Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Åh, det kunde ju vara en kul pryl att hitta en print som matchar och smeta på!

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Har du lyssnat på Mosconi innan,så du vet hur dom låter?

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Kul att det inte bara är jag som funderar i banor om limträskivor.

        Med vänlig hälsning, Z

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Sen börjar det bli dags för en grej åt mig själv, stör mig litegrann på att Mosconis 6to8 inte matchar stegen så det lär göras nåt åt det!
          Byta till Mosconi Zero-steg?
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Originally posted by Välljudsfantast View Post
            Har du lyssnat på Mosconi innan,så du vet hur dom låter?
            Jajjamen! Provade ett AS100.4 i bilen innan jag stoppade i Alpine PDX stegen, eller rättare sagt så jämförde jag dom och kom väl då fram till att PDX hade mer "järngrepp" om elementen och var lite hårdare vilket jag tyckte passade Amegaelementen bra. Men i övrigt så lät Mosconi bättre så det ska bli kul att se vad dom stegen kan göra med mina DD element.

            Originally posted by zovix View Post
            Kul att det inte bara är jag som funderar i banor om limträskivor.

            Med vänlig hälsning, Z
            Limträ är helt klart spännande material! Det gäller bara att tänka sig för i vilken riktning man använder skivorna och gärna förstärka med dubbla lager. Hade varit ultimat med 1cm tjocka limträskivor som kryssas för normala lådor.

            Originally posted by Expoze View Post
            Byta till Mosconi Zero-steg?
            Njaaa nu blir det en lite billigare lösning, är så barnsligt förtjust i dom stilrent vita AS stegen så dom kommer få hänga med ett bra tag framöver och då lär ju även DSPn matcha.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Händer inte mycke på ljudbyggarfronten för tillfället, full fart på jobbet och inte särskilt mycke att bygga på. Men snart är det Elmia så då kanske man får lite inspiration och en spark i arslet! För tillfället har jag istället snöat in på Google SketchUp där jag börjat rita upp designen på nästa system, började lite smått med det i måndags, aldrig använt nåt liknande förut så det var lite spännande men jag börjar bli rätt nöjd nu. Började med att rita upp ett par steg, först gjorde jag bara grundformen men sen spårade det ur med lite detaljer... Svårt att se på bilden kanske men texten på ovansidan är försänkt, lika som på dom riktiga.




              Det allra första jag gjorde i SketchUp var dock bottenplatta i skuffen från en 9-3SC, nu när jag hade stegen (i rätt skala såklart) så var det bara att passa in dom på plattan och börja rita ut vart alla kablar ska gå, så man ser att det passar som tänkt. Lite tight blir det på en del ställen men det ska gå! Gäller bara att få till kabeldragningen snyggt.



              Sen gav jag mig på att rita DSPn också, lite mer detaljer att göra där så det tog lite längre tid än stegen, men kul när man kommer på hur man ska göra! Har dock inte kommit på riktigt vart den ska placeras än så den är inte med i skissen.




              Tänkte ge mig på att rita upp en bas också nån dag, får se vilken som får bli offer för det projektet, min DD9515 ligger bra till tror jag. Vore kul att rita upp hela systemet i SketchUp sen, helst med korrekt placering av alla komponenter samt kabeldragning. Får se hur mycket man orkar.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Tjusigt. DSP finns färdigritat här annars.
                Fd tävlande med min Citroën C5.

                Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                sigpic

                Samarbetspartners:
                Ljudbyggaren

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Juste! Du hade gjort en väldigt exakt kopia av den ja, jag fuskade lite och förenklade en del detaljer på min. Äh den här får duga så länge, men tack för erbjudandet.

                  Nu har jag börjat förverkliga planerna, nån gång förr eller senare lär jag väl skaffa mig en 9-3SC så lika bra att ha så mycke klart som möjligt tills dess tänkte jag! Tog ur golvet ur pappas 9-3SC och började måtta lite, insåg rätt omgående att den plattan var i minsta laget på djupet om jag ska kunna få dit kablar vettigt.



                  Sen glömde jag vist att ta en del bilder men en ny platta sågades iaf ut som är något djupare än originalet, stegen monterades och hål gjordes för alla kablar. Förstärkte skivan i bakkant med en alulist, skivan kändes lite vek trots att jag körde på 12mm och originalet är 9mm. Men nu blev den iaf skapligt stabil, får se om jag gör nån mer förstärkning, beror på ifall den sviktar när stegen kommer på plats.



                  Sen är vi ungefär där jag är nu, kablarna har börjat mätas ut och klippas till. Saknar ett jordblock och kabelstrumpa för att kunna göra klart men hoppas få hem det nu i veckan. Tyg ska såklart på också men det går fort att fixa.

                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Snart en månad sen jag skrev nåt här, dags att visa att man fortfarande lever då kanske. Har haft fullt upp både med det ena och det andra, en del ljudrelaterat och en del helt annat. Har kommit lite längre på slutstegsplattan till nästa bil men för tillfället är det lite uppehåll då jag väntar på grejer, placerade ut säkrings och jordblock och drog lite kabel för att se hur det skulle komma att se ut men sen kom jag på att jag ska köra med andra block, hittade ACVs med trippla ingångar vilket blir kanoners då jag får en för främre matning, en för bakre batteri och sen en extra för framtida "lek".



                    Sen klurades det en del på fastsättning av kablar samt märkning av dessa, kom fram till en lösning med häftklammer (12mm långa) och stripes som verkar fungera kanon och dessutom blir relativt osynlig så den får det nog bli! Kablarna kommer sen kläs med vit strumpa i passande storlek och därefter märkas med genomskinlig dymoband och utanpå det genomskinlig krympslang. Har ingen bild på det sistnämnda än då jag väntar leverans av krympslang.





                    Sen har vi den sista pusselbiten som dök upp för ett par veckor sen (tror jag), mitt andra Mosconi AS100.4, vitt såklart! Börjar bli väldigt sugen på att få ihop allt och börja leka lite, men först lär jag fixa generatorn i bilen så den går att sälja, tydligen så bestämde den sig för att helt spontant bara ge upp i förra veckan men håller på och löser det nu.



                    Sen har vi det andra projektet (url=http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=66688&album=53270]dB-Passaten[/url])som tagit en hel del tid dom senaste veckorna, vi har visserligen jobbat på den till och från sen i höstas (blev lite uppehåll i vintras då den står i kallgarage) men det var en del kvar att göra för att få den tävlingsbar. Målet var att få i ett par 15" basar och port på förarsidan, men efter en del måttandes så lades den idén på is då det blir väldigt lite utrymme över för port på sidan, så basarna placerades istället på varsin sida med utrymme för port i mitten liksom i tidigare bygge.




                    Har tyvärr ingen färdig bild på baffeln än, då den inte är riktigt klar, basarna sitter i och allt spelar men det finns inga hål där för portar och det sitter inget tyg på men det ska lösas snarast.



                    Lådan är verkligen MAXXAD ut mot sidorna som är byggda av plast och glasfiber i mängder ut över hjulhusen. Bakstycket består av tre lager 19mm MDF, baffeln av två lager (ska dit med ett till lager plus en plyfaskiva då baffeln är skruvad i en ram) medans lock och botten endast är ett lager 19mm MDF så dom ska stagas upp en del invändigt.



                    Självklart har det lagts en del jobb på finishen också, lite kul lär man ju få ha. Covers gjordes för sidorna bak så man slipper se in där, sen blev det tyg på alltihop och en del kablar fick kabelstrumpa, sen stripades dom fast med 10cm mellanrum enligt EMMAs SQ reglemente! Blev rätt snyggt om jag får säga det själv, men nej strömkablarna till Massivesteget ska inte se ut sådär, dom ska bytas ut mot längre och kläs med strumpa dom också men man tager vad man haver.





                    Även strömmen fick sig en rejäl översyn i år, batterierna är samma som förra året men det mesta av kablaget har bytts ut och fixats till, plusanslutningen på främre batteriet var nog den sämsta jag sett hittills, imponerande att nån ström alls kunnat gå genom där! 50mm2 kablarna vid bakre batteriet ska också bytas ut, mest "bara-för-att" då jag tvivlar på att det kommer göra nån direkt skillnad när det är så kort sträcka. Fördelen är väl att man kan stoppa i lite rejälare säkringar och därmed minska spänningsfallet en del.





                    När allt var på plats och spelade så åkte vi ut i skogen och provmätte lite, efter en del testande och nerkoppling till 0,5Ohm landade vi på resultatet nedan, kul med helt olabbad låda och för små portar!



                    Toppnoteringen hittills var på Seastreams Motorshow helgen som var, då blev det 150,2dB! Fortfarande inget gjort åt lådan, men nu ska det jagas dB vill jag lova. Portarean och avstämningen (ca 45Hz nu) ska ökas och hela lådan styvas upp, sen börjar det även bli dags att försöka få ut lite mer effekt, för tillfället som mest ca 2600W då det med impedanshöjningen landar på ungefär 2Ohm.

                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Covers gjordes för sidorna bak så man slipper se in där, sen blev det tyg på alltihop och en del kablar fick kabelstrumpa, sen stripades dom fast med 10cm mellanrum enligt EMMAs SQ reglemente!
                      Fast enligt 4.5.1 så är det väl 30cm? Dessutom har man nog mest nytta av det i Expert då det bara är 2 bonuspoäng i Advanced/Master och de är rätt lätta att få ändå.
                      Fd tävlande med min Citroën C5.

                      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                      sigpic

                      Samarbetspartners:
                      Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Tyst nu, det ser bra ut sådär, kablarna sitter då som dom ska. Fast resten av installationen är ju inte så korrekt ändå så, men men det är ändå en dB-bil.

                        Kan ju passa på å skriva att jag idag fick tag på det distributionsblock som jag väntat på i några veckor, dom fanns redan i butiken men hängde på fel plats... Köpte även lim och tyg så kanske får jag klart min platta i helgen. Fick även ordning på generatorn idag så imorrn åker den i, det var remhjulet som inte betedde sig som det skulle.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          vilken kabeldragning snyggt
                          NMIAB.se
                          http://www.facebook.com/nmiab
                          http://www.facebook.com/Ampire.sverige

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Inte riktigt klar med den än men det börjar bli dags att sätta fart och göra klart, för nu är det slutpysslat med den här bilen för nu är den såld! Hoppas att nya ägaren blir nöjd med bilen och vårdar den väl! Har inte gjort nånting med den i sommar förutom att tvätta och vaxa, den har rullat som den är bara med "originalljud" så nu är jag bra sugen på en ny bil att bygga i! Jakten pågår för fullt, har hittat några kandidater som det ska kollas närmare på, men inom en snar framtid står det nog en svart sportcombi på gården...
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Skönt att det blir saab ändå.......:-P

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Ser fram mot en ny, detaljerad projekttråd!

                                Comment

                                Working...
                                X