Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hundkoja, 100 meter stål ska in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

    Hur mycket extra kommer bilen att väga när den är klar eller har du inte räknat något på det än? Hoppas bilen orkar uppförsbackar sen

    Comment


    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

      Originally posted by Namenlos View Post
      Hur mycket extra kommer bilen att väga när den är klar eller har du inte räknat något på det än? Hoppas bilen orkar uppförsbackar sen
      Du menar dragbilen? Hundkojan hoppas jag han inte tänker köra.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

        Jag har som mål att bilen skall väga under 1500kg, men vi får väl se.

        Comment


        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


          Blev bara två stag till, sen ansåg jag att det fick vara klart.Borrade ett flertal hål längs med kanterna, dels för att kunna skruva fast plåten och få den dikt an ramverket samt för att kunna svetsa ihop ramverket med plåten även "mitt på" ramverket. Slipade ner så mycket jag kunde (i.o.m att jag har slipat i olika riktningar så ser det oslipat ut på ställen som egentligen är slipade), tog hur lång tid som helst. Frågan är om det behövs?


          Ville inte riskera att hörnen skulle ta i karossen så jag slipade ner dem.




          Målade med rostskyddsfärg, där jag inte kom åt med rollern så tog jag sprayfärg. Hade tydligen lyckats med att köpa olika färger, men det är skit samma i.o.m att detta inte kommer att synas.


          För att underlätta montaget av takplåten så ville jag sänka ner bilen och få den mer vågrät, hade först tänkt att ställa den direkt på bakaxeln med det gick inte få bort domkraften då. Så det fick bli två träbalkar mellan garagegolvet och bakaxeln.


          Jag insåg att jag aldrig skulle orka att lyfta upp taket själv. Därför så behövde jag komma på en lösning av problemet. Lösningen ser ni här, ett vinkeljärn skruvat i bakväggen och ett vinkeljärn som ligger mellan stagen i ramverket till sidoväggarna. Mellan dessa så la jag två ihopskruvade plywoodskivor. Satte även lite plywood som stag ner till golvet.


          Så här såg det ut på ovansidan. Skruvade fast plywooden med en skruv i bakkant för att den inte skulle glida av vinkeljärnen.


          Sen var det dax att konka in takplåten och häva upp den på "hyllan" som jag hade byggt.


          Tryckte och slog in två träbalkar för att få upp plåten i bakkant, efter det så lyfte jag upp framkanten av plåten och spände fast den med tvingar.


          När detta var gjort så satte jag dit domkraften och pumpade upp takplåten. Skruvade fast plåten med självborrande skruv. Måste säga att jag är rätt nöjd med lösningen :P


          Visade sig att det var gott om plats även i hörnen så jag hade inte behövt att slipa ner dem. Men ansåg att det var bättre att göra det, än att riskera att bli stående med fyra hörn som trycker upp karossen.


          Tro det eller ej men taket hänger kvar även utan domkraften :lol:

          Comment


          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

            Hur är tanken med materialval framöver. Antar att det inte är en baslåda av enbart stål detta?
            Peugeot 307 1,6HDi
            Huvudenhet: Pioneer P80PRS
            Framsystem: DLS UP4
            Sub: DLS RW12i
            Slutsteg: DLS Ultimate A5+ CA23
            Ström: Optima Yellow 75Ah

            Comment


            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

              Känns som att bara ljudet kommer väga 1 ton
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                Originally posted by _Wisby_ View Post
                Hur är tanken med materialval framöver. Antar att det inte är en baslåda av enbart stål detta?
                Jo det är precis vad det är Blir nog en blandning av stål och MDF i baffeln.
                Finns tankar på att använda mig av acrylglas till vissa delar i bygget.

                Originally posted by octan View Post
                Känns som att bara ljudet kommer väga 1 ton
                Risken finns men jag hoppas att det ska bli mindre.

                Comment


                • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


                  Slipade ner sidoväggen. Någon som vet om man kan använda rostlösare och en trasa istället?


                  Sen svetsade jag in taket.


                  Lite rostskydd åkte på.


                  En titt genom hjulhuset, kommer att måla det svart så småningom.


                  Skruvade fast plåten inför svetsningen.

                  Comment


                  • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


                    Slipade lite på sidoväggen för att den skulle passa bättre i ovankant, innan jag svetsade fast den i bilen.




                    Svetsade även fast staget mellan hjulnavet och sidoväggen.


                    Svetsade även i hjulhuset, rätt som det va så slutade svetsen att mata tråd. Kollade om den hade smällt i munstycket men det hade den inte, så jag testade igen men ingen tråd matades fram.


                    Anledningen till att svetsen inte matade fram någon tråd var ganska enkel..


                    När jag inte längre kunde svetsa så fick jag påbörja nästa sidovägg.


                    Det har gått åt en hel del vinkeljärn så jag tänkte återanvända det främre krysstaget.

                    Comment


                    • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                      Det räcker gott om du bara borstar av plåten med en stålborste innan rostskyddet läggs på MEN rostskyddsfärg är inte vattentät så man bör försluta med en lackfärg om man inte vill att det skall börja rosta igen.
                      Nu blir nog inte det ngt problem för dig med tanke på hur bilen kommer att användas
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                        Tack för tipset Hewi!


                        Länge sedan det hände något med bilen, men idag fick jag tummen ur och åkte till garaget.


                        Sidovägg nummer två fick 4 meter stag under kvällen och en skvätt färg.


                        Precis som tidigare så valde jag att först skruva väggen på plats, innan jag svetsade dit den.


                        Liknar mer och mer en lådan, dock är det väldigt mycket kvar..


                        Det mesta är svetsat, saknas mot taket bl.a.


                        Förväntar mig att svetsningen kommer att bli utdömd som vanligt, vi får se om den rasar ihop som ett korthus som vissa tror. Jag tar gärna kritik men då ska det vara kritik som hjälper mig att bli bättre. Totala sågningar bara för sågningens skull undanber jag mig då jag börjar bli trött på det, it´s getting old.


                        Hjulhuset, här blev det mindre bra och det är jag medveten om.


                        Kapade även bort det sista vinkeljärnet som tidigare bildade krysstaget.

                        Comment


                        • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                          Tycker nog att svetsarna ser bättre och bättre ut. Du lär dig något iaf. Om du är missnöjd ta en fiberskiva på rondellen och slipa ner dem bara

                          Comment


                          • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                            Svetsarna ser bra ut i mina ögon, men mina är inte expert på svets

                            Du har köpt ett coolt ruckel till bil som verkar ha varit mer anpassat som bojsänke om man kollar dina första bilder på rivningen
                            Du gör ett minutiöst arbete med att staga upp och få en solid bil, låda och kammare

                            Men vad ska du ha i ditt nya vrålåk?
                            Vad är målet, 200db eller bara ett extremt och annorlunda kul bygge?

                            Jag gillar det, men förstår inte, det går inte helt ihop

                            Kämpa på!

                            Comment


                            • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.

                              Det finns egentligen inte så mycket logik bakom bilen.

                              Jag har länge velat ha en liten bil byggd i stål, typ en Fiat 126:a, Hundkoja eller liknande. Jag vill kunna bygga utan att behöva tänka på krocksäkerheten, det innebär att en trailer queen. En TQ kan dock inte väga hur mycket som helst om man skall kunna flytta på den, där av valet av liten bil. Jag hittade hundkojan av en slump då den delades på en holländsk facebook-väns profilsida. Jag hade tid, pengar och praktisk möjlighet att åka ner och köpa bilen efter att en annan holländare var förbi hos säljaren och tittade på den i Eindhoven åt mig.

                              Tanken är att bygga en bil som spelar musik och gräver djupt i frekvens samt att ha kul. Visst kommer jag att tävla någon gång men då blir det på skoj. Bygger bilen för att jag gillar att arbeta med händerna, något jag inte gör rent yrkesmässigt nu mer.

                              Så ska man vara krass så kan man säga att jag spenderar en massa pengar på något helt onödigt.

                              Comment


                              • Re: Hundkoja, 100 meter stål ska in.


                                Basarna i ena paret av garagehögtalarna var rätt slitna, så jag tänkte att det kunde vara på tiden att göra något åt det.
                                Hade fyra sunkiga 8"are liggandes och offrade två av dem.


                                Tidigare så satt det 10"are i lådorna men en snabb tillsågning av en plywoodskiva fixade problemet.
                                Är inte direkt HiFi eller basmonster men det låter bättre och mer än tidigare.

                                Comment

                                Working...
                                X