Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Nu är bilen hemma igen! Hade nog glömt hur pass pigg den är, och för att inte tala om draget i ljudet! Riktigt kul att kunna mata på rejält igen. Ska försöka sätta igång med slutstegsracket nu i veckan, förhoppningsvis kommer även nya huvudenheten så att man får montera i den. Hoppas att den kommer innan helgen, åker nämligen till Gotland på söndag och hade gärna testat lite innan dess. Blir bort i 1-2 veckor, sen så är det tävling i Gävle och då är planen att nya enheten samt alla tre stegen ska sitta på plats.

    Nu ska jag ut och njuta av Radio Killer - Lonely Heart, sen läggdags och jobb i morgon. Hoppas på en lugn vecka så att man har ork till att bygga efter jobbet.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      Lite dött här nu jag vet, men det har ärligt talat inte hänt så mycket och jag har varit på semester. Men nu ska det bli ändring på det, kommer bygga nytt slutstegsrack och montera ny huvudenhet samt dra fiberkabel i veckan. Huvudenheten och kabeln är prio ett inför tävlinge i Gävle nästa helg, men det vore kul att få i det tredje steget också. Har även ett par Amega TW28 diskanter på väg hem som ska få dela på PDX-F4 steget tillsammans med Amega koaxialerna i brädan. Kommer dela aktivt så man kan ställa allt. Hoppas att det ger en liten förbättring iaf.

      Men nu över till dagens pyssel.Har nämligen testat lite olika 3,5" koaxialer, har tidigare testat Hertz ECX87 och JL TR350CXi och gillade dom inte så började kika runt efter alternativ. Spenderade ett antal timmar i bilen, med pauser såklart för att inte trötta ut öronen. Böt fram å tillbaks och testade massa olika musik. Gjorde en enkel jämförelse av känsligheten också, alltså hur lättdrivna dom är. Alla koaxialer har testats med delningen satt till 120Hz/24dB. Resultatet blev enligt nedan.


      1. Amega Q-Cox350 - Levererar ett relativt välbalanserat och väldefinerat ljud, möjligtvis lite mycket botten men det kan bero på monteringen och är inget som stör mig då jag gillar det ljudet. Något klen diskant dock men MYCKET trevligt mellanregister. Referens (0dB).


      2. Emphaser ECX085-G5 - Något fet/odefinerad botten, men detta vägs upp av den mycket trevliga diskanten som levererar utan att bli överdriven som i t.ex. JL TR350CXi. Trevligt mellanregister. Relativt stort monteringsdjup men dom får utan problem plats i både SAAB 9-3SS/SC och SAAB 9-5. Högre känslighet än Amega (+3dB).


      3. Magnat CarFit 87 - Klent mellanregister och något burkig botten men trevlig diskant. Minus för den stora plastkåpan runt diskanten som tar i gallret i 9-3SS/SC (& troligtvis även den som hindrar mellanregistret från att leverera). Rejält hög känslighet (+6dB).


      3. Axton AX085ES - Fet/bumlig/odefinerad botten & lika klen diskant som i Amega. Bra mellanregister. Något högre känslighet än Amega (+1dB).

      Det stämmer, Magnat och Axton fick dela på 3e platsen då deras negativa & positiva delar väger upp varandra. Om jag verkligen ska hårddra det så tror jag dock att jag föredrar Magnaten, speciellt om man kör utan steg då den är mer lättdriven. Troligtvis blir det den som hamnar i pappas 9-5a också. Men Axton är absolut inte dålig, föredrar den alla dagar i veckan framför JBL GTO327, Hertz ECX87 & JL TR350CXi, speciellt om man driver med steg då den trots allt levererar rätt bra.

      Det är dock en bit upp till Emphaser både för Axton och Magnat, och ännu längre till Amega som fortsätter vara min klara favorit. Emphasern imponerade dock helt klart, ska testa med lite högre delning så får vi se om man kanske får bort den bumliga botten. Kommer för övrigt koppla in separata Amega TW28 diskanter inom en snar framtid så den biten är löst för Amegakoaxialens del. Kommer säkert testa alla en vända till imorrn kväll efter SAAB-träffen i Engeltofta så det kanske kommer lite fler synpunkter då. Tänkte köra lite kritisk lyssning med EMMA-skivan bland annat, så att dom verkligen får bekänna färg.

      Nya bilder kommer i morgon när kameran är hemma igen, såg så tomt ut så lånade några tills vidare.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Kul med lite testning!
        En fråga: Har du spelat in alla elementen ordentligt först?
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          Ja kul att få prova lite nya saker. Nej någon inspelning har inte blivit av (förutom Amegorna då, som har setat i min bil i över ett år), det här var lite av ett "första-intrycket-test". Skulle ha spelat in dom och testat igen men vet inte vad jag ska spela in dom med, kommer riva ur stegen ikväll eller i morgon så i min bil går det inte förräns nästa helg. Har nog ingen hemmaförstärkare heller att köra dom på, men ska undersöka om det kan finnas nåt nånstans.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            skulle va intressant med pris på dom olika modellerna med
            saab 9000 pioneer-

            www.garaget.org/micke999

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Det går att ordna, taget ur minnet så är dom ungefärliga priserna: Amega 1500kr, Emphaser 800kr, Axton 700kr och Magnat 350kr.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Tycker inte att du skall köra koaxer och diskanter.Har två olika DLS 3" du kan låna testa tillsammans med diskanten.

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Herr Forsberg på Amega tycker iaf att det är en bra idé, självklart kommer jag köra aktiv delning med ett lågpassfilter på koaxen så att enbart den separata diskanten får göra sitt jobb. Kommer iaf testa och se hur det låter, hoppas på ett skapligt resultat iaf.

                  Nu sitter iaf dom andra tre paren koaxialer på inspelning, hittade ett 2-kanalssteg och ett nätagg modell stort så använder dom som tillfällig garagestereo.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Herr Forsberg på Amega tycker iaf att det är en bra idé, självklart kommer jag köra aktiv delning med ett lågpassfilter på koaxen så att enbart den separata diskanten får göra sitt jobb. Kommer iaf testa och se hur det låter, hoppas på ett skapligt resultat iaf.
                    Är det inte bättre att klippa "kabeln" till diskanten i coaxialen?
                    Då vet du ju att den inte ligger med och "stör".
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Möjligt att det bli så också, eller att jag är lite seriösare och löder lös dom. Ska iaf börja med att koppla in ett par diskanter och laborera med, se om det ger nåt över huvudtaget.
                      Last edited by ChriZtoffer; July 28, 2011, 02:27.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Har fortfarande inte fått svar på min fråga om möjligheten med 350 utan diskant men med dammkåpa
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Också en tanke som har slagit mig. Centern i min bil (som numer inte gör annat än blinkers och backvarnarljud) är en gammal GAS Alpha 4" koaxial som är ombyggd med damkåpa istället för diskant i mitten. Men är diskanten enkelt löstagbar på Q-Cox350? Har inte känt nån skruv på undersidan, men det kanske är dekalen som är tjock. Vore ju intressant om man fick till det, lite mer konarea och slipper nåt i vägen i mitten.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Som sagt så har jag satt koaxialerna på inspelning nu, eller rättare sagt gjorde det i måndags. Dom har stått på mer eller mindre dygnet runt sen dess och tänkte låta dom gå tills på söndag då jag kör ett nytt test för att se om det blivit någon skillnad. Amegorna sitter kvar i min bil och får nog räknas som inspelade då dom setat där i över ett år.




                            Satte igång med bygge av nytt slutstegsrack nu i veckan också, har inte hänt så mycket men börjar närma mig en lösning nu, blir en hel del mäta såga prova och sen göra om. Hade tänkt få ihop det till helgen men la ner den planen, får se om jag hinner till tisdag, annars så siktar jag på nästa helg.





                            Nu på kvällen roade jag mig med att göra en systemskiss, har länge tänkt göra en men inte fått tummen ur. Men satte mig och letade lite bilder och hittade allt jag behövde så då var det bara att sätta igång. Har lätt kramp i händerna nu och är allmänt trött på datorn, men tycker den blev rätt bra fast den ska såklart göras om sen när allt är på plats. Blir lite snyggare också då, men den här får duga på lördag.




                            I morgon kommer förhoppningsvis, till slut, min nya huvudenhet! Det har minst sagt strulat en hel del, verkar som att Alpine haft problem att få fram nån och när dom väl gjorde det så skickades den fel... Men nu är den på väg hitåt och borde som sagt dyka upp i morgon, hoppas hoppas hoppas!!
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              En setup helt i min smak, mycket Alpine, det gillar jag!
                              Vis vobiscum sit!

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                ´lite offtopic kanske men alpine har dom inga grymma kitsystem?tänkte hade vart ni´ce med alpine rakt igenom
                                saab 9000 pioneer-

                                www.garaget.org/micke999

                                Comment

                                Working...
                                X