Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V50 goes Phoenix Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

    Originally posted by Landén View Post
    Jag frågade en gång om någon har nått tips om bilen stinker polyester efter plastning. Nu har jag ett tips själv på att ta bort doft om man har plastat i bilen eller använt andra skarpa kemikalier. Det är att köra omkring med ett par skivor mdf i bilen. detta absorberar doften riktigt bra faktiskt.

    Vi gjorde nått liknande när jag jobbade med vitvaror. Då gällde det kylskåp som hade varit använda men nu avstängda under långvarig service eller lagring, då fyllde vi skåpen med så mycket reklamkataloger som vi kunde hitta och all dålig doft absorberades.
    Missade den frågan men värme gör susen för att driva ur polyesterdoften med.
    Jag kör alltid med kupévärmare igång varenda gång bilen står still då jag plastat i den.

    Tack för tipset om MDF där...skall testa att kombinera värmen med en hyfsad bit MDF i bilen. Kanske går ur fortare då. Den som lever får se
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #77
      Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

      Polyestern 'sluthärdar' vid högst upplevd temperatur, vilket gör att värmen från kupévärmaren närmar detta stadiet och man slipper kvarsegande doft i avsevärt högre omfattning

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #78
        Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

        Originally posted by zrken View Post
        Polyestern 'sluthärdar' vid högst upplevd temperatur, vilket gör att värmen från kupévärmaren närmar detta stadiet och man slipper kvarsegande doft i avsevärt högre omfattning
        Märkt att även saker som genomhärdat utanför bilen kan avge doft ett tag efteråt så...

        En bastu kan användas till mkt.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #79
          Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

          Originally posted by Lonefox View Post
          Märkt att även saker som genomhärdat utanför bilen kan avge doft ett tag efteråt så...

          En bastu kan användas till mkt.
          De saker jag kokat ordentligt under/efter härdningen har därefter helt slutat avge doft på max ngn dag eller 2.
          Rekomenderar starkt saftig kupévärmarkokning :]

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #80
            Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

            Originally posted by zrken View Post
            De saker jag kokat ordentligt under/efter härdningen har därefter helt slutat avge doft på max ngn dag eller 2.
            Rekomenderar starkt saftig kupévärmarkokning :]
            Jo men precis. Genomhärdat och torrt och ändå släpper de ifrån sig doft ett tag.
            Mäkta irriterande.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #81
              Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

              Som sagt, det minimeras om du kokar upp dem i 'bastu'.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #82
                Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                Annars finns ju nybilsdoft på sprayburk hehe hehe

                Comment


                • #83
                  Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                  Då har ytterligare lite paket kommit från min heta Ebay-date.

                  10m vit led
                  5m blå led
                  Skarvstycken
                  2st dimmers.

                  Just dimmers var roliga, jag reflekterade över att dom var stora som en mindre planet.

                  Så jag tänkte att det kan inte vara en stor elektronik i dom??


                  så dom här blir ganska bantade. Hade för mig att jag köpte tre men det verkar inte ha varit så.
                  Jag ville ha en för ljus i kupén och en för bagaget. Även en till min bastu (utsidan)

                  Men jag får se hur jag gör med det, vi planerar att flytta innan våren,
                  Jag och min fru håller på med förberedelserna inför en adoption av vad vi hoppas blir ett syskonpar. Vi är just nu i medgivandeutredningen och vårat hus kommer inte att bli godkänt då det är lite litet.

                  Dessutom så rasade hjullagret på min bil, Billab Kungälv bråkade dock inte utan tog det på garanti trots att dom kanske inte hade behövt.
                  Så nu gillar jag bilen igen och rekondade den igår så nu liktar den gott som en ungdomsförälskelse.

                  Jag har dragit mig lite för att bygga klart slutstegslådan då jag inte har mina strömblock än. jag har heller inte fått fläktstyrningen.

                  Men jag har inte gett upp..
                  Mini Cooper goes Pioneer
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                  Volvo V50
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                  Sponsorer som håller mig flytande:
                  Pioneer, Stinger

                  Comment


                  • #84
                    Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                    Hahah gösses vad lite mat det fanns i den plastburk xD

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #85
                      Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                      Nu har jag kört fast känns det som!!

                      Jag köpte mig ett stycke creme-beige vinyl på stoff och stil för att använda i bagaget.
                      Jag ångrde mig sen då jag tänkte spackal upp lite mjukare former i bagaget, då vände jag mig till top n trim för att se om dom hade superstretchvinyl i min färg.
                      Vad jag förstod så hade dom inte det. Så nu måste jag troligtvis hitta en mjukare vinyl för att komma vidare.

                      Har ni några tips?


                      Här är en bild på ett framsäte som referens.
                      Det måste väl finnas mer ställen att handla från?
                      Mini Cooper goes Pioneer
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                      Volvo V50
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                      Sponsorer som håller mig flytande:
                      Pioneer, Stinger

                      Comment


                      • #86
                        Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                        Det är de ända två ställena jag känner till oxå.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #87
                          Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                          Jag pratade med topntrim idag när jag beställde lim och han sa att dom knappt använder superstretch själva då dom tycker att det brukar funka med vanlig vinyl.

                          Jag tror efter att ha pratat med honom att det kan funka med min vinyl ändå.
                          Nu har dessutom allt kommit från ebay, inklusive fläktstyrning och reläer.

                          Så nu kanske jag känner för att fortsätta igen, signalkablar och jordblock har kommit från stinger men tyvärr inte min säkringshållare.

                          Rock on.
                          Mini Cooper goes Pioneer
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                          Volvo V50
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                          Sponsorer som håller mig flytande:
                          Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • #88
                            Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                            Ah, kom skrot från ebay till mig oxå. Tilltänkta backljus. De lyser ungefär som en mobil-diod fast är stora som tennisbollar. Helt facsinernade missvisande spec.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #89
                              Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                              Nu var jag iväg och handlade Ek-bitarna till bygget och det är fan inte billigt.
                              Hittade även ett galler för att använda till version 2 av slutstegslådan.
                              Som tidigare inläggsskrivare sa så fanns det billigt på bauhaus, det vara bara jag som hade missat det.

                              Tråkigare var det att komma in i min kalla verkstad och upptäcka att det såg ut som ett dussin självmordsbombare hade haft utvecklingssamtal där.

                              Dekadensen var så total så att jag tvingades lägga en bra stund på att bygga en arbetsbänk. Väl klar så åkte "locket" upp på arbetsbänken.


                              Vidareså började jag på ramen runt glasrutan. Tanken är att rutan kommer att fräsas in i Ekramen och inte ner i locket, detta för att förhoppningsvis göra detta till en solid enhet. Vi får se hur det ser ut sen. Jag kommer att limma rutan på plats i ramen med hjälp av ett nedfräst spår i ramen så att limmet inte kommer ut på rutan.


                              den orbservanta ser att jag har på den delen som ligger till vänster sågat fel, det fanns dessutom ingen marginal så det felkapet kostade 300kr.

                              Dom andra Ek.ribborna är smalare men lika tjocka. När dessa ligger på plats kommer jag att spackla en backe upp för att det inte skall se ut som en minecraftkreation.
                              Jag hoppas då att min vinyl sträcker fint över kanten.

                              Sen började fräsa ur för basarna.

                              Jag kom tills att det var 2mm kvar då räckte inte stålet ner genom skivan, tyvärr så hittade jag inget att lossa chucken med så det tog stopp där för idag.

                              Men nu är vi pågång!
                              Mini Cooper goes Pioneer
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                              Volvo V50
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                              Sponsorer som håller mig flytande:
                              Pioneer, Stinger

                              Comment


                              • #90
                                Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                                Idag fick jag köpt en till eklist då jag sågade fel igår, den var som tur var inte lika dyr som jag mindes den utan det slutade på 139kr.

                                Fick även fräst ur hålen för basarna och lagt en liten radie runt dom, jag gjorde dom medvetet lite för stora då jag var rädd för att jag inte skulle klara att sträcka vinylen ner längs radien. Jag gjorde då två st ringar som skall lackas och tryckas ner i glipan.




                                Det blev lite större än vad jag hade väntat mig! Frigången mellan den vänstra basen och botten på lådan är minimal då reservhjuls baljan ligger åt höger på V50.


                                Dom är rätt stadiga för att vara 10r. Här syns även ringarna som skall fylla ut glipan.

                                Sen fick jag gjort mig ett försök på rutan och ramen till slutstegslådan.
                                Det blev en rysare och jag konstaterade att momenten kändes mycket enklare i min fantasi än i verkligheten.




                                det blev inte så mycket gods kvar efter fräsningen!
                                Här syns även en ytterligare fördjupning som är tänkt för limfogen.



                                Är osäker på hur det här blir när det har torkat men jag såg till att få en ordentlig limfog utöver den som binder ovansidan på glaset mot ramen.
                                Stör jag mig för mycket på det så gör jag en till.

                                I min kala verkstad byggde jag sen ett torkbås som verkar funka fint.



                                Lekte även med tanken hur jag skall ha dom andra ribborna och det lutar åt 3st längsgående just nu. En mellan basarna och två på sidorna och eventuellt nått form av skydd för basarna med lite belysning i. Men det får jag se hur jag känner för senare.




                                Over and out...
                                Last edited by Landén; December 5, 2014, 14:20.
                                Mini Cooper goes Pioneer
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                                Volvo V50
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                                Sponsorer som håller mig flytande:
                                Pioneer, Stinger

                                Comment

                                Working...
                                X