bra då den inte skulle lira med formerna på covern just runt Hu:n , om covern varit helt slät/platt kanske det hade funkat.
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Ja det blir inte bra då den inte skulle lira med formerna på covern just runt Hu:n , om covern varit helt slät/platt kanske det hade funkat.
                          DÅ vet du vad du har att göra.....hur gör man fronten på enheten helt platt?
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                            Originally posted by Lonefox View Post
                            DÅ vet du vad du har att göra.....hur gör man fronten på enheten helt platt?
                            Haha ja den tål att tänkas på
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              hur gör man fronten på enheten helt platt?
                              En touchskärm kanske kunde vara något att styra ljudanläggningen med, om man nu absolut vill ha en platt front att titta på
                              Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                              Comment


                              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                                För det första, riktigt fint jobb du gör =) Och för det andra, grattis till över 100,000 visningar

                                Comment

                                Working...
                                X