Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V50 goes Phoenix Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

    Kul att se dina framsteg i installationen :-)

    Comment


    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

      Tyget över gallret, märkte du nån skillnad jämfört med orginalgallret? Jag har haft funderingar på samma övning på mina i Audin, saknar en del mellanregister just nu.
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

        Originally posted by Backkungen View Post
        Kul att se dina framsteg i installationen :-)
        Tackar1
        Originally posted by tvett View Post
        Tyget över gallret, märkte du nån skillnad jämfört med orginalgallret? Jag har haft funderingar på samma övning på mina i Audin, saknar en del mellanregister just nu.
        Nu har jag iof samtdigt tagit upp baffeln för att den skall andas bättre runt magneten. Det jag däremot märker är att jag mot att köra uta galler numer inte hör någon skillnad. Det gjorde jag förut.

        Så idag blev dörrsidorna klara.

        Monterade ihop gallret med kartfacket med smältlim och original styrstift. Detta för att att den skall kunna flexa lite när det monteras i dörrsidan.
        Senare la jag dörrsidorna och limade fast hela paketet med ett lim som skall klara feta plaster.... Återstår att se om det håller eller om den flyger loss och träffar en barnfamilj i ansiktet..

        Vilket i sig skulle vara en bedrift att träffa en hel familj där alla troligtvis har olika höjd i ansiktet.. Men det är en annan fysiklektion.



        Vill inte påstå att färgskillnaden är så stor som på bilden, men det finns tyvär en skillnad..



        Mot original..


        monterat i bil.



        Till Elite-kitet så får man med dekalerna till gallerna löst. så jag satte dom här. Blir lite OEM över det tycker jag.

        Nu skall allting tvättas.

        Sen bytte jag tillbaka till mina gamla inspelade diskanter och dom mjukade upp en del..

        Nu har jag lyssnat ihjäl mig på dom raka eq-kurvorna och vet inte vart jag skall börja (om jag skall börja)

        Så en lurig Torslandabo skall förhoppningsvis komma över imorgon och lyssna lite.

        Tik-tok-tik-tok... Tvådagar kvar.
        Last edited by Landén; August 12, 2015, 21:37.
        Mini Cooper goes Pioneer
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
        Volvo V50
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

        Sponsorer som håller mig flytande:
        Pioneer, Stinger

        Comment


        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

          Tycker inte man störs av färgskillnaden, speciellt inte när dörrsidorna var på plats i bilen. Det blev jävligt najs med dekalerna får jag säga!

          Ses imorgon
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

            TikTok!

            Imorgon bär det av och jag måste kröna dagens hjälte till Carlr här på forumet som ilade hit och confade. Vi satt och svettades som djur i bilen och lyckades hitta den svårfångade mitten i min bil.

            Men plötsligt så satt den som en käftsmäll på en lönefredag i klasen av Wunderbaums.

            Vi kan säga att vi uppfostrade den skrikiga prepubertala uslingen till bil till att bli lite mer skönsjungande.

            Tusen tack för hjälpen!
            Mini Cooper goes Pioneer
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
            Volvo V50
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

            Sponsorer som håller mig flytande:
            Pioneer, Stinger

            Comment


            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

              Alltid kul om man kan göra något litet för att hjälpa till
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment


              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                Tänkte skriva en lite resumé över vallåkra. men då jag slavar kvällskift och känner av att jag inte har haft en ledig dag på snart tre veckor så känner jag att min ålder ha multiplicerats med 3 ungefär.

                Men kan väl sålänge tacka alla som kikade förbi och pratade med oss i Phoenix Goldtältet och gjorde att man glömde av hur trött man var.

                Tack också till alla som hjälpte till efter lördagens problem med att processorn.
                hängde sig och nollställdes. Ingen nämd ingen glömd.



                Vi lyckade vända lördagen 196 poäng på lördagen till 240 på söndagen.

                Vilket i sin tur gjorde att denna godiskålen fick åka med hem.


                Nu finns det en grund att gå på men det är inte illa pinkat för ett tvåvägssystem.

                Vi hörs när jag kommit ur dimman.
                Mini Cooper goes Pioneer
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                Volvo V50
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                Sponsorer som håller mig flytande:
                Pioneer, Stinger

                Comment


                • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                  Originally posted by Landén View Post

                  Vi lyckade vända lördagen 196 poäng på lördagen till 240 på söndagen.
                  Grattis! Kul att du verkar ha fått till ljudet nu

                  Comment


                  • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                    Stort grattis till "godisskålen"
                    Kan ana en viss panik när processorn ville jäklas!
                    / Jimmy

                    Comment


                    • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                      Kul att se bilen i "verkligheten" när man följt projekt-tråden bra länge Så det blev en liten "godisskål" på söndagen som du sa Vill även säga tack för ett imponerande demo på söndagen. Det var verkligen kul att höra! Fortsätter att följa tråden som vanligt
                      100 ah Generator
                      Banner Running Bull 74ah
                      Kenwood KDC-BT92SD
                      Massive Audio T44 *2
                      Horndiskanter * 4
                      Massive Audio PK6S *4
                      Massive Audio CAP4 *2
                      Massive Audio N3 Monoblock
                      Massive Audio NX4 Fyrkanal
                      Massive Audio SUMMO64 *4

                      Comment


                      • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                        Känns jävligt drygt att jag missade Vallåkra
                        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                        Team Ljudbyggaren
                        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                        3:e Plats Master OEM - SM 2018
                        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                        Comment


                        • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                          Grattis till placeringen! Bra jobbat! Kul att se bilen i verkligheten. Synd man inte lyssnade efter processor återställningen. Det lät bra, men samtidigt lite konstigt, på lördags förmiddagen

                          Comment


                          • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                            Grattis till framgången !
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                            OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

                            Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

                            Comment


                            • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                              Originally posted by Backkungen View Post
                              Grattis! Kul att du verkar ha fått till ljudet nu
                              Ja nu börjar det likna något. rent tonalt har den en bit kvar bara, men det är ett riktigt trivsamt ljud i den nu.

                              Originally posted by pinnen666 View Post
                              Stort grattis till "godisskålen"
                              Kan ana en viss panik när processorn ville jäklas!
                              Jag ville typ åka hem och fakturera Audison för soppapengarna.

                              Originally posted by swe_bass View Post
                              Kul att se bilen i "verkligheten" när man följt projekt-tråden bra länge Så det blev en liten "godisskål" på söndagen som du sa Vill även säga tack för ett imponerande demo på söndagen. Det var verkligen kul att höra! Fortsätter att följa tråden som vanligt
                              Tack själv!

                              Originally posted by carlr View Post
                              Känns jävligt drygt att jag missade Vallåkra
                              Gör om gör rätt..

                              Originally posted by RogerH View Post
                              Grattis till placeringen! Bra jobbat! Kul att se bilen i verkligheten. Synd man inte lyssnade efter processor återställningen. Det lät bra, men samtidigt lite konstigt, på lördags förmiddagen
                              Jag tyckte det från passagerarsätet med men det var först i förarsätet som man hörde hur skevt det var. Tidskompet var återställt upptäcktes senare.



                              Originally posted by octan View Post
                              Grattis till framgången !
                              Tack!

                              Helgen i Vallåkra är ju som sagt avslutad nu. Jag som för närvarande är en disträ övertidsnarkoman hade helt missat att Vallåkra var denna helgen och tvingades göra 2v jobb på en vecka istället. Vilket i sin tur gjorde att jag ej hann med att fixa bagagerumströskeln tyvärr.

                              Bröderna Redigh och jag tog följe efter jobbet på fredagen och karavanade ner mot Helsingborg. Startade kvällen med ett par sådana där pilsner och mat i tapasbaren.
                              Jag som eftersläntare fick mig en bäddsäng på hotellet som jag sov som en prins i. Sover iof som en prins på en lastpall på jobbet med nuförtiden.

                              Hursom så höll vi oss i nackskinnet med festandet och tog oss till Vallåkra tidigt för att hinna putsa lite bilar och resa tältet.



                              Mr däckglans höll putsen... Jag var inte lika duktig och efter att ha (enligt oss alla) kört på den sista levande Dronten på väg till helsingborg som lämnade dödsaft (<-- Min frus egna ord om en bug-kill) över hela huven.

                              Men skaplig puts hade vi allt!




                              Tältet var riktigt stabilt och enkelt att sätta upp vilket underlättade i blåsten.

                              Sen bjöd dagen på lite demos och att prata med folk i alla åldrar som kom förbi och gemensamt hos dom flesta vara att dom tyckte det var fint med ett bygge i trä och ljus vinyl.

                              Så återigen tack till alla som kom förbi och gjorde dagen roligare. Träffade inte en enda dräggig eller otrevlig person på hela helgen.

                              Sedan kom det tråkiga....

                              Jag hade med hjälp utav Carl kompat n en vad vi tyckte var en bra conf innan tävlingen. Dock så vid ett demo med en kille härifrån så upptäcktes att allt inte stod rätt till. Centern låg helt plötsligt förbi right centre och det var gissningsvis en halvtimme kvar till bedömning.
                              Det visade sig att processorn hade nollställt sig. Filter var kvar men confen borta!

                              Jag hittade heller inte den kurvan i datorn utan confade ihop så att jag fick center och hoppades att jag hade hittat tillbaka hyfsat..

                              Jag lyckades mest med att fixa till århundradets fasfel. Bilen lät fortfarande gött till musik men positionerna var katastrof.

                              Så det syntes på prisutdelningen med där jag kom sist.

                              Fotade mest lite folk i väntan på protokollet.




                              Nu hade jag tävlat två gånger med bottenresultat och närjag diskuterade tävlingsambitioner med en domare så förklarade jag att jag vill inte sluta tävla med bottenpoäng rakt igenom..

                              Man säger liksom tack för festen med lite stil.. Det är inte så att jag behöver vinna men gärna vara med lite innan man lämnar in.

                              I bbedömningen nämdes också att jag troligtvis hade fasfel i en högtalare vilket visade sig inte vara fallet.

                              Så dagen slutade där och vi for tillbaka till hotellet. Senare så åkte vi och hälsade på Kryddan i hans nyinköpta skånelänga. Detta var riktigt roligt och väldigt avundssjukt för mig som också letar hus.



                              Det blev grillning,pilsner och massa snack. Riktigt trevlig kväll!

                              Somnade sen som stock på hotellet. Även om jag alltid har påstått att jag inte snarkar så har jag nu fått bevisat motsatsen. Christian Redigh spelade in mitt snarkande den natten. Skickade sedan ljudfilen till min fru och skickade med ett par hörselproppar till henne..

                              Det är omtanke!

                              Slut på lördagen.
                              Mini Cooper goes Pioneer
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                              Volvo V50
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                              Sponsorer som håller mig flytande:
                              Pioneer, Stinger

                              Comment


                              • Re: Volvo V50 goes Phoenix Gold

                                Fortsättning fån föregående post.

                                Söndagen var vi uppe så tidigt så att vi fick be hotellet om extra tidig frukost.
                                Väl där så började medans det var tyst att confa lite igen för att se var jag var men kände mig mest vilsen. Det var helt enkelt för stressigt.

                                Lånade dock Anders mätare och Eq:ade in den med brus. Den var långt bätte än vad den var med passiv delning men riktigt låg runt 500-800hz (typ död)

                                Samt dålig i överlappet mellan mid och diskant (4k hz)

                                Allt under 100 hz var bara att glömma att ställa in då det då hade börjat spela lite bilar i närheten.

                                Förarmötet avklarades och jag gick tillbaka till bilen som världens största frågetecken.



                                Där fick jag emellertid lite hjälp utav Reine som kunde avvara ett par minuter för att lyssna på den.

                                Han var den andra personen på vallåkra som kallade ljudbilden för pannkaka och bad mig plocka fram datorn.

                                Det var nu det mest stressiga började. Jag visste att bilen lät bätte än dagen innan så jag visste att det var riskabelt att ändra något nu men kände ändå att det var dumt att säga nej.

                                Jag visste också att domarna kunde komma närsomhelst när Reine började i lugn och ro prata med mig på ett sätt som fick mig att känna "aha!!"
                                Så nu började han i lung och ro att gå igenom positionerna med världens mest stressade kille.

                                På detta så började batteriet dö i telefonen som jag använder för Emmaskivan, datorn var inne på dag två och började dö den med.
                                Dessutom så ville den starta om pga av systemuppdateringar.

                                Då kan jag äga att det var mycket spring runt bilen med laddare och förlängningssladdar.

                                Men det var helt underbart att höra att den började spela bra på passagerarsidan med nu.

                                Medans vi sitter där så knackar domarkåren på rutan och förklarar att det är dags nu dom skall bara gå på toa.

                                Jag rensade snabbt ur bilen och fick gå igenom att inget har missats samt använde mig av ett gammalt värde på tidskompet på subben som har funkat innan.

                                Det som oroade mig var att Eq:n fortfarande var samma som användes när jag hade som mest fasfel och utsläckningar. Den lät ju gött men jag var för stressad för att kunna tänka klart.

                                Bilen lämnades över och nu såg det bättre ut!

                                Bestämde mig för att inte gräma mig över det mer utan att njuta av den sista halvan av dagen istället,


                                Typ som Anders gjorde när det visade sig att han vunnit någon plats i finaste Ford.

                                så jag lämnade över ansvaret av bilen till resten av killarna och bestämde mig för att fota lite bilar.

                                Dock så kom aldrig fotolusten fram..



                                Hittade dock en skrattande hund som fastnade på bild.










                                Samt några mer bilder blev det.

                                Begav mig sedan upp till prisutdelningen och kände mig lugn.
                                Kände att jag har inte vunnit men iaf förbättrat mig.

                                Men det visade sig räcka till första platsen ändå.
                                Jag höjde alltså mig från 195 till 240!

                                Då snodde jag förstaplatsen med 2 poäng ifrån Jesper Björklund som vann dagen innan.

                                Helt otroligt gött kändes det.




                                Var tom noga att räkna lite med Jesper för att se att det stämde.



                                Det funkade tyvärr inte att dricka öl ur den läckande odågan till pokal men godisskål funkade den bra som..

                                Redigh plockade andraplatsen "snyggaste Ford"
                                vilket var riktigt kul.

                                Sen var det ett par underbara mil hem i bilen där man kunde lyssna ostört i bilen och känna att den nu är en fin plattform att bygga i.

                                Inte hundra i eq:n men det är jag inte så rädd för.

                                Om det blir något mer tävlande i år vet jag inte då det är mycket annat nu men jag lägger nog inte av iaf.

                                Fridens Liljor// L
                                Mini Cooper goes Pioneer
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                                Volvo V50
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                                Sponsorer som håller mig flytande:
                                Pioneer, Stinger

                                Comment

                                Working...
                                X