Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Då kör vi en liten update på vägen mot färdigt bagage/baslåda.

    Fixade två stag i M16 dimension för att staga mellan botten och tak eftersom det är stora ytor och bara enkel 22mm.


    Här är första baffeln limmad och skruvad så jag kan spänna stagen utan att taket lyfter.
    Flaskan för att få en uppfattning om porten, kommer dock vara lite mindre eftersom portväggarna tar en del area


    Stagen spända och fastskruvade


    Baffel två ditlimmad och skruvad och lådan är i den positionen den kommer vara när allt är klart.


    Lite översikt utifrån.


    Nästa steg blir att borra hål för m6 bultar till basarna samt hål för högtalarkablarna och sedan ska det byggas sidor/covers som sluter tätt och skiljer bagaget från kupen så jag får allt tryck frammåt och slipper öppna bagage och dörrar.

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      SEdärja! Var hittade du de här hållarna till stagen?

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Originally posted by zrken View Post
        SEdärja! Var hittade du de här hållarna till stagen?
        Det är vanliga brickor modell större 4x60mm från bauhaus som jag borrade hål i och svetsa dit m16 muttrar och stålborsta och måla. (för att inte galvningen skulle flaga och sugas in i talspolarna).

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Bra lösning med stagen, har likadant men med M24 stång/mutter.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Originally posted by Frippe_L View Post
            Bra lösning med stagen, har likadant men med M24 stång/mutter.
            Jo helvete! tyckte jag krydda med M16, visserligen är mina bara 35cm långa så blir rätt stabilt. Krävs rätt mycket för att sträcka dom gängorna haha och även få dom att skramla.

            Vad bygger du för något nudå? minns din beetle med 2st 15" d1or när bbr körde tävlingar.

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by jimmaiy View Post
              Jo helvete! tyckte jag krydda med M16, visserligen är mina bara 35cm långa så blir rätt stabilt. Krävs rätt mycket för att sträcka dom gängorna haha och även få dom att skramla.

              Vad bygger du för något nudå? minns din beetle med 2st 15" d1or när bbr körde tävlingar.
              Mina är runt 27-28cm långa, 3st i en 75L låda.
              En st B2 HD12 mk1 har jag.
              Attached Files
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Originally posted by Frippe_L View Post
                Mina är runt 27-28cm långa, 3st i en 75L låda.
                En st B2 HD12 mk1 har jag.
                okej rätt stabilt kan man säga, är det db låda eller allround och vad matar du den med?
                Ser ut att spela rätt bra.

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Liten update från gårdagen.

                  Tvungen å ta en bild på baken, är något med feta magneter som tilltalar en


                  Tätat baffeln med fogmassa och slått i islagsmuttrarna


                  testmontering av ena basen


                  Bestämde mig för att limma förstärkningar på båda sidor om portöppningen och basarna för att minimera vibrationer/rörelse i baffeln där den är svagast.


                  Borrade sen hål för kablaget genom lådan men de va inget att fota så nu är själva lådan klar.

                  Nästa steg är att avskilja bagaget med tätningar och covers samt bygga första porten.

                  Har dock inte bestämt i vilket material jag ska göra portväggarna för vill ha dom så tunna som möjligt utan att den ska flexa.

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Massiv uppdatering!
                    Hänt en hel del då jag hunnit ut 3vändor till garaget.

                    Började med att måla lådan invändigt eftersom man ser ganska mycket av insidan genom portöppningen



                    Tätat runt monteringshålet på baffeln, brukar använda eprofil-fönsterlist och det funkar kalas!



                    Första basen påväg i, kablarna kunde dock varit längre men tror det är samma fenomen från andra tillverkare.


                    Tätat hålen för kablarna



                    Lådan i rätt position med avskärmningen klar, ska dock dit covers sen





                    Strömfördelningen monterad


                    Kablarna som ska kopplas in


                    Layouten klar, ville först montera bassteget med undersidan utåt och ersätta den med plexiglas och grönt ledljus som jag har invändigt men eftersom jag inte kunde ha steget centrerat tror jag det sett dumt ut med belysning.



                    Altt inkopplat och spelar! vilken lättnad alltså..




                    Kvar att göra är covers bak bland stegen covers runt basarna och portarna ska byggas.

                    Testspela utan port idag och lite snabbräkning i winisd pro visade en avstämning på ca 70-74hz med bara öppningen i baffeln.

                    Det lät såklart skit till allt vad dubstep/negerdunk osv heter men till vissa trancelåtar funka det och jag kan ju säga JÄVLAR! vilket lyft.

                    Nu kommer det liksom en köttig våg av bas som slår en i ryggen ordentligt.
                    Gainen kollade jag inte jättenoga men nånstans mellan 1/3 och 50% av vad jag hade den på med gamla lådorna räckte för det skulle trycka på bättre.

                    Det visar ju direkt hur de gamla lådorna kvävde basarna.

                    Ska bli mycket spännande att se hur det blir med porten i när den är klar.

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Testade fånga upp ljudet på en låt som framsystemet spelar riktigt jävla bra.
                      https://www.youtube.com/watch?v=0nGQyXqDRCE

                      Tyvärr är det bara till denna typen och liknande "digitala/edm" eller gitarrspår som det låter bra, såfort det kommer till röster är det något som spökar i mellanregistret men får se om jag kan bli av med det genom eq och modda kammarna i stolparna en aning:/

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        wow!

                        Sjukt peppande att se och höra det här

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by zrken View Post
                          wow!

                          Sjukt peppande att se och höra det här
                          Kul de finns intresse tyvärr vara det roliga inte så länge.

                          Va bilträff idag så tog denna dit och funka kalas ända tills jag skulle dema för en polare.
                          Eftersom porten inte finns så stängde jag subutgången och kötta framsystemet och funka bra och lät kanon.

                          När jag sen aktivera subben så va där inget ljud i subben.
                          Stängde av bilen å starta igen hjälpte inte sen helt plötsligt kom ljudet och 3 basslag sen la det av helt.

                          Hade inte möjlighet att felsöka där då där va "olämpligt folk"

                          Väl hemma titta jag snabbt när allt va avstängt och kunde inte se något jättemärkligt säkringen va hel osv.

                          Så blir felsökning imorgon(idag) istället för portbygge.

                          Gissar på kass remote på steget...

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Huva!
                            Jag tror det kommer fungera idag, det låter som ngt jag brukar omnämna som en 'kombination av hårdvara och mjukvaro bugg' som brukar lösa sig med att kondingar får ligga å 'dra ur sig' varpå skiten brukar hoppa igång som vanligt.

                            Återkoppla!

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by zrken View Post
                              Huva!
                              Jag tror det kommer fungera idag, det låter som ngt jag brukar omnämna som en 'kombination av hårdvara och mjukvaro bugg' som brukar lösa sig med att kondingar får ligga å 'dra ur sig' varpå skiten brukar hoppa igång som vanligt.

                              Återkoppla!
                              Ah stereon har ju strulat med dspn innan så varför inte.
                              Ska skriva upp inställningarna å sen rycka ut strömmen till hun och hoppas på det idag annars har jag min 2din jag kan prova med också:-)

                              Men efter funderingar halva natten så borde det va hun.
                              Eftersom det funka innan jag stängde av subben sista gången. Hade gjort de tidigare igår utan strul.

                              Och har inte kört under 12,5volt så är inga såna fel.
                              Det ända som gör mig fundersam är att steget klonkar som en 63A kontaktor när det startar och har gjort sen jag köpte det men så kanske de ska låta.
                              Last edited by jimmaiy; May 4, 2014, 10:47.

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Ute i bilen nu, verkar mysko.

                                Drog igång stereon med sub av i hun å hör bassteget klonkar igång dirr som vanligt och lyser grönt.
                                Aktiverar utgången händer inget förrän efter 5sekunder då drar den igång.

                                Spelar en 10sekunder sen rasslar de till lite från subben å sen dör det 2sekunder sen kommer det igen och varar 20sek då drog jag på fullt järn sen la det av igen.

                                Kommer å går hela tiden. Måste vara signalen från subutgången på hun som jävlas eller signalkablen?
                                Men skulle de varit kablen borde den lagt av för gått tycker jag.
                                Last edited by jimmaiy; May 4, 2014, 12:29.

                                Comment

                                Working...
                                X