Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Originally posted by ville91 View Post
    Stegen e små o kraftfulla
    PDX stegen ja, Mosconi AS däremot är inte vidare små. Men bra med drag i dom och låter trevligt vad jag mins!

    Originally posted by Tim View Post
    Hejdå 2515 och hej 4 stycken 0508?
    Jajjamen! Var lite ledig nu på förmiddagen så jag gick ut och började bygga om min dubbel 12" baffel, har satt igen hålen i den nu så ikväll eller i morgon ska det fräsas upp hål för lite 8or, samma med dina lådor. Hann faktist med mer nu på förmiddagen (inklusive sovmorgon) än vad jag gjorde på hela kvällen igår!
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      PDX stegen ja, Mosconi AS däremot är inte vidare små. Men bra med drag i dom och låter trevligt vad jag mins!



      Jajjamen! Var lite ledig nu på förmiddagen så jag gick ut och började bygga om min dubbel 12" baffel, har satt igen hålen i den nu så ikväll eller i morgon ska det fräsas upp hål för lite 8or, samma med dina lådor. Hann faktist med mer nu på förmiddagen (inklusive sovmorgon) än vad jag gjorde på hela kvällen igår!
      ja menade massive steget bafflarna ser ju bra ut ?=)

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Jaja, dom är små dom å. Problemet med dom där bafflarna är att få dit galler, samt att passformen är inte helt hundra.

        Har inte blitt så mycket gjort med bilen i helgen, hjälpte en kompis att köra ved i fredags och igår kväll var jag på en "liten" bilträff i Borlänge. Sen har det lagts en del tid på Tims Lincoln där hatthyllan kapats upp och lådorna limmats ihop. Å till råga på allt så åkte jag på att slänga ihop en till liten lådan idag som skulle med Tim tillbaks till Västerås, stressigt stressigt! :P

        Men jag har iaf hunnit göra täckbitar till min gamla dubbel 12" baffel och limmat fast dessa, så nu kan det sågas hål för port och fräsas hål för nya basarna som förhoppningsvis kommer i veckan.


        Sen gjorde jag en liten fuling igår på vägen till träffen i Borlänge, färddatorn visade 21km DTE när jag svängde ut från gården och det är ca 20km till Borlänge från mig, så jag chansade och åkte. När jag svängde in på Shell såg det ut såhär!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Sen gjorde jag en liten fuling igår på vägen till träffen i Borlänge, färddatorn visade 21km DTE när jag svängde ut från gården och det är ca 20km till Borlänge från mig, så jag chansade och åkte. När jag svängde in på Shell såg det ut såhär!
          Nollställer du trippen ofta?

          Kul med DD 0/1/2508! Vilken version av 0508 köpte du? Mera bilder
          Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Strunt annars i galler gör så mkt du kan med passningen

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Originally posted by trop de View Post
              Nollställer du trippen ofta?

              Kul med DD 0/1/2508! Vilken version av 0508 köpte du? Mera bilder
              Nja rätt sällan faktist, men där är den inte nollad, den slog just över från 2km. Körde på dubbelspolar, så man kan köra stegen i 4Ohm. Bilder kommer under veckan!

              Originally posted by ville91 View Post
              Strunt annars i galler gör så mkt du kan med passningen
              Då gör jag så istället.
              Last edited by ChriZtoffer; May 6, 2013, 08:01.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Nej jag har inte gått och dött eller nåt, det har bara varit VÄLDIGT körigt ett tag nu! Jobb till 7/8-tiden på kvällarna och sen ska man hem och helst hinna få nåt gjort på alla projekt. Till råga på allt så har det även vart tävling, så uppdatering här har helt enkelt fått stå åt sidan men nu är det dags att visa lite smått igen.

                Missade vist en bild sist, fick en finfin kopparskena av Tim när han var förbi med grejer för ett par veckor sen. Kommer nog inte använda den i det här bygget men mycket möjligt att det blir i nästa.


                Förra fredagen tog jag fram limpistolen och gav mig på lite allt möjligt här hemma, det byggdes poddar för fulla muggar och hölls på men framförallt så skulle några hål i mina diskantpoddar täckas för då man annars såg en kabel där innanför, poängavdrag... Dom är såklart inte klara men jag är ännu lite osäker på vinklarna så det får vänta.


                Sen har jag fräst ut hål i baffeln för 8", det var minst sagt TIGHT! Men nu sitter Tims basar på plats, lära låna tills mina kommer. Spelar på minst lika bra som min gamla 15", som för övrigt är såld nu. Tycker faktist att 8orna spelar lite djupare men framförallt rappare och hårdare. Frågan om man ska bry sig i att göra nån slotport (kommer minska ner lådvolymen en hel del) eller om man ska nöja sig som det är. Självklart ska det på lite tyg!



                Slängde ihop ett par pluggar till portarna idag för att kunna testa sluten låda, fräsa lite och sen på med tyg bara så duger dom. Att jag inte tänkt på det tidigare!



                Håller för övrigt på och spånar för fullt på nästa bygge, skulle vilja få i ett par rejäla midbasar i dörrarna och det ser inte helt omöjligt ut! Frågan är bara hur magneten passar i dörren, antar att jag lär kapa lite plåt men hade helst sluppit. Dörrsidan ska dock fästas rejält i dörren och ses till så att den verkligen är tät!



                Sen var det då tävlingen i Kungsängen förra helgen, gick väl sådär. Kom visserligen 4:a totalt (av 8) men kollar man ljudpoängen så kom jag typ näst sist eller nåt sånt, inte okej. Ska se över allt rejält en gång nu innan nästa tävling och försöka få det att lira lite bättre. Har några grejer jag ska prova för att få bort en del otrevliga reflexer. Sen ska jag börja om från början med tweakningen och se till att kompa ihop allt bättre, lite för grötigt så som det är nu.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Småfeta basar
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Blir ju bra med basarna där du! Synd bara att dom inte är dina
                    Men dina landar väl hos dig snart?
                    Kan dock tänka mig att det spelar på bra med dina steg till dom!
                    Rappt och hårt spelar dom utan tvekan, därför jag älskar dom
                    Lincoln Mark Viii
                    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                    Sub: 4x DD 1508
                    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Originally posted by octan View Post
                      Småfeta basar
                      Rätt söta små saker ja! Spelar gör dom å kan jag lova, frågan om när bilen börjar ramla i delar!

                      Originally posted by Tim View Post
                      Blir ju bra med basarna där du! Synd bara att dom inte är dina
                      Men dina landar väl hos dig snart?
                      Kan dock tänka mig att det spelar på bra med dina steg till dom!
                      Rappt och hårt spelar dom utan tvekan, därför jag älskar dom
                      Äh du märker nog ingen skillnad på 508 eller 1508. Min bör komma nu vilken dag som helst iaf, ska bli spännande att spela in dom och testa vad dom går för, framförallt höra skillnaden! 1508orna är jag då helsåld på, har bara stoppat i dom i lådan som den var med ca 30Hz avstämning och det här är lätt det roligaste som setat i lådan någonsin! Dom spelar hårt, djupt och med en väldigt trevlig fysik. Dock inte fullt lika högt som 2515, men så har jag inte provat nån högre avstämning med dom här än heller.

                      Gjorde några mätningar hos BRL i Borlänge i lördags. Orkade inte prova en massa olika låtar så det fick bli Tyga - Rack City, bästa låten att spela högt med, eller inte. Det blev iaf strax över 137dB både med stängda och öppna dörrar. Med förarrutan nere landade det på 139,2dB så jag är nöjd. Ingen som lyssnat hittills tror då att det spelar så lågt.


                      Passar på och slänger med ett par nya bilder på bilen också, länge sen jag la upp nån sån och det har hänt lite smått och gott sen senast.

                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Just att dom är så jävla rappa och spelar på hårt som fan är det jag älskar med dom! Djupt har jag inte haft låda för att köra dom med men man kanske kan få en demo med 508r i din bil sen som spelar djupt
                        Lincoln Mark Viii
                        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                        Sub: 4x DD 1508
                        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Det ska vi nog kunna lösa Tim. Ska bara höja avstämningen något i min bil, saknar lite uppåt i registret men botten tar dom med bravur! Ska testa runt 35Hz nånstans så får vi se hur det låter. Dom hänger då med förvånansvärt bra till dubbeltramp och sånt nu också, speciellt sen jag ställde tidskompet lika för båda stegen...

                          Nu kan man ju tro att det inte hänt nånting här när det vart så tyst, men nejdå. Mestadels har det blivit jobb (riktigt arbete alltså, inte sån där kul ljudjobb) men även en del ljudbyggnation. Väldigt dåligt för egen del dock men lite har hänt, och mer ska hända! Fick hem mina egna små gullegrisar för ett par veckor sen, hade blivit varnad för att dom lät rätt illa och var hårda direkt ur kartong, å det stämde kan jag lova! Bytte rakt av från Tims 1508or och blev väldigt besviken, spelade MYCKET lägre och inte alls lika djupt. Men nu börjar det ordna upp sig efter ca 100h inspelning med 10Hz ton!


                          Gjorde en liten optisk jämförelse mellan 508 och 1508 vid bytet med, lite mer upphängning och rätt mycke mer magnet på 1508 som dessutom verkar vara väl inspelade, bra mycke mjukare än mina.


                          Sen var jag såklart tvungen att rada upp allihop på arbetsbänken, dom ser så mysiga ut ihop! En dag kanske, eller om man ska satsa på kvalitét istället för kvantitet (missförstå mig rätt), men mer om det senare...


                          Hålbilden var tyvärr inte densamma för 508 som för 1508, så dom hamnade lite på sniskan. Ska göra nya hål senare när det byggs ny port, nu ville jag bara få i dom och påbörja inspelningen.


                          Har plastat lite poddar också, dock inte till mig själv utan till Tims Lincoln samt Villes Volvo S70. Passade på och körde allt samtidigt så slapp man göra samma moment flera gånger.




                          Men mer om dom senare, fick in en beställning på en låda förra veckan, som helst skulle va klar nu till helgen så det var bara att sätta igång! Den byggs för ett par DD 12or och enda kravet var dubbebaffel, och såklart att den ska spela HÖGT! Så expertisen rådfrågades för att till rätt volym så att arbetet kunde komma igång.


                          Porten försänktes från båda håll så man kan välja ifall den ska sitta i eller utanför lådan, basarna försänktes självklart också. Sen las det ett lager täckgrund på alla kanter då MDFen annars suger i sig VÄLDIGT mycke färg! Drog i ett gäng stag också, två för baffel och ett mellan fram och baksida.



                          Sen blev det en vända vanlig grundfärg och därefter lite spackling och slipning innan topplagret, försökte stå ute och göra det sistnämda men vädret ville inte som jag så det fick bli en presenning, som tyvärr var ungefär lika tät som ett durkslag, suck... Så sista målningen fick göras inne i garaget.




                          När jag ändå var i fräsartagen och höll på med lådan så gjorde jag en "donut" för 6" port av några bitar som blitt över efter fräsning av ett 15" hål. Rundade kanterna med största radiefräsen jag har men det ska rundas lite mer, fast det får dom som ska använda den göra.


                          När jag ändå höll på så gjorde jag en ramp för min skateboards, nu ska jag bara hitta en råtta eller nåt som åker skateboard...


                          Sen över till ett framtidsprojekt, fick tag på en bränd DD 9515 till bra pris, så det kändes dumt att låta bli. Den kommer få ligga på hyllan ett tag och vänta, så får vi se vad som händer med den. Kanske får bli en 15" igen, eller så kanske det blir en 10" av den, kommer nog inte använda nån standardkon tror jag men vi får se vad som händer, den kommer då inte användas förräns i nästa bil...


                          Samma säljare övertalade mig sen att även köpa hans brända B2 RS18 och SPL SPL-380 så dom ska också få sig en varsin omkoning, men dom kommer med största sannolikhet säljas vidare.


                          Sen mitt senaste inköp, gamla laddaren brann upp efter ett års trogen tjänst. "Tyvärr" så fanns den inte kvar i sortimentet så jag fick ett tillgodokvitto, var på väg att ta ut den nyare modellen av samma men såg istället den här godbiten och blev kär! Nu lär då strömmen räcka till när man står och demar!


                          Nu ska det sättas fart med Lincolnen så den blir klar tills Tim kommer hem, har några fler bilar som står och väntar och skulle även gett min egen lite kärlek. Tur det är ett tag kvar tills nästa tävling.
                          Last edited by ChriZtoffer; June 14, 2013, 00:32.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Haha vad liten 1508 är i bakgrunden på 9515 kortet
                            Ja du får sätta fart med ankan nu så du blir av med den från garageuppfarten :P
                            Lincoln Mark Viii
                            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                            Sub: 4x DD 1508
                            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                            Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Trevliga updates Chriztoffer!

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                "Fick hem mina egna små gullegrisar för ett par veckor sen, hade blivit varnad för att dom lät rätt illa och var hårda direkt ur kartong, å det stämde kan jag lova!"

                                Hahaha ja jisses alltså, DD508b låter ju inte SÅ snyggt första tiden och bra att påpeka helt klart!

                                Vilken kul arbetsbänk du la upp bild på ovan. På min bänk låg det 4 st slutsteg och 16st DD508 på "förut".
                                Väldigt nyfiken på om du också kommer tycka att 4 st verkar lagom med tiden?

                                Kör två i varsin lådan till monitorer hemma, funkar över förväntan.
                                Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                                Comment

                                Working...
                                X