Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

    När jag var sjukskriven i en månad med en obrukbar arm så hade jag terapiarbete med min pendelbil som kostade mig en underskrift.
    Bilen i fråga är en Fiat Punto av 1994 års modell (uttagen -95).
    Effektiv tid jag lade var runt 50-60 timmar, återigen med en obrukbar arm. (Fick inte belasta den och de ggr jag gjorde det fick jag vila den ett par timmar pga smärtan).

    Tanken bakom anläggningen är att ha ett "billigt" system som fungerar väl till vardags men samtidigt skall man kunna visa folk att det GÅR under 15K. (NEJ jag ger INTE upp den tanken )

    Utrustningen i fråga är:
    HU: Eclipse 8445
    Framsystem: Amega Q-Cox 350 + DRVRQ6
    Bas: Focal Polyglass K21V2
    Steg: Audison SRx 5 (passade på då amrour dumpade ut lagret till förmån för SR-serien)
    Kablage: DLS (utom säkringshållare och säkring som kommer från Connection).
    Dämpning: Autoleads och Volvo förpackningsmatrial

    Blir mest bilder och mindre text här, förutom några småkommentarer.

    Då kör vi:

    (Alla bilder ligger i min projtråd på gorg)


    Först börjar vi med dämpning av dörrarna:









    Bafflarna:


    Rostfria M6 i inre baffeln.
    Tillkommit: En inre ring på 6mm som hamnar i hålet i därrpappen så att MDFen ligger tätt mot plåten och övriga utrymmet på baffeln landar som en "krage" på dörrsidan av designskäl.


    Gallren med ringar lite lätt målade.









    Baslådan:




    Detta känner vi alla igen på ett eller annat sätt?




    Dessvärre glömde (ja GLÖMDE) jag ta bilder när jag färdigställde lådan. Men baffeln består iaf av dubbla 12mm + enkel 6mm (30mm baffel med basen nersänkt i yttre 12mm-skivan så den sitter i 18mm). Sitter två små stag i med iom att själva baffelytan är såpass stor.

    Steget:


    Provar att jag verklige hade mätt rätt. Jodå, det gick in.




    Stegplattan (eller vad man vill kalla det) sitter skruvad ifrån hjulhuset och dessa skruvar har givetvis fått sig en dos av bodymassa, plus att de är rostfria.

    Koaxialerna och enheten kändes inte som ngn idé att dokumentera då dessa sitter på originalplatserna.

    Fortsättning följer senare med en extra yttre baffel med intigrerat galler till basen, ngr logotypes skall även hitta lite plats på lådan.
    Täckpanel skall göras för steget, fundering kring plexi el. likn. för steget eller om den skall bli heltäckande pågår för fullt (jag har velat ett bra tag kring det).

    Ljudet? Tja börjar få fason på kompet nu.
    "BARA" det tonala kvar, men jag gillar grundklangen, förutom en rejäl peak i nedre mellanregistret vilket jag tror beror på att 350na får spela i runt 0.5l mot de 2l som rekomenderas. Behöver jag tillägga att jag har lekt bort just det med EQn? Amegorna känns ngt mer tillbakadragna än mina Focal i 240n. Ngt mjukare. Eller enkelt uttryckt, de är väldigt lättlyssnade.

    Update:

    Fick ett infall då suget varit för stort för länge.


    Stod och funderade på om jag skulle prova en av mina älsklingar.


    Jodå.....suget var för stort.


    Återstår att se om gallret och skruvarna som behövs finns att köpa löst. Inväntar svar på detta.
    Gallret sitter som en smäck där så jag hoppas Focal släpper dessa separat.

    Kan bara säga att trots att denna bas bara får 160W RMS så jisses vilken bas.
    I 14 liter slutet i denna bil om man jämför direkt med lillebror K21v2 som kostar 4x mindre än denna så spelar den dels högre, men först och främst:
    Djupare, tightare, rappare och mer korrekt.
    Även om jag höjer basen så blir den inte direkt dominant..det blir bara mer av det goda. Det blir inte jobbigt.
    Allt K21v2an gör det gör denna ljusår bättre......allt annat jag lyssnar på efter detta (i min bil) kommer låta SÅ dåligt.
    Nåja jag får trivas med denna tills jag kommer tillbaka från Dalarna. Iom att man åker långt tänker jag INTE byta ner mig i ljudet just nu
    Last edited by Lonefox; April 9, 2012, 14:30.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

  • #2
    Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

    Trevligt projekt! Fina grejer använder du å. Hur pass lågt kan du dela middarna och ändå kunna spela skapligt högt med dom?
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Trevligt projekt! Fina grejer använder du å. Hur pass lågt kan du dela middarna och ändå kunna spela skapligt högt med dom?

      Kan dela dem vid 50Hz i steget utan problem elementmässigt.
      Men steget orkar inte med riktigt så jag delar vid 60Hz....
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

        Aha okej, låter trevligt! Beställde nyss ett par DRVRQ6, får se om dom kanske klarar av att gå lite djupare då än RQ6orna (gul korg) som sitter i nu. Jag har ju effekten iaf så 50Hz borde fungera. Trivs dom bra med volymen som är i dörren alltså?
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Aha okej, låter trevligt! Beställde nyss ett par DRVRQ6, får se om dom kanske klarar av att gå lite djupare då än RQ6orna (gul korg) som sitter i nu. Jag har ju effekten iaf så 50Hz borde fungera. Trivs dom bra med volymen som är i dörren alltså?
          Vad jag vet är de gjorda för att spela rakt ut i dörren.
          Tydligen om man räknar på lådor till dem så landar man på 40l

          Men jo...de funkar fint rakt ut i dörren så länge den är väldämpad och högtalarna är stabilt monterade.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

            Låter kanon det! Tror man kan räkna mina dörrar som väldämpade och monteirngen är väl stabil också så. Men nu ska jag inte störa din byggtråd mer med mina funderingar, lycka till och hoppas att vi kanske syns på nån tävling nånstans nån gång så man får lyssna på nåt av dina byggen!
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Låter kanon det! Tror man kan räkna mina dörrar som väldämpade och monteirngen är väl stabil också så. Men nu ska jag inte störa din byggtråd mer med mina funderingar, lycka till och hoppas att vi kanske syns på nån tävling nånstans nån gång så man får lyssna på nåt av dina byggen!
              Byggtråd? När det inte finns ngt mer att visa? Sker uppdateringar görs det i första tråden.

              Mja just med denna blir det ingen tävlan, däremot lite demo kring Gbg-trakten för att visa att med väl valda komponenter kan man komma hyfsat långt med max 15K.....

              NEJ jag ger inte upp
              Sedan att 240n skall få sig en uppfräschning både vad gäller utseende och komponenter är en HELT annan sak
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

                Aha okej så du är nöjd med bygget som det är nu, "bara" tweaking kvar alltså? Man borde ju faktist kunna komma rätt långt även med saker för under 10k, t.ex. så är väl din HU lite utöver det normala.

                Blir det nån byggtråd här också på Volvon?
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Aha okej så du är nöjd med bygget som det är nu, "bara" tweaking kvar alltså? Man borde ju faktist kunna komma rätt långt även med saker för under 10k, t.ex. så är väl din HU lite utöver det normala.

                  Blir det nån byggtråd här också på Volvon?
                  Tycker inte att den är ngt utöver det normala då den listade 3.5K (3495 för att vara noga) sista året den såldes. Således är det en billig maskin Om jag inte minns fel nu. Kan ha vart 4495 med.... BT vet mer

                  Nöjd? Nja är lite smågrejer soms kall fixas, ny infästning för koaxialerna, ev. ny baslåda med lite andra former, täckpanel med galler för lådan, täckpanel för steget och nytt golv i skuffen. Jo....massera batterihyllan för det större batteriet med. Sen är den KLAR!
                  En tanke var just att bygget skall vara ENKELT för att visa folk att det inte behöver vara så avancerat för att få det att låta bättre för den pengen som är lagd...

                  Mjo det finns nog ngn tråd o möglar om 240n någonstans......tror dock att den försvann med Lazzat....om inte annat finns det på gorg...
                  Ny tråd kommer sen med de mer seriösa grejerna vad det lider.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

                    Första inlägget uttökat.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

                      Trevligt! Varför skulle du ev byta ned dig?
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Trevligt! Varför skulle du ev byta ned dig?
                        För att denna bas är FÖR dyr för att få sitta kvar i bilen nu efter semestern :S
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          För att denna bas är FÖR dyr för att få sitta kvar i bilen nu efter semestern :S
                          Aha då förstår jag , blir till att spara sedan då
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

                            Originally posted by Hewi View Post
                            Aha då förstår jag , blir till att spara sedan då
                            Ne...jag har två sådana här kärleksbasar.
                            De skall få trivas i samma låda i en annan bil för att senare få bo i varsin låda i ytterligare en bil.
                            Däremot vill jag att de skall få sällskap av ett kit i samma serie och ett par matchande steg.....dock snackar vi nypris på 73K på dessa prylar....
                            Blir att jaga begagnat.....
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fiat Punto PP (Projekt Pendlaren)

                              Kul när enkla förändringar kan göra stor skillnad! Såg ju väldigt snyggt ut med gallret där också. Men vart i Dalarna är du och när?
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X