Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Originally posted by jonash View Post
    Jo det är precis vad den gör. Den tar din kalibreringsfil, och räknar om datapunkterna.

    Behringers ECM8000 mickar sprider mellan exemplaren MYCKET mer än 1-2dB. Den kurvan som John har bifogat till TrueRTA är en "generell" kurva för ECM8000, dvs ett produktionssnitt. Och mickarna kan avvika så mycket som 8-10dB i ändlägena. Mellan säg 50-15k stämmer det rätt bra med ett par dB diff.

    Sen får man inte glömma ljudkortskalibreringen heller. Lite beroende på om man använder extern källa eller interna tongeneratorn i TrueRTA.
    Jo det är klart den kompenserar över hela bandet, men vad jag menar är att den inte behöver pilla så mycket i mitten av sitt mätområde, att den är ganska linjär över det mesta av det hörbara området.

    Om man väljer bort kalibreringsfilen tappar man i ytterändarna och det var det jag tycker liknar en vanlig filtrering.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Originally posted by jonash View Post
      Allt handlar om med vilken precision du tycker du behöver mäta. Jag har svängt lite i denna fråga. Jag anser att det duger om det mäter inom +-2dB typ, för att hitta de stora problemområdena. Det sista måste man ändå lyssna in och man har minimal nytta av nåt som mäter inom 1/2 dB tex.

      Dayton har en som heter "Omni"-nånting, det är nog så enkelt det bara kan bli. Inte speciellt dyrt heller.

      XTZ's "standard" funkar dock i 99 fall av 100. Ska man ha nytta av PRO-versionen, så skall man ha rätt mycket kunskap för att kunna utnyttja dem finesserna som du har i den.
      Kan det rent av vara en nackdel att köpa promodellen om man inte har all kunskap?

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Originally posted by jonash View Post
        Nu blir det mycket OT i Christoffers tråd, kanske skulle de senaste posterna klippas av till nån "tech"-tråd istället?

        Fröding: Om du bara vill komma igång lite och testa med din laptop typ, så finns det ju micar som går på 3.5mm plugg, direkt till datorns inbygda ljudkort. Och så finns gratisprogram att ladda ned på nätet.

        Du kan få en hyfsad mätrigg på detta sätt, det du dock skall göra är att försöka få en uppfattning om ljudkortets och mickens prestanda.

        Men säg att du med en mic för typ 100-200 spänn (och gratis programvara) kan mäta typ +-5dB från säg 100Hz-15kHz.

        Det är ute i kanterna av spektrat som både ljudkort och mickar börjar svaja/falla av ordentligt. Dvs, vill du kunna mäta ner till typ 20 med precision måste du ha bättre grejer och kunna kalibrera det.
        Oroa dig inte så mkt för sådan här off-topic i hans tråd.
        Han har själv tidigare sagt (precis som Hewi) att vissa saker som är inressanta som dyker upp uppskattas. Uppskattar han det inte så säger han ifrån
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Originally posted by Lonefox View Post
          Oroa dig inte så mkt för sådan här off-topic i hans tråd.
          Han har själv tidigare sagt (precis som Hewi) att vissa saker som är inressanta som dyker upp uppskattas. Uppskattar han det inte så säger han ifrån
          Han kanske har slutat läsa allting nu och dragit ett täcke över huvudet
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Ni som är intresserade.
            Tänk på att det finns pengar att spara om man är guldmedlem på forumet.

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29520

            Inte så mycket rabatt kvar på vanliga RAII pga att vi ska låta modellen utgå.
            95% av alla som säljs är Pro-modellen.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Originally posted by skodamannen View Post
              Kan det rent av vara en nackdel att köpa promodellen om man inte har all kunskap?
              Nej det tror jag inte, det som skiljer är att PRO-modellen har lite tillägg, så standardversionen kommer vara lika enkel eller svår att använda.

              //J
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Originally posted by Mats H View Post
                Jo det är klart den kompenserar över hela bandet, men vad jag menar är att den inte behöver pilla så mycket i mitten av sitt mätområde, att den är ganska linjär över det mesta av det hörbara området.

                Om man väljer bort kalibreringsfilen tappar man i ytterändarna och det var det jag tycker liknar en vanlig filtrering.
                När du skriver på det sättet är vi fler än 1 som fattar vad du menar

                Och jag håller med då Från säg 50-15k så är inte en kalibreringsfil nödvändig för det vi håller på med.

                //J
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Originally posted by jonash View Post
                  När du skriver på det sättet är vi fler än 1 som fattar vad du menar

                  Och jag håller med då Från säg 50-15k så är inte en kalibreringsfil nödvändig för det vi håller på med.

                  //J
                  Dock är ju området över 15K rätt intressant med....om inte annat så för en del efterklang i musik....
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by ppk View Post
                    Han kanske har slutat läsa allting nu och dragit ett täcke över huvudet
                    Nej jag sitter här och undrar "vad har jag gjort!?" Nejdå, ingen fara, fast med tanke på hur lång diskussionen börjar bli så kanske det vore på sin plats att nån moderator/administratör klippte ut en del inlägg till en separat tråd, men för min del så får dom ligga kvar.

                    Originally posted by zrken View Post
                    Kul att det tar sig frammåt med ögat.. men glöm inte att ÖRAT måste bestämma! (föreställer mig det är riktigt lätt hänt att glömma när man väl har dessa verktyg framför sig...).

                    Kan vi få lite utsagor om hur det låter? Hör du skillnad? I så fall hur upplevs det?
                    Originally posted by octan View Post
                    Rak kurva utan information från mid och sub kommer troligtvis inte låta bra.
                    Sen så ser det ut som att vänster sida spelar högre än höger i nivå.

                    Testade en gång att åka på en tävling med spikrak kurva från 20 - 20KHz och resultatet blev.... varierande
                    Helt klart är det örat som gäller! Men när man har en 31-bands EQ så blir "tryck-och-lyssna" metoden lite dryg efter en stund, då är RTA-mätaren ett underbart verktyg för att kunna se vart peakar och dalar ligger. Men man ska uppenbarligen inte åtgärda för mycket, det här var visserligen bara ett test men nu låter det tråkigt och platt. Ska nog bara göra lite försiktiga dämpningar av toppar istället.

                    Originally posted by skodamannen View Post
                    ok!
                    Det finns ingen mic med usb med "inbyggt" ljudkort?

                    Hur din criztoffer, har du särskilt ljudkort till mic?

                    Hur funkar den du dreglar efter jonas?
                    Micken sitter på en "låda" som innehåller ljudkort. Dels för micken men även för att skicka ut signal när man gör "Full Range" mätning, då är det nån form av snabbt frekvenssvep som används.

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Hur man mäter i bil kan diskuteras i all evighet.

                    Min egen erfarenhet säger att man ska sitta i bilen och helst mäta vid öronen.

                    Det är i princip praktiskt omöjligt utan en provdocka med konsthuvudinspelningsmicning().

                    Det ändrar sig rätt mycket om man flyttar micen bara några centimeter i sidled eller om men vrider micen 90° men behåller mätpositionen.

                    I min värld tyder det på att det i princip är omöjligt eller onödigt att ställa in perfekt i bil med de korta avstånd man har till alla reflekterande ytor.

                    Eftersom olika personer sitter på olika höjd och eftersom bra ljud handlar om helt andra grejer än just linjär återgivning.

                    Naturligtvis kan man hitta otrevliga frekvenser som sticker ut och även en del utsläckningar pga illa valda delningar/tidskomp, men sen är det nog stopp för denna enklare typ av mätutrustning med en mic.

                    I ett större utrymme som tex ett vardagsrum får man en större sweetspot och har lättare för att ställa in en bra kurva som håller, även om man flyttar sig lite från mätpunkten.
                    En mätdocka hade helt klart inte varit fel! Fast nu börjar det nog bli lite överkurs här känner jag. Frågan är ju dock om det ger ett helt ärligt mätresultat att mäta med micken rakt fram i öronhöjd, i fortsättningen komme jag nog vrida den något beroende på om jag mäter höger eller vänster sidas högtalare för att då efterlikna öronens riktning i största möjliga mån. Känns som att det borde ge mest rättvist resultat.

                    Originally posted by jonash View Post
                    Chrizz: Micken du använder är omni, dvs den tar upp info "rundstrålande". Det är först över 5-10kHz (lite beroende på utformningen av micken) som det börjar bli känsligt för riktning.
                    Nu är det ju dock mellanegister och diskant som jag är mest nyfiken på att mäta så då bör man kanske rikta micken? Redan nu när jag bara har mellanregistren i så finns det ju en hel del information över 10kHz, alltså riktningskänsligt.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Dock är ju området över 15K rätt intressant med....om inte annat så för en del efterklang i musik....
                      Inte för oss med normal hörsel.....
                      sigpic

                      -C5 2008 -SQuse-
                      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Dock är ju området över 15K rätt intressant med....om inte annat så för en del efterklang i musik....
                        Jojo, men för att mäta det i en bil och att kunna dra slutsatser....lycka till.

                        Som jag sa tidigare, över 10k så är det riktiningskänsligt mer än vanligt, så där är det liksom inte läge att mäta så mycket.

                        //J
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Inte för oss med normal hörsel.....
                          Ja men förlåt mig då för att jag fortfarande är överkänslig uppåt :P

                          Originally posted by jonash View Post
                          Jojo, men för att mäta det i en bil och att kunna dra slutsatser....lycka till.

                          Som jag sa tidigare, över 10k så är det riktiningskänsligt mer än vanligt, så där är det liksom inte läge att mäta så mycket.

                          //J
                          Ja du har ju mer labbande med sådant än jag så
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Originally posted by octan View Post
                            Ni som är intresserade.
                            Tänk på att det finns pengar att spara om man är guldmedlem på forumet.

                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29520

                            Inte så mycket rabatt kvar på vanliga RAII pga att vi ska låta modellen utgå.
                            95% av alla som säljs är Pro-modellen.
                            Då är man guldmedlem.
                            Ska snart beställa bara...
                            Gäller rabatten nästa år oxå eller ska man beställa innan nyår?

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Passar på och lägger upp lite om projektet mitt bland allt annat snack. Har inte fått alltför mycket gjort den här helgen, långt från det jag hade tänkt. Hade bland annat beställt hem ett paket (7 ark) Silent Coat Isolator 4 som skulle upp i taket tillsammans med lite mer vanlig Silent Coat, men tyvärr så fick jag fel matta, fick ett ark 7mm skumgummimatta... Jaja den kommer nog till användning nånstans den också, har ju lite paneler kvar att dämpa bland annat.

                              Hade även tänkt börja få ordning på poddarna på brädan, men fick inte riktigt till bafflarna så som jag ville. Men idag fick jag till slut till en variant som fungerar kanon! Men ska nog försöka göra den i nåt hållbarare än ek, haft tankar på HDF, ska bara få tag på en bit. Beställde hem två par galler från Conrad i förra veckan i hopp om att nåt skulle passa, ett par för 2,5" och ett par för 4,5".



                              Bände lös 2,5" gallret och det visade sig passa alldeles klockrent på 3" element, kanon! Då slapp jag göra jigg och modifiera ett 4,5" galler.



                              Av ren händelse så passade det perfekt i den baffel som jag gjort tidigare i veckan, gjorde innerdiametern lite för stor bara för att och det visade sig blir perfekt.



                              När gallret ändå var lös så fräste jag ut en bit av plasten det setat i med tanken att använda det som dekorring, även den passade alldeles utmärkt på elementet.



                              Blev perfekt med gallret på plats, ca 1mm över mellan upphängning och galler vid fullt konutslag, vilket nog ändå aldrig kommer utnyttjas.



                              Tyvärr komme jag dock inte få plats med dekorringen, diametern blir för stor så jag kan inte få till den vinkel som jag tänkt mig på elementet, så det fick bli en annan lösning. Det krävde ett antal försök men till slut fick jag till en baffel som även håller gallret, kommer dock som sagt göra om den i nåt hållbarare, eken blir rätt skör när det är så små bitar. Och ja kanten på insidan ska vara där, den lyfter upp gallret så det inte tar i upphängningen.




                              Måste bara säga att Jasper Jiggar verkligen är helt underbara! Klockrent verktyg för en sån som mig som gillar att pilla och göra saker själv, går verkligen att få till bafflar som ser ut precis så som man vill. Kanongrejer helt enkelt, rekommenderas verkligen!
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Ser bra ut Christoffer Gillar att du tar dig tid att göra flera försök med bafflarna Till mina 3" gjordes 2 små fina bafflar som sedan totaldemolerades tills de knappt fanns något kvar, först då gick de att få på plats med vinklar o dyl,

                                Du kanske kan göra dina bafflarna i plexi? Måste ju hålla ganska bra och finns i olika tjocklekar

                                Comment

                                Working...
                                X