Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blue eMotion by heWi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Blue eMotion by heWi

    Originally posted by jonash View Post
    För er som kritiserar era egna kunskaper så kan jag trösta er med att det som Hewan visar upp i denna tråd faktiskt inte är svårt att åstadkomma. Det kräver

    1. övning
    2. RÄTT verktyg
    3. Tålamod och tid
    4. Lite vardaglig kunskap om vilka små pryttlar man kan hitta. Elfa, Farnell, med flera.

    sen är det bra om man inte behöver stå utomhus och frysa och ha bråttom....

    Det är inte jättesvårt. Det han gjort i den röda är värre. Men det här vågar jag påstå grejar alla som inte har tummen precis mitt i handen.
    Bra jonash, men det som inte är lika enkelt är att komma på idéen hur man ska designa allt. Det börjar så sakta växa fram i skallen på mig, sen har jag ägnat mig i 2 mån åt enbart teorier utan att ens lossa en enda panel i den bilen.

    Med vänlig hälsning, Z

    Comment


    • #77
      Re: Blue eMotion by heWi

      Originally posted by mr.scorpion View Post
      Det är så där man skulle vilja att det såg ut i sin egen bil. Fasen vad snyggt det blev, och med DLS loggan, så lyftes det ett par pinnhål direkt.
      Klart man blir "avis".
      Tack så mkt! Kul att du gillar den

      Originally posted by zrken View Post
      Det här är fin morgonmedicin - när kaffet inte verkar tar man en tur och glor igenom Hewwans tråd, och vips infinner sig känslan av djävlaranamma igen
      Roligt att den inspirerar dig!

      Originally posted by xciso View Post
      Skjut på mer med kameran. Vill se mer!
      Lugn , jag har massor med bilder kvar att visa

      Originally posted by jonash View Post
      För er som kritiserar era egna kunskaper så kan jag trösta er med att det som Hewan visar upp i denna tråd faktiskt inte är svårt att åstadkomma. Det kräver

      1. övning
      2. RÄTT verktyg
      3. Tålamod och tid
      4. Lite vardaglig kunskap om vilka små pryttlar man kan hitta. Elfa, Farnell, med flera.

      sen är det bra om man inte behöver stå utomhus och frysa och ha bråttom....

      Det är inte jättesvårt. Det han gjort i den röda är värre. Men det här vågar jag påstå grejar alla som inte har tummen precis mitt i handen.
      Det är ju det jag har försökt att säga men det är som du skriver lätt att säga "enkelt" när man har tillgång till allt och har gjort liknande förut

      Originally posted by zovix View Post
      Bra jonash, men det som inte är lika enkelt är att komma på idéen hur man ska designa allt. Det börjar så sakta växa fram i skallen på mig, sen har jag ägnat mig i 2 mån åt enbart teorier utan att ens lossa en enda panel i den bilen.

      Med vänlig hälsning, Z
      Good point! Detta är jätte viktigt dvs att man planerar bygget och tänker fram ungefär hur man vill att det skall se ut INNAN man börjar bygga
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #78
        Re: Blue eMotion by heWi

        Otroligt kul att du vill delge alla hur du gör i detta "relativt" enkla bygge, tänkte först det här blir lite väl enkelt med en basrulle fastsatt med remmar under handskfacket men självklart så blir det Hewan klass på allt.

        Det jag saknar förutom övning, rätt verktyg, tålamod och tid är ett garage.
        Audi A6 2,4 Quattro
        HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
        Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

        Comment


        • #79
          Re: Blue eMotion by heWi

          Ser grymt bra ut, hög klass som vanligt när det gäller dina byggen och gillar alla smarta lösningar som du får till, nu får man mycket inspiration inför det egna bygget.

          Comment


          • #80
            Re: Blue eMotion by heWi

            Originally posted by t0mas View Post
            Otroligt kul att du vill delge alla hur du gör i detta "relativt" enkla bygge, tänkte först det här blir lite väl enkelt med en basrulle fastsatt med remmar under handskfacket men självklart så blir det Hewan klass på allt.

            Det jag saknar förutom övning, rätt verktyg, tålamod och tid är ett garage.
            Tack! Det låter som att du har det svårt att utöva ditt intresse

            Originally posted by Mange1972 View Post
            Ser grymt bra ut, hög klass som vanligt när det gäller dina byggen och gillar alla smarta lösningar som du får till, nu får man mycket inspiration inför det egna bygget.
            Kul!
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #81
              Re: Blue eMotion by heWi

              Blir kanon som vanligt
              Och som sagt..svårt är det inte men tålamod är nog största delen till att det faller i dom flesta fall...inte minst sagt i mitt.

              Audin byggdes på en natt förutom stolpar och dörrar..funkar, ja...men ser ut som skit och helt oplanerat,
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

              Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

              Comment


              • #82
                Re: Blue eMotion by heWi

                Tjena!

                Nu började det bli dags för all kabeldragning när det mesta var tillverkat.

                Började med att ta bort dörrsidorna ifram för att kunna dra högt kablarna ut dit:





                Plockade ur gallrena på en gång och gjorde dem klara för återmonteringen:









                Nu var alla detaljer som skulle lackas klara:



                Sedan insåg jag ganska fort att det snabbaste sättet för att dra kablarna ordentligt var att plocka ur en del av inredningen:







                Kollade ut vart som var lämpligast att dra kablarna för att undvika original kablaget i största mån.

                Såg att all strömmatning bakifrån och fram gick längsmed höger hjulhus och tröskel och längsmed vänster tröskel gick bara några mindre matningar till bakljus osv.

                Så på högersidan ville jag gå en bit in i bilen med kablarna , lösningen fanns i att skära ut en "kabelkanal" ur en frigolitbit och på så sätt gå ned under baksätet med kablarna:





                Där skall högtalarkablarna till Sub+hö framdörr gå samt strömmatning till HU.

                Högtalakablarna kunde jag dra igenom original kontakterna genom att plocka bort den delen av kontakstycket som var för original högtalarkablarna:





                Mer kommer i nästa post , ha d bra!
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #83
                  Re: Blue eMotion by heWi

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Tjena!


                  Sedan insåg jag ganska fort att det snabbaste sättet för att dra kablarna ordentligt var att plocka ur en del av inredningen:





                  Det ser omständigt ut och låter knäppt men jag går i god för att det oftast går betydligt fortare att göra så här när man ska dra kabel än att hålla på och trängas med allt. Dessutom kan man ju passa på att ge golvmattan en ordentligt tvätt när den ändå är ute.
                  Fd tävlande med min Citroën C5.

                  Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                  sigpic

                  Samarbetspartners:
                  Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #84
                    Re: Blue eMotion by heWi

                    Jodå, man sparar faktiskt sjukt mycket med tid genom att strippa ur säten o matta

                    Hewi> Smidigt att slippa borra då man bara tar bort ett block i kontakten. Inte lite avis nu
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #85
                      Re: Blue eMotion by heWi

                      Originally posted by Expoze View Post
                      Det ser omständigt ut och låter knäppt men jag går i god för att det oftast går betydligt fortare att göra så här när man ska dra kabel än att hålla på och trängas med allt. Dessutom kan man ju passa på att ge golvmattan en ordentligt tvätt när den ändå är ute.
                      Oftast går det väldigt snabbt att plocka ur det mesta dessutom

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Jodå, man sparar faktiskt sjukt mycket med tid genom att strippa ur säten o matta

                      Hewi> Smidigt att slippa borra då man bara tar bort ett block i kontakten. Inte lite avis nu
                      Det var lika på E39:an , Bmw har koll!
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #86
                        Re: Blue eMotion by heWi

                        Ser riktigt trevligt ut, du verkar då alltid hålla dig sysselsatt!

                        Får man komma förbi någon gång sen och lyssna?

                        Comment


                        • #87
                          Re: Blue eMotion by heWi

                          Originally posted by Hewi View Post

                          Sedan insåg jag ganska fort att det snabbaste sättet för att dra kablarna ordentligt var att plocka ur en del av inredningen:
                          Tycker om din defenition av "en del av inredningen"...
                          __________________
                          Mvh Jonas
                          Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                          8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                          Comment


                          • #88
                            Re: Blue eMotion by heWi

                            Originally posted by Hewi View Post


                            Det var lika på E39:an , Bmw har koll!
                            Jahaja.....får la bli BMW senare då :P (As if)

                            Originally posted by joj View Post
                            Tycker om din defenition av "en del av inredningen"...
                            Vadååååå? Instrumentbrädan och innertaket är ju kvar?
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #89
                              Re: Blue eMotion by heWi

                              Originally posted by Oloof View Post
                              Ser riktigt trevligt ut, du verkar då alltid hålla dig sysselsatt!

                              Får man komma förbi någon gång sen och lyssna?
                              Självklart!

                              Originally posted by joj View Post
                              Tycker om din defenition av "en del av inredningen"...


                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Jahaja.....får la bli BMW senare då (Jag har sneglat på Bmw länge....)
                              "Sound by Hewi"

                              Blue eMotion by heWi

                              Comment


                              • #90
                                Re: Blue eMotion by heWi

                                Originally posted by Hewi View Post
                                Det var lika på E39:an , Bmw har koll! [/FONT]
                                Det är ju sååååå 2012 att sätta element i dörrarna
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X