Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Originally posted by jimmaiy View Post
    Var en sväng i garaget för att sätta gain på bassteget med o-skopet och fixa lite på dörrarna.

    Började med att försöka mäta lågnivån ut från hu´n för att se om det stämmer med youtubevideorna att den inte klipper alls även på full volym.

    det gick inget vidare, kvitta hur jag gjorde så fick jag bara fram ungefär som bilden visar.


    Körde på 1x på proben, vet inte vad som va fel men gick vidare med att mäta på stegets högtalarutgångar för ren effekt.


    Använde db jams 16 med 0db så satte volymen på 50av62 för att ha 12snäpp
    marginal till musik som oftast ligger mellan -5 och -15.

    forumbilder la av ny så resten av bilderna kommer sen...

    vred upp gainen tills jag såg dist på o-skopet och precis före disten kom så börja det väsa i steget i den änden där gainen sitter så vred ner igen.
    Hört detta tidigare när jag gaina på måfå och blev livrädd.

    Visa sig att det börjar låta precis när det börjar klippa.
    ren signal på o-skopet blev 60V

    Kontrollmätte med multimeter och läste av 61,4volt först, justerade gainen lite till och landa på 62,5volt.




    Enligt ohms lag på 4000w i 1ohm ska spänningen landa på 63,25volt så verkar rimligt.

    Detta mättes hela tiden med högtalarkablarna urkopplade.
    Ska köra ton nästa gång med basarna inkopplade och kontrollmäta volten på nån avskild plats där jag kan spela ostört.
    Grannarna gillar inte djupa härliga bastoner
    Men då börjar jag inte på vol50/maxeffekt för tror basarna är rätt styva än.


    Nästa projekt va dörrarna.
    Täckte hålen där middarna suttit tidigare med 3 lager stp gold.
    Blev rätt stabilt faktiskt.




    Så nu går tankarna på hur jag ska bygga om dörrarna då polyestern inte fäste på gallerna.
    Ska testa att dränka dom i plastprimer och se om det hjälper.
    ..................

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Poängen jag fiskade efter är att det är potentiellt farligt att gaina in på +14.5V och sedan tro man är safe på 12V....
      Men du gainade ju nu i den mer konservativa riktningen med lite marginal vilket jag skulle förespråka oxå

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Originally posted by zrken View Post
        Poängen jag fiskade efter är att det är potentiellt farligt att gaina in på +14.5V och sedan tro man är safe på 12V....
        Men du gainade ju nu i den mer konservativa riktningen med lite marginal vilket jag skulle förespråka oxå
        Aha okej, ska prova mäta med last också både med oskop och multimeter så jag har ren signal hela tiden:-)

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Update

          Var ute en sväng i garaget som vanligt och fixade lite.

          Rotade fram en burk plastprimer och sprayade lite på ena högtalargallret med 3st ganska tjocka lager för att testa.

          Plasta dit en liten bit rovingväv som jag sen lät vara.
          Tänkte den ska få härda ifred utan värmepistol så får se nästa sväng om det lyckats.
          Då blir jag fan överlycklig!
          Annars blir det att gjuta av dom befintliga som gör att det tar ett par gånger så lång tid.

          Sen gick jag över till tweek av basresurserna.

          Kontrollera med oskopet även med bilen igång på 13,5v tomgång jämfört med 12,7v som jag hade förut.

          Var ingen skillnad, förutom att nu kontrollerade jag med alla filter och inställningar på så jag vet att inget börjar spöka med signalen för man slänger på filter i hun.

          körde dbjams nu också med 33hz 0db ton.

          Hade gått ner från 60V på oskåpet till 58,6V på vol50 nu med filter
          Där emot kunde jag med filterna på nu köra vol 51 med 65V med antydan till klippning (går på tävling om man måste)

          Med multimeter är siffrorna lite högre gällande volten ut.

          Testade också full vol på telefonen med bluetooth denna gången och 33hz tongenerator och då blev det vol55 innan det börja klippa med ca 56V ut från steget.

          Kunde inte prova med basarna inkopplade men är säkerligen för att man kopplar in 4 spolar som oskopet för spel.

          Hade inte multimetern med mig denna gången så får mäta nästa gång när jag spelar.

          Kopplade sen in basarna igen och drog iväg till ett avskillt ställe där grannarna inte får spel när man drar på lite.

          Drog igång lite toner från db jams och nu börjar det hända saker i rätt riktning!

          och så fungerar inte forumbilder finns det sämre skit?
          Bilderna och videorna får komma senare samt resten av tweekandet...

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Garaget.org är fortfarande överlägest minst bråkande med när det kommer till bilder :/

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by zrken View Post
              Garaget.org är fortfarande överlägest minst bråkande med när det kommer till bilder :/
              Ja det tänkte jag inte på, skaffa en forumtråd då eller var ska man slänga upp bilderna?

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Ett eget fotoalbum, och länka in bilderna därifrån.
                Brukar preppa bilderna numrerade, sedan ladda upp i samma album, därefter öppna varje bild (dvs inte i mosaik view), då får man "BBcode" som går direkt att klistra in här utan problem eller modd.

                Körde Photobucket halvvägs i bygget här, men det är snabbt deprimernade att sänka kvaliteten och upplösningen på bilderna för att inte oroa sig för att datamängden per månad ska överskridas (var problem för mig ett par ggr) och sedan att man slipper oroa sig för att fylla sin kvot. Har för mig jag kom upp i 75%lr ngt för en tid sedan.. då gick jag över på garaget igen, och minskade alla strul.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Får jag fråga varför ni funderar så mycket på gain?

                  Att mäta något utan last (högtalare) säger inte så mycket. Utan en last så belastas inte slutsteget eller matningen till det. Det är inget konstigt för ett slutsteg att kunna skicka ut 100V utan last och sen 70V med last.

                  Ska ni spela SPL utan att klippa?
                  Jag och Dreddan provade lite med Termlab och att köra distad och odistad signal. Min slutsats är att det verkar som att TL i princip mäter RMS-tryck. Alltså ska man klippa rätt ordentligt för att det ska bli max på mätaren. Vi körde iaf allt från 1% THD (brukar räknas som full signal och precis antydan till klippning) och sen även 20-30% dist (ordentlig klippning).

                  Det låter iofs betydligt bättre när det inte klipper. Men över 140dB känns det inte som att jag hör om det distar. Mina öron distar rätt bra då ändå.

                  Jag är inte ute efter att vara dum, förstår bara inte tankegången.

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Originally posted by Jonhny View Post
                    Får jag fråga varför ni funderar så mycket på gain?

                    Att mäta något utan last (högtalare) säger inte så mycket. Utan en last så belastas inte slutsteget eller matningen till det. Det är inget konstigt för ett slutsteg att kunna skicka ut 100V utan last och sen 70V med last.

                    Ska ni spela SPL utan att klippa?
                    Jag och Dreddan provade lite med Termlab och att köra distad och odistad signal. Min slutsats är att det verkar som att TL i princip mäter RMS-tryck. Alltså ska man klippa rätt ordentligt för att det ska bli max på mätaren. Vi körde iaf allt från 1% THD (brukar räknas som full signal och precis antydan till klippning) och sen även 20-30% dist (ordentlig klippning).

                    Det låter iofs betydligt bättre när det inte klipper. Men över 140dB känns det inte som att jag hör om det distar. Mina öron distar rätt bra då ändå.

                    Jag är inte ute efter att vara dum, förstår bara inte tankegången.
                    Mest för att ha en utgångspunkt och veta var man spelar med ren signal.
                    Jag bygger inte enbart för spl för då hade jag valt en annan bil och framsystem.
                    Med 20-30% dist tror jag inte basarna överlever lika länge som med ren signal och dessutom låter det för jävligt om man skulle spela musik vilket i första hand jag byggt för.

                    Sen om jag ska tävla är det enklare att köra ton och då kan man ju öka ett snäpp eller två eftersom det är under kort tid man klipper då.

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by zrken View Post
                      Ett eget fotoalbum, och länka in bilderna därifrån.
                      Brukar preppa bilderna numrerade, sedan ladda upp i samma album, därefter öppna varje bild (dvs inte i mosaik view), då får man "BBcode" som går direkt att klistra in här utan problem eller modd.

                      Körde Photobucket halvvägs i bygget här, men det är snabbt deprimernade att sänka kvaliteten och upplösningen på bilderna för att inte oroa sig för att datamängden per månad ska överskridas (var problem för mig ett par ggr) och sedan att man slipper oroa sig för att fylla sin kvot. Har för mig jag kom upp i 75%lr ngt för en tid sedan.. då gick jag över på garaget igen, och minskade alla strul.
                      Oke får titta närmare på det alternativet sen :-)

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Originally posted by jimmaiy View Post
                        Mest för att ha en utgångspunkt och veta var man spelar med ren signal.
                        Jag bygger inte enbart för spl för då hade jag valt en annan bil och framsystem.
                        Med 20-30% dist tror jag inte basarna överlever lika länge som med ren signal och dessutom låter det för jävligt om man skulle spela musik vilket i första hand jag byggt för.

                        Sen om jag ska tävla är det enklare att köra ton och då kan man ju öka ett snäpp eller två eftersom det är under kort tid man klipper då.
                        Ok, jag hade provat med last. Olastat och lastat är helt olika utsignaler från slutsteget. DC/DC-omvandlaren och förstärkaren i slutsteget tappar mycket spänning, kablar till slutsteget och allting tappar spänning. Det leder till minskad möjlighet för spänning ut till lasten. Det kommer alltså dista med last om du vrider upp till en signal som var odistad utan last.
                        Har inte oscilloskopet en stopp-knapp så du kan köra en burp och stoppa mätningen mitt i burpen? Eller ännu bättre lite minne så du kan spela in hela burpen och se hur slutstegets utsignal förändras över hela burpen.

                        Men jag ser hur du tänker, det är bra att ha koll på signalerna.

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by Jonhny View Post
                          Ok, jag hade provat med last. Olastat och lastat är helt olika utsignaler från slutsteget. DC/DC-omvandlaren och förstärkaren i slutsteget tappar mycket spänning, kablar till slutsteget och allting tappar spänning. Det leder till minskad möjlighet för spänning ut till lasten. Det kommer alltså dista med last om du vrider upp till en signal som var odistad utan last.
                          Har inte oscilloskopet en stopp-knapp så du kan köra en burp och stoppa mätningen mitt i burpen? Eller ännu bättre lite minne så du kan spela in hela burpen och se hur slutstegets utsignal förändras över hela burpen.

                          Men jag ser hur du tänker, det är bra att ha koll på signalerna.
                          Jo den har frysfunktion och inspelning tror jag, tanken va att mäta med basar spelandes men det fungera inte när jag prova det.
                          Oskopet gilla nog inte när impedansen uppstod från burpen.
                          Men kan testa igen.

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Originally posted by jimmaiy View Post
                            Jo den har frysfunktion och inspelning tror jag, tanken va att mäta med basar spelandes men det fungera inte när jag prova det.
                            Oskopet gilla nog inte när impedansen uppstod från burpen.
                            Men kan testa igen.
                            Att mäta med basarna spelande måste funka. Ifall fältet från slutsteget är kraftigt så kanske ditt oscilloskop buggar ur. Vad är det som händer när det inte funkar?

                            100Vp=70Vrms är alltså max, sen ska inte oscilloskopet tåla mer. Det är nog med 10x inställning på proben. Ifall det är så de menar så är det läge att hålla koll på att inte mäta på för höga signaler. Skopet tål 10Vp på ingången, så 1x-prober är inte att rekommendera, då kan du max mäta 10V.

                            Se till att ha koll på jordarna. Det kan bli dumt att jorda proben i en potential och sen matningen till skopet i en annan. Med ett stationärt oscilloskop så brukar det betyda katastrof. För enkelhetens skull mät utan laddare inkopplad till oscilloskopet.

                            Att mäta är inte helt enkelt, men att få rätt på det är nödvändigt för att det ska säga något.
                            Har du en 10x prob så ställ skopet på 10x. Finns det en 10x/1x-switch på proben så låt den stå på 10x, annars grillar du nog ingången på skopet rätt fort.
                            Du väljer själv mellan AC och DC-koppling. Du har koll på skillnaden?

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by Jonhny View Post
                              Att mäta med basarna spelande måste funka. Ifall fältet från slutsteget är kraftigt så kanske ditt oscilloskop buggar ur. Vad är det som händer när det inte funkar?

                              100Vp=70Vrms är alltså max, sen ska inte oscilloskopet tåla mer. Det är nog med 10x inställning på proben. Ifall det är så de menar så är det läge att hålla koll på att inte mäta på för höga signaler. Skopet tål 10Vp på ingången, så 1x-prober är inte att rekommendera, då kan du max mäta 10V.

                              Se till att ha koll på jordarna. Det kan bli dumt att jorda proben i en potential och sen matningen till skopet i en annan. Med ett stationärt oscilloskop så brukar det betyda katastrof. För enkelhetens skull mät utan laddare inkopplad till oscilloskopet.

                              Att mäta är inte helt enkelt, men att få rätt på det är nödvändigt för att det ska säga något.
                              Har du en 10x prob så ställ skopet på 10x. Finns det en 10x/1x-switch på proben så låt den stå på 10x, annars grillar du nog ingången på skopet rätt fort.
                              Du väljer själv mellan AC och DC-koppling. Du har koll på skillnaden?
                              Jo har en del kunskap gällande grundläggande el då jag jobbar i distributionsbranschen men mätteknik och elektronik har jag inga djupare kunskaper i mer än inom billjud/hifi.

                              Det är en portabel handhållen sak och kör utan laddare när jag mäter just av den anledningen.

                              Är justerbar 1/10x men har kört på 10x när jag mätt på högtalarutgångarna eftersom det är för hög spänning annars.

                              Och inställningarna på oskopet är ju på 10x för att få rätt visning på spänningen och givetvis är det satt på växelspänning/ac
                              Sen körde jagvresten auto och då justera den in kurvan bra visuellt själv direkt istället för att man själv ska knappa tid å amplitud.

                              Men är tacksam för förtydligande då jag är ny på oscilloskopbiten.

                              Mäter med spetsen på plus och krokodilklämman på minus på högtalarutgången.

                              När jag mätte med basarna inkopplade så blev det bara flimmer och ingen sinuskurva.
                              Gissar på att det har å göra med ingångsimpedansen att göra?

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by jimmaiy View Post
                                Jo har en del kunskap gällande grundläggande el då jag jobbar i distributionsbranschen men mätteknik och elektronik har jag inga djupare kunskaper i mer än inom billjud/hifi.

                                Det är en portabel handhållen sak och kör utan laddare när jag mäter just av den anledningen.

                                Är justerbar 1/10x men har kört på 10x när jag mätt på högtalarutgångarna eftersom det är för hög spänning annars.

                                Och inställningarna på oskopet är ju på 10x för att få rätt visning på spänningen och givetvis är det satt på växelspänning/ac
                                Sen körde jagvresten auto och då justera den in kurvan bra visuellt själv direkt istället för att man själv ska knappa tid å amplitud.

                                Men är tacksam för förtydligande då jag är ny på oscilloskopbiten.

                                Mäter med spetsen på plus och krokodilklämman på minus på högtalarutgången.

                                När jag mätte med basarna inkopplade så blev det bara flimmer och ingen sinuskurva.
                                Gissar på att det har å göra med ingångsimpedansen att göra?
                                Prova mäta ute på högtalaren, med oscilloskopet långt från slutsteget. Det kan bli utstört när du kör mycket effekt. Jag tror du har ett brasilianskt slutsteg som stör som ett kärnkraftverk.

                                Ja, du borde kunna mäta med spets på plus och klämma på minus. Såvida det inte blir för hög spänning. Ingångsimpedansen har inget med det att göra. Du skulle kunna mäta med en 50ohms prob osv, men då är det helt andra grejer du ska ha. Ditt skop borde funka till detta ändå med lite rätt mätteknik.

                                Det är inte säkert att du kan köra auto-setup. Ligger det lite rassel och sånt på utgången så kan den få för sig att trigga på det. Särskilt ifall du kör AC-kopplat.
                                Man använder inte AC-koppling för att mäta AC. DC-koppling innebär att alla signaler finns med, AC och DC. AC-koppling använder man när det ligger en DC på utgången som man vill slippa se.
                                Utgå från DC-koppling.
                                Auto-setup är oftast bara jobbigt. Skippa den.
                                Utgå från tidsinställning på 10ms/ruta, då ska du se allt från 20-100Hz ok.
                                20V/ruta när du spelar fullt borde vara rätt.
                                Sätt triggningen på några volt positivt eller negativt så du inte triggar på rassel.

                                Jag såg på bilden när du försökte mäta på lågnivån att inställningen var typ 20uS och 20mV eller något sånt. Då mäter du bara störningar, inte musiksignalen. 1-10ms/ruta så kan du se audio bra. På HU borde du mäta med 1V/ruta eller så med full signal ut. DC-kopplat. Med triggpunkt på några hundra millivolt borde du se signalen bra.

                                Comment

                                Working...
                                X