Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Nu känner jag att jag måste ta och skriva av mig lite här, alldeles för länge sen sist, skulle gjort det för minst en vecka sen men det glömdes bort så det får bli en större update nu istället. Ska försöka hålla mig till lite text och mycke bilder, men vi får se hur det går. Försöker skriva i kronologisk ordning men det kanske inte blir rätt hela tiden.

    Vi börjar på långfredagen. Gick upp på vinden och packade ner lite skruvar som inte behövs till stegen längre, kom då på att det finns bänkpapper med till varje steg så jag kikade på dom. Lite kul att veta vad man kan få ut iaf. Första är gamla M12, andra är nya M12 (båda driver subben, totalt ca 2600Wrms till den alltså), tredje är F6 (körs bryggat och driver midbasarna) och fjärde är F4 (driver mellanregister och diskant).





    Sen tog jag och plockade ur stegen och återställde högersidan i skuffen, så bort med alla kablar och tillbaks med originalinredningen där igen. Det enda som finns kvar där bakom nu är en säkringshållare och strömkabeln framifrån. Den får ligga kvar på högersidan i den här bilen, i nästa däremot kommer den dras på vänstersidan (iaf om det blir en till 9-3a).


    Drog sen över allt högtalarkablage till vänstersidan, hittade lite nya sätt att dra den på så allt inte behöver ligga ovanpå plåthatthyllan. En kabel per högtalare så det blev en del, 8st för att vara exakt. Drog nya kablar till baslådan då det nu behövdes en per steg eftersom dom inte är dockningsbara. Sen är tanken att kunna köra baslådan på ett steg och frontsubben på ett i framtiden.





    Sen blev det ett litet avbrott i bygget då vi drog ihop ett gäng på 18 pers och hyrde en riktigt fet turnebuss (fåtöljer på nedervåningen, sängplatser och partyrum uppe) för att åka ner på Bilsport Performance & Custom Motorshow, även kallat Elmia! Väldigt tråkigt att det inte blev nån ljudtävling där i år, men det var ändå kul att komma ner och titta på massa fräna byggen. Kul att det var lite drag i A-hallen igen! Har tyvärr rätt dåligt med bilder därifrån, men på vägen hem på kvällen var det iaf fullt ös i bussen och alla utom chauffören var skapligt dragna, party party!

    Dagen efter var man varken snabbast eller piggast i stan, men nåt lär man göra, ligga i sängen å slöa hela dagen går ju inte för sig! Så det blev ut i garaget och fortsätta med bygget, gav mig på jordkabeln för att få klart strömdelen. Det blev exakt samma operation som jag gjorde på andra sidan för bara nån månad sen, bra med planering ibland... Självklart används bältesfästet men då det måste sitta direkt mot karossen så fick även det slipas rent på båda sidor för att ge bra kontakt åt jordkabeln. Det är tyvärr rätt dåligt med bilder på resten av jordkabeldragningen då jag gav upp tanken på att komma åt och fota, fick precis in handen så jag kunde dra kabeln och sen koppla in den i jordblocket bak vid stegen. Men nån lär ha tänkt på mig för det fanns ett finfint hål som det bara var att förse med gummigenomföring och sen igenom med kabeln.



    Nästa sak på listan att fixa var säkringsblocket som den här gången skulle monteras lättåtkomligt. Enda vettiga stället var mot ytterplåten, men det fanns inget att skruva fast det i och svetsning var utesluten då jag inte har kunskapen (har inte ens en svets) och dessutom så tror jag att lacken skulle få lite ny färg... så det fick bli en lösning med ett par modifierade islagsmuttrar (islagsdelen togs bort så det bara blev ett par muttrar med stor slät yta) som limmades mot ytterplåten. Fick limma om den ena då den av nån märklig anledning släppte första gången, kanske inte hade gjort tillräckligt rent. Började iaf med att testa lite lim där superlim var den verkliga överraskningen, dock inte fullt lika bra som super-stål och metallepoxi. Konstruktionslim däremot var ingen höjdare, antagligen för liten yta och otålig montör.





    Kvar för att få klart strömdelen var att dra över kablarna från bakre batteriet, när jag ändå höll på så plockade jag ur batteriet och plattan det står på för att ge den lite ny färg och enklare få ur gamla kablarna. Slängde på möbeltassar på batteriet för att inte repa den nylackade plattan. Sen gjorde världens finaste petskydd på pluspolen, men den fungerar iaf! Pluskabeln drogs längs med originalkablage längst bak i bilen över till andra sidan. Både plus och jordkabel fästes i bottenplattan med klammer för att dom inte ska röra sig så mycket. Inte för jag tror det skulle bli nåt stort problem men lika bra att göra det riktigt.







    Sen var det bara att koppla in strömkablarna i sina block och börja dra kabel till stegen, men innan dess borrades hål i plåten bakom stegen för att dra igenom störmkablarna som då fick en bra avlastning och höll enkelt på plats vid monteringen. Enkel lösning som visade sig fungera väldigt bra, det blev dock en hel del svordommar under tiden, speciellt när den sista (väldigt korta) kabeln skulle igenom. Fick göra om den några gånger innan jag blev nöjd, men till slut så! Det blev då inte mycket kvar av pluskabeln efter kapning, kunde inte ha kvar den biten heller då kabeln isåfall hade spänt för mycket mot säkringsblocket. Till sist var det bara att börja koppla in stegen och köra igång för att se så alla funkade och lät, vilket dom såklart gjorde!




    Nu ska jag bara bestämma hur det ska göras runtom stegen, alla kablar och säkringsblocket kommer iaf att döljas med en liten tyggrej (original från bilen faktist!) som jag redan har, dock ingen bild på den ännu. Men jag är osäker på hur jag ska göra i övrigt runt stegen, antingen gör jag små täckbitar eller så klär jag bara plattan under stegen och kör på den lite råare "originallooken". Vad tror folket?

    Ska ta och prova lite olika lågnivåkablar också, med nya monteringen är det busenkelt att byta! Bara av med tyget på hatthyllan och dra igenom kabeln genom hålet ner till stegen och koppla in, då det sitter Y-splittar till båda monoblocken samt midbassteget så kommer jag åt även dom utan att ta lös nåt mer. Köpte en Audioquest Evergreen som ska testas bland annat, sen har jag även lite kablar liggande sen förut. Nån mer kanske också kommer testas om man får tag på nåt kul.

    (Liten notis, fick lov att redigera lite i texten, man fick tydligen inte ha mer än 10.000 tecken och 25 bilder. Därför som bilderna inte är klickbara och det är så dåligt med smileys.)
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Utöver min egen bil kommer jag även köra ett litet sidoprojekt nu ett tag, nämligen Tims Lincoln Mark Viii som ska få sig en "liten" baslåda i hatthyllan. Kommer bygga den så stor som möjligt (förhoppningsvis en bit över 100L) enligt DDs eget förslag med slotport. Uppdateringarna på det projektet kommer ske i hans tråd för att inte blanda ihop allt alltför mycket. Fast nån bild kanske smyger sig in här också, kommer nog bygga om min egen låda parallellt med hans bygge och kanske även testar hans basar en sväng utom hans vetskap ().


      Första gången jag behövt säckkärra för att flytta en låda förresten, den var rätt tung den lilla pjäsen!


      Förvånansvärt slät och fin plåt i hatthyllan måste jag säga, ska nog inte bli nåt problem att kapa upp lite hål där!


      Nu får det räcka för idag! Ska försöka uppdatera lite oftare framöver så det slipper bli så mycke på en gång. Kommer jobba på med båda bilarna framöver och även lite andra små projekt, så det blir fullt upp! Min lär iaf va spelklar till tävlingen i Gävle den 27e. Visserligen inte alltför mycket kvar som måste göras men det är tillräckligt ändå. Får hålla pli på mig själv och verkligen göra det jag ska och inte en massa annat, typ sitta här och slöa.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Kul att det rör sig, skulle själv behöva göra nåt som du säger å inte sitta å slöa men va tusan vädret ställer till det när man inte har ett garage och när bilen är dailydriver så kan man inte riva en massa så bilen inte är körbar.

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Jadå nog rullar det på så smått allt, nu gäller det bara att hålla lite tempo så man hinner klart med allt. Min bil lär vara klar till tävlingen i Gävle den 27e och helst ska Tims bil vara klar tills han kommer hem i början av Maj, plus att jag har lite andra småjobb att fixa samt en viss röd Passat som ska finjusteras lite för att spela ännu lite högre, 147.3db lyder nya rekordet.

          Hann tyvärr inte göra så mycket idag då jag dels stått ute och jobbat i regn och blåst hela dagen samt skulle sälja en radiobil nu på kvällen, men köparen kom aldrig... Så jag tog och felsökte lite i min bil, vid dB-mätningen i lördags hade jag stora problem att komma över 135dB, skumt då jag förut spelat 140dB med halva effekten! Men så kom jag på att det var samma problem vid Luciatävlingen hos Ljudbutiken i Bollnäs och är rätt säker på att jag då hade bytt anslutningsterminal på baslådan. Visserligen lite långsökt men jag tog och mätte upp hålet i dom kontakterna (kör ju med "banankontakter") och jodå, nog var dom väl stora allt! Stiften är 4mm, ligger strax under när jag mäter. Så här så anslutningarna på lådan ut, dom nya nederst.



          Bytte därmed ut kontakterna och testade lite smått nyss och det verkar ha blitt skillnad, men svårt att säga utan att ha vridit på fullt. Men det testet får vänta tills i morgon när grannarna inte ligger och sover.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Påminner mig återigen om hur jag upplevde rejält försämrad ljudkvalitet med användandet av biltemas/clasohlssons gamla banankontakter på ett par hemma hifihögtalare. Med den lilla detaljen att de då satt fast som berget, glapp och liknande kunde uteslutas i själva kontaktpassformen. Kanske minskad kontaktyta i kabelövergång. Slutsatsen var kort och gått att det tattiga materialet inte löste ledningen adekvat och färgade/blurrade ihop ljudet avsevärt.
            Mycket lullull, ingen utdelning

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Dom här kontakterna är dock goda för 100A och guldpläterade så jag tror inte det är nån fara med dom, värre då med anslutningarna på lådan men jag hoppas att det löst sig nu. I nästa låda kommer jag dock hoppa över terminalerna och köra antingen direktkabel eller 4mm kopparrör rakt igenom och banankontakter från båda håll.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Har vart här inne många gånger förut men det är väl på tiden att man skriver nått!
                Grymt jobbat, ser fram emot mer


                Tommy

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Alltså..dom är ju bara så jävla smidiga dom där stegen..
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by JohanH View Post
                    Alltså..dom är ju bara så jävla smidiga dom där stegen..
                    Ja.. skojja inte. Man blir lätt avundsjuk.
                    På nivån att man nästan sneglar mot Massive..

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Nog är man avundsjuk på storleken på dom där små fjuttarna!
                      Men äre inte Biggest, the best, better than the rest?
                      Lincoln Mark Viii
                      Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                      Sub: 4x DD 1508
                      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                      Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Originally posted by Tim View Post
                        Nog är man avundsjuk på storleken på dom där små fjuttarna!
                        Men äre inte Biggest, the best, better than the rest?
                        Alla dagar i veckan - NÄR MAN HAR PLATS

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Om man ändå hade en stor och rymlig bil som många andra... :P
                          Lincoln Mark Viii
                          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                          Sub: 4x DD 1508
                          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Originally posted by Torrmyll View Post
                            Har vart här inne många gånger förut men det är väl på tiden att man skriver nått!
                            Grymt jobbat, ser fram emot mer


                            Tommy
                            Kul med kommentarer! Mer kommer det att bli, har några projekt på gång och några fler på gång innan hösten. Men nu är det bestämt, i Augusti blir det annons på bilen och ny ska införskaffas.

                            Originally posted by JohanH View Post
                            Alltså..dom är ju bara så jävla smidiga dom där stegen..
                            Mhm! Att dom sen är så enkelt stapelbara gör inte saken sämre precis, väldigt smidiga steg som dessutom låter helt okej!

                            Originally posted by Tim View Post
                            Om man ändå hade en stor och rymlig bil som många andra... :P
                            Ja för din är ju så liten... 150L baslåda i nu och då kan man ändå ligga ett par tre pers i skuffen.

                            Tänkte ta och göra en liten updatering så nu inte tror att jag gått och dött eller nåt, har haft fullt upp med lite allt möjligt ett tag nu så skriva på forum och sånt har helt enkelt fått skjutas på framtiden. Bygget i Lincolnen rullar iaf på, kommer en liten uppdatering i Tims tråd strax om den. I lördags var jag på tävling i Gävle med min bil där det gick ungefär så som jag misstänkte med felaktig dokumentation och alldeles för lite tid lagd på tweakning samt en installation som inte är helt klar. Kom två med ca 20 poäng mindre än vinnaren Dick Gunnars, så jag är nöjd! Ska försöka få klart allt till nästa helgs tävling i Kungsängen så man kan plocka lite fler poäng och få en mer rättvis ljudbedömning.

                            Har bytt åt mig ett Massive Audio NX2 med Ville mot mina Gladen Zero PRO 80 samt att jag ska bygga poddar åt honom. Så det är också ett projekt som fortgår, försöker samköra det med mina diskantpoddar så att man kan göra samma moment. Får se vad man hittar på med steget, antingen sälja eller så behålla för framtida projekt, imponerande litet är det då!



                            Sen kom det ett "litet" paket till Tim för en vecka sen, eller om det var två. Var bara tvungen att kolla hur innehållet passade i pappas 9-3SC, såg alltför bra ut för att jag inte ska bli sugen på nåt sånt i framtiden...



                            Får se hur mycket som hinns med i helgen, vore kul om man nån gång kunde få göra det man planerat och inte en massa annat hela tiden. Bara idag har jag hjälpt till och felsökt två bilar för lite olika fel och samtidigt försökt komma nån vart i Tims bil, trodde jag skulle ha hunnit bra mycket längre med tanke på när jag slutade men nejdå...

                            Juste! En positiv liten nyhet, nu spelar det på rätt trevligt i bilen sen anslutningsterminalen gjordes om. Gjorde om även på insidan så nu sitter det "Bullet"-kontakter även på basen så spänningsfallet där lär vara minimalt. Blev ett helt annat stamp i basen med dubbla steg, men nu är problemet med flåsljud i portarna ännu värre så en lösning är på gång, hej då 2515!
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Stegen e små o kraftfulla

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Hejdå 2515 och hej 4 stycken 0508?
                                Lincoln Mark Viii
                                Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                                Sub: 4x DD 1508
                                Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                                Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                                Comment

                                Working...
                                X