Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

    Blev en låda idag iallafall Har inga byggbilder då det inte är så intressant precis.
    Provspelade den i bilen och det lät lovande Måste fixa det andra slutsteget och ställa in allt riktigt så kommer det nog spela på hyfsat

    Fitment?



    Imorgon ska lådans alla kanter snyggas till och sen blir den målad svart. Därefter så ska jag svetsa ett stag som håller upp lådan.





    Mvh
    -----------------------------------------------------------
    148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

    Comment


    • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

      Fick bli att klä lådan idag med biltemas högtalartyg = värsta skiten som finns enligt mig. Men kände att det skulle bli skitsvårt att klä lådan med vinyl utan att få skarvar, och om jag hade målat lådan med samma färg som lådan har så tar det 1v för att skiten ska torka. Så det fick bli biltemas äckeltyg helt enkelt

      Såhär blev det iallafall! Spraylimmet va slut så det fick bli att köra med kontaktlim, självklart så fick jag lite lim på tyget -.-

      Sen när man vill vända på lådan vid demo eller liknande så är det bara att lyfta upp och fälla fram huvudstöden.




      Staget som håller upp lådan Är ingen mästersvetsare precis...
      -----------------------------------------------------------
      148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

      Comment


      • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

        Gösses vilken nacksving den där kan lobba till med..
        Sitter den med ngra träskruv i MDFen oxå?

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

          Den sitter med 6st riktigt grova träskruv i hdf:en, sen likadant med middlådan, så det ger inte vika i första taget Va en norrman som poängera samma sak på billjudsgruppen och då skrev han " For det tror du holder den igjen i en frontkollisjon i 80-100 km/t?" Nej min konstruktion ger vika, men frontar man i 80-100 blås så får man inte uppleva vad som kommer hända heller.
          -----------------------------------------------------------
          148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

          Comment


          • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

            Originally posted by Bäck View Post
            Den sitter med 6st riktigt grova träskruv i hdf:en, sen likadant med middlådan, så det ger inte vika i första taget Va en norrman som poängera samma sak på billjudsgruppen och då skrev han " For det tror du holder den igjen i en frontkollisjon i 80-100 km/t?" Nej min konstruktion ger vika, men frontar man i 80-100 blås så får man inte uppleva vad som kommer hända heller.
            Får nog hålla med om att detta var en av de sämst valda platserna jag någonsin sett för en uppsättning mellanregister...

            Helt jäkla livsfarligt och jag skulle personligen inte åka en meter i den bilen
            Inte för att vara taskig men tänk efter vad som händer om den lossnar... och då i hastigheter under 100km/h

            Sen att jag inte förstår vitsen med en MONO högtalare bak hör kanske inte hit
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

              Håller med er fullt ut att det kanske inte är det säkraste sättet precis..Men fanns ingen plats att sätta lådan eller middarna för att få bäst spridning/demosyfte.
              -----------------------------------------------------------
              148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

              Comment


              • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                Idag så åkte jag till Bäckman för att fixa steget och även stereon då det va ett bläck ifrån lågnivå "piggen" kvar i en utav lågnivå utgångarna sen vinterbilen (Använde julas skit lågnivå i den bilen)

                Stereon öppnades upp och mitt jbl 4-kanals sedan epa-tiden fick sig nya lågnivå ingångar med guldplätering Bäckman gör ett bra jobb som vanligt!

                Och mitt spl-usa som driver middarna i fram har det hänt något med så ena kanalen funkar inte...Så det fick bli att fortsätta köra middarna bryggat på det (tänkte köra hela framsystemet på det steget..menmen) och på jbl steget så kör jag middarna i bak och alla horndiskanter..




                Dyker upp en/några filmer på hur framsystemet lirar med "baksystemet" nu i veckan. Va ute och filmade nyss men en gubbe kom springandes och va skitsur för att jag "förde oväsen"..(i ett industriområde) då han "bodde" där..haha
                och sen när jag drog ut till ett väldigt avskiljt ställe och filmade så blåste det såklart och sen hade jag basen igång = Filmerna blev skit...
                -----------------------------------------------------------
                148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                Comment


                • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                  ((filmer)) https://www.youtube.com/watch?v=upfvxFlPOBE
                  https://www.youtube.com/watch?v=noM8V-zm_9A
                  ----------
                  Fälgar nylackade och sedan har jag stått och slipat av "gängorna" på 80st insexskruv.
                  Vet inte om jag ska måla svart inuti fälgen eller om jag skiter i det.

                  Blev rätt bra med skruvarna.



                  Sen har jag äntligen tagit vettiga kort på bygget.


                  Last edited by Bäck; March 28, 2015, 02:16.
                  -----------------------------------------------------------
                  148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                  Comment


                  • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                    Hallå! Ja ni som inte känner mig..så är jag en person som vänder på saker rätt fort. När jag väl har bestämt mig för någonting så går det väldigt fort till att fixa till det

                    Ja iallafall så är v70in såld till Umeå. Killen åkte 16h på tåg ner till mig. Han köpte den och åkte 90mil enkel hem
                    Såhär såg v70in ut när den såldes.


                    Hade åkt 50mil på dom nya fälgarna, däcken, coilsen osv då jag fick för mig att sälja allt och börja på en ny kula
                    Bilen såldes utan ljud. (Allt ljud sålde jag på 3 dagar ) Dock så har jag ett monoblock kvar som jag funderar på om jag ska sälja, behålla eller byta bort mot något vettigt (välljudande) kittsystem.


                    Samma dag så köpte jag ny bil Det fick bli en Golf mk5 -05 1.9TDI som gått 18k. Är i fint skick förutom liite ytrost (fick köpa den ruskigt billigt )



                    Började med att tona bakljusena. Då den såg så gubbig ut så var jag tvungen att göra något


                    Det som är tänkt med bilen är att:
                    [X] -Åka billigt! (dricker ca 0.5 blandat)
                    [ ] -Sätta på coils (BESTÄLLT)
                    [X] -Sätta på 18" fälgar med hyfsat smala däck
                    [ ] -Fulltona
                    [X] -Tona lite här och där
                    [X] -Byta ut position, nummerplåt och innerbelysning till LED
                    [ ] -Byta ut originalstereon till min pioneer, grejorna är (BESTÄLLT)
                    [ ] - Byta ut framsystemet till något mer välljudande, eller typ faitalpro middar + två bandisar vid a-stolparna..((kom med förslag))
                    Vi får se vad det blir.


                    Mvh
                    Last edited by Bäck; May 18, 2015, 00:47.
                    -----------------------------------------------------------
                    148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                    Comment


                    • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                      Sådär! Däcken hade kommit så det var bara till att kränga på och montera Inga speciella fälgar precis..men bytte in dom hjulen som satt på bilen mot dessa + splitter nya däck, så jag klagar absolut inte


                      Lagom är alltid bäst.
                      -----------------------------------------------------------
                      148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                      Comment


                      • Vw golf mk5 -05 välljudsbygge

                        Så nu när jag precis blivit ett år äldre och har en nyare bil så är det tänkt att jag vill ha lite mer välljudande

                        Så vad föreslår ni?
                        Kraven jag har är:
                        Ska fortfarande spela högt, men välljudande..(Vettigare PA grejor?)

                        Ska först och främst se hur det låter med original 3-vägssystemet med en riktig HU. Spelar inte det så som jag vill så tänkte jag kika på något annat alternativ. Antingen byta ut originalsystemet mot ett 3-vägs ihopplock. Eller om man gör en låda på utsidan utav dörrsidan där en 6.5" hamnar och sen om någon bandis/mellanregister uppe vid A-stolpen.
                        Har kikat lite på Dayton, men har även kikat lite på faitalpro:s lite dyrare varianter.


                        Är helt lost när det gäller välljud så kom med förslag nu!


                        Btw, hur ändrar man namn på tråden?


                        Mvh
                        Last edited by Bäck; May 18, 2015, 18:45.
                        -----------------------------------------------------------
                        148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                        Comment


                        • vw golf mk5 stance och välljudsbygge

                          Ja självklart så blev det något fel med beställningen på stereoramen och iso-kablaget. Så det fick bli att åka 22mil tur&retur för att köpa skiten direkt istället..

                          När jag väl kom hem så skruvade jag loss panelerna runtom stereon och sedan va det bara att skruva ur stereon

                          Pioneer HUn monterad Fanns 2st kablage att välja mellan. Ett kablage kostade 219kr (det jag köpte) och det andra kosta över 800kr. Det kablaget jag så va man tvugen att dra en egen tändströmskabel, Men då jag vill kunna stänga av bilen men ändå ha bilen igång så var inkopplingen enkel. Tog max 10min att byta till den andra stereon

                          Allt monterat och klart Gillar inte alls att facket är "infällt" och att det är mellanrum mellan HUn och ramen i överkant...men det får man väl ta.

                          Blev en sjuuuk skillnad iallafall.

                          Så nu väntar jag bara på mina coils som landade i Sverige igår förmiddag. Plus en dekal (Vet inte riktigt om jag ska ha den eller inte. Den är specialbeställd också så vet inte om det går att lämna tillbaka den...)



                          Hare fint så länge!
                          Last edited by Bäck; May 19, 2015, 22:30.
                          -----------------------------------------------------------
                          148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                          Comment


                          • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                            Mors, kul du snabbt växte över mot SQ sidan ^_^

                            - Facket under HUn kan man spackla kanter till, eller, med fördel, kanske använda som grund och fälla in någon panel, ex spänning eller DSP kontroller eller så på sikt. Ser bara möjligheter

                            - Elementval som ska "spela högt" är alltid svårt. Själv hade jag börjat i ändan med att lösa slutsteg, dra kablage, fundera om det är 3vägs eller 2vägs frontsystem som blir planen.
                            (Berätta gärna mer om hur du ser framför dig din användning av systemet?)

                            Absolut sista sak som jag oroar mig för är specifikt VILKEt element som ska in på varje position.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                              Originally posted by zrken View Post
                              Mors, kul du snabbt växte över mot SQ sidan ^_^

                              - Facket under HUn kan man spackla kanter till, eller, med fördel, kanske använda som grund och fälla in någon panel, ex spänning eller DSP kontroller eller så på sikt. Ser bara möjligheter

                              - Elementval som ska "spela högt" är alltid svårt. Själv hade jag börjat i ändan med att lösa slutsteg, dra kablage, fundera om det är 3vägs eller 2vägs frontsystem som blir planen.
                              (Berätta gärna mer om hur du ser framför dig din användning av systemet?)

                              Absolut sista sak som jag oroar mig för är specifikt VILKEt element som ska in på varje position.
                              Tjena, Ja lite välljud mår ju ingen dåligt över precis
                              Jo men visst är det så. Det kommer att hamna voltmätare osv där senare

                              Slutsteg har jag en drös av. Kablage löser jag så fort jag fått jobb och ska börja bygga. Men kommer att använda mig utav ett 4-kanals steg (Korea steg) med hyfsat mycket mos i till en början. Tänkte be Bäckman att knåpa ihop delningsfilter till mig, eller om man inhandlar en processor.

                              Jag vill att det ska spela högt, men ändå välljudande. Man ska liktsom njuta när man drar på någon gammal goding men samtidigt så ska det kunna lira på hyfsat till mer "demolåtar", varmt och detaljrikt..
                              -----------------------------------------------------------
                              148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                              Comment


                              • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                                Du får väl be några olika SQnissar 'kräma på så mkt de är bekväma att pressa anläggningen' så du får en bild av om det skulle räcka för just dig och dina behov.

                                Det är lite av en myt att det inte går att poppa alls i SQ bilar. I de allra flesta finns det gott om volym att dränka en konversation - i bilen.
                                Om du är ute efter att spela "parkeringsplatsdemo" utanför bilen, då är merparten av SQbilar inte byggda för att hantera detta, och lär inte imponera särskilt.

                                För mig är det ett tydligt vägval mellan: Ska det låta bra i bilen, eller utanför bilen.
                                För mig är det ett mindre tydligt hur man prioriterar i frågan: "det ska låta bra högt men med välljud". Som du förstår, mest pga vad som är tillräckligt välljudande är väldigt olika för folk, och sitter oftare i inställningar än i produkter, på SQ sidan.

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X