Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Gött och se dina framsteg, men trist när man kör "vals-byggande" 2 steg fram- 1 tillbaka... men jag tycker det ser jäkligt lovande ut. Grymt starkt att du inte gått bärsärk.
    Gillar din förmåga att hitta pod:ar mm på oväntaade ställen. antar att det inte är så många här inna som köper blstereo på Jula ;-) Följer dina framsteg även om jag varit kass på att komentera.

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Vet inte om det är nån tröst, men för min del är det mer intressant att läsa om ljudbyggen som krånglar. -Mera lärorikt.

      En dum fråga: det är alltså reflektioner från sidorutan lever rövare med ljudbild'nn?

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Originally posted by zrken View Post
        Är rädd att ljudbilden då kommer bli helt sjukt bred åt höger, vilket jag inte är övertygad om att jag gillar.
        Hur långt åt höger menar du med sjukt bred?
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Originally posted by Porscheper View Post
          Gött och se dina framsteg, men trist när man kör "vals-byggande" 2 steg fram- 1 tillbaka... men jag tycker det ser jäkligt lovande ut. Grymt starkt att du inte gått bärsärk.
          Gillar din förmåga att hitta pod:ar mm på oväntaade ställen. antar att det inte är så många här inna som köper blstereo på Jula ;-) Följer dina framsteg även om jag varit kass på att komentera.
          Halva sporten med den här hobbyn går ut på att få tänka utanför boxen och få saker att <fungera>.
          De gamla poddarna var IKEA lampskärmar

          Originally posted by Phear View Post
          Vet inte om det är nån tröst, men för min del är det mer intressant att läsa om ljudbyggen som krånglar. -Mera lärorikt.

          En dum fråga: det är alltså reflektioner från sidorutan lever rövare med ljudbild'nn?
          Jag håller absolut med, en bidragande faktor till att vissa byggare framstår som djäkla kunniga tror jag handlar om att de sällan visar upp sina misslyckanden på vägen, utan bara versioner av det som fungerat..

          Utan reflektion och retrospektion hämmas utvecklingen rejält, menar jag.

          Originally posted by octan View Post
          Hur långt åt höger menar du med sjukt bred?
          Så som reflexproblematiken tycks utvecklat sig, är det pånivån av nära nog 35-50% av passagerarsidorutan, som en måttstock på hur långt bak diskantljuden sträckte sig som värst, från emma testskivan.
          Kommer lite bilder snart och förhoppningsvis en lite mer utförlig analys av ljudsituationen snart och får förhoppningsvis lite mer för er läsare att ge input på.
          Last edited by zrken; March 30, 2015, 12:11.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Risken är att du hör reflexer från förarsidans diskant.

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Mors,

              Då ska jag försöka reda ut lite vad som har hänt, vart vi är just nu.
              Som noterat, upplevdes vissa brister med diskantmonteringen.

              Så här har konfigurerandet gått till hittils:
              0) Satt grova delningar, 20-45, 50-175, 200- 3500, 3750+
              1) Lirat ”uncorrelated pink noise” för att lyssna in att det är rimligt lika mkt volym på höger och vänster kanal.
              2) Dunkat in avstånd från ca öron till högtalare i dspn, för tidskomp.
              3) lirat testljud för att ratta ihop ett rimligt stabilt fokus.
              4) Justerat nivå höger&vänster ytterligare med hjälp av emmaskivan.

              Intrycken är att det vart svårt att få till någon vidare känsla av stabilt fokus i diskanterna.
              Det riktigt distinkta ”plinggg”ljudet från EMMAplattans spår för positioner ville helt enkelt inte kännas stabilt, det förefaller oroligt.
              Särskilt det för center var inte alls i närheten av vad det har varit.
              Slutsatserna om att det rör sig om reflexioner bygger på att ljudet låter som om det har en otydlig känsla när det ligger i eller ur fas med mellanregistret.
              På den tidigare setupen var det SUPERTYDLIGT att det fanns 2 klick på dspn när jag låg i/ ur fas på diskanterna vs mellanregistret. Nu var dels denna tydlighet borta, plus den obestämda oroliga känslan i ljudet.

              Diskantkoppen hade redan slokat, så passade på att ta loss och flytta runt den lite, vinkla åt olika håll.
              Först på samma ställe där den nyss suttit, och noterade då att det blev bäst när jag riktade diskanten nästan rakt ner i mätarhuset…… Orimligt!
              Istället flyttade jag över på andra sidan podden, så här på bild:




              Nu plötsligt hände det grejor. Här provade jag att vinkla olika flackt med rutan. Fascinerande nog så var det som föreföll vara ”schysstaste för ögat” också den vinkel som genererade absolut mest reflexer.
              Nu ska det tilläggas att jag lyssnar alltså bara på positionsspårert för vänstersidan på Emma skivan, dvs, reflexer som inverkar från passagerar diskanten, som skulle kunna slå i förarrutan, inte är iaf i nuläget en option till problem.

              Intressant iakttagelse här var att man kunde antingen köra en väldigt flack vinkel där diskanten nästan slickade rutan bakåt, som gav relativt sett bättre resultat än tidigare.
              Man fick en väldigt lång och bred bild, där reflexen med rutan ’användes’ medveten. Dock upplever jag det vara viktigare med ett ruggigt fokus snarare än den där sista biten i ambiens/bredd. Utan fokuset, finns ingenting i mina öron.
              Alternativet var en synnerligen invinklad variant, där man nästan har sidorutan i ”ryggen”.
              Samtidigt var det viktigt att inte komma för nära A-stolpen i dess dragning bakåt/uppåt, då man snabbt skapade en dämpning/reflex som dödade känslan av ambiens, rymd och storlek på rummet.
              Jag valde att köra en relativt invinklad variant, men preciiis så vinklad att det skulle gå problemfritt att montera mellanregistret efter att podden var på plats.
              Detta är nödvändigt då diskantkoppen fäster med genomgångende gängstång och måste spännas både via diskantpoddens insida, och där mellanregistret är monterat.
              Således valde jag en smuuula för konservativ vinkel
              Lyckades inte få vinklat in diskanterna lika mycket som jag bedömt vart framgångsrikt på handhållen testlyssning. Det beror lite på poddarnas luriga format..
              Som man kanske kan ana sig till på bilderna av poddarna är fästytan mot diskanten väldigt bågnstyrig och rund. Det är alltså inte givet att lyckas få till en bra vinkling.
              Man borrar ett hål mitt i åsen och hoppas det blir som man tänkt typ. Så fick det bli...

              Resultat:




              Vad hände ljudmässigt?
              Ordentliga framsteg. Tyvärr lyckades inte invinklingen av diskanterna bli riktigt så flack mot mitten av bilen som jag hade avsett. Detta gör att jag fortfarande inte här helt fri från reflexer på förarsidan, och att mer kan vinklas bort där.
              I stora drag – jag fick minskat reflexerna, men inte alls så mkt som vid handhållen testlyssning.. ARRGHH…

              Om än värre är att högersidan som var tämligen städad och lugn tidigare, nu är bångstyrig utav bara helvette. Nära nog lika illa som vänstern var tidigare.
              Konceptet här tror jag också kan lösas med ytterligare invinkling, genom att bygga om fästet för podden och kabelgenomföring.
              Det är tyvär ett inte helt obetydande arbete. Gängorna som går igenom nu är i princip maxade med hur långa de kan vara före de slår i mellanregister magnet och att det räcker igenom alls. Samtidigt, behöver de egentligen böjjas/vinklas.

              Jag står och funderar på att bygga om diskantpoddarna ordentligt, och försöka få till en kulled som blir andvändbar.
              Alternativt göra ett försök att modda dem invändigt för att möjliggöra en större vinkel..
              För det finns så djävla mkt potential i det här systemet över 200hz, att det vore riktigt synd att inte ta hand om det så ordentligt det går…

              Mvh Surk

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                det där med vänsterdiskanten reflekterad mot sidorutan känner jag igen, var själv lite sugen på att köra ett sådant montage då vänstersidan spelade ut mer åt vänster men fick inte heller någon direkt fokus, detta var dock innan jag köpte min fina processor så det kanske skulle gå idag, vem vet, men jag tror du gjorde rätt i att fokusera ljudbilden istället.
                Hur tycker du det låter från middarna när dom hamnar så "nära", det blir inte svårt att få ljudet att bli bra på djupet?
                Valde själv att sätta dom så nära vindrutan med sämre vinkel bara för detta så det vore kul att få höra dina synpunkter, är det riktigt bra så kanske man skulle kunna flytta ut mina egna tänkte jag (i alla fall vore det värt att prova för att få en bredare scen ut mot vänster sida)
                / Jimmy

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by pinnen666 View Post
                  det där med vänsterdiskanten reflekterad mot sidorutan känner jag igen, var själv lite sugen på att köra ett sådant montage då vänstersidan spelade ut mer åt vänster men fick inte heller någon direkt fokus, detta var dock innan jag köpte min fina processor så det kanske skulle gå idag, vem vet, men jag tror du gjorde rätt i att fokusera ljudbilden istället.
                  Hur tycker du det låter från middarna när dom hamnar så "nära", det blir inte svårt att få ljudet att bli bra på djupet?
                  Valde själv att sätta dom så nära vindrutan med sämre vinkel bara för detta så det vore kul att få höra dina synpunkter, är det riktigt bra så kanske man skulle kunna flytta ut mina egna tänkte jag (i alla fall vore det värt att prova för att få en bredare scen ut mot vänster sida)
                  Jag är av uppfattningen att man bör, i största möjliga utsträckning som situationen erbjuder i form av fysisk plats och mental ork, bygga bort problem snarare än digitalisera väck problem.

                  Appropå djup är jag inte det minsta oroad över det. Scrollar du lite sidor bakåt ser du mina tidigare poddar här och var, de satt så att man nästan snuddade vid ratten mot dem om man drog ut fingrarna vid "vevandet"..
                  Det setupet hade alldeles utmärkt trevligt djup, jämfört med nuläget, synnerligen mer fördelaktigt.
                  Djup tror jag absolut går att lösa med conf, så länge man får väck det värsta av störande reflexer. Utan det, gör kompen betydligt mindre nytta.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Kommer herrn att närvara vid helgens event med sin bil? Har ju hänt en del sen maj å man är ju lite nyfiken

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Nej, passerar ner som besökare under söndagen. Det fanns ingen bra trade mellan titta på det roliga och på att endagstävla..

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Din tråd är så jäkla bra!
                        Kämpa på nu!
                        Som sagt innan så är det kul med en tråd som visar alla sidor av byggandet.

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by zrken View Post
                          Mors.
                          Det är en tid sedan det blev ngt inlägg. Men, mecket har fortsatt sakta men säkert.
                          Prio ett har varit att lösa laddarsituationen. Jag fick på känn att det var läge för dubbla laddarkapaciteten då dels systemet drar en hel del ström på tomgång, och dels för att jag inte har tillgång till ”fast el” utan en 2h timer, som i bästa läget går att manuellt fulspänna till en 6h sammanhängande tid.

                          Numera sitter jag med 2st MXS25 laddare. De ska ta vägen någonstans, och helst inte ha kablage överallt och i vägen. Målet är lite som med DSPn (den försvann in i paneler längst bak till vänster), att lösa en plats där dessa inte måste monteras ur vid ombyggnationer, utan är en ”naturlig del” av bilens elsystem.

                          Synnerligen varmt och skönt läge i garaget.



                          Ner i källarn det bar, tittade igenom mina spillbitar och hittade något som gick att kapa till. Och så ut och prova ett par varv, före det fanns en passform av erforderlig sort.
                          Bam. Vinst. Men går det att lösa något smart med kablaget? Vi ska snart kika närmare på det.




                          Efter provmontage blev det färg, fasadfärg. Som någonslags väderskydd. Man kan hoppas den här plattan kan få bo här en tid, ostört.



                          Kabelskor av minstagössesmodell.



                          Så kommer vi till finliret. Skillnaden mellan enkel ”monteringsplatta” och ”nästa nivå”.
                          Vad blir enklast att hantera senare, med två laddare som får plats på samma platta?
                          Först måste man lösa avsäkringen i båda ändar av kabeln, och om det visar sig att domare får för sig att det inte är rimligt med en säkring till två aggregat,
                          bestämde jag mig för att säkra av var och en för sig.
                          Det fina med avsäkring är, att man plötsligt får tillgång till att måtta in egen längd på kablaget som går ner till batterierna, och kan justeras vid behov, (läs nästa montage, annanstans).

                          Måttade lite, en bra lösning landade. Och sedan var det inte mer att göra än att bunta fast kablaget.
                          Man kan notera att laddarna även sitter med M5 mutter distans från bakplatan, vilket tillskapar en smula mer luftflöde.



                          Så var det dags för fastskruvning. Det blev ingen bild på hur det ser ut nere vid batterierna, men jag kan säga att det är tight under baslådan. Några få cm upp till lådan. M8 bult. Spännbricka och dubbla distansbrickor. Plus/minus rails inom räckhåll. Det blev att safe:a upp den värsta gnistbildningen:



                          Slutresultatet. Notera snöfallet som fastnade på bild. Filten över stegen brukar sitta som insynsskydd, nu var det mer snöskydd till sin karaktär :P



                          Jag nöjde med en funktionstest före jag gick upp nöjd som fan. Panelerna har inte hittat tillbaka ännu. Vid testfit gjordes bedömningen att det ”här kommer att gå!”. Sedan hoppas jag bara säkringshållarna inte sticker ut mer än vad som kan sväljas bakom panelen..
                          Nu har bagageluckan frusit igen med ett tjockt lager is, varpå det där blir en överraskning <till våren>

                          En viktig målstolpe i byggprojektet är klar. Skönt som fan!

                          Mvh Surk
                          snyggt o inspirerande med laddarna.
                          tänkte göra nåt liknande.
                          en fråga hur gjorde du med sensorn?
                          svrta lilla klumpen på minus.
                          kapade du kabeln bara och lödde ihop den?
                          Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                          "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                          Facebook: husse bygger gladenwagon
                          Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Originally posted by huSSe View Post
                            snyggt o inspirerande med laddarna.
                            tänkte göra nåt liknande.
                            en fråga hur gjorde du med sensorn?
                            svrta lilla klumpen på minus.
                            kapade du kabeln bara och lödde ihop den?
                            Även om det inte är direkt svar på hur Johan har gjort, så kan jag ändå flika in och säga att jag gjorde precis så som du säger med mina laddare. Jag rådfrågade tillverkaren i fråga då jag hade noll koll på läget, och de sa att det inte var några som helst problem att ta ner längden på kablaget och löda om det. Detta var på ett par exide-laddare.
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              VArken sensor eller strömkablage är klippt faktiskt.
                              Jag valde mina strider, och landade i att jag vill ha dem i baljan, åtkomliga.
                              Sensorn sitter inkilad mellan bus bar och batteri.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by Peppe_e View Post
                                Din tråd är så jäkla bra!
                                Kämpa på nu!
                                Som sagt innan så är det kul med en tråd som visar alla sidor av byggandet.
                                Tack som fan!

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X