Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Originally posted by Porscheper View Post
    Fan vad snyggt det blir!

    Bara en undran, Jag såg attt du satt fast jorden med rostfri A4 bult.
    Är du inte rädd för galvanisk korrosion?

    /P
    Tack! Jag har faktiskt inte reflekterat över eventuella problem med galvanisk korrosion så det är bra att du nämner det.
    Har du sett exempel i den här typen av applikation där det kan bli problem?
    Tänker du dig att det är plåten i reservhjulsbaljan som blir anod och kan börja korrodera eller kan det bli problem på annat sätt?

    På Skyllermarks kopplingsplintar och polplintar i förtennad mässing används ju rostfria skruvar så just den materialkombinationen verkar ju fungera ihop.

    Comment


    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Jag har bara sett reglage till båtar som var av aluminium, där fästena försvann" på en säsong när polaren hade monterat dom med rostfria skruvar.
      Nu var det ju i havet så det är en mycket jobbigare miljö.

      Bulten går väl ut på baksidan av baljan, så risken finns väl att det kommer lite salt på den till vintern.

      Ville bara inte att ditt snygga bygge skulle få problem av en sådan lite detalj, speciellt inte problem med jorden, som kan förstöra steg mm.

      Men kanske överdriver jag risken. Någon annan som vet?

      /P

      Comment


      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Rostfritt går inte ihop med alu nej men funkar bra med galvad plåt, mässing, nickel. Men hur det är med koppar minns jag inte så det klarar sig som det ser ut. :-)
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Skyllemarks jobbar väl mest med förtennad mässing och där fungerar ju rostfritt bra.

          Comment


          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Högtalarkablar, lågnivåkablar, strömkabel till huvudenheten och kabel till RC-minin är nu tillverkade, strumpade, uppmärkta och framdragna genom kupén.
            Mycket kablar blir det...



            Högtalarkablar och lågnivåkablar drogs längs högersidan på bilen, strömkabel till vänster.

            Allt kablage kunde med viss möda gömmas under befintliga paneler i bilen, på så sätt slapp jag bland annat ha synliga kablar under baksätet

            Bilderna nedan visas hur kabelstammarna smiter upp längs med högersidan på bilen.





            Med matta på plats och monterad plastpanel:

            Comment


            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Originally posted by Lonefox View Post
              Rostfritt går inte ihop med alu nej men funkar bra med galvad plåt, mässing, nickel. Men hur det är med koppar minns jag inte så det klarar sig som det ser ut. :-)
              Bra, då slipper jag göra om

              Originally posted by Torsten View Post
              Skyllemarks jobbar väl mest med förtennad mässing och där fungerar ju rostfritt bra.
              Exakt, så tänkte jag också

              Comment


              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                De nydragna högtalarkablarna genom kupén skarvades sista biten upp till poddarna och ut till dörrarna med hjälp av rundstift, rundstiftshylsor och därefter krympslang över det hela. Jag hittade ett bra utrymme för skarvarna bakom en täckpanel på sidan av instrumentbrädan.







                Därefter var det dags att ge sig på kabelhärvan bakom stereon. Ett antal kablar som ej användes klipptes bort. Kabelstammarna tejpades därefter med "OEM-tejp" och därefter en del kompletterande strumpning och märkning.







                För att kunna köra huvudenheten med tändningen avstängd monterade jag en tvåvägsbrytare på panelen strax under tändningslåset.
                Med brytaren i läge ett får huvudenheten ACC-spänning via tändningslåset som vanligt. Mittenläget är helt avstängt och i läge 2 får huvudenheten ACC-spänning via det bakre batteriet.











                Med ambitionen att ställa ingångskänsligheten på Mosconi 6to8 DSP:n mätte jag därefter hur högt det gick att dra upp volymratten på huvudenheten tills det började distade. Det visade sig att Alpine CDE-178BT har distorsionsfri signal på lågnivåutgångarna även vid volymratten uppskruvad till max/läge 35 som bilden nedan visar.



                Injusteringen av DSP:n fick dock vänta ett tag. Istället gav jag mig på batteriladdaren som ska vara fast installerad i bilen.
                Jag hittade en lämplig plats bakom sidopanelen på vänstersidan i bagaget.
                Provmontering på bilden nedan.



                Pluskabeln mellan laddaren och batteriet modifierades med hängsäkringar i båda ändar. Kablaget kortades ner, strumpades och märktes upp.



                Last edited by Backkungen; July 4, 2015, 23:39.

                Comment


                • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Jag blir imponerad av din detalj arbeten och att inget lämnas åt slumpen.
                  Vore trevligt att få kolla och lyssna på din bil nästa gång man är i Västervik

                  Comment


                  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Originally posted by kokos View Post
                    Jag blir imponerad av din detalj arbeten och att inget lämnas åt slumpen.
                    Vore trevligt att få kolla och lyssna på din bil nästa gång man är i Västervik
                    Tack! När installationen är klar är du välkommen till Västervik för inspektion och provlyssning.

                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Den fasta installationen av batteriladdaren är färdigställd.
                      Sidopanelen på vänster sida kläddes om i mörkgrå DLS trunkliner. På bilden nedan syns skillnaden mellan originalmattan på luckan och den nyklädda panelen.



                      Batteriladdaren fästes i sidopanelen med hjälp av M4 gängstång. Distanser tillverkades av kolfiberrör jag hittade i mina gömmor. På baksidan av panelen användes stora brickor och låsmuttrar.





                      Kablaget fästes upp med buntband och buntbandsankare.



                      Sidopanel med batteriladdare monterat:



                      Med lucka monterad: Kraftiga neodymiummagneter från Kjell fästes i lucka och panel på de ställen som tidigare led av fula glipor.



                      Laddaren inkoppplad för test:



                      DSP:n ska sitta monterad bakom den högra sidopanelen.
                      Först monterades den på en aluminiumprofil jag hittade i Biltemas fyndhörna tidigare i år. Nitmuttrar och gummibussningar användes vid monteringen:



                      Kablaget till DSP:n färdigställdes:



                      AMAS-2 enheten från Mosconi monterades med kardborreband uppe vid bakre sidorutan. Kantskydd monterades där det finns risk för kabelskav:





                      Här nedan en bild på aktuell status. DSP:n sitter monterad på baksidan av aluminiumprofilen. Inställningar och anslutningar är åtkomliga ovanifrån.
                      På framsidan ska 6-kanalssteget sitta.

                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Alla anslutningar till batteriet är nu klara och kablarna är uppmärkta och fixerade med buntband, buntbandsankare och OEM-tejp.



                        Kablarna från batteriladdare, B+ till huvudenheten och remotekablar från huvudenheten buntades samman och fästes med buntbandsankare på bakstammen där de kommer att vara dolda av plåttröskeln in i bagageutrymmet. Kantskydd användes vid risk för vassa plåtkanter. Eluttaget till batteriladdaren syns också på bilden nedan:



                        Tre stycken rostfria M10-gängstänger i rätt längd skruvades fast i reservhjulsbaljan med galvade fyrkantsbrickor och rostfria muttrar.



                        På dessa stänger monterades sedan två hyllor med fyrkantsbrickor och muttrar. Den undre hyllan är för monoblocket, ett Alpine PDX-M6. Plastdistanser användes i hörnen på monoblocket för att få luftcirkulation. Monoblocket fästes med gängade M4 och islagsmuttrar.







                        Den övre hyllan består av strömfördelnings och jordblock på undersidan och säkringshållare på ovansidan.









                        Hela hyllmontaget blev otroligt stadigt, i stort sett helt stumt även om man verkligen försöker rubba det med våld.

                        Kvällen avslutades med att para ihop DSP:n med min bärbara PC via Bluetooth vilket funkade utan problem.



                        Jag hann också med att ställa ingångskänsligheten på DSP:n vilket gick smidigt med hjälp av en indikatorlampa på DSP:n som blinkade vid överstyrning. Jag kopplade också in oscilloskopet för kontroll vilket bekräftade att DSP:n precis som den ska klipper av signalen helt vid överstyrning.

                        Det känns kul att ha kommit så här långt, nu närmar sig stunden då det är tänkt att komma ljud i högtalarna.

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Ja.. Kan inte säga annat än att det ser exemplariskt ut!
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Originally posted by carlr View Post
                            Ja.. Kan inte säga annat än att det ser exemplariskt ut!
                            Tack, man gör så gott man kan. Vad jag kan se i din byggtråd finns det inte så mycket att anmärka på din installation heller

                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              snyggt=) själv har ja ej tålamod att göra sådär hehehe :P

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Med DSP:n ansluten var man ju bra sugen på att få höra ljud ur anläggningen.
                                Gainen på 6-kanalssteget och monoblocket ställdes in med hjälp av oscilloskop.
                                Därefter färdigställdes ändarna på högtalarkablaget till 6-kanalssteget.
                                Passande ändhylsor användes.



                                Både RCA-kablarna och högtalarkablarna drogs bakom högra sidopanelen. Det blev en lyckad lösning:



                                De sedan tidigare självfabricerade RCA-kablarna från DSP:n till slutstegen kopplades in:



                                Ström och högtalarkablar kopplades in till 6-kanalssteget som hade begåvats med riktigt bra anslutningsterminaler:



                                Något jag dragit mig för och som nu var dags att genomföra var montering av rampamuffar till midbasarna fram. Hålen för muffarna borrades upp med en halv millimeter i taget och högt varvtal på borrmaskinen för att undvika att MDF:en fläker upp sig. Därefter droppades CA-lim i hålen innan muffarna monterades med hjälp av skruvdragare på långsamt varvtal.



                                Guldpläterade gafflar terminerades på midbasarna, därefter montering i bafflarna med svarta M4-insex. Dessförinnan monterades också en tätningslist på baksidan av elementet.







                                Gladens Aerofoam klipptes till och monterades runtom insidan av dörrpanelens öppning för högtalaren. Syftet med detta var dels estetiskt och dels akustiskt.
                                Därefter monterades de av Expoze sedan tidigare tillverkade gallrena:



                                Baslådan fästes slutligen i reservhjulsbaljan med genomgående M10-bultar.

                                Säkringarna kopplades slutligen in och med detta är anläggningen spelklar.

                                Nedan en översiktsbild på installationen under bagagerumsgolvet:



                                Har nu ägnat ett antal timmar åt inställning av nivåer, tidskomp och EQ-tweakande med hjälp av XTZ Room Analyzer och praktisk lyssning.
                                Ljudet börjar falla på plats och det är lätt att bli sittandes länge och bara mata favoritskivor när det låter bra

                                AMAS-2:an var problemfri att para ihop med min Iphone 5:a och Samsung Note 4.
                                Har också hunnit med en snabb jämförelse mellan CD, Iphone 5 och Samsung Note 4.
                                Det är inga stora skillnader men karaktären i ljudet skiljer sig klart åt.
                                CD låter i mina öron bäst, därefter är det mer en smaksak mellan Iphone 5 och Samsung Note 4. Iphone 5 låter i mina öron lite hårt och sterilt medan Note 4 är lite snällare och mer lättlyssnad i karaktären. Jag ska fortsätta att jämföra så får vi se vilket medium jag föredrar.

                                Comment

                                Working...
                                X