Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

    Har inte rört bilen sedan förra posten och dessutom har det varit fullt upp så inget hade hunnits med ändå.
    Tänkte att jag ändå kunde visa lite bilder som inspiration på ett projekt som jag påbörjade men som jag nu skrotat då jag nu kommer att bygga annorlunda nämligen att modifiera mitt säkringsblock(Audioson connection BFD41) så det tar presskabelskor:







    Och ett par bilder ifrån fräsningen av gångjärnen till slutstegs racken:





    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

      Originally posted by Hewi View Post
      Har inte rört bilen sedan förra posten och dessutom har det varit fullt upp så inget hade hunnits med ändå.
      Tänkte att jag ändå kunde visa lite bilder som inspiration på ett projekt som jag påbörjade men som jag nu skrotat då jag nu kommer att bygga annorlunda nämligen att modifiera mitt säkringsblock(Audioson connection BFD41) så det tar presskabelskor:
      Alltid trevligt med bra maskiner..
      Builder of the Metallica Tribute Car

      Comment


      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

        Originally posted by Tokken View Post
        Alltid trevligt med bra maskiner..
        Japp , tack till XXXXXXX-XXXX som låter mig använda dessa på kvällstid
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

          Hann med att lägga 1 1/2 kväll på bilen i veckan iallefall
          Har tagit ur stolar+baksäte , mittkonsoll , panelerna på alla stolpar samt innertaket.
          Kvar är att ta ur hatthylla+baslådan och ev golvmattan(för att dra ny ström+jord till hu samt usb därunder.
          Taket togs ned för att jag skall dra högtalarkblarna, ionbus, dvd audio samt ev antennkabeln där.
          Lite dämpning kommer också på men iom takluckan samt att taket var dämpat original så blir det mer att dämpa detaljer för att minska risk för vibrationsljud snarare än att öka styvhet på ngt , mer om det senare när jag kommer åt bilder som visar hur det ser ut därunder.
          Att ta ur innertaket tog mig nästan en hel kväll trots tillgång till Bmw TIS och det var att få ur takluckan som tog tid.
          Det verkar nästan som min lucka är ngt ihopkok av olika versioner då jag fick följan anvisningarna för plåtlucka i vissa avseenden och för glaslucka i andra men när jag kom på det så gick det bra.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

            mycke jobb på gång ser ja. är ett väldigt pill å plocka ur allt och ännu jobbigare att montera in de igen men roligare ju mer däpning ju bättre, finns ju inget värre än nått som vibrerar. ser fram mot bilderna
            ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

            SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

            ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

            Comment


            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

              Ganska tråkiga bilder men för er med E39 kan de ju vara kul att se , blev förvånad över hur pass långt bak krockgardinerna gick!

              1=

              2=

              3=

              4=

              5=

              6=


              Tänker att den stora aluplåten på bild 1-3 samt luckorna på bild 5+6 kan få sig ett lager dynamat.
              Aluplåten och luckan på bild 6 kanske får ett lager dynaliner också.
              Innertaket på bild 4 vet jag inte om jag bör göra ngt med också? Ni gamla erfarna sq rävar får gärna komma med förslag där antingen i tråden eller via pm!
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                Mycket prylar på en taklucka!

                Om man ska dämpa innertaket,så får det inte bli så tungt,dock sitter väl ditt tak fast lite mer tack vare takluckan.

                Jag tror det räcker med att försöka dämpa alla plåtdetaljer så mycket det går.

                Comment


                • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                  Skadar inte å dämpa allt man kommer åt
                  ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                  SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

                  ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                  Comment


                  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                    Originally posted by Välljudsfantast View Post
                    Mycket prylar på en taklucka!

                    Om man ska dämpa innertaket,så får det inte bli så tungt,dock sitter väl ditt tak fast lite mer tack vare takluckan.

                    Jag tror det räcker med att försöka dämpa alla plåtdetaljer så mycket det går.
                    Funderade på om man skulle plasta ett tunt lager glasfiber på innertakets större ytor för att styva upp det men är samtidigt rädd för att det kanske skulle tappa passformen samt att polyestern skall gå igenom och påverka klädseln på andra sidan om det.

                    Originally posted by bonnenalex View Post
                    Skadar inte å dämpa allt man kommer åt
                    Nej det är sant
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                      Men om du dämpar allt som du kommer åt i plåt väg och sen lägger en sån skummgummi liknade matta som du limmar i innertaket inte för att det styvar upp det så mycket men lite buller utifrån och dämpning borde den ju göra. i min förra bil så penslade ja mitt tak med ett dempmaterial som heter swedac behövde lägga 3 lager med sån för att nå detta resultatet på plåt tak.

                      Klip 1 utan dämpning.
                      http://www.garaget.org/video/22462

                      Klipp 2 med swedac
                      http://www.garaget.org/video/29487

                      Tror swedac:en är ett bra alternativ om du vill styva upp innertaket utan att det går igenom då den har lite trälims liknande konsistens. Sen finns det säkert många andra bra med men inga ja känner till.
                      ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                      SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

                      ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                      Comment


                      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                        Originally posted by bonnenalex View Post
                        Men om du dämpar allt som du kommer åt i plåt väg och sen lägger en sån skummgummi liknade matta som du limmar i innertaket inte för att det styvar upp det så mycket men lite buller utifrån och dämpning borde den ju göra. i min förra bil så penslade ja mitt tak med ett dempmaterial som heter swedac behövde lägga 3 lager med sån för att nå detta resultatet på plåt tak.

                        Klip 1 utan dämpning.
                        http://www.garaget.org/video/22462

                        Klipp 2 med swedac
                        http://www.garaget.org/video/29487

                        Tror swedac:en är ett bra alternativ om du vill styva upp innertaket utan att det går igenom då den har lite trälims liknande konsistens. Sen finns det säkert många andra bra med men inga ja känner till.
                        Frågan är ju om man vill/bör ha en styvare baksida på innertaket när det endast handlar om SQ? Det är mest det som jag är osäker på
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                          ja behövs det inte så gör det ju inte utan mitt inlägg var ju om det behövs så tror ja det är ett bra alternativ. men tycker nån gammal räv som kan de här utalar sig om det behövs eller inte men kommer ju göra gott att bara få gjort plåtarna i taket. Kör hårt!
                          ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                          SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

                          ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                          Comment


                          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                            Ja, det vill man. Du vill ha mindre absorberande material bakom dig.

                            Var snål på härdare, så slår sig det inte.
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                              Jag tror du ska och bör en styvare baksida på innertaket. Det är aldrig fel vara på den säkrare sidan...

                              Comment


                              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                                Då får det bli plastning av innertaket , skulle det hända ngt finns det ju gott om E39or på skroten att plocka innertak ifrån , tack!
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X