Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hundkoja, 100 meter stål ska in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

    Lär bli gött sen å göra det där sista lilla. Där vi dödliga BÖRJAR våra byggen!!
    Bra jobbat som faan!

    Comment


    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

      I dag var jag riktigt le på skiten, men det är väl så att det går upp och ner.

      Verkar kunna bli en del kupéförstärkning i alla fall och det bådar gott, lite rädd för stålringningar men jag tror att det skall kunna fixa till sig.

      Comment


      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

        Hejja hejja!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

          Blev ett par timmar i garaget, en sån där dag då det knappt syns att man har varit där men timmarna bara rullade iväg.


          Fortsatte att bygga på rutramen, valde att återanvända stål från den första ramen. Ett stag nere och ett kort stag uppe.


          Sen satte jag två plattjärn på sidorna, dessa skall ev modifieras lite.


          Slutligen så blev det en fyrkantsprofil i ovankant. (Glömde kameran hemma där av dåliga mobilbilder.)




          Sett ovanifrån. Den kommer monteras så att den långa fyrkantsprofilen kommer vara in mot kupén.

          Utöver detta så var det mycket att slipa och kapa för att ramen skulle passa i bilen, inget jag dokumenterade på bild.

          Svetsade även stagen i ramen till baffeln mot bakväggen samt golv och tak. Jag hade medvetet gjort stagen från golv till tak något förkorta i båda ändar då jag inte visste hur mycket plåtarna hade slagit sig. I taket så kunde jag svetsa direkt men stagen mot mot golvet var väl korta, valde därför att kapa till små vinkeljärnsbitar som jag sedan satte som "L" mot golvet och staget. Ett vinkeljärn per sida bortsett från den sidan som är mot ramen.

          Jag såg inte ett skit när jag var inne i det som skall bli den slutna kammaren och så fort jag försökte lysa med en lampa så slog svetsmasken ifrån, så de svetsarna blir det nog inga bilder på...

          Comment


          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

            Under sommaren så jobbar jag dygn vilket har inneburit att jag inte har spenderat särskilt mycket tid i garaget.

            Köpte i alla fall ytterligare en SPL Dynamics XTR 300D2s och för att testa så att den funkade så provade jag den i bruksbilen där det i normala fall sitter en vanlig XTR.

            SPL Dynamics XTR 300D2s till vänster och SPL Dynamics XTR 300 till höger.


            Provmontering av basarna samt håltagning för skruvarna.


            De övre basarna kommer sitta riktigt tight, så går det när man inte tänker till
            Last edited by Extra Kim; July 31, 2014, 17:13.

            Comment


            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

              https://www.youtube.com/watch?v=D2h1wEVXHXY

              Lite lek med en Spl Dynamics XTR 300 och ett Spl Dynamics ICE 800.1, vet att blidkvalitén suger men kameran ville inte fokusera.

              Comment


              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                Bump.

                Vad hände sen? Efter att ha sett hemskheterna i den holländska byggkvaliten och overkillet i stål, så är man rejält nyfiken.
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                  Tror Kim gav upp, grejerna ligger ute till salu.
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                    Originally posted by Kulan View Post
                    Tror Kim gav upp, grejerna ligger ute till salu.
                    Hoppas inte projektet är avblåst, hade verkligen velat se mer av detta

                    Comment


                    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                      Ja det var ju ett sjuhelsike häftigt/extremt bygge han gjorde, verkligen synd om det stannat av
                      / Jimmy

                      Comment


                      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                        Jag har förståelse om han gav upp.Med tanke på vilket jobb det måste ha varit.

                        Men det hade varit intressant att se resten till klart.

                        Comment


                        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                          Bilen finns kvar, har dock inte gjort så mycket på den senaste året.

                          Vi får se om det kanske kan hända något under sommaren.

                          Comment


                          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                            Tro det eller ej men jag har varit i garaget OCH jag har svetsat stag till en baslådan


                            Men innan ni blir alltför positiva så kan jag säga att det inte är till Mini:n. Dock så var det faktiskt kul att vara i garaget igen, så det kommer byggas på Mini:n nästa vecka.

                            Köpte en familjekombi rätt nyligen, så det fick bli en liten poplåda till den. Hade inte kameran med mig så det fick bli skakiga mobilbilder.


                            Lite 19mm spånskiva, två 6" Aeroportar och 12m 25x25mm fyrkantsprofil.


                            Skruvade fast stålet mot en sidovägg för att få rätt storlek på stagen.


                            Första staget färdigt.


                            Stag två eller tre under tillverkning.


                            Det tre stagen färdiga.


                            210 liter baslåda.


                            Tomt än så länge, men stagen skall i.


                            Tillfälligt uppställda för att få en uppfattning om hur det kommer att bli.


                            Kommer troligen blir lite stag som går mellan de tre stagen och binder ihop dem som en ram samt något stag ut till sidoväggarna.


                            Anledningen till att det inte går något stag i mitten till bakväggen är för att portarna inte skulle få plats då.

                            Comment


                            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


                              Test så att lådan fick plats och det var inga problem, kunde t.o.m ta den genom bagageöppningen.


                              Så här fick det bli, inte optimalt att ha portarna så nära sidoväggen men hade inte mycket val.


                              Kapade till stag som skall sättas i mitten på sidoväggen, alltså inte där de sitter just nu. Spände fast dem mot lådan för att de skall passa mot lådans väggar.


                              Lite småtight att få plats med stagen då trattarna på portarna tar upp betydligt mer plats än jag hade räknat med.


                              Jag hade glömt svetsen igång och inte skruvat åt gasflaskan så den var givetvis tom, så det blev inte något svetsande.


                              Båda bafflarna är i alla fall klara, troligtvis blir det även en tunn MDF för att täcka hjulhusen.

                              Comment


                              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                                Hade besök i garaget av Bjarne, så det blev lite gjort på Hundkojan. Inte så mycket som jag hade hoppats på men det är ändå skönt att faktiskt ha gjort något på den efter att jag mer eller mindre bara har velat kräkas på den under nästan ett års tid. Bilder kommer längst ner.


                                Fortsatte bygget av lådan till Volvon.


                                "Bågen" som går ut kommer att staga upp sidoväggen.



                                Till andra sidan, för att få det rakt så spände jag fast stålet mot en skiva.


                                Test i lådan.


                                För att binda ihop även mittenstaget med resten så kapade vi till åtta st längder och satte fyra uppe och fyra där nere.


                                Sett från sidan.


                                Hela staget i sin helhet.




                                Kanske en aning överdrivet, men så länge det retar någon så är det värt det :P :lol:


                                Nu ska det bara limmas och skruvas på plats.

                                Över till den gule fule!

                                Fick äntligen tummen ur och faktiskt gjorde något på Hundkojan.
                                Satte in rutramen som jag tillverkade förra året.


                                Ser inte ut som mycket jobb men det tog mycket tid då det tog i både här och där. Testa, ta ur och slipa/kapa bort, testa, ta ur och slipa/kapa bort o.s.v. Nu sitter den i alla fall på plats och det blev stummare än jag hade räknat med

                                Comment

                                Working...
                                X