Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

    Hallå

    Tänkte att det är dags att lägga upp lite vad man pysslar med. Har varit med på forumet rätt länge men inte postat så mycket utan mest läst och sugit åt sig av den samlade erfarenheten, det har nu blivit dags att omvandla den praktik. Tanken med hela projektet är egentligen att jag ska prova lite vad som fungerar och inte inför nästa bygge, lite som ett övningsprojekt. Till en början hade jag tänkt att använda sakerna jag har och få det att spela så bra som jag kan, samtidigt som jag vill få det rätt snyggt.

    Har även lite svårt för att slutföra projekt, tänkte att det är lättare om man kan ställa alla dumma frågor man har här i en egen tråd samt att det alltid är roligt att kunna titta tillbaka och se vad som har hänt.

    Grejorna jag tänkt använda/har liggandes är
    Alpine 117
    JL C2-5,25" 2-vägskit
    R-F T600.2
    Genesis Stereo 60
    Mutant Ascension 1
    DD W 6,5 (gamla modellen)
    50mm² kabel draget

    Detta är vad jag har gjort hittills

    För ca 2½ år sedan började jag bygga, det som är kvar sen dess är egentligen bara dämpningen(hade jag gjort det idag hade det varit bättre gjort, har lärt mig rätt mycket sen dess)



    I våras var jag på praktik, då gjorde jag min första ordentliga ombyggnad av dörrarna. Här syns även min fina verkstad.




    Såhär har det sett ut sedan dess


    Den vita plattan som syns är när jag försökte förbättra originalplaceringen, gick sådär



    Vad som händer nu

    Jag hade egentligen inte tänkt göra om någonting eftersom jag rätt länge har tänkt byta bil, men nu har jag bestämt mig för att ha kvar den här till våren iallafall. Satt och läste på forumet för någon kväll sedan och blev så sugen på att bygga om.


    Har rivit isär dörren och tagit bort limrester, fogskum mm.


    Börjat göra någon slags botten


    Grundplatta




    Har fler bilder på vad jag gjort hittills men man kanske ska lugna sig lite så att man inte överbelastar servern hehe.

    Ni får mer än gärna komma med tips och synpunkter på allt jag gör!

    Mvh Johan
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

    Först och främst- Gud vad trevligt med en projekttråd från dig!

    Dörrsidan blev ju störtkanon!
    Men, jag kan inte mer än undra hur det kommer sig du inte valde att bygga för större/fler element med en gång när du hade chansen från scratch?

    Surk

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

      Originally posted by zrken View Post
      Först och främst- Gud vad trevligt med en projekttråd från dig!

      Dörrsidan blev ju störtkanon!
      Men, jag kan inte mer än undra hur det kommer sig du inte valde att bygga för större/fler element med en gång när du hade chansen från scratch?

      Surk

      Stort tack!

      En kombination av saker, övervägde att åtminstone gå upp på 6,5" men kom fram till att jag då skulle behöva köpa nytt kit. Förut försökte jag sälja kitet jag har men det var tvärdött. Vet att de kan prestera mer än vad de gör nu, så det är lite det som är utmaningen, att få bättre ljud genom att optimera istället för att köpa värre grejor. Känns som att jag måste klara av att få det här att spela bra innan jag byter upp mig.

      Går även i tankarna att skaffa mig en enklare DSP samt att jag behöver investera en del i nya verktyg nu när jag tänkt bygga seriösare. Sen har jag en massa andra projekt som också kostar tid och pengar, men det blir förmodligen ett byte i framtiden, vet dock ej om det blir innan jag byter bil.
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

        Originally posted by Lillalilja View Post
        Vet att de kan prestera mer än vad de gör nu, så det är lite det som är utmaningen, att få bättre ljud genom att optimera istället för att köpa värre grejor. Känns som att jag måste klara av att få det här att spela bra innan jag byter upp mig.
        Håller med dig till 100%, ang. att man oftast kan få dom grejerna man har att fungera bättre, och t.o.m. mycket bättre i många fall. Det är lätt att lura sig själv, med att tro att det kommer bli mycket bättre med andra grejer.

        Det är bl.a. det som gör att bilstereo är kul, för att det är inte bara att köpa värsta grejerna och tro att det skall bli bra. Du kan spela skjortan av någon som har värre grejer och dåligt installerade, med enklare grejer, som är bra installerade.

        När jag för en hel del år sedan byggde i min bruksbil, så försäkta jag bygga så bra jag kunde, med dom enklaste sniknaste grejerna jag hade köpt. När jag demade för folk, så tyckte dom att det lät helt sjukt bra, och när, man sedan berättade för dom vilka snik grejer man hade, så trodde dom inte det var sant. Jag var tvungen att visa dom vilka snikna grejer det var, för dom trodde mig inte. Det var riktigt kul att se deras reaktioner.

        Skall försöka peppa mig att ta tag i min hobby bil, och bygga ljud i den (ned numera gamla grejer som man köpte på sig då), men också ett motor projekt står på listan.
        -När smaker en blues som bäst?
        -Hvaergang!

        Keep The Devils music alive.

        Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

        Comment


        • #5
          Re: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

          Lite dålig aktivitet på forumet nu på lördagnatt så jag får väl göra nåt åt det!

          Fortsättning på dörren, den klädda delen kommer från förra dörrsidan.


          Snedsågning med hjälp av sticksåg


          Limning


          Baffeln är lutad och vinklad i bakkant för bättre flöde




          Har rundat till vinklarna en del och täckt igen skruvhål
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • #6
            Re: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

            Hur har det utvecklat sig här?

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

              Hehe. Kan säga att det stått stilla sedan sista uppdateringen egentligen. Köpte en skoter så har åkt mycket och skruvat en del med den också. Nu är ju snön borta så fokuset börja komma tillbaka till bilen.

              Samtidigt som jag gjorde om dörrsidan drog jag även ny högtalarkabel då jag får för mig att Volvos 20 år gamla originalkabel inte är den bästa :P Köpte även någon rulle med kabelstrumpa så den motiverade även bytet lite extra hehe. Lade även in en del skummatta mot ytterplåten för att minska ner burkigheten som jag upplevt tidigare.



              Visst ser det mysigt ut?


              Jag har en släkting som jobbar på Jula. När deras varuhus byggdes om sålde de iväg prylar med massiv rabatt så då passade jag på att köpa mig en ny sticksåg, Julas Red Series samt en Bosch handöverfräs. Handöverfräs har jag inte använt tidigare så det ska bli kul att testa, verkar vara användbart framförallt till att fräsa bafflar. Var så bra rabatt så det skillde bara någon hundring mot betydlig billigare modeller.



              Detta är vad som hände i januari. Dörrsidan byggdes klart till den grad att det går att spela med den, men den är ju inte vacker. Största skillnaden jag märkte när jag provspelade var att den högra som jag byggt om spelade högre än vad den gjort tidigare på samma volym på stereon. Inte jättestor skillnad men ändå en tydlig skillnad. Upplever det även renare samt en smula mer midbas. Men tyvärr är jag ändå inte helt nöjd. Nu är ju visserligen bara ena sidan omgjord, men helheten har inte lyfts så många snäpp tyvärr.

              Efter provlyssningen har jag funderat lite på vad jag skulle kunna förbättra innan jag avslutar och klär den. Har egentligen inte kommit fram till så mycket mer än att jag borde skaffa ett steg till diskanterna så jag kan kompa diskant och mellanregister var för sig eftersom de sitter så långt ifrån varandra. Nu vet jag inte om det är så men får för mig att avstånden mellan elementen gör att det inte blir helt bra. Samtidigt känns det som en enkel förklaring "bara köpa en DSP och pilla lite så är jag i ljudhimlen sen". Såklart har tankarna vandrat iväg mot att det är prylarna som det är fel på, men det är samma tankegång där. Det är mig det sitter i, inte sakerna.Jag skulle ha varit in till Hifi-butiken i stan och hört om man kan få lite tips. Kort sagt så är det inte tillräckligt harmoniskt och det saknas spelglädje, även om det är en stor förbättring från originalsystemet
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #8
                Re: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

                Låter som om stereodjävulen har börjat ta fart i dig ordentligt.... ^_^
                Det är lite som om alla får i sig en dos Veronica Maggio... hon har ju någon låt där hon ylar 'ja blir aaaaldriii nöööjd' etc.. :lol:

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

                  Handöverfräsen är riktigt bra! (har själv en likadan).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Liljas Nybörjarprojekt Volvo 945

                    Saknar spelglädje.... låter som att du har fasfel. Enkelt åtgärdat.
                    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                    Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                    Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                    Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                    Comment

                    Working...
                    X