Announcement

Collapse
No announcement yet.

Leon Cupra

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• dlsaren
    replied
    Re: Leon Cupra

Originally posted by jonash View Post
    Ser bra ut!!
    Tack Jonas! Inte lätt att få till det med 6or och fetto diskanter.Men vill man vara sponsrad får man gilla läget.

Leave a comment:

• jonash
    replied

Originally posted by dlsaren View Post
    I dag satt vi tillbaka brädan,har plastat klart över delen av lådorna.Så nu är det dax att testa vin
    klar för diskanterna.Kommer bilder senare skall bara sortera och döpa dem.
    Ser bra ut!!

Leave a comment:

• dlsaren
    replied

Nu står 6orna på inspelning i garaget .Tog dos fräsen och gjorde hål för diskanterna på brädan. De hamnar ungefär där de sitter på utprovningen i föregående inlägg
    Last edited by dlsaren; March 17, 2011, 20:52.

Leave a comment:

• dlsaren
    replied

I dag satt vi tillbaka brädan,har plastat klart över delen av lådorna.Så nu är det dax att testa vin
    klar för diskanterna.Kommer bilder senare skall bara sortera och döpa dem.
    Last edited by dlsaren; March 17, 2011, 20:03.

Leave a comment:

• Puttmeister
    replied

Originally posted by Mats H View Post
    Låter som överkurs för min del. Hur många gör det egentligen och hur går det till?
    Förmodligen inte så många. Men ok vi kan göra det enkelt! Problemet du har är att det inte finns tillräckligt med motstånd i din ventilering, du får precis som du säger en jättefin frekvensgång mätmässigt men ingen transientrespons eller "klipp". Din låda blir uppför sig som en dåligt portad konstuktion med lite "vadd" i porten.

Skaffa ett galler som du lägger ovanför din "luftning" med ett lager dämpmatta. Dra i 4 skruvar genom gallret. Beroende hur många lager dämpull och hur hårt du pressar gallret mot lådans så får du mer eller mindre genomsläpp. Bara å testa och lyssna dig fram.

Done,lade på tre lager matta till på långsidorna +stag, och som Mats skriver hur mäter jag upp impendansen i lådorna.
    Bra. Gör som Mats.

Originally posted by jonash View Post
    Lådan blir nog svår att impedansmäta

MEN, Puttmeister har ju trollat förr, så han får gärna beskriva hur man gör

/Jonas
    Ja sa ju faktiskt inte det eller hur. Låda+element annars får vi det lite svårt.

Originally posted by Putte View Post
    Jätte enkelt ju man tar en impedans och mäter längden på den
    Japp

Leave a comment:

• Putte
    replied

Jätte enkelt ju man tar en impedans och mäter längden på den

Leave a comment:

• jonash
    replied

Done,lade på tre lager matta till på långsidorna +stag, och som Mats skriver hur mäter jag upp impendansen i lådorna.
    Lådan blir nog svår att impedansmäta

MEN, Puttmeister har ju trollat förr, så han får gärna beskriva hur man gör

/Jonas

Leave a comment:

• dlsaren
    replied

Originally posted by Puttmeister View Post
    . Glöm inte att internstaga lådan.

Leave a comment:

• Mats H
    replied

Originally posted by Puttmeister View Post
    Det kan bero på att du har ventilerat dom för mycket . Du skall alltid impedansmäta låda/element när du gör en sådan konstruktion.
    Låter som överkurs för min del. Hur många gör det egentligen och hur går det till?

Leave a comment:

• Puttmeister
    replied

Har börjat och plastat lådorna till 6" på brädan.
    Kul att det börjar röra på sig. Glöm inte att internstaga lådan.

Leave a comment:

• Puttmeister
    replied

Jag har liknande lösning med variovent i min bil nu. Ca 7 liter till en 8'a.

Det funkar - men ändå inte - kan man säga. Elementen spelar de frekvenser de ska, fast det blir ingen "energi" eller "stöd" från lådan. Ljudet blir lite tamt helt enkelt nu när jag halverat lådvolymen jämfört med den i förra bilen, trots att jag fyrdubblat effekten.

Hoppas att du får det till att funka med dina element. Dom kanske inte är så långt ifrån sin rekommenderade volym som mina är?

Ska du ha kvar kickpanelerna?
    Det kan bero på att du har ventilerat dom för mycket . Du skall alltid impedansmäta låda/element när du gör en sådan konstruktion.

Leave a comment:

• dlsaren
    replied

Det funkar - men ändå inte - kan man säga. Elementen spelar de frekvenser de ska, fast det blir ingen "energi" eller "stöd" från lådan. Ljudet blir lite tamt helt enkelt nu när jag halverat lådvolymen jämfört med den i förra bilen, trots att jag fyrdubblat effekten.

Hoppas att du får det till att funka med dina element. Dom kanske inte är så långt ifrån sin rekommenderade volym som mina är?

Rek volym 7l skall bygga testlådor för att höra hur de funkar i 5l .Har tänkt att dela dem vid 80hz hp.Sedan får vi se om kickarna blir kvar.Hoppas du får till det Mats.
    Last edited by dlsaren; February 22, 2011, 21:21.

Leave a comment:

• Mats H
    replied

DLS 6.2 hade hoppats på 7l men det ser ut att bli 5l ca.Botten delen är på drygt 4l.
    Jag kan rekomundera epoxi ,går åt väldigt lite per ark glasfiber.

Leave a comment:

• The one n only
    replied

Har missat bilderna totalt nu på senaste tiden

Leave a comment:

• dlsaren
    replied

Originally posted by The one n only View Post
    Funkar det inte att bygga nån typ av "isoventlåda" Till framsystemet?
    Ungefär som Pmshopen byggde i sin Saab 9000
    Har för mig att det kallas isoventlåda
    Ett "rör" med dämpning
    Det blir sådana lådor se bilderna, sitter i v lådan redan.
    Last edited by dlsaren; February 22, 2011, 19:07.

Leave a comment:

Working...
X