Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

    Update: För första gången på rätt länge...typ 3år så bygger jag mig en ny instrumentbräda, när jag hade saaben hände det väl snarare 3ggr per år men har tydligen lagt av mig lite

    Har några ideer jag vill prova så första ideen ut är att stummontera mellanregistren i karossen, sen ska brädan läggas på och fungera som cover istället för att hålla högtalarna på plats. Jag inbillar mig att instrumetbrädan på så vis blir betyligt mkt lättare då den inte behöver stagas upp eller förstärkas för att orka med att hålla högtalarna på plats.

    Har fått bafflar tillverkade i stål av kuhlin som jag påbörjat svetsa på stag för att få de vinklar jag vill ha på elementen, stagen kommer sen när vinklarna och fästpunkter är klara att förstärkas så det blir stumt.

    Har även kapat en orginalbräda i molekyler för att använda dom delar jag vill ha. Tanken är att brädan ska vara i 3 delar. Mittdelen där alla mätarecd, fläktstyrning m.m. kommer sitta bakom, frontsubben, samt "covern" över högtalarna.

    Nu lite byggbilder på pusslet:


    Framsystemet och stålbafflarna


    Bonusbild på verktyg samt arbetsbänk jag fyndade på bauhaus, allt för 400:-


    Bonusbild 2, skulle kunna bli basportar av dessa


    tomt och stökigt:


    Ni som följt mina tidigare byggen är kanske inte så förvånade över detta




    och detta är vad som blev kvar och just nu sitter i bilen


    Montering / justering av baffel, höger sida








    montering / justering vänster sida. Varför ska alltid nummer två i ordningen tar 5ggr längre tid? Använde de flesta verktyg jag hade tillgång till för att måtta in avståd och vinklar, dvs ögonmått, laser, vattenpass, tumstock...







    Det var allt för denna dag.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

    Comment


    • #77
      Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

      fint som snus
      Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

      Comment


      • #78
        Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

        Lycka till med brädan

        Märkte du stora skillnaden efter du bytte insugskam?
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #79
          Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

          Ser bra ut!.Känner igen mig.

          Ska du lyssna in stereobilden innan du gör klart brädan,eller kör du på känn?.

          Comment


          • #80
            Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

            Originally posted by Välljudsfantast View Post
            Ser bra ut!.Känner igen mig.

            Ska du lyssna in stereobilden innan du gör klart brädan,eller kör du på känn?.
            Det bästa är att h nån form av bräda på plats när man gör det, för det påverkas av brädan....
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #81
              Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

              Svetsare: Tack

              Kulan: Visst blev det skillnad, inte massor mer effekt men ett klart bredare register fick jag, laddtrycket faller inte vid 5500rpm längre och det känns som om den fått bättre ork vid lägre varv.

              Välljudsfantast: För att ha något alls att utgå ifrån så blir det på känns, sen så blir det till att lyssna lite även utan "bräda" för att se så inte något är helt galet. Men det är precis som jonas säger, hela brädan måste sitta på plats innan man kan säga om det blev så bra / dåligt som man trott.
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

              Comment


              • #82
                Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                Originally posted by jensclaudius View Post
                Välljudsfantast: För att ha något alls att utgå ifrån så blir det på känns, sen så blir det till att lyssna lite även utan "bräda" för att se så inte något är helt galet. Men det är precis som jonas säger, hela brädan måste sitta på plats innan man kan säga om det blev så bra / dåligt som man trott.
                Man kan i princip likna det vid att ställa hemmahögtalare närmre eller längre från väggarna. Det påverkar mycket.

                /jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #83
                  Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                  Originally posted by jonash View Post
                  Man kan i princip likna det vid att ställa hemmahögtalare närmre eller längre från väggarna. Det påverkar mycket.

                  /jonas
                  Hade själv tänkt ha en provisorisk bräda upprigad vid placering av elementen,i liknande klädning som jag ska ha när det är klart.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                    Ser ut som en bra ide på montering men hur skall du göra för att få brädan att täta runt elementen? För annars kommer de ju att spela i samma luft med fram och baksida på elementet. Du har säker redan tänkt ut en lösning men jag blir nyfiken Det blev inte mkt kvar av original brädan
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #85
                      Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Ser ut som en bra ide på montering men hur skall du göra för att få brädan att täta runt elementen? För annars kommer de ju att spela i samma luft med fram och baksida på elementet. Du har säker redan tänkt ut en lösning men jag blir nyfiken Det blev inte mkt kvar av original brädan
                      Du menar hur jag ska göra för att brädan ska täta emot baffel till elementen?
                      Har en ide på hur jag ska lösa det men vi får se ifall det funkar, annars så blir det till att hitta på något annat som fungerar. Men det löser jag när jag väl kommer dit.

                      Bara att komma på besök om du är sugen.
                      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                      Comment


                      • #86
                        Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                        Originally posted by jensclaudius View Post
                        Du menar hur jag ska göra för att brädan ska täta emot baffel till elementen?
                        Har en ide på hur jag ska lösa det men vi får se ifall det funkar, annars så blir det till att hitta på något annat som fungerar. Men det löser jag när jag väl kommer dit.

                        Bara att komma på besök om du är sugen.
                        Ja det var så jag menade , det kommer garanterat att bli besök! Har faktiskt svängt förbi ett par ggr men inte stannat då det inte varit ngn aktivitet i garaget vid de tillfällena och man vill ju inte tränga sig på
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #87
                          Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Ja det var så jag menade , det kommer garanterat att bli besök! Har faktiskt svängt förbi ett par ggr men inte stannat då det inte varit ngn aktivitet i garaget vid de tillfällena och man vill ju inte tränga sig på

                          Slå en signal 073-941 31 33 eller skicka ett sms.
                          Inte alltid jag befinner mig i garaget även ifall Emilia ibland kan tycka det och jag önska detsamma Nu blir det mest tid när barnen lagt sig, dvs efter 20.00 samt lite på helgerna, men den tiden borde räcka för att bli klar till Elmia.

                          Sen finns det dock även en del andra planer med bilen bortsett från stereobygget men de tar vi löpande.
                          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                          Comment


                          • #88
                            Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                            Originally posted by jensclaudius View Post
                            Slå en signal 073-941 31 33 eller skicka ett sms.
                            Inte alltid jag befinner mig i garaget även ifall Emilia ibland kan tycka det och jag önska detsamma Nu blir det mest tid när barnen lagt sig, dvs efter 20.00 samt lite på helgerna, men den tiden borde räcka för att bli klar till Elmia.

                            Sen finns det dock även en del andra planer med bilen bortsett från stereobygget men de tar vi löpande.
                            Okey! då syns/hörs vi inom snar framtid.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #89
                              Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                              En kompis var förbi och lånade lite verktyg så samtidigt så passade jag på att börja med racket som ska hålla cd, värmereglaget, mätare samt mätarhuset.

                              Började med att ta bort lite onödigt


                              Det påbörjade racket, värmereglaget skruvas fast med M4 bult


                              CD spelaren skruvas fast med M5 bult


                              En översiktsbild / arbetsbild för att underlätta funderingarna på hur det ska bli.
                              Hela stapelen är vriden mot föraren och lätt tiltad för att man lättare ska se alla mätare.
                              Allt kommer att sitta med bult i samma stapel som i sin tur kommer att sitta fastbultad i bilen. Kommer med största sannolikhet krävas en hel del justeringar innan allt är klart.


                              Det var allt för idag.
                              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                              Comment


                              • #90
                                Re: Projekt EMMA Racing 2010 *200sx rs 13*

                                Nice, blir nog bra när det är färdigt!
                                MVH F.Trybom

                                Comment

                                Working...
                                X