Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e39 Framsystem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw e39 Framsystem

    Hejsan. Gör en liten projekttråd om bygget utav framsystem i min bmw e39a.

    Detta kommer bli tredje gången gilt då jag ej blivit nöjd med de tidigare monteringarna.

    Först ett par bilder på bilen.




    Första försöket: 5.25 i orginallådorna

    Lådorna var påtok för små för dessa högtalare och jag bestämde mig nu för att bygga om dörrarna för att ha en openair montering ut i dörrsidan. Passade även på att få plats med 6.5or på samma gång.


    Andra försöket: Openair 6.5or


    Sågade upp och smältlimmade en smått söndersågad baffel (för att den skulle fåplats) i den vinkeln den fick plats.

    Formen fick bli konstruerad i silvertejp.

    plastplastplast.

    Såhär blev baksidan.
    Att tänka på:
    Hade jag gjort det igen hade jag ej plastat hela dörrsidan, detta pga att den blev lite skev och passformen mot dörren försämrades.


    Plastade en ram på framsidan som jag spände tyg över. Tycker själv att det blev ganska diskret.
    Detta lät betydligt bättre än mitt första försök, dock saknar jag mycket bas/midbas då känns helt omöjligt att få det tillräckligt tätt. Därav är jag ej nöjd med detta heller.

    Tredje Försöket: ?????????????
    Efter att ha funderat lite, inspirerats lite utav andra byggen samt hittat motivation är det nu dags för ett nytt försök att bli nöjd. Uppdateringar får kommer med tiden
    Någon som behöver ett extra kart/handskfack? All respons tycker jag är kul så ös på bara
    Last edited by Martin F; July 25, 2010, 13:38.

  • #2
    Re: Bmw e39 Framsystem


    Fick bli ett lagom stort hål. Då jag har väldig förkärlek till kartfack kände jag mig tvungen att åtminstone spara ett.

    Tejpade upp en form efter orginalfuktspärren

    Och plastade i denna, kom tillbaka efter fem minutor och upptäckte...

    Att det ej ville sitta kvar.

    Var bara att göra om plastningen, dock kom jag på den smarta iden att fästa glasfibret med silvertejp i överkant. Fick även problem med att fuktspärren bullade ut sig och gjorde lådan onödigt liten. Detta löstes med en pinne en pall och lite tejp.

    Sådär blev det.

    ca 5-6 lager glasfiber och avslipade kanter.

    lindade in formen i hönsnät.

    Monterade formen och dörrsida på respektive plats, formade upp hönsnätet runt hålet i dörren och stiftade fast det. Därefter tejpade jag insidan på hönsnätet med maskeringstejp.

    Först plastade jag nederkanterna med dörr och låda sittandes i dörren på bilen för att passformen skulle bli bra. Därefter tog jag loss dörrsidan och plastade upp alla formens kanter runt dörrsidan.
    Last edited by Martin F; August 3, 2010, 22:45.

    Comment


    • #3
      Re: Bmw e39 Framsystem


      Nu var det dags att byta polysesterbytta Gick knappt att hålla i denna utan att sticka sig.

      Efter en hel del slipande utav kanterna.

      Efter att ha provspelat högtalarna utan lådor för att hitta den vinkel på högtalarna jag tyckte lät bäst fäste jag en baffeln med smältlim.

      Stabilisera upp baffeln lite samt se så att högtalaren ej tar i någonstans.

      Tog en handduk och spännde upp med stift över baffeln.

      Dränkt handduken i polyester.

      Därefter tog jag en till handduk och klippte efter formen på lådan. Denna använde jag för att grovklippa glasfiber. Sen la jag glasfibret över lådan och klippte till kanterna så att de passade bra. Sen var det enkelt att plasta utan kladd.


      Efter en hel hel del slipande.

      Nu är det dags för det man ser minst fram emot. Slipa spackla Slipa spackla Slipa spackla Slipa spackla Slipa spackla Slipa spackla Slipa spackla Slipa spackla Slipa spackla.
      Last edited by Martin F; August 10, 2010, 12:20.

      Comment


      • #4
        Re: Bmw e39 Framsystem

        Hej hej Tänkte att det är på tiden att visa hur bygget blev när det var färdigt.

        Först trimma bort lite utav befintlig klädsel så att den passar


        Efter en hel del slipande & spacklande såg dörrsidan ut såhär

        Torka av och på med lim som fick torka över natten


        Klädd, visst det blev lite veck på sina håll, Försökte att få fulheterna långt fram långt ned där de syns minst. Jag är nöjd i det stora hela. Helt, fungerar och låter bra.

        Last edited by Martin F; March 9, 2011, 22:35.

        Comment


        • #5
          Re: Bmw e39 Framsystem

          Kul att se Martin! Lycka till med nya bygget nu, hoppas att det blir så bra som du vill.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Bmw e39 Framsystem

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Kul att se Martin! Lycka till med nya bygget nu, hoppas att det blir så bra som du vill.
            Tack så mycket

            Det har varit några fadäser men det hör väll till när det är första gången.
            Tror att det blir riktigt bra i slutänden åtminstone.

            Comment


            • #7
              Re: Bmw e39 Framsystem

              Ser mkt bra ut , märkte också att det inte gick att plasta allt i en omgång hursom helst , jag plastade först botten och nedre sidan och sedan hö+vä sida och till sist toppen. Det går kanske att plasta hela i en omgågn om man lägger första lagret mkt tunnt.
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Bmw e39 Framsystem

                ser bra ut
                Vad blir det för grejor i bilen?

                Comment


                • #9
                  Re: Bmw e39 Framsystem

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Ser mkt bra ut , märkte också att det inte gick att plasta allt i en omgång hursom helst , jag plastade först botten och nedre sidan och sedan hö+vä sida och till sist toppen. Det går kanske att plasta hela i en omgågn om man lägger första lagret mkt tunnt.
                  Jag måste väll erkänna att jag fått insperation och lite tips från en duktig kille som har en röd bil här på forumet, inga namn nämnda

                  översidan vinklar in sig under där handtaget sitter så där var det svårast att få till det, men silvertejpen gjorde sitt Både att det satt kvar och så att glasfibret la sig närmare dörrsidan och inte vek upp sig. Har hänt lite mer nu så kommer nog lite mer bilder hur det går imorgon.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bmw e39 Framsystem

                    Originally posted by heddan99 View Post
                    ser bra ut
                    Vad blir det för grejor i bilen?
                    Framtill blir det ett Nakamichi spp-650 kit
                    bak har jag plockat i ett rockford t152S kitt i orginallådorna. De verkar trivas bra där.
                    Detta ska drivs utav ett genesis fourchannel.

                    Bas är en alpine swx 12" med ett pdx1000 som motor.

                    mediaspelaren är en windowsbaserad pc med ett M-audio Revolution 7.1 ljudkort. Ganska passande då detta kort även har en mindre tidskompsfunktion som förhoppningsvis kommer rätta till ljudbilden om jag ej blir riktigt nöjd.

                    Eftersom jag har mediaspelaren bak och ca 2-3dm mellan ljudkort och slutsteg har jag ej prioriterat dyra kablar utan kör med halvmeters 3.5-> rca adaptrar modell ebay.

                    Batteri är än sålänge ett vanligt standard. Får se hur allting beter sig när det är färdigt om det blir någon uppgradering där.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bmw e39 Framsystem

                      Uppdaterat (se inlägg nr 3)
                      Last edited by Martin F; August 10, 2010, 13:44.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bmw e39 Framsystem

                        Börjar se riktigt bra ut nu du! Ser fram mot att (förhoppningsvis) få lyssna på det bygget sen nån gång. Har du mätt volymen på lådan då så den räcker till?
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bmw e39 Framsystem

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Börjar se riktigt bra ut nu du! Ser fram mot att (förhoppningsvis) få lyssna på det bygget sen nån gång. Har du mätt volymen på lådan då så den räcker till?
                          Tack! Det känns riktigt bra faktist!
                          Provlyssning får vi lösa när det blir färdigt.

                          Volymen på lådorna är mätta till drygt 7 liter. Vet ej om det är optimalt men ej hittat någon specifierad lådvolym för Nakamichis högtalare. Tror dock inte det ska vara några problem med 7L

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bmw e39 Framsystem

                            Ser kanon ut! 7L borde räcka och om inte så finns det gott om andra element som spelar bra i den volymen skulle jag tro.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bmw e39 Framsystem

                              Hejsan, tog mig i kragen och gjorde en uppdatering med slutresultatet. Går att se i inlägg nr 4 på förstasidan.

                              Mvh Martin.

                              Comment

                              Working...
                              X