Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Är så trött på detta ljudbygget så jag skulle kunna lägga en sten på gaspedalen och sen låta den åka ut över en klippa eller kajkant!

    Att det ska va så satans svårt med alllting i denna bilen av nån anledning.

    Va ute igår och prova fler lösningar med samma resultat istället sluta det med att jag fick felsöka på framsystemet för ljudbilden blivit helt fucked up!
    Sen va där ingen tid över att fortsätta.

    Försökte mäta volten ut från steget åså för att se hur gainen låg vid maxvol men verkar fan inte gå att mäta.

    Eller så har ja helt enkelt inte mer effekt.
    Då kan jag avsäkra steget med 80A säkring i så fall och tävla i 2k utan att va inärheten av att överskrida den gränsen.

    Ska ut idag och fortsätta å se vadfan man kan göra åt de.

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Fan vad surt det är när det går åt fanders hela tiden. Lite som mina poddar jag hade byggt fick känna på hur tung en fullastad lastbil är hehe. Antar att det bara är att ta nya tag.

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Testade lite idag efter att ha byggt om.
        Körde iväg där jag trodde jag spela avskilt men kom den ena efter den andra med hundar å skit så han bara spela 10min.

        Verkar som jag har sjuk impedanshöjning på lådan för kan inte komma mycket effekt till basarna.

        Spela 132,5db musik kan ha varit vid 30-35hz på vol 55av62 hjälpte inte att höja mer sen verka de som så antar att de var allt som steget hade att erbjuda med denna lådan.

        Besvikelse efter besvikelse....
        Mitt första bygge för 2500kr spela 137 på tl på tävling i en
        740 odämpad med 1 12"bas och ett sinus live 1500 mao skräpsaker!

        Får köpa en fiat uno eller minicooper och lägga grejorna i!

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Det går utmärkt att lägga på lite latexfog (undvik ättiksinnehållande medel) eller liknande på kondingarna. Helst längst ner på dem, mot kortet.

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Spelat lite nu och visst lirar det shysst till "neger" musik osv som peakar 28-40hz men är fortfarande inte nöjd med trycket.

            Körde en låt med wiz khalifa som går rätt djupt och då flyttas det en del luft hade väl rutflex i ovankant på rutan på 5-8mm och det va väl ungefär vad basarna slog lite till kanske också när jag sen kollade till dom där bak.

            Vågar inte gaina hursonhelst eftersom jag inte vet när steget börjar dista.
            Har gainen rakt upp om det innebär 50% och är linjär vet jag inte.
            Vet inte hur många gånger den Gångar ingångsspänningen om man har den helt nerskruvad.

            Men eftersom jag ha 5v från min hu borde jag inte behöva gaina hur mycket som helst.

            Antagligen har jag en jävla impedanshöjning och får inte ut nån rolig effekt eftersom basarna knappt rör sig.

            Jag kan inte mäta VA ut på basarna heller fast jag har truerms multimeter och tångampere. Flera olika.
            Av värdena jag får skulle jag ligga på 100w.

            Låter högst osannolikt!

            Smd har ju en mätarserie tex dd-1 som är för att ställa gain utan dist. Problemet är att jag vet inte hur det funkar sen med musik eftersom man kör en 50hz fast test ton.
            Musiken peakar ju kors å tvärs på båda sidor om 50hz men man kanske kan få en maxgräns ändå. När de distar ebligt den vid 50hz så backar man gainen lite grann.

            Någon som provat denna smd dd-1?
            Nu finns amm-1 också tyvärr för dyr men den kan ju mäta
            Både impedanshöjning på lådan verklig effekt på basarna då den mäter fasvinklen mellan strömmen och spänningen osv osv.

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Jag har haft en DD-1, eller ja, har en fortfarande men den har fått spunk. I vilket fall, så såg den dist samtidigt som ChriZtoffers Nano oscilloskop så funkar gör den allt. Lite smidigare att använda än oscilloskop, märkbart dyrare.

              Har funderat på att köpa en AMM-1 men har haft för mycket andra utgifter på sistone för att kunna göra slag i det än. Om du är intresserad av den eller DD-1an så hör med http://www.bladeice.com, dom är ÅF och ligger i England så frakten blir grisbillig i jämförelse, ca £20 mot $130. Dom har dock inte AMM-1 listad men när jag köpte min voltmätare så mailade jag bara så fixade dom en.

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Originally posted by Boyakacsha View Post
                Jag har haft en DD-1, eller ja, har en fortfarande men den har fått spunk. I vilket fall, så såg den dist samtidigt som ChriZtoffers Nano oscilloskop så funkar gör den allt. Lite smidigare att använda än oscilloskop, märkbart dyrare.

                Har funderat på att köpa en AMM-1 men har haft för mycket andra utgifter på sistone för att kunna göra slag i det än. Om du är intresserad av den eller DD-1an så hör med http://www.bladeice.com, dom är ÅF och ligger i England så frakten blir grisbillig i jämförelse, ca £20 mot $130. Dom har dock inte AMM-1 listad men när jag köpte min voltmätare så mailade jag bara så fixade dom en.
                Köpte du din dd-1 där också?
                Amm är för dyr för att bara va ett verktyg tycker jag men skulle gärna vilja ha den precis som ett spl labs eller vad de heter:-)

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Nej jag köpte min DD-1 nästan precis efter dom kom, bladeice sålde inte dom då. Därför jag inte har skickat tillbaks min, ingen vidare lust att betala frakt till staterna :-)

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Originally posted by Boyakacsha View Post
                    Nej jag köpte min DD-1 nästan precis efter dom kom, bladeice sålde inte dom då. Därför jag inte har skickat tillbaks min, ingen vidare lust att betala frakt till staterna :-)
                    Okej får se om jag köper en eller ett oscillo men kan va svårt att se på dom.

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by jimmaiy View Post
                      Okej får se om jag köper en eller ett oscillo men kan va svårt att se på dom.
                      Mjo, men inte inte hopplöst.
                      Jag minns iaf att när man hörde tydlig dist med örat från min mobils utgång, så syntes det på o-scopet. Två snäpp ner var d helt borta enligt örat - och lika så på skärmen.

                      Det var alltså med ett Nano DSO201 för 400 spänn på ebay.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Originally posted by zrken View Post
                        Mjo, men inte inte hopplöst.
                        Jag minns iaf att när man hörde tydlig dist med örat från min mobils utgång, så syntes det på o-scopet. Två snäpp ner var d helt borta enligt örat - och lika så på skärmen.

                        Det var alltså med ett Nano DSO201 för 400 spänn på ebay.
                        kika lite på den 201an innan idag också men vet inte vad frakten blir och tull å skit(har aldrig "vågat" handla från ebay innan)
                        Sen vet jag inte om den visar nått heller eftersom mina instrument inte verkar kunna mäta det.
                        Eller så är de för "fina" helt enkelt för det.

                        men kan kanske va svårt att höra dist vid säg 145db, visst man kan också höja ända till det inte händer mer på dbmätaren å sen sänka men då är man förbi ren effekt en stund.

                        Är mest för att skona prylana för jag tycker det låter distat redan vid 130db eller så är det kupen som låter.
                        Men det är i så fall exakt samma resonans som distad bas.

                        Hade jag kunnat mäta den jävla strömmen och spänningen så kunde jag räknat på hur min impedanshöjning ser ut.
                        Menar med 4kw steg ska det fan hända mer med den portarean och lådvolymen!!

                        Jag sikta på 145+ <-40hz och sålänge det inte uppfylls kommer jag fan bygga om.

                        Är så man skäms i dagsläget över hur det spelar.

                        Nästa gång jag är ute ska jag prova att gaina i princip fullt järn och ratta tills siffrorna inte ökar så får vi se om det slutar med röksignaler ur bagaget........

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by jimmaiy View Post
                          Eller så är de för "fina" helt enkelt för det.

                          Menar med 4kw steg ska det fan hända mer med den portarean och lådvolymen!!
                          Är så man skäms i dagsläget över hur det spelar.
                          Instrumenten är sannolikt inte 'för fina' utan mer en fråga om inställning och hantering av dem.


                          Känner igen den känslan alltför väl med 'så här mkt borde det spela'... Jag bytte bil. Fick ut 140db på 27hz via SPLlabs. Fladdrade i dörrarna men inte så mkt mer. Hände ingenting där "man vill ha det"...
                          #sedanhelvette

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Hittade två låtar som verkar pricka in precis rätt så körde dom i audacity.

                            först jeremih som visade sig peaka 37hz


                            körde sen nästa med wiz khalifa men den peaka 32hz -6db så verkar spela jämnt ganska gainat där emellan 30-40hz

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by zrken View Post
                              Instrumenten är sannolikt inte 'för fina' utan mer en fråga om inställning och hantering av dem.


                              Känner igen den känslan alltför väl med 'så här mkt borde det spela'... Jag bytte bil. Fick ut 140db på 27hz via SPLlabs. Fladdrade i dörrarna men inte så mkt mer. Hände ingenting där "man vill ha det"...
                              #sedanhelvette
                              jo men vafan om man kör frontmatat och bagaget slutet avskiljt från kupen så borde det ju inte ha någon betydelse att det är sedan.
                              En sak om det spelar för sig själv i bagaget.

                              det värsta är att i min 740 jag hade där jag lira 137 på tl visa den dbmätaren jag mäter med 142,2db.
                              Vilket innebär en glädjemätare på ca 5db är det de linjärt över alla frekvenser kan jag dra av 5db på 132db så lirar jag 127db på 4kwsteg och 2st 25kgs 12"basar...

                              spela högre med 2st gas 10or i färdigbyggd låda på ett bryggat impact hc150.2 i en caddy

                              frågan är hur är det med ipedanshöjning på en låda?
                              Kan den ändras drastiskt om jag klossar ner lådan med typ 5liter?
                              Potentialen finns ju säkert där för basarna rör ju sig inte, hade jag hängt på en spl d10 eller ett dc 10k på dom så hade jag nog fått lite rörelse på dom och bättre siffror på mätaren men det är ju surt att kompensera med monstersteg bara för lådan inte är effektiv.

                              jag har också funderat på vad som händer om jag kopplar om istället för spolarna i serie på varje bas och sen basarna parallellt som jag kör nu så kopplar jag spolarna parallellt och basarna i serie men borde inte ha någon betydelse?

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Jag hade oxå snarlik upplevelse med bättre tryck och trevligare basupplevelse med just ett gäng silvriga gas10" i en prefabblåda...
                                Konceptet är rätt enkelt, får man inte sktien att sammarbeta med kabinen är det som d är.

                                Jag tror fortfarande inte "lufttätt" eller inte gör någon makaber skillnad, bas slår och studsar i olika hårda material. Det hörs genom väggar även om du inte kan blåsa igenom dem. Varför skulle det vara annorlunda i bil?

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X