Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Originally posted by zrken View Post
    Mah, jag hade inte oroat mig för detta.
    Kanske inte är optimalt, men men definitivt inte ett 'återkommande standardproblem'
    Nä jag funderade en stund till och kom fram till att dels är det ingen tunn knivsegg utan en 90graders kant även om den är skarp.
    Tror också att talspolarna är rätt varma långt innan och hur jag än bär mig åt kan jag inte värma upp dom kablarna så mycket med det lilla steget jag har.

    Men till att börja med hade det varit kul att höra det spela.

    Har fortfarande inte hört något om mitt steg och känner tyvärr ingen som kan låna mig ett heller för att testa.

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      jaha då har det hänt en hel del saker!

      Fick hem min vinge från lackeraren som jag hållt på med lite sidan om så det var dags att montera den.


      Blev ett rejält lyft måste jag säga då jag hatar slutet på bakluckan på s60.
      Volvo skulle gjort "bmw csl look" från början men blev bra såhär


      Tillbaka till ljudet!
      Kände att det var dags att exprimentera lite både med montage och tweekning för att få rätt på ljudbilden och tonal balans.


      Planen sen tidigare var ju att borra hål i poddarna för mellanregisterna men innan jag gjorde det bestämde jag mig för att bara ta ut dämpvadden och se om det gjorde skillnad och kontrollera att den inte låg emot membranet och skapa oljud på det viset.


      Det hjälpte inte ett skit utan blev snarare tvärt om.

      Jag blev irriterad och gick in i eq´n och fimpa allt kraftigt från 200-1,25khz.
      Det gjorde en hel del faktiskt men fortfarande så var det äckligt påträngande ansträngt och totalt kaos med "musikaliska" låtar.

      Jag var inte nöjd med ljudbilden heller så sänkte gain på vänster kanal bak på steget och sedan in i balans på hu´n och tryckte över den till höger 6snäpp lika ilsket här som i eq´n.


      Daaamn! Nu föll allt på plats ljudbildsmässigt, vilket fokus jämfört med tidigare sången kom precis mitt i framför bilen och bredden blev också mycket bättre.
      Nu satt man framför en scen och lyssnade och inte i en bil. (Förutom det tonala då)

      Gick vidare rätt snabbt med att försöka se om jag kunde rädda oljudet från mellanregisterområdet genom att modda poddarna.

      Ut med elementen och fram med borrmaskinen


      Borrade två stycken 8,5mm hål och la tillbaka dämpvadden som nog sväljer en hel del reflexer som annars studsar tillbaka mot membranet.



      Likadant på passagerarsidan



      Vred om tändningen och började spela....

      Helvete vilken skillnad, nu rätta i princip allting till sig.
      Helt plötsligt dök där upp någon okänd övre kick/midbas från stolparna som integrerade sig klockrent med midbasen i dörrarna.
      Jag trodde inte det kunde bli sån skillnad och ihop med att ljudbilden nu var riktigt bra så upplevdes det som ett helt nytt system.

      "lådljudet" som fanns tidigare försvann och nu lät det istället fylligt ända ner till midarna inte orka längre.
      Det gjorde också att man upplevde midbasarna som kraftigare med mer slagkraft än tidigare.

      Satte på infected mushroom - heavyweight och håret reste sig direkt i början av låten när viskningarna kommer.
      Har inte hört det så här hemma ens.

      Sammanfattningsvis så blev det stora framsteg och nu är det lite kvar tonalt bara för att jag ska vara nöjd.
      Tror det kan göra sitt till när jag får tillbaka mitt steg så jag har subbasen också som fyller på under 50hz.
      Köra utan sub nu gör ju också att mellanregistret framträder extra mycket.

      Har även köpt lite nytt godis som är påväg och nog kommer göra underverk
      Last edited by jimmaiy; June 12, 2014, 18:14.

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Schysst bygge du gör ��, hur satte du fast 6,5" i framdörrarna?

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Originally posted by torparn View Post
          Schysst bygge du gör ��, hur satte du fast 6,5" i framdörrarna?
          Man tackar, på sidan 3 börjar dörrbygget där kan du se rätt bra men ska bygga om dörrarna helt nu:-)

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            jäkligt snygga pod:ar fan vad gott att en såpass enkel fix gör så stor skillnad.
            Får se när mian pod:Ar är klara om jag behöver borra hål i dom eller inte.
            Men det är bra att veta att det kan göra så stor skillnad.

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by Porscheper View Post
              jäkligt snygga pod:ar fan vad gott att en såpass enkel fix gör så stor skillnad.
              Får se när mian pod:Ar är klara om jag behöver borra hål i dom eller inte.
              Men det är bra att veta att det kan göra så stor skillnad.
              Jag hade för brått när jag byggde innerskålen till mina och tänkte inte på hur liten vol det blev.
              Ville ha den till 3dl för hög effekttålighet men blev 1,9.
              Så de har inte kunnat spela så djupt som jag har delningen förrän nu när jag borra upp och lät dom andas.

              Man ska inte vara rädd för att testa saker:-)

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Fick nyss lite ny info angående mitt bassteg.
                Gick tydligen inte att laga så ska få ett nytt nu som förhoppningsvis kommer denna veckan.

                Ska minst sagt bli jävligt intressant att höra hur den nya lådan spelar!

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Tänkte höra med dig om mdf ringarna är ett måste i framdörrarna, eller satt du dit dom för att det skulle bli stabilare?

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Snart dags!


                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by torparn View Post
                      Tänkte höra med dig om mdf ringarna är ett måste i framdörrarna, eller satt du dit dom för att det skulle bli stabilare?
                      Innan bygget spåra ur och jag bara skulle byta ut högtalarna i dörrarna och ha kvar stereon så köpte jag adapterringar men dom passa inte ett dugg fram.
                      Glipade 5-6mm i ena änden så bestämde mig för att göra egna och sen spåra det ur med ena efter det andra som vanligt.

                      Mitt svar är ja om du ska montera i plåten i dörren.
                      Plåten kommer sjunga åta helvete annars om du har bra middar

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        [QUOTE=zrken;374989]Snart dags!

                        För etapp 2 ja:-)

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by jimmaiy View Post
                          Innan bygget spåra ur och jag bara skulle byta ut högtalarna i dörrarna och ha kvar stereon så köpte jag adapterringar men dom passa inte ett dugg fram.
                          Glipade 5-6mm i ena änden så bestämde mig för att göra egna och sen spåra det ur med ena efter det andra som vanligt.

                          Mitt svar är ja om du ska montera i plåten i dörren.
                          Plåten kommer sjunga åta helvete annars om du har bra middar
                          Tack för svar!! Jo hade nog tänkt att skruva dom i dörrarna, modifierar man orginalhållarna något?

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Originally posted by torparn View Post
                            Tack för svar!! Jo hade nog tänkt att skruva dom i dörrarna, modifierar man orginalhållarna något?
                            Minns inte om det syns i början på min tråd men du får borra ut nitarna och ta bort originaladaptern.
                            Inbyggnaddjupet på mina hsk165middar gjorde att jag fick flytta ut dom en bit annara tar rutan i när du hissar ner den. Jag har 2mm till godo med rutan nere och då har jag 32mm baffel har jag för mig.

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              När jag sitter och tittar på nätet tycker jag det verkar som alla har basarna spelandes bakåt, har du provat det någon gång?

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Då har man fixat nya godsaker


                                Tur jag inte skaffa 9" middar för det blir lagom tajt med 8"


                                Kommer monteras i förstärkt dörrsida istället för dörren så att elementet är fritt synligt och spelar fritt ut i kupen.

                                För övrigt så låter det helt okej förutom bruset/väsandet som är sjukt irriterande och jag börjar undra om det bara är diskanterna eller om mellanregisterna också brusar fast inte lika tydligt pga lägre frekvensband.
                                Trodde det var telefonens bluetooth ihopa med spotify så testade usb för att se om det fortfarande var kvar.
                                Hittade Infected mushroom - elation station där det i början av låten (första 30s) brusar värre än någonsin.
                                Tar hem usbminnet och testar på hifin, knäpptyst och bara det ljudet som ska va där....

                                Känns som det kanske kan vara delningsfilterna eller steget som är boven.
                                Ska undersöka detta mer vid nästa tillfälle.

                                Dörrarna kommer byggas om nån gång i sommar men tror jag ser hur det lirar ihopa med baslådan först när jag fått tillbaka mitt bassteg.

                                Comment

                                Working...
                                X