Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

    Idag fick det bli att göra klart lådan och lyfta in den i bilen igen målningen blev förjäävlig..men jag ville bara ha den svart då det såg ännu förjävligare ut att ha en låda i bak som såg ofärdig ut

    Det fick bli att göra en platta som skruvades fast i botten på lådan.

    Rejäla skruv på det

    Sen på med en massa fastsättningslim och skruva dit det


    Därefter så blev det att dra dit högtalarterminalerna med mutterknack

    Sen va det bara att montera basarna och lyfta in lådan i bilen


    Sådär, nu va aset i bilen igen Den väger rätt saftigt! Krävdes 4st för att få in den..hade ju gått med enbart 2st men lådan väger en del somsagt och sen är det svårt att få bra tag om lådan.

    Blev lite skillnad på låda Ser förjävlig ut dock...:/ Men det får jag fixa senare då jag inte orkar lägga ner så mycket mer tid i garaget.

    Har blivit av med det äckliga rasselljudet nu också efter att jag limmade fast alla plastcovers i skuffen. Sjukt skönt att slippa det! Nu är det bara innertaket som slår mot rutkarmen som jag stör mig på

    Men imorgon så kommer dörrsidorna att kläs och sen ska allt monteras Sen på Fredag så drar jag iväg till Tunheden för provmätning och lite labbning
    -----------------------------------------------------------
    148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

    Comment


    • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

      Update!


      Gjorde klart allt igår inför mätningen idag


      En fin liten selfie fick det bli påvägen till tunis :lol:

      Väl på plats så va det bara att sätta igång

      Micken på plats..

      Bland dom första smällarna blev:

      Effekt: 1346w imphöjning: 2.3ohm (bäst resultat med GZ steget)

      Sen ville Tunheden prova en grej

      Så det hamnade 2st SPL-USA FX1-4000D i bilen istället och mitt gz steg åkte ur

      Toppnoteringen med dom blev 148.67 med 939w och 2.9ohm imphöjning, (ur det ena steget).
      Det blev en liten höjning och mycket bättre kontroll blev det Så det fick bli så att jag blev ägare på dom
      Stegen är gjorda i Korea också kan jag ju tillägga

      Fick med mig lite saker hem också
      2st SPL-USA 804, 2st SPL-21 och 2st SPL-USA FX1-4000D


      Ville så gärna ta en 150 repa idag, men mina batterier och min generator är totalt sopslut :/ Sen så ska lådan få sig en liten ombyggnation. Sen måste jag få det tätt mellan låda och skufflucka :/ När jag väl har fixat lådan osv så blir det att mäta igen, blev det inte bättre då så blir det att göra en specialare med lådan



      Menmen, Slog mitt personbästa med ynka 2dB och har 2st nya steg i bilen så jag får vara hyfsat nöjd
      Eller ja, egentligen ska jag vara rätt nöjd iochmed den effekten, odämpad bil, KASS generator och batteribank...


      Toppnotering: 148.64 i 43hz med 939w i 3.2ohm (per steg)
      -----------------------------------------------------------
      148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

      Comment


      • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

        Idag så gick jag upp kl 04.40 för att åka upp till dom värmländska skogarna för att kolla på rally Sen när jag kom hem så va jag tvungen att gå ut till garaget och fixa så stegen sitter fast och så jag kan fälla upp sätena.

        Provisoriskt nu tillsvidare.. Men något sånt här får det bli, sen mid-steget ovanför monoblocken och 2st andra steg vid varsin sida utav lådan Jo jag vet, kabelsallad delux..men ska fixa allt sen

        Har blivit några produkter ifrån SPL-USA nu och jag är riktigt nöjd!
        Är det någon som är intresserade utav märket och vill köpa allt ifrån kablage - stereo - steg - basar - framsystem, ja allt inom bilstereo, så hör av er till mig via PM.


        Idag fick det bli att fortsätta med dörrsidorna..riktigt trött på dom nu
        Men dörrsidorna är relativt klara nu iallafall. Ska spackla liite till på dom, sen ska dom kläs på torsdag/fredag = Allt ska spela på lördag

        Det fick bli att göra någon form utav baffel till horndiskanten bakom originalgallret.



        Sen plasta på det för att få lite stabilitet på allt...Får hoppas på att det funkar med tanke på att diskanten väger hyfsat mycket. Annars får jag göra något "stag" som håller upp den
        -----------------------------------------------------------
        148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

        Comment


        • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

          Idag så blev det inte så mycket gjort..Men kom en bit närmre vinyldags iallafall

          Monterade diskanterna i bafflarna som jag tillverkade häromdagen.

          Men vid provmontering så tog dom i plåten på baksidan :/ Så då fick det bli att göra så som jag ville ha det ifrån början. Det som är nackdelen med att ha dom såhär är att om nu något horn går sönder så måste jag ta bort gallret = Dom går lätt sönder. Annars är det bara snyggare när man ser "silveringen"

          Nu blev det bättre, måste slipa ur 2-3mm på baksidan bara..Annars så blev det perfekt

          Får se hur denna placering blir, Då jag hade hornen vid benen i s40in och efter en kväll så va man ju fan döv i någon timme efteråt (Ja jag måste nästan alltid åka runt med full mutter)

          Blir lite diskret

          Och innan jag drog ifrån garaget så limmade jag gallren Imorgon så ska dörrsidorna vara helt klara inför att kläs på fredag förmiddag iallafall
          -----------------------------------------------------------
          148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

          Comment


          • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

            Sådär! nu är ÄNTLIGEN dörrsidorna helt klara för imorgon Gallrena på "dörrsids-armstödet" är limmat och klart

            Blev riktigt bra med diskanterna med



            Dyker upp slutresultat i helgen



            Nu kan ni inte klaga på att jag är dålig på att göra updates iallafall
            Ska iväg till garaget asap och klä dörrsidorna Kommer upp resultat bilder på söndag förhoppningsvis

            Mvh
            -----------------------------------------------------------
            148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

            Comment


            • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

              Grymt bygge! Kul med alla bilder också. Tror din låda skulle må bra av lite mera stagning, tror den flexar bra nu med de stora sidorna.

              Comment


              • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                Originally posted by jimmy s View Post
                Grymt bygge! Kul med alla bilder också. Tror din låda skulle må bra av lite mera stagning, tror den flexar bra nu med de stora sidorna.
                Tacktack jo jag vet, den kommer att stadgas mer
                -----------------------------------------------------------
                148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                Comment


                • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                  Kul med så mycket fotodokumentation! Keep up the good work!
                  ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                  Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                  Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                  Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                  Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                  Team Ljudbyggaren
                  1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                  3:e Plats Master OEM - SM 2018
                  8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                  Comment


                  • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                    Originally posted by carlr View Post
                    Kul med så mycket fotodokumentation! Keep up the good work!
                    Det är ju dokumentation sedan flera månader tillbaka tacktack!
                    -----------------------------------------------------------
                    148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                    Comment


                    • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                      Idag fick det bli att äntligen göra klar dörrsidorna

                      Började med att skära ut vinyl för dörrsidorna.

                      Sen blev det att spruta på Fastbond 30

                      Bara att skära rent och sen är den hyfsat klar

                      Blev inte helt 100%..Men jag försökte iallafall

                      Samma sak på andra dörrsidan.

                      Renskärning och limning utav alla "tygflärpar" Försökte först med spraylim = Fäste inte för fem öre, så det fick bli kontaktlim och då blev det kanon.

                      Båda dörrsidorna färdigklädda Det blev dugligt iallafall.

                      Dörrsidorna helt klara Förardörrsidan blev perfekt med originaldelen. Men passagerarsidan blev inge bra då dörrsidan hade slått sig lite. Men det går att rätta till enkelt senare. (höll på i 13h i garaget och tröttnade tillslut )

                      Sen fick det bli att koppla in stegen till framsystemet

                      Stegen hamnade vid sidan utav lådan då det va platsbrist bakom baksätet. Mid-steget på bild

                      Diskantsteget. Stegen till framsystemet är bara tillfälligt monterade, ska försöka hitta en bra lösning på det hela senare.

                      Sådär blev det Ska dit med porten och sen plugga den, då det blir bättre med slutet (bra att vara efterklok ibland..-.-)

                      Och såhär ser kabeldragningen ut :lol::lol: Kanske skulle ställa upp och tävla i SQ? Haha jag skäms...Får bli ordning på det när jag ska ta ur lådan och fixa den.


                      Jag och en polare drog till garaget ca kl 12 och åkte därifrån ca kl 02. Sen fick det bli att testa framsystemet i industriområdena och sen skjutsa lite folk, så jag är laaagomt trött nu och kan knappt tänka. Kommer upp bilder på dörrsidorna och allt sånt imorgon med systemkameran


                      Mvh
                      Last edited by Bäck; February 22, 2015, 18:05.
                      -----------------------------------------------------------
                      148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                      Comment


                      • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                        Grymt jobbat! Hur blev framsystemet? Dörrarna måste väga bly nu

                        Comment


                        • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                          Originally posted by Namenlos View Post
                          Grymt jobbat! Hur blev framsystemet? Dörrarna måste väga bly nu
                          Tackartackasr Det lirar på hyfsat, har inte pillat något med inställningarna knappt..och sen har dörrsidorna en 7" port nu Blir att modda dit 6" Aeroporten och sen plugga den ifrån insidan
                          -----------------------------------------------------------
                          148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                          Comment


                          • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                            Antar att ni är sugna på hur det spelar?

                            Bara framsystemet:
                            https://www.youtube.com/watch?v=qC5BkBxK3n4

                            Framsystem + basarna:
                            https://www.youtube.com/watch?v=d6RUjFFZ018


                            Ska sätta dit 4" porten och plugga igen den då jag tror det blir för stort somsagt. Kommer nog bli skillnad
                            -----------------------------------------------------------
                            148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                            Comment


                            • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                              Sjukt snyggt och intressant bygge :-) Ser fram emot att se fortsättningen.

                              Jag har en fråga vart ifrån får du tag i Spl Usa grejerna :-)?

                              Comment


                              • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                                Tack så mycket Ja det gör jag också


                                Känner du till någon som heter Patrik Tunheden? Det är han som tar hem grejorna ifrån USA och jag har chansen att få samarbeta med honom Han kan ta hem allt inom bilstereo till vettiga priser
                                Det flesta dB-folket här inne vet vem han är
                                -----------------------------------------------------------
                                148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                                Comment

                                Working...
                                X