Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

    Därför gud uppfann eq...
    /tycker Erik.

    Comment


    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

      Originally posted by Kicken View Post
      Ser mycket bra ut, som allt annat du gjort på bilen.

      Blir det inga problem med baffelsteget att montera diskanten mitt i en rund baffel? Borde bli en djup dip vi 6-7kHz.
      Originally posted by jonash View Post
      Det du nämner stämmer i 9 fall av 10 in på den typ av sätt som Hewi valt. Och kanske även i Hewis fall (mest troligt). Men, det blir så mycket annat också, att den dippen försvinner bland de andra problemen till en början, innan man reducerat bort dem....
      Baffelsteg det där får ni gärna utveckla vad det är och varför osv..... alltid kul att lära sig ngt nytt

      Att plasta in dem i a-stolparna var inget alternativ för mig och på instrumentbrädan under mellanregistrena tyckte jag inte gav samma frekvenssvar.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

        Originally posted by Robsarve View Post
        Därför gud uppfann eq...
        Eller hin håle......
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

          Originally posted by Hewi View Post
          Baffelsteg det där får ni gärna utveckla vad det är och varför osv..... alltid kul att lära sig ngt nytt

          .
          Det är det "stöd" som ljudet får från omgivande ytor. Sätter man ett element på en pinne "rinner" ljudet runt om och tappar i ljudtryck vid vissa frekvenser beroende på frekvens och baffelns yta.
          Nu har ju dina diskanter en ganska stor baffel i sig, så det kanske blir ett mindre problem?
          Last edited by Mats H; December 7, 2011, 16:24.
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

            Originally posted by Mats H View Post
            Det är det "stöd" som ljudet får från omgivande ytor. Sätter man ett element på en pinne "rinner" ljudet runt om och tappar i ljudtryck vid vissa frekvenser beroende på frekvens och baffelns yta.
            Nu har ju dina diskanter en ganska stor baffel i sig, så det kanske blir ett mindre problem?
            Okey! Återstår väl att se hur det funkar i just min bil sen när jag får igång ljudet igen men det känns inte som ngt att oroa sig över nu när jag vet vad det handlar om
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

              Originally posted by Mats H View Post
              Nu har ju dina diskanter en ganska stor baffel i sig, så det kanske blir ett mindre problem?
              Ja skulle vilja påstå att pga att diskanterna har så stor baffel så blir det ett problem, en liten rund baffel får mindre utfasning mycket högre i frekvens.


              Diskant i mitten på 100mm resp 50mm baffel.

              MEN ett klot/sfär med en förhållandevis liten ljudkälla borde ha ett jämnt baffelsteg



              Men i det här fallet så får man nog räkna det som en platt rund baffel med sfärisk baksida.

              Som tidigare nämnts så blir det så många reflektioner/utfasningar etc i en bil så det är omöjligt att säga hur det blir, man får reda upp det med eq sen.

              Comment


              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                Och åter igen är detta mätningar i hemmiljö.

                Har hört ett antal bilar med denna typ av installation, och de har inte varit kattskit.

                Men har någon igentligen mätt baffelstödets påverkan i en liten bilkupé?
                Samt baffelstödets negativa inverkan vs onaxismonteringens fördelar.

                Sen kan det mäta hur fint det vill, om det inte funkar i en bil så funkar det inte i en bil.
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                  Originally posted by JALLE View Post
                  Och åter igen är detta mätningar i hemmiljö.
                  Nja, i ett perfekt ekofritt rum.

                  Men samma naturlagar gäller i på alla ställen.
                  Nackdelen av det som baffelstödet ställer till med i en bil kan vara försumbart jämfört med alla möjliga reflexer etc.

                  Originally posted by JALLE View Post
                  Men har någon igentligen mätt baffelstödets påverkan i en liten bilkupé?
                  Samt baffelstödets negativa inverkan vs onaxismonteringens fördelar.
                  Om man jämför med att montera elementen på instrumentbrädan spelande mot vindrutan så också är populärt. Då blir själva baffelstödet litet problem men reflektionen från tex vindrutan kommer att inverka betydligt på frekvensgången.
                  Last edited by Kicken; December 9, 2011, 16:26.

                  Comment


                  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                    Originally posted by Kicken View Post
                    Ja skulle vilja påstå att pga att diskanterna har så stor baffel så blir det ett problem, en liten rund baffel får mindre utfasning mycket högre i frekvens.


                    Diskant i mitten på 100mm resp 50mm baffel.

                    MEN ett klot/sfär med en förhållandevis liten ljudkälla borde ha ett jämnt baffelsteg



                    Men i det här fallet så får man nog räkna det som en platt rund baffel med sfärisk baksida.

                    Som tidigare nämnts så blir det så många reflektioner/utfasningar etc i en bil så det är omöjligt att säga hur det blir, man får reda upp det med eq sen.
                    Nu vet jag inte din kunskapsnivå i detta ämnet, men jag är allergisk mot grafer och mätresultat folk brukar slänga upp så for de hittat ett kul program.

                    Som Jalle nämnde har man "lite" andra problem i bilen än just denna eventuella dip.

                    Jobbar själv mycket med mätningar (dock ej akustiska) och man får mätresultat efter vad man stoppar in i programmen.

                    Med andra ord så fångar man sällan alla variabler och många mätningar är missvisande pga att man inte har hela bilden.

                    DLS Revolution kör väl med liknande/samma diskanter och sfäriska koppar? Dom verkar ha lyckats, fast man vet ju inte om man har dragit hårt i EQ'n?

                    Kan du på kul göra flera grafer med olika diametrar på baffeln (tex 75, 150, 200, 250mm), så får vi se hur frekvensgången påverkas med diametern.
                    Last edited by Mats H; December 9, 2011, 15:56.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                      Jag kör med likadana diskanter i koppar, dock inte riktigt samma design på kopp och har inte behövt dra i eq´n. Så om dippen finns där så är den knappast så pass kraftig att man uppmärksammar det när man lyssnar, iaf inte i mina öron eller hos de andra som lyssnat.
                      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                      Comment


                      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                        Problemet är ju att ditt program räknar på en låda som står fritt i ett rum.

                        I bilen så har du en sidoruta, en instrumentbräda och en A-stolpe inom 100 mm av baffeln. Reflktionerna därifrån bildar en så komplex sörja som påverkar frekvensgången så att den teori som programmet bygger på helt enkelt inte är applicerbar.

                        Det skulle naturligtvis gå att räkna på med algoritmerna till ett sådant program blir så komplexa att det är enklast att stoppa in diskanterna i bilen och mäta.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                          Vi borde väl forsätta denna diskusion utanför Hewis projektråd.

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Nu vet jag inte din kunskapsnivå i detta ämnet, men jag är allergisk mot grafer och mätresultat folk brukar slänga upp så for de hittat ett kul program.
                          Inte är jag någon expert, men jag har lärt mig så mycket att jag inser att det är mycket som jag inte kan...

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Som Jalle nämnde har man "lite" andra problem i bilen än just denna eventuella dip.
                          Det har jag också påpekat i mina tidigare inlägg. Om man vill göra det enklare för sig så ska man inte överhuvudtaget bygga i en bil...


                          Originally posted by Mats H View Post
                          Jobbar själv mycket med mätningar (dock ej akustiska) och man får mätresultat efter vad man stoppar in i programmen.

                          Med andra ord så fångar man sällan alla variabler och mycket mätningar är missvisande pga att man inte har hela bilden.
                          Menar du simulering när du skriver mätning?
                          I min värld är mätning en mätning man gjort på ett verkligt objekt = man får med alla variabler.

                          Originally posted by Mats H View Post
                          DLS Revolution kör väl med liknande/samma diskanter och sfäriska koppar? Dom verkar ha lyckats, fast man vet ju inte om man har dragit hårt i EQ'n?
                          Du menar denna: http://www.dls.se/econtent/412/dls_revolution.html
                          Observera all mellanregistret inte är monterat i mitten.

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Kan du på kul göra flera grafer med olika diametrar på baffeln (tex 75, 150, 200, 250mm), så får vi se hur frekvensgången påverkas med diametern.
                          Den första och kraftigaste utfasningen blir vid ljudhastigheten delat med radien, tex 100mm => 340/0,05 =6800Hz


                          Svart:75mm
                          Blå:150mm
                          Röd:200mm
                          Orange:250mm
                          Grön:250mm elementet monterat 65mm från kanten

                          Comment


                          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                            Originally posted by Kicken View Post
                            Vi borde väl forsätta denna diskusion utanför Hewis projektråd.
                            Nejdå sånt här tycker jag och säkert flera är intressant att läsa om! (men vi kan väl stoppa om det börjar bli 5-6 sidor )

                            Orsaken till att jag skrev att jag inte var så orolig var just det att jag har lyssnat i minst fyra bilar med liknande montering och element
                            och de låter riktigt bra både enligt mig och ljuddommare ,
                            jag vet att detta inte betyder att det också kommer att funka i min bil men jag hoppas ju på det.........
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                              Originally posted by Hewi View Post
                              funka i min bil men jag hoppas ju på det.........
                              Kan nog bli dugligt ljud i den.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment


                              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                                Klä diskantens ram med lite filtmatta så löser det sig :P
                                Kommer säkert bli kanon, och skulle det bli märkbart så finns ju eq.
                                Octan
                                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                                OctanAudio
                                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                                Fegens Vandrarhem

                                Bilstereoblog
                                Team Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X