Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S60 T5 SQL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S60 T5 SQL

    Var ute igår och spackla och slipa lite på mätarhållaren till brädan.

    Hade också lånat hem ett gäng instrument för att försöka mäta effekt på basarna.

    Följande instrument användes




    Körde 28hz 35hz och 50hz ton.
    Till min förvåning så verkade inte något av instrumenten klara av det.
    Trott den ena tången är rätt avancerad.
    lilla a-mätaren med ring visade 6A ut på högtalarkablarna som mest och detta tsm med 10volt vilket skulle ge 60watt.

    Den största tången hade jag på dc matningen till steget som visade 10A vid fullt ös detta ihop med ca 12volt ger 120watt gånger verkningsgraden på steget så säg kanske 100watt.

    Den röda multimetern visade inget vidare när jag mätte volt men den fattade att det var 50hz när jag körde 50hz ton.


    jag har ju väääääldigt svårt att tänka mig att steget på 90%gain ihop med 90%volym skulle ge ut 60-100watt och få basarna att slå ca 3-4cm i 28hz.

    Har även svårt att tro att jag skulle kunna spela 140db musik 33hz med 60-100watt.

    Då skulle jag kunna spela 155db med 3200wrms.
    Märkligt när man ser youtube videor där dom lyckas mäta utan problem med betydligt billigare instrument.

    Comment


    • Re: Volvo S60 T5 SQL

      Mäter du rätt då? Alltså bara på pluskabeln ut ur steget, och med nog stort mätområde så du inte maxxar mätaren.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: Volvo S60 T5 SQL

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Mäter du rätt då? Alltså bara på pluskabeln ut ur steget, och med nog stort mätområde så du inte maxxar mätaren.
        Japp tången på plusen/arna och multimetern på + - testade både vanlig maxvärde och peak.

        Comment


        • Re: Volvo S60 T5 SQL

          Var ute i måndags och sprutspackla mätarpanelen och sedan rensade jag rubbet från bagaget och packade ner i kartongerna tills vidare.
          Han inte knäppa bilder så får bli på fredag när jag ska ut igen.

          Nu ska jag gå all in med dom här jävla baslådorna och se hur stora lådor jag kan få in.

          Sedan blir det till att bygga nya lådor och bygga avskärmning mot bagaget så jag får rätt förutsättningar.

          Är dock lite skeptisk till att bygga i 19mm när jag alltid kört 22mm till betydligt klenare basar och steg.

          Sen i winisd pro visar gainen samt max spl bara en ökning på typ 0,8dB (vid avstämningsfrekvens/peak) genom att öka 10l från 48 till 58liter vol och höja avstämningen från 36 till 39hz samt öka portarean från 178 till 217cm2.

          I verkligheten brukar man öka betydligt mer än 0,8db och frågan är då vad det är som avgör detta?

          Är det impedanshöjningen som kan ha med detta att göra.
          Eller allt hänger bara på bilens peak/ar och att bygga lådan som utnyttjar dessa.

          Det suger pung att inte ha platts på bredden till att köra rund port som man kan kapa och labba sig fram med.
          Utan måste bygga fast slotport för att spara bredd på lådorna..

          Comment


          • Re: Volvo S60 T5 SQL

            Originally posted by jimmaiy View Post

            I verkligheten brukar man öka betydligt mer än 0,8db och frågan är då vad det är som avgör detta?
            Simuleringar är som bekant ingen precis verksamhet utav vad som kommer hända i praktiken db per db, frekvens per frekvens.
            Det är viktigt att komma ihåg samspelet mellan att stirra på sina program och göra mätningar i praktiken, och därifrån dra slutsatser

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Volvo S60 T5 SQL

              Originally posted by zrken View Post
              Simuleringar är som bekant ingen precis verksamhet utav vad som kommer hända i praktiken db per db, frekvens per frekvens.
              Det är viktigt att komma ihåg samspelet mellan att stirra på sina program och göra mätningar i praktiken, och därifrån dra slutsatser
              Precis och mina erfarenheter säger ju att ökar man både volym portarea och avstämning så ökar man hörbart rätt mycket tills man nått en gräns såklart men svårt att bonna dessa basarna mdd den effekten jag har så kan mata fullt ner till 20hz:-)

              Programmet visar en max spl på typ 120db per låda vid full effekt och det är ju inte nära verkligheten.

              Ska faktiskt bli roligare på ett sätt att bygga dessa lådorna och se skillnaderna.

              Och eftersom peaken(33hz) fortfarande ligger lägre än avstämningen på lådan(36hz) så tror jag att en lådavstämning på 39hz borde generera en högre peak om det är linjärt så den lägger sig på 36hz istället vet jag inte.
              Hoppas på lite mer än så.

              Har man tur får man lådans peak överst och bilens under som en form av bandpass som jämnar ut frekvensbandet

              Comment


              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                Bilens kupéförstärkning bör ligga uppåt 50Hz ungefär, iaf den största vilket du lär märka med nya lådor. Möjligt dock att du har nån runt 33Hz också men den lär inte vara lika kraftfull, men lådans avstämning ligger närmare den nu så då är det den som utnyttjas.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Volvo S60 T5 SQL

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Bilens kupéförstärkning bör ligga uppåt 50Hz ungefär, iaf den största vilket du lär märka med nya lådor. Möjligt dock att du har nån runt 33Hz också men den lär inte vara lika kraftfull, men lådans avstämning ligger närmare den nu så då är det den som utnyttjas.
                  Jo jagvet att där säkerligen.är fler peakar men dom är ointressanta, 50hz är rena midbasen;-)

                  Comment


                  • Re: Volvo S60 T5 SQL

                    Vill man ha höga resultat på TL så får man jaga runt 50Hz, tyvärr. Men om du vill ha nåt som lirar högt och bra till musik så borde väl inte det vara nåt problem att få till, 140dB gjorde jag med en 15" och avstämning på typ 35Hz, byggt för musik.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • Re: Volvo S60 T5 SQL

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Vill man ha höga resultat på TL så får man jaga runt 50Hz, tyvärr. Men om du vill ha nåt som lirar högt och bra till musik så borde väl inte det vara nåt problem att få till, 140dB gjorde jag med en 15" och avstämning på typ 35Hz, byggt för musik.
                      Ja alltså uppfatta inte fel, första prio är bra ljud sq/ljudtryck inte höga burpsiffror.
                      Men jag har ändå som mål att lira 145 musik för det ska gå med denna utrustningen.

                      Har haft för små lådor som jag visste om, nu när min "tunnel" genom skidluckan är borta så kan jag få plats med en aning större som sagt och ökar även portaren för mer output

                      Frågan är hur mycket nytta 10liter per bas gör och 20% mer portarea men det märker jag ju snart:-)
                      Last edited by jimmaiy; March 20, 2014, 19:27.

                      Comment


                      • Re: Volvo S60 T5 SQL

                        Det sitter mer i att få samspel med kabinen än vad det gör att ha rätt utrustning.
                        Då menar jag bortom att hitta en lämplig frekvens.
                        Problem med utsläckning kan bli stört hopplösa och den fräckaste utrustningen spelar tokskit.

                        Kommer aldrig glömma hur min bakkofångare flexade satan med öppen skufflucka.. men fan inget hände på förarplats... och då spelade lådan frammåt motsvarande det du sätter ihop nu. #madrage.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Volvo S60 T5 SQL

                          Originally posted by zrken View Post
                          Det sitter mer i att få samspel med kabinen än vad det gör att ha rätt utrustning.
                          Då menar jag bortom att hitta en lämplig frekvens.
                          Problem med utsläckning kan bli stört hopplösa och den fräckaste utrustningen spelar tokskit.

                          Kommer aldrig glömma hur min bakkofångare flexade satan med öppen skufflucka.. men fan inget hände på förarplats... och då spelade lådan frammåt motsvarande det du sätter ihop nu. #madrage.
                          Haha ja man vet aldrig, detta är plan b funkar de inte har jag ingen plan c utan då blir det blocket!B-)

                          Comment


                          • Re: Volvo S60 T5 SQL

                            har du funderat på att testa större lådor runt 70-80L per bas och en 6" port eller motsvarande slotport per låda?
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • Re: Volvo S60 T5 SQL

                              Originally posted by Frippe_L View Post
                              har du funderat på att testa större lådor runt 70-80L per bas och en 6" port eller motsvarande slotport per låda?
                              Slotporten jag kört med dom numera gamla lådorna låg på 178cm2 vilket motsvarar en 6" aero per bas.

                              Lådorna va ju dock för små och det visste jag hela tiden men byggde dom så stoea jag kunde.

                              Nu ska jag köra 217cm2 port per bas och 3hz högre avstämning och så stora lådor jag kan få in.

                              Hade jag kunnat hade jag byggt 80liter netto per bas men det kommer jag inte va i närheten av nu heller.

                              Ska ut ikväll och klossa på dom gamla lådorna för att se hur stora dom kan va.

                              Comment


                              • Re: Volvo S60 T5 SQL

                                Du har inte möjlighet att köra en 6" eller två 4" Aeroport per bas istället för slotport? Tänkte att en slotport tar upp mer utrymme för samma area, sen är ju Aeroport betydligt enklare att labba med. Fast det borde väl egentligen räcka med en 4" eller dubbla 3" per bas å, ska ju räcka med en 6" till en SPL380.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X