Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Min röda "Kitt" Pontiac firebird -88

Har ju nu mina högtalarna på plats i dörrarna..

lite Dynamat osv för att få det å bli lite stummare..

sitter nu å leker lite med inställningarna.. Hur är nu bäst för att ställa in det hela ?

så oändligt många frågor känns det som..
    Först och främst, ska man ha "neutral" EQ på HU ? eller ska man redan där tweaka på med inställningar ?

Sen, slutsteget, eftersom det är ett framsystem, ska man väl inte skicka ut alla lågfrekvensen dit, iof sitter det ju ett filter till det hela så borde väl inte behövas..
    Sen hur mycket man än tweakar å snurrar på rattarna,, så är man tondöv så spelar det ju ingen roll..
    vad för slags utrustning bör man ha för att spela in i bilen och sedan hur man analyserar det ljudet.. Vore kul att få en db/frekvens referenskurvor om hur bra det är än bara ett par skadade öron :P

Comment

Originally posted by gtx View Post
      Har ju nu mina högtalarna på plats i dörrarna..

lite Dynamat osv för att få det å bli lite stummare..

sitter nu å leker lite med inställningarna.. Hur är nu bäst för att ställa in det hela ?

så oändligt många frågor känns det som..
      Först och främst, ska man ha "neutral" EQ på HU ? eller ska man redan där tweaka på med inställningar ?

Sen, slutsteget, eftersom det är ett framsystem, ska man väl inte skicka ut alla lågfrekvensen dit, iof sitter det ju ett filter till det hela så borde väl inte behövas..
      Sen hur mycket man än tweakar å snurrar på rattarna,, så är man tondöv så spelar det ju ingen roll..
      vad för slags utrustning bör man ha för att spela in i bilen och sedan hur man analyserar det ljudet.. Vore kul att få en db/frekvens referenskurvor om hur bra det är än bara ett par skadade öron :P
      Använd högpassfiltret på slutsteget till framsystemet för att skära bort de nedersta frekvenserna Dela runt 60-70hz kanske beroende hur du vill ha de.
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

Comment

basfrågor.. så att säga.

Ja jävlar mail alltså..
        Fick ett mail att det var utförsäljning på MDS butiker runtom i sverige, å efter lite mer granskning så såg jag att även butiken i min håla hade rea, så drog dit.

Köpte mig 2st Dragster 10" basar , DWE 106.1
        200RMS Watt källa

Men nu är ju frågan, Jag ska bygga en baslåda, i stil med en annan här på forumet, Timpolanen som har likadan bil.
        Här ser ni hans baslåda som är 30liter per bas

Men försökte trycka in dessa mått i Bassbox pro, men han verkar inte gilla mina mått på Bredd: 110cm, Höjd:20cm, Djup:45cm
        Jag vill ju ha en reflexlåda, Men vad kan ni rekommendera för lådvolym och vad gör mindre respektive större låda i ljudkvalitet ?

Jag står och väljer mellan 16 och 19mm MDF, förstår ju att 19 är bättre, men är det verkligen så avgörande om jag tar den mindre storleken ?

Comment

vet du vilken volym basarna ska ha?
          Sen bygger du måtten på lådan efter volymen istället

Comment

Originally posted by The one n only View Post
            vet du vilken volym basarna ska ha?
            Sen bygger du måtten på lådan efter volymen istället
            En helt vanlig ventilerad låda blir det nog, 24liter vardera ville basarna ha, fast enligt PDF´n så var det i en "bandpass" låda, borde väl vara lika på en ventilerad ?

specade in alla jävla siffror i expertmode på Bassbox Pro och låste lådans storlek på 48liter (för två basar alltså) och fick fram en lämplig låda som kommer passa fin fint.

SLänger upp en PDF om ni vill se alla diagram den spottade ut å ritningen.

2 X DWE106.1 Dragster baslåda Spec

Comment

Enl Blekingebilradio rekomenderas runt 25cm långa rör(3") och inte 49cm som det står i din ritning men de gör det ju bara lättare för dig att få plats med dem!
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                Enl Blekingebilradio rekomenderas runt 25cm långa rör(3") och inte 49cm som det står i din ritning men de gör det ju bara lättare för dig att få plats med dem!
                Deras värden var ju helt off, lika med Fetbas.com skriver samma värden.

Kollar man på PDF specefikationerna för DWE 106.1 så stämmer knappt nått värde.

fan, insåg inte riktigt att det var så långa rör, blir å lägga dom på sidan så blir det nog bra.
                Kan man inte med alla exacta värden räkna ut lådvolymen ?
                Last edited by gtx; June 5, 2010, 01:05.

Comment

En helt vanlig ventilerad låda blir det nog, 24liter vardera ville basarna ha, fast enligt PDF´n så var det i en "bandpass" låda, borde väl vara lika på en ventilerad ?
                  Bandpasslådor brukar ofta bli lite större än basreflexlådor, åtminstone vad jag har sett i diverse olika uträkningar. Fast det beror förstås även på hur man vill att lådan ska spela.

Att det endast står 24 liter för bandpasslåda i specen säger dock inte mig speciellt mycket, med tanke på att en sån låda består av två kammare. Jag tycker personligen att tillverkaren borde strunta i att ange den lådtypen eftersom de inte skriver tillräckligt med info.

specade in alla jävla siffror i expertmode på Bassbox Pro och låste lådans storlek på 48liter (för två basar alltså) och fick fram en lämplig låda som kommer passa fin fint.
                  Om man låter programmet "bestämma" allting så kan resultatet bli lite konstigt, själv styr jag alltid programmet när det gäller lådvolym+avstämning. Blir slutresultatet dåligt så är det ju troligen mest mitt eget fel, men den smällen får jag väl ta.

Man kan ställa en massa saker i Bass Box, vissa kan man lika gärna avaktivera för att undvika missberäkningar. Jag väljer tex alltid bort att programmet ska lägga till volym för bas+port, sånt vill jag räkna ut själv utifrån uppgifter från tex tillverkaren.

En sak som jag såg i din egen uträkning var att portens hade 76 mm i innermått, men 3" rör brukar ha 68 mm som jag har sett iaf. 76 mm kan dock stämma som ytterdiameter, har själv mätt något 3" rör som hade 75 mm i ytterdiameter.

Sedan finns det en förklaring till att du har fått så långa portar, avstämningen i din uträkning är 31,8 Hz nämligen. Det är onödigt lågt, basen hörs troligen mycket bättre med öppen dörr med en sån avstämning. 40 Hz är mer lämpligt som utgångspunkt, sedan kan du labba litegrann med portlängden.

Har gjort en beräkning på hur allting kan tänkas bli med din låda och 40 Hz avstämning, det "ser" ut att kunna spela ganska neutralt utan märkbar baspeak. Använd 1 st 4" port och gör röret 14 cm långt, sätt sedan trattar i båda ändar. Då bör avstämningen i teorin hamna på runt 40 Hz.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                    Har gjort en beräkning på hur allting kan tänkas bli med din låda och 40 Hz avstämning, det "ser" ut att kunna spela ganska neutralt utan märkbar baspeak. Använd 1 st 4" port och gör röret 14 cm långt, sätt sedan trattar i båda ändar. Då bör avstämningen i teorin hamna på runt 40 Hz.
                    Typiskt, ja som sitter med två stycken 3" med dubbla trattar i handen..

å först på måndag dom öppnar igen, Borde de inte gå att använda 2x3" iställe ? Förstår inte alls hur fan det funkar med dom där uträkningarna kring rör å dess tjocklek jag..

Nu ska jag knäcka den första ölen iaf, det vet jag.för å klara av värmen

Comment

Om du använder 2 st 3" så kan du göra rören 14 cm på dem också, sedan trattar i båda ändar.

Comment

Hur gåre med bygget...? Vaknat än efter vinterdvalan?

Comment

Working...
                        X