Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

    Originally posted by Emil.S View Post
    Är det inte lite halvsvårt att bara kunna gissa sig fram en storlek på lådan samt port? Enligt DLS själva så säger dom 36,5L portad till just detta element.
    Jag har själv varit i kontakt till Gunnar på DLS om denna låda, och han säger att lådvolymen stämmer av det som står i informationen.
    DLS föreslagna brutto innervolym till Nobelium 12I är nästan exakt 34,38 liter (räknade ut bruttovolymen på deras låda i manualen. Skall just såga upp bitarna : )

    36,5 liter är till iridium 12an

    Fluff
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

    Comment


    • #47
      Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

      Nu har jag bestämmt mig för att det blir DLS Up6I midbasar, lånade lite batterier (3 st XE12-110) och 25A laddare och körde dem på mitt Genesis Dual Mono i 2 ohm stereo, och UP6I lät bättre än UP6 när man laddade på med MYCKET effekt. körde mellanregister och diskant på DA110, och det var ganska tydligt bättre kontroll på UP6I.

      Men det var en inte helt behaglig volym, men skönt att veta att de pallar, har skallbank som efter en helkväll, utan att ens ha rört något skoj att dricka....

      Och leveransen av plastnings grejjor var inte komplett, några viktiga delar saknades men stod på leverans sedeln : ( men inga firma namn nämnda, får se om de svarar på mailet där jag påpekar bristen i leveransen.

      God fortsättning

      Fluff
      Last edited by Fluff; January 10, 2015, 21:11. Reason: info
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • #48
        Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

        Gillar verkligen det här upplägget på tråd, där dina stegvis resonemang får följa med.
        Det är sällan man läser om någon som har haft tillgång till så mycket produkter, och tagit sig tiden att testa dem motvarandra så här.

        Största tummen upp, och lycka till

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #49
          Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

          Tackar för det, tror nog att det absolut värsta blir stegtestningen, men då bör framsystemet vara på plats (i vår), då jag ju redan testar lite steg hemma i riggen, men då jag för närvarande inte har nog med ström hemma för de värsta så blir nog slutliga testerna i bilen. Har ju en rejäl samling steg som av någon skum anledning växer : )

          Har i alla fall börjat bygga lite lådor för bastester, och så får vi se hur och i vilken bil de testas, men jag är en klåpare till snickare, stora minus poäng på "craftmanship"
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • #50
            Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

            Spela rakt ut i väldämpad dörr och dörrsida eller lägga in ett membran bakom midbasarna eller plasta en 18 liters låda? Har knappt hunnit vara hemma den senaste veckan, så har i princip bara hunnit lyssna lite på ett steg som i nuläget är lite hemligt, men i övrigt så har jag bara hunnit tänka, och just nu upptas mina tankar mest av den inledande frågeställningen. Då jag är rookie på plastning, och inte ens har ett garage just nu, så är jag mycket velig på vilken ambitionsnivå jag skall lägga mig på. Skulle behöva lite input ifrån andra som har erfarenhet av att spela UP6i element ut i dörrsidan

            Skall ju enligt planen ha två midbasar per sida, så lådan skulle bli bortåt 18 liter om den skulle vara sluten, om jag skulle köra membran, ca 7-9 liter eller så, vilket kan bli lite jobbigt att bygga då bilen har exempellöst dumt för ändamålet designade fönsterhissar.

            Då hur mycket effekttålighet och SQ tappar jag om jag spelar dem ut i dörrsidan? Lite svårt att labba fram, så om någon har lite erfarenheter avseende dessa element så skulle jag vara tacksam för några visdomsord.

            Mvh

            Fluff
            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

            God bless the Amp Doctor !

            Comment


            • #51
              Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

              Originally posted by Fluff View Post
              Spela rakt ut i väldämpad dörr och dörrsida eller lägga in ett membran bakom midbasarna eller plasta en 18 liters låda? Har knappt hunnit vara hemma den senaste veckan, så har i princip bara hunnit lyssna lite på ett steg som i nuläget är lite hemligt, men i övrigt så har jag bara hunnit tänka, och just nu upptas mina tankar mest av den inledande frågeställningen. Då jag är rookie på plastning, och inte ens har ett garage just nu, så är jag mycket velig på vilken ambitionsnivå jag skall lägga mig på. Skulle behöva lite input ifrån andra som har erfarenhet av att spela UP6i element ut i dörrsidan

              Skall ju enligt planen ha två midbasar per sida, så lådan skulle bli bortåt 18 liter om den skulle vara sluten, om jag skulle köra membran, ca 7-9 liter eller så, vilket kan bli lite jobbigt att bygga då bilen har exempellöst dumt för ändamålet designade fönsterhissar.

              Då hur mycket effekttålighet och SQ tappar jag om jag spelar dem ut i dörrsidan? Lite svårt att labba fram, så om någon har lite erfarenheter avseende dessa element så skulle jag vara tacksam för några visdomsord.

              Mvh

              Fluff
              Spela rakt ut i dörren.med en stabil baffel.Det hade jag gjort.Åtminstone till att börja med.

              Comment


              • #52
                Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                Hahhhh, blev lite morgon meck, och efter en test i gammal 240 dörr med sjukt mycket dämpning och spånskive förstärkt dörrsida, så tror jag att jag börjar med att spela ut i dörrarna, så att då börjar planen att ta form, kan ju alltid bygga om senare 😇
                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                God bless the Amp Doctor !

                Comment


                • #53
                  Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                  Hmmm, ändrade planer, testade idag DLS Scandinavia 6" midbasen i 9,5 liter slutet, och menbranlåda och herre jösses vilken skillnad imot UP6i basarna, kan definitivt leva med att jag bara har en i varje dörr, de lät grymt fint som midbas, testade att köra dem som mellanregister i 2 vägs system också (emot bättre vetande), och det lät INTE bra, men som midbasar var de kanon exakta, och hade en grym timing och lät underbart, Så det blir enligt nuvarande plan en dls Scandinavia sexa i varje dörr.

                  Fluff
                  sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                  Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                  God bless the Amp Doctor !

                  Comment


                  • #54
                    Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                    Kul du gillade 6'orna. Att dom inte fixade 2-vägs system och att agera mellaregister är självklart då dom du köpte är för 3-vägs-system. Dom är specade 30Hz-1000Hz.
                    Finns även för 2-vägs-system och då är dom specade mellan 50Hz-6000Hz.

                    Men dom är grymma som midbasar. Kör med samma fast i 8ohms varianten till mina nya hemmahögtalare men då dubbla i portad låda. Där aggerar dom basar. Gisses vad dom spelar skönt. Grymt drag, kontroll och spelar härligt djupt då med.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                      Åhå, visste inte det fanns olika varianter av scandinavica 6or.
                      Redigt uppmuntrande med mysiga ljud ur ditt rigg!

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #56
                        Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                        Jepp, testet var som sagt emot bättre vetande, och för att jag var nyfiken, hade läst lite virriga test på talkaudio, och ville bara labba lite, men som midbasar (vilket är det de är avsedda för) är de fantastiska.

                        Såg en Irländare som hade dubbla Scandinavia 6 midbasar OCH ett Scandinavia 6/2 (Scandinavia 6 tums mellanregister )i varje dörr samt diskant, de dörrsidorna kan inte ha varit lätta : )

                        Är grymt nöjd : )

                        Får göra om plastningarna som är påbörjade men bättre nu än när jag var klar : ) Nu måste jag nog åka upp till landet och plugga igen ena hålet i min gamla 240 dörr för dubbla sexor, och se om man vågar spela dessa pjäser in i dörr eller om man måste plasta låda till varje dörr.

                        Kan någon som tävlat med dessa säga hur de uppför sig i en dämpad dörr utan låda?

                        Trevlig helg

                        Fluff
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • #57
                          Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                          Ingen koll på om någon testat att spela rakt ut i dörren. Kolla på DLS-gruppen på FB. Men jag skulle nog hålla dom i plastade lådor i alla fall för att inte utsätta dom där fina högtalarna för fukten.

                          Själv körde jag med 9liters lådor. DLS rekomenderar 7-9lit till dessa.

                          Och som sagt, scandinavia-systemet spelar guddomligt i hemmahögtalara med. Skönt att kunna mysa av deras ljud där istället nu när jag lagt ner bilstereodelen av mitt liv.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                            Originally posted by BMF View Post
                            Ingen koll på om någon testat att spela rakt ut i dörren. Kolla på DLS-gruppen på FB. Men jag skulle nog hålla dom i plastade lådor i alla fall för att inte utsätta dom där fina högtalarna för fukten.

                            Själv körde jag med 9liters lådor. DLS rekomenderar 7-9lit till dessa.

                            Och som sagt, scandinavia-systemet spelar guddomligt i hemmahögtalara med. Skönt att kunna mysa av deras ljud där istället nu när jag lagt ner bilstereodelen av mitt liv.
                            Ja, jag har letat med ljus och lykta efter tscandinavia tre tums mellanregistren, både nya och beggade, verkar vara lönlöst : (

                            Om någon har och är i säljartagen, hör av er......
                            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                            God bless the Amp Doctor !

                            Comment


                            • #59
                              Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                              Hur bra är Scandinavia kitten?

                              Är dom ofärgade,eller lutar dom åt något håll?

                              Comment


                              • #60
                                Re: Fluffs Grodsång i Volvo 480ES

                                Av vad jag har hört, är det enorm spridning på hur de låter med avsikt på värme/kyla.
                                Lyssnade på två bilar med Scandinavica på träff förra året. Man hade aldrig i helvette kunnat tänka sig d var samma element.
                                Bilarna lät RADIKALT annorlunda.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X