Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Updeejt!!

    Börjat slänga på färg på eländet

    Nöjd med resultatet eftersom sticksågens egenskaper är fruktansvärt värdelösa


    Blev lite nojjig med stabiliteten på lådans bakvägg, vill inte att hela bakstycket ska agera slavbas och tryckutjämna/sänka db så drog till bauhaus och köpte 2m vinkeljärn 3x30x30 och börja smida




    stagen klara


    Första monterat


    Här är slutresultatet på basriggen




    Finns potential till lite ryggmassage känns det som


    synd man inte kan provspela skiten eftersom steget är sönder och ivägskickat....

    etapp två blir förbättring av framsystemet som jag är långt ifrån nöjd med.
    Last edited by jimmaiy; May 21, 2014, 22:13.

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Det här ser ju svinbra ut!
      Gillar särskilt 'budgetlösningen' med stålstagen sådär!
      Själv har jag fått tokdille på 45*45regel, kapat i 45grader... Smack med trälim och harregösses vad enkelt det är att få till en idiotmkt stabilare låda...

      Men det här med färg, och snygga grejjor alltså.. jodå! du kan

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Originally posted by zrken View Post
        Det här ser ju svinbra ut!
        Gillar särskilt 'budgetlösningen' med stålstagen sådär!
        Själv har jag fått tokdille på 45*45regel, kapat i 45grader... Smack med trälim och harregösses vad enkelt det är att få till en idiotmkt stabilare låda...

        Men det här med färg, och snygga grejjor alltså.. jodå! du kan
        Man tackar, blev ganska nöjd med det ser ut att kunna kötta på lite iaf.

        Haha ja det är enkelt och bra men sen mina förra lådor blev för små har jag blivit helknäpp och ska bevara varenda dl lådvolym jag kan;-) så fick bli ett par vinkeljärn.

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Blev jäkligt snyggt det där

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Originally posted by T-Micke View Post
            Blev jäkligt snyggt det där
            Tackar kul att det finns intresse :-)

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              On topic off topic
              jahapp vad är på g nudå?

              Kontaktade åf där jag köpt steget och det skulle dröja 3-5v innan verkstan hade tid och titta på mitt steg om jag förstod det rätt.

              Ganska så värdelöst får jag säga.

              I väntan på det testade jag att brygga mitt ice4ch och köra i 2ohm per kanal vilket borde ge mer än 360wrms per bas.

              hursom skrattade basarna åt den effekten och de rörde sig inte nämnvärt.
              Tror jag har en impedanshöjning som inte är rolig för verkar sjukt tungdrivet.

              Tanken va att få en uppfattning om hur porten lirade.
              Vad jag kunde bedöma med så lite effekt var att det trycker på bra fortfarande vid 30hz men fortsätter jämnt upp enda tills delning mot midarna.

              Gör det de med "mycket" effekt också så har jag lyckats den här gången med lådan.
              testade bla med denna låten som jag upptäckte hemma när jag spelade i hemabion. på bara låg volym så sa det klick i subbarna direkt och sen förstod jag varför, peakar 31hz -4db utan dist enligt audacity
              ....


              tyvärr blev det bakslag när jag besiktiga min vardagsbil tidigare som jag nämnde för ett tag sen och den måste göras vid.

              Har jag tur är där lite över som jag kan spendera på steg 2.

              Vill testa köra dayton reference 8or i dörrarna istället monterade i dörrsidan och inte själva dörren så framsidan kan andas fritt ut i kupen och vinkla dom så mycket on axis jag kan.

              I dagsläget spelar de snett bakåt in vid fötterna/mittkonsollen och med originalgallret i dörrsidan för konen som nog kväver en del info mellan 150-250hz.

              Vill också höja delningen mellan diskanten och mellanregistret som nu delar 3200hz.

              Har hittat dayton 2vägsfilter som delar 4500hz 12db istället vilket borde ge en fördel och jag kan dessutom köra med en AMT diskant sen som jag är sugen på att prova istället för dom jävla hertz ht25orna.

              Vi får se vad som händer under sommaren

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Sedärja, saker är i rullning.

                Tipset är att inte hetsa för mkt kring on axis med missar i dörrarna. Jag var ute å härjade om samma grej för ngra månader sen. Sök lite så hittar du nog en och annan tråd på det där temat.

                Min slutsats blev att det inte gick att lösa tillräcklig uppvinkling för att vara värt det.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Originally posted by zrken View Post
                  Sedärja, saker är i rullning.

                  Tipset är att inte hetsa för mkt kring on axis med missar i dörrarna. Jag var ute å härjade om samma grej för ngra månader sen. Sök lite så hittar du nog en och annan tråd på det där temat.

                  Min slutsats blev att det inte gick att lösa tillräcklig uppvinkling för att vara värt det.
                  Har för mig jag läst om lite fenomen tidigare men eftersom jag måste ha mer midbas och snärten så kan man lika bra försöka vinkla dom mer i rätt riktning än fel riktning:-)

                  Det låter precis som att man kör astolpar och subb utan midarna nu. Om jag lirar med framsystemet bara.
                  Tunt med attack i 80-150hz regionen under helt ok och över också.

                  Tar jag av dörrsidorna kommer snärten fram men inte tillräckligt mycket för att möta upp subben.

                  En annan grej är att de skrammlar uta helvete på fullt ös trotts dämpning så får nog plasta och lägga aerostone på insidan också och göra dom riktigt styva.

                  Så är nog mer konarea som gäller.

                  Frågan är hur lätt man grillar dom dayton som är speccade till 80wrms /160w max.
                  Tycker de är konstigt för de har större talspole än mina hsk om jag minns rätt.
                  Last edited by jimmaiy; May 29, 2014, 10:38.

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    vadfan har hänt med forumbilder?

                    flera dagar nu som jag inte kunnat ladda upp bilder, fler som har bekymmer?

                    Har funderat lite och blivit orolig över något som kan vara ett problem i framtiden men inte lönt att fördjupa utan bilder

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Appropå sommarsäsong och elementgrillning, så är Hertz SV200L tämligen stryktåliga. Eller - rättare sagt, bortom rimligheten stryktåliga!

                      Verkar vara fler som har strul med forumbilder.
                      Glad jag har mitt någon'annanstans' nu i alla fall

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Originally posted by zrken View Post
                        Appropå sommarsäsong och elementgrillning, så är Hertz SV200L tämligen stryktåliga. Eller - rättare sagt, bortom rimligheten stryktåliga!

                        Verkar vara fler som har strul med forumbilder.
                        Glad jag har mitt någon'annanstans' nu i alla fall
                        Ah jag försökte ju mig på imagechack? nånting som du rekommendera man jag fick aldrig rätt på de. Nackdelen med forumbilder är att man får spara om alla bilder så dom blir mindre om man så fotat med en 2mp kamera.

                        Ah jag har sån sjuk beslutsångest angående sv200l och rs225.
                        Du hade problem med övre midbaskapaciteten när du lira sv200 men bra stöd i undre?

                        Rs225orna är ju så mycket trevligare att se på än sv200 men tror jag kommer elda upp dom dessvärre eftersom dom har så låg effekttålighet.

                        Även om jag kör brant lpf filter så rs225orna inte bottnar slaglängdsmässigt tror jag att dom går varma av effekten även vid 100hz.
                        Tror dock att dom spelar mer korrekt och linjärt än hertzen.
                        De är 600spänn billigare också.

                        Hertzen har ju fördelen att jag troligtvis kan använda all ren slutstegseffekt och även om de är lite klenare i övre midbasen kan man nog kompensera det med effekt och dra ner eqn i undre midbasområdet och få jämn kurva med kanske bättre ös än rs225orna.

                        Hade varit roligt att hålla sig någorlunda till hertz i framsystemet också,av nån anledning känns det mer serilst än ett ihopaplock fast det kan låta bättre många gånger.

                        Så ska man premiera ljudet(franför allt db/spelglädje) eller ska man gå på det estetiska och mest prisvärda.

                        Oavsett vilket element så blir det nog ett lyft men har känslan av att rs225 inte kommer orka med.

                        Undra hur många timmar jag funderat på dessa satans dörrar nu...

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by jimmaiy View Post
                          Ah jag försökte ju mig på imagechack? nånting som du rekommendera man jag fick aldrig rätt på de. Nackdelen med forumbilder är att man får spara om alla bilder så dom blir mindre om man så fotat med en 2mp kamera.

                          Ah jag har sån sjuk beslutsångest angående sv200l och rs225.
                          Du hade problem med övre midbaskapaciteten när du lira sv200 men bra stöd i undre?

                          Rs225orna är ju så mycket trevligare att se på än sv200 men tror jag kommer elda upp dom dessvärre eftersom dom har så låg effekttålighet.

                          Även om jag kör brant lpf filter så rs225orna inte bottnar slaglängdsmässigt tror jag att dom går varma av effekten även vid 100hz.
                          Tror dock att dom spelar mer korrekt och linjärt än hertzen.
                          De är 600spänn billigare också.

                          Hertzen har ju fördelen att jag troligtvis kan använda all ren slutstegseffekt och även om de är lite klenare i övre midbasen kan man nog kompensera det med effekt och dra ner eqn i undre midbasområdet och få jämn kurva med kanske bättre ös än rs225orna.

                          Hade varit roligt att hålla sig någorlunda till hertz i framsystemet också,av nån anledning känns det mer serilst än ett ihopaplock fast det kan låta bättre många gånger.

                          Så ska man premiera ljudet(franför allt db/spelglädje) eller ska man gå på det estetiska och mest prisvärda.

                          Oavsett vilket element så blir det nog ett lyft men har känslan av att rs225 inte kommer orka med.

                          Undra hur många timmar jag funderat på dessa satans dörrar nu...
                          Tvärt om!
                          Drag i 45 till +150hz

                          Det fanns gott om drag ner till en bit under 40hz, men nivåmässigt började de rulla av ngnstans där om jag minns rätt.
                          Den övremidbasen rockade dem satan. Däremot har jag väl påstått att de inte är optimala att köra tillsammans med en diskant endast, då dem sluddrar ihop sig över ca 2500hz.

                          Dvs, man kan till bastung musik, inte ersätta en subb med SV200L. Men man kan definitivt klara sig tokgött om man lirar tex psytrance, house, och liknande utan att bråka med subb, men ändå spela osannolikt mkt högre volym än tex jag hört med 6.5" tidigare!

                          I min bok finns det inget som helst tvivel om att det inte är mer röjj i ngra andra 8" på markanden än SV200L.
                          Som sagt - ska man försöka ersätta subb, mjah, då får man se sig om efter annat. De har inte hela sista biten med sig där. (Och fan vet - vilka element som egentligen har det med mina krav på basåtergivning).

                          Hade det inte vart för att man nödvändigtvis vill känna att hela kroppen masseras utav bas, hade det här räckt utmärkt till allt jag lyssnar på
                          Last edited by zrken; June 2, 2014, 11:20.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Originally posted by zrken View Post
                            Tvärt om!
                            Drag i 45 till +150hz

                            Det fanns gott om drag ner till en bit under 40hz, men nivåmässigt började de rulla av ngnstans där om jag minns rätt.
                            Den övremidbasen rockade dem satan. Däremot har jag väl påstått att de inte är optimala att köra tillsammans med en diskant endast, då dem sluddrar ihop sig över ca 2500hz.

                            Dvs, man kan till bastung musik, inte ersätta en subb med SV200L. Men man kan definitivt klara sig tokgött om man lirar tex psytrance, house, och liknande utan att bråka med subb, men ändå spela osannolikt mkt högre volym än tex jag hört med 6.5" tidigare!

                            I min bok finns det inget som helst tvivel om att det inte är mer röjj i ngra andra 8" på markanden än SV200L.
                            Som sagt - ska man försöka ersätta subb, mjah, då får man se sig om efter annat. De har inte hela sista biten med sig där. (Och fan vet - vilka element som egentligen har det med mina krav på basåtergivning).

                            Hade det inte vart för att man nödvändigtvis vill känna att hela kroppen masseras utav bas, hade det här räckt utmärkt till allt jag lyssnar på
                            Okej låter lovande, har gett upp planerna på ett element i dörr som kan lira hela basområdet.
                            Finns inget sådant utan då får man antingen välja djupbas eller midbasegenskaper.

                            Och då väljer jag hellre midbas eftersom jag faktiskt har subben och möta upp med till säg 50hz.

                            Och övre gränsen i mitt fall lär inte bli högre än 300hz så något problem där ska det inte heller bli.

                            Kanske ska köra sv200 ändå.
                            Vad mata du dina med när du hade dom?

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by jimmaiy View Post
                              Vad mata du dina med när du hade dom?
                              Härjade dem på 225wrms/st från ett B2 Quattro Mk2.
                              De svalde all den effekten i stort sett hela vägen ner utan delning alls.......
                              Inga som helst problem med lite HP...

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by zrken View Post
                                Härjade dem på 225wrms/st från ett B2 Quattro Mk2.
                                De svalde all den effekten i stort sett hela vägen ner utan delning alls.......
                                Inga som helst problem med lite HP...
                                Okej jag har 265wrms st att ge dom så ska nog lira bra i så fall.

                                Såg nu att den har 2"spole mot daytons 1,5" samt att sv200 har 5,5db!!!!! Högre känslighet än dayton så det är inget snack:-)

                                Comment

                                Working...
                                X