Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Det spelade i princip oförändrat högt vid uppe/nerfällt baksäte i min setup (förstås med armstödet nerfällt). En smula mer dämpning/luddigare mjukgjorde basen en del och framförallt, plockade väck mindre artefakter. Det kändes mer kontrollerat och 'kupéfyllande' med baksätet uppfällt. Dock korkade det igen när man blåste på en hel del, men det räckte ju med en smula mer glipa på fällt säte för att det skulle vara okay.(sharing a few cents)

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Originally posted by zrken View Post
      Det spelade i princip oförändrat högt vid uppe/nerfällt baksäte i min setup (förstås med armstödet nerfällt). En smula mer dämpning/luddigare mjukgjorde basen en del och framförallt, plockade väck mindre artefakter. Det kändes mer kontrollerat och 'kupéfyllande' med baksätet uppfällt. Dock korkade det igen när man blåste på en hel del, men det räckte ju med en smula mer glipa på fällt säte för att det skulle vara okay.(sharing a few cents)
      Det gör mig orolig för med uppfält ryggstöd blir det ungefär samma förutsättning som det har varit nu med tunneln.
      Kanske är så att mina lådor är helt värdelösa i output pga den låga volymen och portarean.

      Jag spelade 130db exakt med min gamla setup också.
      1 st xtr300d2s på ett b2 mono mk2 med signal från originalhu via en audison sli2.

      Nu har jag renare och starkare signal mer en dubbla effekten dubbla batteribanken och dubbla basar som dessutom är betydligt mycket köttigare och ändå samma ljudtryck.
      Det gör mig bekymrad.

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Absolut.
        Jag känner igen mig väl i den där situationen

        Däremot är det enorm skillnad på "tunnel" och "kompression". Jag är rätt övertygad det kommer bli en hel del skilllnad utan din påhängningslåda.
        Men om det kommer nå nivån du söker och förväntar dig i förhållande till investerade prylar är en helt annan sak.

        Man kanske har blivit avtrubbad med tiden, men kabinkopplingen gör ju allt.
        Hoppas du får ordning på något som fungerar bättre än det gjort för mig.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Originally posted by zrken View Post
          Absolut.
          Jag känner igen mig väl i den där situationen

          Däremot är det enorm skillnad på "tunnel" och "kompression". Jag är rätt övertygad det kommer bli en hel del skilllnad utan din påhängningslåda.
          Men om det kommer nå nivån du söker och förväntar dig i förhållande till investerade prylar är en helt annan sak.

          Man kanske har blivit avtrubbad med tiden, men kabinkopplingen gör ju allt.
          Hoppas du får ordning på något som fungerar bättre än det gjort för mig.
          Nej det kan va så.
          Vad uppskatta du ljudtrycket till i din för du mätte väl aldrig?
          Visserligen lite mindre konarea än mig på din 380d1 men du hade mer rätt portarea å mer effekt så jämnar ut sig.

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            På SPLlabs mätarn plockades det 140db prick, i 27hz (smackade på några låtar jag tyckte tryckte på bäst... dvs inte massa labbande). Backspegeln fladdrade knappt, inte massor med spark i svanken, men ett sjuhelvetets fladder på några cm åt båda håll i framdörrarnas klädsel (?!) var resultatet...
            Det var inte fullt mos, då inte jag hade planerat och justerat ner gain på framsystemet, vilket gjorde det fanns en liten bit till att plocka.

            Upplevelsen i kroppen var inte mer imponerande (nu är man väl iofs mer luttrad samt annan bil, så jämförelsen är dum egentligen), på 2x Gas10" silver på 2x100w Kenwood steg, mängd fladder i backspegeln tex, gick helt ohotat till gas systemet.... Min upplevelse dvs, inte mätaren.
            När jag plockade ut typ 143-144db i Focusen, med en bas riktad bakåt spelade det något så inåthelvette mycket mer fysiskt än vad som blev av de strax under 147db jag fick ut i en stor SUV.

            Mah, BMWn är guld för SQ ett flexbefriat kontrollerat SQ lyssnande.. men sen, mah.....
            Last edited by zrken; February 10, 2014, 13:55.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by zrken View Post
              På SPLlabs mätarn plockades det 140db prick, i 27hz (smackade på några låtar jag tyckte tryckte på bäst... dvs inte massa labbande). Backspegeln fladdrade knappt, inte massor med spark i svanken, men ett sjuhelvetets fladder på några cm åt båda håll i framdörrarnas klädsel (?!) var resultatet...
              Det var inte fullt mos, då inte jag hade planerat och justerat ner gain på framsystemet, vilket gjorde det fanns en liten bit till att plocka.

              Upplevelsen i kroppen var inte mer imponerande (nu är man väl iofs mer luttrad samt annan bil, så jämförelsen är dum egentligen), på 2x Gas10" silver på 2x100w Kenwood steg, mängd fladder i backspegeln tex, gick helt ohotat till gas systemet.... Min upplevelse dvs, inte mätaren.
              När jag plockade ut typ 143-144db i Focusen, med en bas riktad bakåt spelade det något så inåthelvette mycket mer fysiskt än vad som blev av de strax under 147db jag fick ut i en stor SUV.

              Mah, BMWn är guld för SQ ett flexbefriat kontrollerat SQ lyssnande.. men sen, mah.....
              Okej mycket intressant!
              Det är ändå helt okej siffror i bmwn tycker jag utan labb och 100% fart i grejorna.
              Jag sikta som sagt på 145 och kommer va besviken sålänge jag inte ligger där.

              Man.ser trunkbuilds på smd som lirar 147-150db med.2x12" och samma effekt ungefär.
              Då har dom byggt som dom bilderna du länka.
              Vet inte om jenkarnas bilar är magiska eller dom står och blåser på micken med kompressor.

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Jag oxå oxå sett ett gäng galna sedanbyggen i USA.
                De verkar generellt dock vara väldigt avskalade.
                Hittar du ngt av "sensei" lr ngt liknande (SMD Mod) har du ett helt harregösses sedanbygge som gör hairtricks så man knappt tror det är sant.

                En utmaning som jag ser det handlar om att få med sig tryckvågen på ett vettigt sätt, snarare än hur tungt artelleri man smäller på.
                Det lär finnas ett och annat samband att hämta med position av baslåda i förhållande till hatthylla/bakrute vinkel.

                Jag tror bmwn hade spelat utav hellskotta mer om man mätt ex i Kickpanelen. Det handlar ju om att få trycket där man vill ha det. (i kroppen, eller på vindrutan...).
                Sedan verkar vara svårare att kombinera de här två med.

                Ex i bandpassbygget jag hade en period i E60n, där hade jag knappt spännande drag över huvudtaget i bilen. "övertrycksventilerna" i skuffen fladdrade SATAN och stod på vid gavel även med baksätet fällt och skuffluckan öppen... Det som flexade mest på hela bilen var bak-kofångaren........
                (Då spelade lådan frammåt!)

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Ja det gäller nog att styra trycket dit man vill men svårt när man inte bygger en "extrembil" i trä och plexi.

                  Skulle inte förvåna mig om det spelar som fan om man installerar det epastuk och låter lådorna ligga å spela mot bakluckan med ryggstödet uppe.
                  Med rasslande regskylt osv som gör mig illamående bara jag tänker på det.

                  Ska bli mycket spännande att testa utan "tunneln".

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Var i garaget igår och koppla ur rubbet och slängde ut de ur bilen där bak så jag fick ut min "tunnel".
                    Sedan tog jag bort filtmattorna runt plåten för att se hur jag skulle fästa en skiva.

                    Kom fram till att jag först skulle slänga i allt och se hur.de spelar utan tunneln och om det är lönt att bygga om.

                    Så slängde i lådorna och längre kom jag inte, men en uppenbaralse kom som jag återkommer med bilder på när jag hinner.

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Här kommer gårdagens meck..

                      började med att ta ut rubbet och rensa skiten runt ryggstödet









                      I detta läget funderade jag på hur jag skulle bygga en ny tunnel att docka in lådorna mot med nästan lika stor öppning som baffelarean.

                      Jag bestämde mig för att först slänga i allt och koppla in och provlyssna om jag har tryck utan gamla tunneln och om det är lönt att bygga om.



                      så först in va lådorna OCH DÅ KOM UPPENBARALSEN!!!
                      På något märkligt vis så slank lådorna in hela vägen så ovankanten på lådan tog i mot plåten i ryggstödet!
                      Enligt mina beräkningar skulle lådorna vara flera centimeter för höga för att gå in under låsanordningen för ryggstödet men jag blev glad att jag räknat fel!
                      [URL=http://forumbilder.se/DBSM8/15][/URL

                      Jävligt mycket enklare att bygga nu än vad jag hade räknat med!



                      och såhär mycket plats blir det i så fall där bak till att bygga och fästa slutstegen snyggt och lättåtkomligt istället.



                      Detta gjorde att insperationen kom tillbaka lite trots att jag måste skicka iväg stereon på lagning en andra gång eftersom dom sabbat andra grejor än det dom lagat.

                      Nu får man bara hoppas att där blir bättre tryck när jag kopplat in allt än med den tunneln framför.
                      Kanske behöver skärma av bagaget tillfälligt också så jag får ungerfär de förutsättningarna som det kommer va när det är färdigt.

                      Nu kan jag kontrollera avstämningen på lådorna också för det låter som den är lägre än 36hz.
                      Och kanske öka volymen och avstämningen en aning.
                      Last edited by jimmaiy; February 14, 2014, 16:27.

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Om jag inte minns fel så kan man mäta impedansen när man kör ton och där den högsta impedansen är ligger avstämningen?

                        Går ju också att kolla visuellt vid vilken frekvens konen rör sig minst men det kanske inte är lika lätt.

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Nu finns det möjlighet att göra något snyggt med covers och grejor samt kanske kunna bygga aningen djupare lådor för att öka volymen.


                          Funderar fortfarande på hur jag ska få tätt runt lådorna på ett snyggt sätt.



                          Fortfarande klent ös med lådorna bara ståendes såhär utan tätning mot bagage




                          Kändes som att det spelade någon db högre med bagageluckan och förardörren öppen, antagligen eftersom det inte är tätt mellan lådor och bagage.

                          Testade med min gamla stereo eftersom p80n är iväg på lagning men upplevde ljudet mindre "peakat" nu än med min "tunnel" genom skidluckan men ändå säkert 10Hz för låg peak.

                          Han inte testa var avstämningen på lådorna verkligen ligger eftersom blåtanden inte fungera på denna hun.
                          Får köra tongeneratorn nästa gång med aux och se hur avstämningen på lådorna ligger.

                          Stämmer den på 36hz kan jag nog öka den till 45hz och få högst tryck mellan 35-45.

                          Lyckades inte få dom att röra sig mer än max 2cm idag heller så jag misstänker att det inte fungerar med såhär små lådor ochså lite portarea (180cm2 och 47L)

                          Ska se hur det låter när andra hun är tillbaka och jag lyckats få det hyffsat tätt runt lådorna.

                          Annars blir det plan C - bygga nya lådor i 19mm MDF istället för 22mm för att vinna volym och öka portarean till kanske 220cm2 per bas.

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Testade lite sinustoner idag och peaken har höjts från 28hz till 33hz utan tunneln jag hade.

                            Avstämningen på lådorna kunde jag inte se exakt fast jag körde fullt ös då basarna rörde sig lika lite 34-36hz så den ligger kanske på 35hz och winisd säger 36 så kan stämma.

                            Får se hur mycket större lådor jag kan få in nästa gång.

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Avstämningen är ju inte enbart på en precis frekvens, hur bred "topp" avstämningen får, ges av ration mellan lådvolymen och portarean. Att du ändå kan peka på det inom 2hz är mer än jag räknade med skulle vara möjligt för ögat (har inte testat själv)

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by zrken View Post
                                Avstämningen är ju inte enbart på en precis frekvens, hur bred "topp" avstämningen får, ges av ration mellan lådvolymen och portarean. Att du ändå kan peka på det inom 2hz är mer än jag räknade med skulle vara möjligt för ögat (har inte testat själv)
                                Nej det är sant, du får känna med fingrarna och till slut ser du det med ögat men det är ju mer en.fingervisning än 100% korrekt men tror inte det diffar mycket.

                                Min första låda och skitbas jag hade i en 740 kunde man pricka exakt på avstämningen körde man 1hz över eller under behövde man inte känna utan såg det.
                                Beror väl på hur peakad lådan är också

                                Men om jag inte minns fel kan man mäta impedansen med en multimeter för att få mer exakt avstämning?

                                Har också klurat på hur man mäter verklig effekt genom basarna eftersom mina inte rör sig.

                                Det verkar lite klurigt med ett klass d bassteg och måste ha motstånd osv.
                                Måste köra fast ton och frågan är om min multimeter bara klarar 50hz ac plus minus några tiondelar för fick inget värde när jag mätte på polerna på steget med 40hz ton.

                                Enklaste men minst exakta är ju att mäta med tången på inkommande 12volt anslutning samt spänning och sen köra angiven verkningsgrad på effekten man får.

                                Jag gissar på 1kw totalt till båda basarna:/

                                Comment

                                Working...
                                X