Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Ett tips om du inte kan skruva alla ytor (fast det borde gå om du bygger på rätt sätt), är att antingen kexa eller plugga ihop skarvarna.
    Det går inte att skruva som man brukar, varje del måste in för sig. och där är 25mm ovanför lådan och 10cm på var sida om lådan ungefär.
    Last edited by jimmaiy; March 23, 2014, 19:42.

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Går ju att skruva bakstycket bakifrån så det håller ihop lock, botten och sidostycken. dess så kan man kexa eller plugga ihop sidorna med botten och lock.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Går ju att skruva bakstycket bakifrån så det håller ihop lock, botten och sidostycken. dess så kan man kexa eller plugga ihop sidorna med botten och lock.
        ja såklart bygger jag så jag skruvar båda baffel och baksidan runt hela lådan men sidorna är värre men sätter 3plugg i varje sida så den inte kasar iväg när man drar skruvarna snett ner så sitter det kanon

        Kexa är för jobbigt

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Fixade till mätarhållaren och monterade den samt mätarna sist jag höll på.
          Testkörde också en sväng så mätaren visade rätt.

          hållaren hade först skåror som skulle föreställa imitation av läder så fick spackla och slipa hela hållaren före målning.
          sågade av ca 1cm runt om för att få den riktigt nersänkt, bilden ljuger dock om både färgen och djupet.
          Lackade den i samma färg som astolparna för att matcha.


          Funderar på att försöka hitta grön belysning vid fötterna för att matcha alla gröna instrument.





          Ska tvätta av och städa den invändigt och sen besiktiga den innan jag bygger nya lådan så den är klar att köra med efter lådan är i.

          Den är så täckt av slipdamm invändigt fast dörrarna varit stängda?märkligt.

          Jag har fruktansvärd beslutsångest över nya lådan.
          Det känns inte bra att bygga en låda som inte går att få ut, speciellt inte när man inte kommer till batterierna.
          Hade varit en sak om jag kommit åt alla grejor ändå.

          Samtidigt vill jag inte bygga en låda som inte är optimal denna gången.
          Då blir det fortfarande ett mellanläge.
          Skulle kunna göra den 8cm kortare på djupet för att kunna öppna till batterierna men då är man tillbaks på för lite lådvolym för bra ljudtryck....

          Får se hur det blir...

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Går det inte att riva ur det befintliga golvet i skuffen och göra en täckskiva som passar i utrymmet bakom lådan bara? Sen sätta gångjärn på den så kommer du ju åt allt där under.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Går det inte att riva ur det befintliga golvet i skuffen och göra en täckskiva som passar i utrymmet bakom lådan bara? Sen sätta gångjärn på den så kommer du ju åt allt där under.
              Jo jag fundera på det också, problemet är att om den ska va stabil för den.va iaf 16mm mdf och då bygger.den 1cm högre än nuvarande vilket gör att lådan kan va 1cm lägre.

              Då börjar de bli tajt och förlorar även lådvolym.
              Men ska titta närmre på en lösning idag när jag gör i ordning bilen:-)

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Har varit ute och fixat och klurat lite på hur jag ska få till bagageutrymmet på ett bra sätt utan att baslådan spärrar allt som man kan behöva komma åt i framtiden.(tex bakdämpare och batteribank)


                Kom fram till att jag bara behövde korta in min tänkta nya låda med 3cm på djupet för att kunna komma åt batterierna.


                Lösningen är att bygga ett nytt golv i 9mm plywood med en ledad skarv precis efter första batteriet så jag kan öppna golvet och komma åt batterierna i baljan.


                här är hur den nya lådan troligen kommer se ut.


                Förhoppningsvis är det inga problem att få in lådbitarna på den nya lådan när jag väl ska bygga den.

                Dock upptäkte jag (som tur va innan jag börjar bygga) ett problem med den vinklade bafflen och det är att porten som landar på nånstans mellan 40-50cm djup skulle ta i golvet på lådan om porten skulle va 30cm hög.

                Den snor dessutom runt 25liter om jag bygger den i 12mm mdf och vill ha 450cm2 portarea vilket är mycket mer än jag hade räknat med.

                hur jag ska lösa detta vet jag inte, men funderar på två stycken rör istället men då ryker det portarea, dock tjänar jag lite lådvolym.

                Men först och främst ska golvet tillverkas och under tiden får jag fundera på hur jag ska utforma porten.

                här en en översiktsbild på hur mätarna blev ihop med stolparna.

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Kör rör, du tjänar rätt mycke volym på det. Sen ett tips för att öka stabiliteten i lådans skarvar, gör inre skivan i bakvägg och baffel mindre så den går in mellan lock och botten istället, sen på med nästa skiva utanpå alltihop.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Originally posted by ChriZtoffer View Post
                    Kör rör, du tjänar rätt mycke volym på det. Sen ett tips för att öka stabiliteten i lådans skarvar, gör inre skivan i bakvägg och baffel mindre så den går in mellan lock och botten istället, sen på med nästa skiva utanpå alltihop.
                    Ah jag skulle vilja ha tag i ett 7" rör:-)
                    Jo helt klart blur det starkare om man överlappar men blir ett helvete att skruva fast baksidan och baffeln om dom ska va innanför.
                    Så som jag ritar så är det bara till att dra dit skivan.

                    Tror jag förstärker skarvarna på insidan med antingen en smal 3kantslist eller glasfiberväv:-)

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Min tanke var isåfall att enbart limma den inre skivan mot lock och botten (är ju ändå limmet som håller ihop delarna), sen skruva fast yttre skivan i den inre samt lock och botten.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Ta och räkna på hur mkt du vinner på ett rör.. att man vinner "en hel del" kan vara sant, men det är värt att räkna före man luras i hoppet om guld och gröna skogar.
                        -Inte att förakta, man kan få stabilitetsfördelar med en port mellan golv och tak.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by ChriZtoffer View Post
                          Min tanke var isåfall att enbart limma den inre skivan mot lock och botten (är ju ändå limmet som håller ihop delarna), sen skruva fast yttre skivan i den inre samt lock och botten.
                          Ah fast då är det ungefär lika starkt men funkar nog såhär också

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            Originally posted by zrken View Post
                            Ta och räkna på hur mkt du vinner på ett rör.. att man vinner "en hel del" kan vara sant, men det är värt att räkna före man luras i hoppet om guld och gröna skogar.
                            -Inte att förakta, man kan få stabilitetsfördelar med en port mellan golv och tak.
                            Problemen är dock att med fast port från golv till tak kan jag inte labba med avstämning och dessutom kommer baffeln vara vinklad men inte bakväggen, det innebär att nedre delen av porten hade blivit längre än övre och ojämnt flöde hade uppstått.

                            Fördelen med löstagbar port är ju att jag kan labba mig fram tills det låter bra för när denna lådan är byggd blir det inte fler;-) iaf inte utan att slå sönder befintliga.

                            Har kikat på gjutrör men inte hittat någon bra diameter:/

                            Vill ha mer portarea än 360cm2(2st 6" aero)
                            Last edited by jimmaiy; March 31, 2014, 13:02.

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Att baffeln är vinklad är väl egentligen inget problem, bara å se till så att porten är lika lång uppe som nere, m.a.o snedkapa bakkant på den i samma vinkel som baffeln.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Att baffeln är vinklad är väl egentligen inget problem, bara å se till så att porten är lika lång uppe som nere, m.a.o snedkapa bakkant på den i samma vinkel som baffeln.
                                yes har jag också tänkt på men problemet blir bakväggen där porten tar slut eftersom den är rak(90grader) det innebär att där är 4cm i ovankant och 12 i nedankant tex.

                                sen vill jag kunna köra med olika portar tex en musikport en spl och en 20hz djupbas utan att slå sönder och bygga ny låda var gång😊

                                ska leta efter lämpliga rör😊

                                Comment

                                Working...
                                X