Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw F34 bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Slog även till på en begagnad Helix SDMI 25 MOST adapter i slutet av sommaren och tänkte prova att köra med den istället för att köra lågnivå in i mosconi boxen.
    Var lite osäker på om jag hade MOST i min HU, men det verkar det som jag har.

    Click image for larger version  Name:	IMG_0509.jpg Views:	0 Size:	87.6 KB ID:	687255

    Click image for larger version  Name:	IMG_0511.jpg Views:	0 Size:	85.2 KB ID:	687256

    Hade inte räknat med att MOST bussen skulle vara inkopplad och aktiverad i HU:n när jag tog ut den för att se om det fanns MOST utag på baksidan.

    När jag kopplade in mig med ESYS så såg jag att den verkade gå till instrumentbrädan (KOMBI). Gissar att det kanske är låtarnas namn som den skickar dit?

    Click image for larger version  Name:	IMG_0514.jpg Views:	0 Size:	79.2 KB ID:	687257

    Jag har beställt och väntar på en MOST Y-kabel för att kunna koppla in SDMI 25 adaptern och aktivera B&O FA koden i ESYS så att HU:n börjar skicka ut ljudet över MOST bussen och se om det kommer att fungera eller inte.

    Ska börja dra högtalarkablar på sidorna och även en TOS-link kabel samtidigt från mittkonsolen till vänster bak där jag tänkte installera slutsteg och processor.

    Click image for larger version  Name:	DSC_0080.JPG Views:	0 Size:	40.4 KB ID:	687258

    Slog till på en 5Meters riktig kvalitetskabel...Den har ju guldpläterade kontakter också....så ljuset måste ju flyga igenom den mycket bättre än om det skulle varit vanliga plastkontakter..


    Två bilder från sommarens balansträning på nya och gamla brädan.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20210812_203026.jpg Views:	0 Size:	39.1 KB ID:	687259

    Click image for larger version  Name:	FFB60DAB-24E0-48EC-B943-DF3B1C5DEEAD.jpeg Views:	0 Size:	54.7 KB ID:	687260
    Last edited by heddan99; September 24, 2021, 17:38.

    Comment


    • #32
      Fått in diskanter på både höger och vänster sida nu... Men inte hänt mycket mer.

      Jag har beställt en ny 10" skärm med Android i som jag väntar på. Bör komma om ett par veckor
      ​Idag har jag lilla 6,5" skärmen och tanken är att jag ska få lite större skärm och få ett litet lyft i kupén.
      Jag har inte navigation och det jag vill kunna köra på skärmen är främst waze med ljud kopplat på en liten högtalare på skärmen för navigeringsljudet och sedan fortsätta köra vanliga ljudet genom vanliga ljudsystem.
      Tänkte även koppla in min gamla backkamera till skärmen och en frontkamera till den.
      Märkte att det var en riktig djungel när man började läsa på lite om skärmarna. Verkar finnas ganska många "fejkade" skärmar som säger att de har SD625 chippet men inte har det.
      Hade först tänkt slå till på en skärm med 625 chippet, men valde att lägga till ett par hundringar och få en med 662 istället och 2 Gb mer ram så 6 istället för 4 Gb ram. Ska kolla direkt när jag får den så att man inte är blåst och att det är rätt CPU i den.

      Click image for larger version

Name:	He86dfcca53fc42fa81044a4319e3519b2.jpg_640x640q90.jpg
Views:	615
Size:	57.2 KB
ID:	687269
      Baslådan blev klar i slutet av sommaren, så den ligger och väntar på att provas i bilen när jag fått in stegen.
      Blir lagom volym för en tia i alla fall.

      Click image for larger version

Name:	DSC_0092.JPG
Views:	591
Size:	69.0 KB
ID:	687270Click image for larger version

Name:	DSC_0093.JPG
Views:	584
Size:	55.4 KB
ID:	687271

      Inväntar nya skrämen innan jag ska dra kablarna i bilen så man slipper öppna upp två gånger.
      Då ska jag även byta till Hertz systemet i dörrarna och under stolarna.

      Under tiden så ska jag börja titta om jag får plats med med slutstegen och processorn på vänster sida bakom luckan. Tänkte se om man kan forma något ställ i termoplast ark i sådana fall och eventuellt förstärka upp med lite glasfiber om det funkar.

      Gillar verkligen termoplast, riktigt smidigt att göra mindre prototyper och saker av när man inte orkar göra en 3d ritning och printa ut.
      Har bara använt mig av termoplast ark tidigare.


      Click image for larger version

Name:	_20210927_155953 (1).JPG
Views:	576
Size:	40.1 KB
ID:	687274Click image for larger version

Name:	DSC_0095 (1).JPG
Views:	576
Size:	29.6 KB
ID:	687272Click image for larger version

Name:	DSC_0096 (1).JPG
Views:	574
Size:	27.1 KB
ID:	687273



      Comment


      • #33

        Har fått hem MOST Y-kabeln och provat att ändra lite parametrar i bilen med ESYS och börjat lära mig det programmet lite.
        Ändrat profilen i stereon till hifi profilen så att den värsta EQ:n försvann....så nu är det inte så mycket bas kvar i bilen med orginal 6 tummarna under sätena :-)
        Provade även att aktivera MOST bussen, först utan att koppla in Helix adaptern och sedan med adaptern. När inte adaptern var inkopplad så försvann ljudet som väntat och fick även ett medlande om att varningsljuden inte fungerade.
        Sedan kopplade jag in MOST adaptern och provade igen, då fick jag inget felmeddelande och MOST menyerna var där.
        Jag har inte kopplat in någon processor till toslinken men det ser ut att kunna fungera när man får in sakerna på riktigt i alla fall :-)

        Click image for larger version

Name:	DSC_0111.JPG
Views:	573
Size:	58.4 KB
ID:	687290
        MOST adaptern inkopplad

        Click image for larger version

Name:	DSC_0108.JPG
Views:	558
Size:	53.5 KB
ID:	687291
        MOST slutsteg aktiverat.

        Click image for larger version

Name:	DSC_0106.JPG
Views:	555
Size:	55.4 KB
ID:	687292
        Click image for larger version

Name:	DSC_0107.JPG
Views:	550
Size:	63.3 KB
ID:	687293
        HK menyn aktiverad i enheten.

        Click image for larger version

Name:	DSC_0112.JPG
Views:	562
Size:	51.4 KB
ID:	687294
        Kopplade upp mig med ISTA efter att jag tagit ut MOST adaptern och lagt till HK FA koden 688 till bilen. Ska kolla när jag kopplat in MOST adaptern om AMP modulen blir grön eller inte. Annars tar jag bort 688 koden och ändrar parametrarna direkt i HU:n genom FDL kodning istället.

        Såg även att man kunde ändra option 6NH till 6NS i min bil på bluetooth. Då bluetooth streaming och USB audio blev standard på 2015 modellerna om jag läst rätt så gör det inte så stor skillnad än om jag haft en äldre modell där man enbart har handsfree och behövde 6NS för bluetooth streaming.
        Det jag verkar få är anslutning av 2 mobiler och support för SMS/mail i skärmen.

        Comment


        • #34
          Intressant och välformulerad läsning, jag blir imponerad av folk som ”vågar” trixa med mjukvaran
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #35
            Originally posted by Nonne View Post
            Intressant och välformulerad läsning, jag blir imponerad av folk som ”vågar” trixa med mjukvaran
            Tack,kul att du hittat tillbaks till forumet Nonne.
            Är ju ganska dött när inte ens du är inne :-)
            Vet inte om jag skulle kalla det trixa direkt med ,mjukvaran, gör bara enklare ändringar i konfigurationen. Har inte uppgraderat mjukvaran eller gjort något annat mer avancerat som gör att man kan förstöra något. Så länge man trycker på rätt knapp så är det lugnt i esys :-)
            Vilken skärm har du i din F31 a Nonne, är det stora skärmen eller har du också lilla som mig?
            Ska bli intressant när jag får min nya skärm och se om den funkar okej som skärm eller om det blir för mycket reflexer i den. Sen får man se om waze funkar okej i alla fall som komplement till mobilen.
            Börjar bli riktigt sugen på att få in högtalarna och stegen så att man kan börja få lite ljud i den igen.

            Comment


            • #36
              Börjat med kabeldragningen i bilen nu. Så har dragit fram högtalarkablar från bak till stolarna i alla fall och toslink kabeln och en styrkabel till mittkonsolen där most25 adaptern kommer att sitta.
              Jag har letat efter min gamla backkamera men bara hittat styrboxen och ett kablage i förrådet....så inser att jag måste ha lagt den på något bra och säker ställe

              Högtalarna under sätet är urtagna ur lådan nu i alla fall....hårfönen fick jobba lite innan så att limmet blev lite mjukare i alla fall innan man fick bända upp dem så att de lossnade.

              Click image for larger version

Name:	DSC_0133.JPG
Views:	539
Size:	50.0 KB
ID:	687318

              Sedan har jag kollat hur jag ska montera sakerna.
              Insåg att jag inte gjorde som jag tänkt från början med lådan på sidan. Jag hade tänkt ha den lite längre in från början och sedan göra en lång passbit där lådan går nu och göra ett hål och galler och klä det med tyg så att det blivit helt osynligt. Nu blir det nog tyg på bara lådan och synligt galler och högtalare.



              Click image for larger version

Name:	DSC_0126.JPG
Views:	540
Size:	93.7 KB
ID:	687319


              Stegen och processorn har jag tänkt montera på vänstra sidan.
              Tänkte ta och fila till någon inotan eller divinylcell bit som jag har liggande och göra en skiva längst ned och på sidan som man kan lägga ett lager glasfiber över och sedan skruva dit stegen på. JL steget bör få plats i botten och de två alpine stegen stackade på väggen. Sedan tänkte jag ha DSP:n längre in på väggen.

              Click image for larger version

Name:	DSC_0128.JPG
Views:	545
Size:	58.9 KB
ID:	687321 Click image for larger version

Name:	DSC_0127.JPG
Views:	544
Size:	59.4 KB
ID:	687320

              Letade efter lappen som normalt brukar ligga under baksätet med färgkoderna för inredningen i bilen, men hittade ingen :-(
              Första bilen jag inte hittat någon lapp i. Så blir svårt att försöka googla efter matchat tyg nu till sidan.

              Ska iväg till BMW imorgon och köpa lite extra knäppen om det går sönder några när man öppnar dörrarna igen och sidopanelerna. Inser att det blir jobbigt att få igenom två par högtalarkablar till dörrarna utan att behöva borra befintliga kontakter i dörrarna. Ett par ser ut att gå att få igenom utan några större problem utan att borra eller göra något, så det får bli ett par och använda den till mellanregistret och sedan köra befintliga högtalarkabeln till diskanterna.

              Attached Files

              Comment


              • #37
                Originally posted by heddan99 View Post

                Tack,kul att du hittat tillbaks till forumet Nonne.
                Är ju ganska dött när inte ens du är inne :-)
                Jag har aldrig lämnat forumet, kollar varje dag om det hänt något nytt och svara bara där jag känner att jag tillför något …. men kul du tycker så,

                Originally posted by heddan99 View Post
                Vilken skärm har du i din F31 a Nonne, är det stora skärmen eller har du också lilla som mig?
                Jag har den stora.

                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #38
                  Går inte så snabbt framåt, men dragit in en ny högtalarkabel till dörrarna i helgen genom det lilla hålet som finns i kontakten. Sen bytte jag till Hertz högtalarna så de är på plats.
                  Click image for larger version

Name:	DSC_0151.JPG
Views:	514
Size:	76.9 KB
ID:	687339 Click image for larger version

Name:	DSC_0152.JPG
Views:	512
Size:	69.6 KB
ID:	687340 Click image for larger version

Name:	DSC_0153.JPG
Views:	508
Size:	60.3 KB
ID:	687341

                  Sen är mid basarna under stolarna monterade och på plats också. Inte någon supersnygg montering, men funkar i alla fall . Får se om jag fixar till och sätter dit original gallret över dem istället för filtmattan senare :-)

                  Click image for larger version

Name:	DSC_0155.JPG
Views:	512
Size:	67.2 KB
ID:	687342 Click image for larger version

Name:	DSC_0156.JPG
Views:	489
Size:	61.3 KB
ID:	687343 Click image for larger version

Name:	DSC_0157.JPG
Views:	506
Size:	65.1 KB
ID:	687347


                  Har klätt lådan och provmonterat den. Har inte satt dit gallret än så att det blir lite tåligare.

                  Click image for larger version

Name:	_20211018_171652.JPG
Views:	507
Size:	67.2 KB
ID:	687344 Click image for larger version

Name:	_20211018_224850.JPG
Views:	509
Size:	53.2 KB
ID:	687345

                  Har kopplat in originalfilter till framhögtalarna och kör det genom stereon, så inte så högt ljud, men funkar helt okej för vardagslyssning i alla fall.
                  Hoppas få in stegen och DSP:n om någon vecka så man får igång basen och lite mer tryck i bilen och även se om det funkar bra med SDMI25 adaptern :-)
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Hej!
                    intressant läsning! Jag har precis kommit över en 320GT med stora navin och H/K ljudet, men kommer nog vilja uppgradera det med Carplay och sen om jag känner mig själv rätt DSP, nya högtalare, dämpa bilen, sub/subbar. Ja, förmodligen hela paketet.
                    Så därför vill man gärna se och läsa mer om ditt projekt.
                    Likt Nonne så är jag imponerad att du vågar koda om i originalsystemet. Kul!!

                    Comment


                    • #40
                      Kul, vilken årsmodell har du? H/K ljudet är ju ganska okej i alla fall. Lättare om det är som jag hade, basic systemet. då är det inte så mycket att fundera på
                      koda om är väldigt enkelt, speciellt om man bara ändrar direkt i radion som jag brukar göra.
                      annars har det inte hänt mycket med systemet. Har haft funderingar på att fixa en frontsub så man får lite mer kickbas, får se om man får tummen ur framåt våren.
                      Sen fick jag tag på en Begagnad minidsp ddrc-22d som jag tänkte koppla in för skojs skull någon dag på toslinken innan mosconin och se hur det skulle bli med Dirac live tuning.

                      Comment


                      • #41
                        Det var en 2014. Men jag hann sälja den efter 2 veckor. Snubblade över en 320D XDrive Touring Msport 2020 som var alldeles för fin för att kunna motstå. Så nu har jag ännu större ”problem” då den har RAM modul och inte MOST. Även den har H/K ljud som ska uppgraderas.
                        Men Nonne är inkopplad i projektet så det kommer bli kanon.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by onilsson View Post
                          Det var en 2014. Men jag hann sälja den efter 2 veckor. Snubblade över en 320D XDrive Touring Msport 2020 som var alldeles för fin för att kunna motstå. Så nu har jag ännu större ”problem” då den har RAM modul och inte MOST. Även den har H/K ljud som ska uppgraderas.
                          Men Nonne är inkopplad i projektet så det kommer bli kanon.
                          Ja du e duktig på att bygga så du kommer få en riktig dräpare.

                          MOST försvann ihop med RAM, helt annan kontakt och nu är det digital signal via vanlig kabel i stället!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #43
                            Gratulerar till en fin 2020 Härligt när de byter system och det blir ännu krångligare att byta till roligare saker .

                            ​​​​​​Nonne, måste man gå den analoga vägen nu eller finns det några adaptrar så man kan få it hederlig spdif signal?
                            sökte lite och såg att det var IPsec protectad signal på nya RAM så inte lika enkelt att byta ut bara gissar jag.
                            Såg att det fanns adaptrar så man kunde plugga in direkt i stegen/processorerna för RAM om man hade vanliga/hifi systemen. Finns det samma för hk systemet eller programmerar man om radion? Blev ju lite nyfiken på hur de nya systemen är uppbyggda nu.
                            Glad att man har en 2016 så man inte behöver bry sig om det på ett par år till .

                            Comment


                            • #44
                              RAM (Receiver Audio Module) modulen kommunicerar genom OABR (OPEN Alliance BroadR-Reach) protokollet.
                              Rent fysiskt är det typ helt vanlig Ethernet, men med annan kontakt.

                              Kommunikationen är tyvärr skyddad med IPSec så det går inte att snappa upp signalen. Hade den inte varit det så finns det OABR-Ethernet adaptrar och där skulle man säkert kunna plocka ut ljudströmmen. Men som sagt, det skickas krypterat.

                              www.opensig.org
                              https://x2e.de/en/products/oabr2ethe...edia-converter

                              Comment


                              • #45
                                Vi får väl hoppas att det kommer någon form av omvandlare inom de närmaste åren. Tills vidare får man väl köra på signalen från H/K steget in i DSP. Har beställt motstånd till sub-kanalerna för att få ner spänningen.

                                Comment

                                Working...
                                X